Aihe: Eroja talloissa
1
Aakoo
05.10.2005 16:42:09
Postista tipahti SP-elektroniikan katalogi ja sitä on tullut selailtua edes ja takaisin useampaan otteeseen.

Tutkailin erityisesti Telen talloja, joista SP-elektroniikalla oli halvempia "merkittömiä" malleja ja ainakin päällepäin prikulleen samanlaisia GOTOH:in malleja, joiden hinta on n. puolet enemmän edellä mainitsemiini talloihin. Sama näytti kosekvan myös TOM mallisia talloja ja tallaan liittyviä osia.

Mä en maalaisjärjellä keksi mitään erityisen mullistavaa syytä ostaa GOTOH:in talloja, jos vieressä on puolta halvempia merkittömiä talloja. Valaiskaa tolloa onko talloissa jotain muutakin eroa, kuin hinta? Floyd Rosessa, virityskoneistoissa yms. mä vähän voin uskoakin laatu eroja olevan, mutta tuollaiset umpirautaa olevissa mötiköissä en jotenkin keksi suuria eroavaisuuksia..
SirElwood
05.10.2005 16:47:06
Voipi olla että on tehty huonalaatuisemmasta metalllista. Pehmeästä siis... Ja voipi myös olla, että valu tms. on huonompaa tekoa. Teräviä kulmia ja semmoisia kieltenkatkojia.
Joel Harald
05.10.2005 17:03:22
Mun seuraavaan kitaraan, teleen, oon tollasen SP-Elektroniikan humppariteletallan suunnitellu laittavani. Toivottavasti on hyvä.
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
Juzzu
05.10.2005 19:00:17
Sama näytti kosekvan myös TOM mallisia talloja ja tallaan liittyviä osia.

Oliko ne halvemmatkin samoilla mitoilla kun nämä Gotohin vakiotallat, eli jonnin verran pidemmällä säätövaralla?
http://www.stewmac.com/catalog/specs/1511-N_1spec.gif

En tiedä noista SP-eletroniikan halpatalloista, mutta mun viilisen mukaan useimmat halpamallit tuppaa olemaan näitä kapoisempia versioita.
http://www.stewmac.com/catalog/specs/4566-N_1spec.gif
Prak
05.10.2005 20:50:36

Hoi te bassotallojen asijantuntijat, kertokaas mikä olisi hinta-laadultaan hyvä valinta rakenteilla olevaan nauhattomaan jatsariini kun perus pellinpala tallaksi ei vaikuta kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta eikä myöskään hinnakkaat Gotohit.
On se.
fox
05.10.2005 22:04:00

Yleensähän sanotaan, että joku laite on osiensa summa.. Vähän ihmetyttää että sen verran tärkeästä osasesta kuin tallasta pitäs tehdä "säästökohde".. Noissa remonttihommissa yleensä lähdettiin siitä, että otettiin, toki budjetoitujen varojen puitteissa, niin hyvää kun oli saatavilla.. Pitemmän päälle siinä tulee säästöjä.
Talloissa on eroja, jos vertaa vaikka jotain Schalleria ja no-name kaukoidän tallaa, tai mikkiswitcheissä Switchcraftia ja sen kopioo. Näin se vaan menee... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
ktvr
05.10.2005 22:13:51 (muokattu 07.10.2005 08:28:08)
Kun tässä vertailen SP-elektorniikasta tilaamaani halpaa humppariteletallaa Gotohin vastaavaan (löytyy self made stratostani), niin täytyy sanoa, että työn jälki on Gotohin tallassa huomattavasti siistimmän näköistä.

Mikään kielenkatkoja tuo haplatalla ei kuitenkaan näytä olevan, sillä kielten läpiviennit tallalevyssä on pyöristetty molemmilta puolilta ja tallapalat näyttävät olevan ok. Kiinnitys runkoon on totutettu tässä haplatallassa mielestäni sikäli hyvin, että minkään viiden kiinnitysruuvin kanta ei jää tallapalan alle niin kuin Gotohin tallassa. Massaakin tallalla on ihan kiitettävästi.

Jos nyt vielä olisin teletallaa vailla, niin ehkä sittenkin kuitenkin hankkisin sen kalliiman tallan.

Edit: valusanat poistettu; katso Spyykon kommentti alempaa
vrajala
05.10.2005 22:35:16
Mä oon foxin kanssa täysin samaa mieltä. Tallan tyyppivalinnalla voi kyllä säästää euroja mutta hinnalla mä en lähtisi leikkimään. Tai siis no, täytyy myöntää että noiden halpaosien laatu on kyllä parantunut. Voi olla että jonkun ajan päästä laatuerot kalliimpien ja halvimpien välillä kuroutuvat lähes umpeen. Tällaista on havaittavissa useita halpatuotantomaissa ja länsimaissa tehtyjä tuotteita vertailemalla. Mutta ainakin vielä noista kitaraosista tuppaa näkemään päälle kuinka paljon ne maksavat. (Nyt joku kai sitten testaa mua...)

...perus pellinpala tallaksi ei vaikuta kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta eikä myöskään hinnakkaat Gotohit.

No eivät nuo Gotohit vielä niin kalliita ole. Schallerit, Hipshotit ym. ovatkin sitten jo. Esim. Sp-elektroniikan (http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp3.pdf) myymä perinnemallin Gotohin talla on 41 euroa. Onhan se tosin tuplasti tuon halpatallan hintainen muttei osan tärkeyden huomioonottaen kuitenkaan kallis.

En mä silti väitä etteikö noilla halpiksillakin pärjäisi ihan mallikkaasti. Mä silti sijoitan tossa kohtaa ennemmin laatuun. Mukavampi se on että kielet pysyvät ehjinä, kromi tallassa eikä sormiakaan joudu paikkailemaan. Ei vaan, ei noissa enää juurikaan itseään silvo, ainakaan mun viime aikoina näkemissäni. Mutta joitain vanhempia halpiksia on tullut hypisteltyä melko varovaisesti.

Niin, halpiksissa ei sitten ole sitä mallivalikoimaa kovinkaan paljon.
Sinne meni. Viuh.
fox
05.10.2005 23:29:33

Gotohin talla on 41 euroa. Onhan se tosin tuplasti tuon halpatallan hintainen muttei osan tärkeyden huomioonottaen kuitenkaan kallis.

Ei tosiaan, jos ajattelee vaikka kielisetin hintaa.. Joku 120:n Badass vois sitte olla jo vähän...

Niin, halpiksissa ei sitten ole sitä mallivalikoimaa kovinkaan paljon.

Kopioidaan ne mallit joita paljon myydään, säästetään sillä tavalla.. vrt. vähän artikkeli ku artikkeli.. Spesiaalimmat jätetään sitten niille oikeille valmistajille...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
spyykko
06.10.2005 08:16:26

täytyy sanoa, että valun jälki on Gotohin tallassa huomattavasti siistimmän näköistä.

Mitä siinä on valettu? Mulla on MIJ Telessä Gotohin talla jossa pohjalevy on kantattua peltiä ja tallapalat ihan umpijöötistä koneistettu.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
06.10.2005 08:24:13 (muokattu 06.10.2005 08:52:19)
Mitä siinä on valettu?

Siihen on valettu.. uskoa.. Parempaan huomiseen!
ktvr
06.10.2005 09:22:08 (muokattu 07.10.2005 08:26:13)
Mitä siinä on valettu? Mulla on MIJ Telessä Gotohin talla jossa pohjalevy on kantattua peltiä ja tallapalat ihan umpijöötistä koneistettu.

No, se selitääkin sen eron halpatallan ja Gotohin välillä. Paitsi että en tiedä millä tavalla halpatallakaan on valmistettu.
Korjasin sanomisiani ylempänä olevassa kirjoituksessa poistamalla valamiseen liittyvät viittaukset, jottei asiasta jää kenellekkään väärää käsitystä.
PS. en ole metallimiehiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)