Aihe: Basson kyhäily
1 2
Wil-J
28.11.2004 21:04:47
Olen jo pitempään haaveillut oman basson rakentamisesta. Nyt ajattelin että voisin alkaa sellaista pikkuhiljaa kyhäilemään, tosin sillä tapaa että ostaisin kaulan valmiina, koska sen tekemiseen ei ole välineitä, taitoa eikä tietoa. Ajattelin että tekisin nauhattoman 5-kielisen jazzbasson, tosin ehkä hiukan erilaisella bodyllä tai jotain vastaavaa pientä kivaa.

Kysymys kuuluukin siis että onko mitään järkeä alkaa tekemään bassoa rauhallisesti, pikkuhiljaa ja ilman aiempaa kokemusta mistään aiheeseen liittyvästä. En omista mitään erikoisvälineitä, vaan perus setit. Pärjääkö niillä? Mitä tärkeitä seikkoja pitäisi ottaa huomioon. Paljonko rahaa tulisi varata projektiin?

P.S. varmasti aihetta käsitelty, mutta en löytänyt mitään. Eikä FAQkaan oikein auttanut.
Lapari
28.11.2004 21:30:23

Mä olen kanssa alkanut rakentamaan bassoa ilman aikaisempaa kokemusta se alkaa olemaan pinnoitus vaiheessa.Täältä olen saanut tosi hyviä neuvoja (Kiitos siitä!)
Ainut missä tarvitsin koneita oli bodin kolojen jyrsintä.Tein ne metalli jyrsinkoneella työmaallani.Ne voi tehdä myös yläjyrsimellä jos sellaisen omistaa.Jos on kätevä käsistään uskoisin ,että pärjää aika pitkälle.yhden tärkeän neuvon voisin antaa,mieti tarkasti monelta kantilta aina kun teet jotain vaihetta.Ei muuta ku hommiin,on sitte kivaa jobia.
Wil-J
28.11.2004 21:43:25
Mä olen kanssa alkanut rakentamaan bassoa ilman aikaisempaa kokemusta se alkaa olemaan pinnoitus vaiheessa.Täältä olen saanut tosi hyviä neuvoja (Kiitos siitä!)
Ainut missä tarvitsin koneita oli bodin kolojen jyrsintä.Tein ne metalli jyrsinkoneella työmaallani.Ne voi tehdä myös yläjyrsimellä jos sellaisen omistaa.Jos on kätevä käsistään uskoisin ,että pärjää aika pitkälle.yhden tärkeän neuvon voisin antaa,mieti tarkasti monelta kantilta aina kun teet jotain vaihetta.Ei muuta ku hommiin,on sitte kivaa jobia.

Kiitos varmasti tärkeästä vinkistä :)

Varmaan pitää jonnekkin sitten hankkiutua siinä vaiheessa jyrsimään kun sen aika tulee.

Mulle on lukemisistani huolimatta jäänyt epäselväksi muuten toi kaulan taskun/kolon, mikä onkaan tekeminen. Miten tapahtuu tuo? Kaulakulma? Apuuva. Muut osuudet näin etukäteen ajateltuna ovat aika selkeitä.
Lapari
28.11.2004 22:07:13

Mulle on lukemisistani huolimatta jäänyt epäselväksi muuten toi kaulan taskun/kolon, mikä onkaan tekeminen. Miten tapahtuu tuo? Kaulakulma?
Yksinkertaisuudessaan se on se kolo jossa kaula on bodissa.
Sen tein jyrsimällä.Onko sulla piirustuksia bassosta jonka aiot tehdä?Jos on,niin sieltä löytyy taskun mitat. Mutta,käsittääkseni jos ostat kaulan valmiina niin sun pitää siitä mitata ne mitat lev. ja syv.ja mittailla tallojen kanssa otelaudan korkeutta suhteessa bodin yläpinnan/mikkien pintaan.Huomasin nimittäin sen,että piirrustuksissa oli vähän eri mittoja kuin,esim niissä osissa jotka joutuu ostamaan esim.mikit,virityskoneistot ym.Kaulakulmasta mulla ei oo oikein hirveesti tietoa koska mun projektissa lapa on suora.
Lapari
28.11.2004 22:12:47

Katoin tota sun kirjotusta tarkemmin ja huomasin,että meinaat tehä jazzbasson?Mä teen myös semmosta ja mulla ainakaa ei tuota lapakulmaa ole.Viisikielisestä en sitten tiedä.
Wil-J
28.11.2004 22:24:10 (muokattu 28.11.2004 22:26:29)
Katoin tota sun kirjotusta tarkemmin ja huomasin,että meinaat tehä jazzbasson?Mä teen myös semmosta ja mulla ainakaa ei tuota lapakulmaa ole.Viisikielisestä en sitten tiedä.

Ok. En tiedä lapakulmastamitään, siksipä kysyin. Ei siihen varmaan sitten tule. Hyvä niin, helpottaa elämää :)

Eli jyrsimällä pitää kaikki nuo kolot ja aukot bodyyn tehdä. Ei taida siististi ilman kunnon konetta onnistua?

E: niin ja piirrustuksia ei vielä ole, sillä ihan alkutekijöissään on projekti (eli ajatuksen tasolla :)). Pitäisi varmaan kohta hankkia. Mistäs niitä saisi?
Trebla
28.11.2004 23:08:17
Eli jyrsimällä pitää kaikki nuo kolot ja aukot bodyyn tehdä. Ei taida siististi ilman kunnon konetta onnistua?

Kyllä kait tuo ilman jyrsintäkin onnistuu kunhan vain on terävät työkalut ja malttia. Toisaalta, noilla halpajyrsimilläkin tekee homman.

E: niin ja piirrustuksia ei vielä ole, sillä ihan alkutekijöissään on projekti (eli ajatuksen tasolla :)). Pitäisi varmaan kohta hankkia. Mistäs niitä saisi?
Kirjastosta kannattaa kysyä ja soitinrakentajilta myös.
"Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998)
poppamies
28.11.2004 23:40:19 (muokattu 28.11.2004 23:41:47)

Olisihan se yläjyrsin hyvä olemassa , mutta siihen tarvitset sitten vielä jyrsinterän yläpuolisella laakerilla jos homma tehdään oikein virallisesti.
Jos on aikaa niin kyllä ne kolot, kaulataskua myöten, tekee ilman jyrsintäkin.
Kunnollisella pylväsporakoneella ja terävällä taltalla ja kärsivällisyydellä saa ihan vastaavaa jälkeä kuin jyrsimellä.
Lapakulmaahan Jazzissa ei ole, vain se "porras". Sen saa hyvin tehtyä vaikka sahalla ja sitten se pyöristys otelautaan päin joko nauhahiomakoneella tai käsin, viilaamalla, mutta koska puhuit että ostat valmiin kaulan tarkoiti varmasti kaulakulmaa etkä lapakulmaa.
Jazzissa ei, niinkuin ei muissakaan Fenderin kitaroissa, ole kaulakulmaa ollenkaan. Kaula on siis täysin samansuuntainen bodyn kanssa. Jos syystä tai toisesta kuitenkin haluaa kaulakulman niin sen saa parhaiten tekemällä sen kulman siihen kaulan alapintaan kaulataskussa.
Olen itse tehnyt 4-5 kappaletta Fender tyyppisiä bassoja ja olen mielellään hengessä mukana tuollaisessa do it yourself projektissa minkä vain pystyn.
Ei kun tekekemään.
P.S. Mistä muuten meinaat saada valmiin 5-kielisen nauhattoman kaulan?
"G-strings are for strippers"
PasiB
29.11.2004 10:36:09

Jep. mukavaa hommaa. Viime keväänä tein ensimmäisen Passon. Sain käyttää erään koulun puutyöluokkaa ja homma kävi aika kätevästi muutamassa illassa karkeamman työstön osalta. Helpotti kummasti kun sai oikohöylällä rungon oikeaan paksuuteen, muodot ajaa vannesahassa ja karkeat hionnat tehdä nauhahiomakoneella.
Jyrsinnät tein itsekin työpaikan metallijyrsimellä. Käytin puuterää niin jälki oli hiukan parempaa. Kierroksia ois saanut olla enemmän, mutta aivan siedettävää jälkeä tuli näinkin.
Nyt on mietteissä aloittaa Jasson teko ja tällä kertaa tehdä myös kaula itse, tuohon Passoon ostin kaulan Jenkkilästä Ebayn kautta.
Hiukan tuli kotijoukkojen komentajalta kommenttia kun hioskelin runkoa lakkauskuntoon saunan lauteilla. Oli sen verran pölyinen puuha.
Sen verran tuosta eka projektista sai kokemusta että varmaan tässä kevään aikana alkaa uusi. Nyt vain pitää malttaa kayttää enemmän aikaa sen tekemiseen, eka kerralla oli hieman liian kiire päästä kokeilemaan työnsä tuloksia. Nyt vois kokeilla käsityökaluilla tekemistä, jyrsinnät tosin teen edelleenkin töissä.
Tavallinen tallaaja, basisti ilman omaa syytään.
Basismi
29.11.2004 14:44:48 (muokattu 29.11.2004 14:52:43)
Oikeastaan ainoat hommat missä tarvii järeämpiä koneita on kaulan ja bodyn puuvärkin höyläys. Kaikki muu käy vähän kevyemmilläkin vehkeillä. Toki liimaukseen pitää olla puristimia, bodyn teossa aika isojakin. Yläjyrsin on kätevä niin kaulataskun, kaularautauran kuin mikkikolojen tekoon. Ylälaakeria ei välttämäti tarvi, jos jaksaa askarrella ohjurien kanssa. Loput puutyöt tekee paremman puutteessa vaikka kirveellä :)

Niin joo, hiomatyökaluistakin on jonnin verran iloa. Ja hyvistä hermoista.

Lisäystä: tuon puutavaran saa muuten puolivalmiina tilattua vaikka amf:ltä, joten jää enin höyläily pois.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Wil-J
29.11.2004 16:53:30
varmasti kaulakulmaa etkä lapakulmaa

Kaulakulmasta alunperin puhuinkin :)

P.S. Mistä muuten meinaat saada valmiin 5-kielisen nauhattoman kaulan?

Tuossa vasta mysteeri. Muistelen että olisin sellaisen Musamaailman vitriinissä nähnyt, mutta oliko sittenkin nauhallinen? Eikö niitä sitten mistään saa vai? :( Kenties pitäisi ostaa nauhallinen ja ottaa nauhat pois, tosin tuntuisi vähän tyhmältä ratkaisulta...

Itseasiassa tässä on alkanut epäilyttämään, josko rahkeet riittävätkään tällaiseen projektiin. Vaikuttaa juttujenne mukaan niin monimutkaiselta ja toisaalta ei ole mitään paikkaa missä olisi kunnon laitteet.

Kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista. Nyt pitää kyllä hetken aikaa hiljentyä ja miettiä, kannattaako oikeasti lähteä juuri nyt tekemään bassoa, vai jätänkö sen myöhemmäksi.
Wil-J
29.11.2004 16:54:04
Lisäystä: tuon puutavaran saa muuten puolivalmiina tilattua vaikka amf:ltä, joten jää enin höyläily pois.

Mistäs löytäisi enemmän tietoa tästä?
m6mm
29.11.2004 16:56:52
Oho,wau!
Wil-J
29.11.2004 17:03:49
rijopu
29.11.2004 17:31:20
Mene johonkin kansalais- tai työväenopiston kurssille rakentelemaan bassoa. Kyllä niitä kursseja aina jossain on. Jos hyvin käy niin tänne Espooseen tulee yksi kurssi. Saas nähdä...
No, se on semmoista suomalaista...
takape
29.11.2004 17:34:18
Ei tuo jyrsiminen ja muut bodyn tekovaiheet kovin monimutkaisia loppujenlopuksi ole ja sitähän tuo rakentelu oikeastaan on sitä itse tekemistä. Jos haluat kerralla hyvän niin soitinrakentajat varmasti jyrsii kohtuu hinnalla kolot valmiiksi niin itselle jää vaan bodyn muotoilu. Silloin tulee kaikki mitat ja muut varmasti kohdalleen.

Tottahan se vaan on että silloin se itse tekeminen jää vähemmälle.

Nauhat saa kaulasta kyllä usein helposti irti jos aikoo sillai tehdä nauhattoman. Sitten nauhojen uriin jotain täytteeksi. Kävi mielessä että mitenkähän tuo urien täyttä onnistuisi esim. puunvärisellä kitillä tms.
Lapari
29.11.2004 17:42:22

Itseasiassa tässä on alkanut epäilyttämään, josko rahkeet riittävätkään tällaiseen projektiin.
Rahallisesti siinä ei ,niin hirveen korkealta putoo,koska periaatteessa suurin osa hankituista osista on rahanarvoista tavaraa vaikka itse työssä,ei aivan sataprosenttisesti onnistuisikaan.Itselläni oli ihan samanlaiset fiilikset kun aloitin projektin,mutta huomasin,että työn edetessä homma selkeni askel askeleelta.Tällä hetkellä otan selvää eri pinnoitus mahdollisuuksista.Eli,ei heti tarvi kaikkea tietää.
WT
29.11.2004 18:04:54 (muokattu 29.11.2004 18:05:12)
Ehkä paras mitä voi tehdä on ostaa hyvä kirja aiheesta. Itse ostin Melvyn Hiscockin Make Your Own Electric Guitarin, joka on erinoimainen opus aiheeseen. Löytyy ihan hyvinvarustetuista kirjakaupoista..

Mietiskelen parhaillaan myöskin Martin Kochin kirjan tai CD-ROMin tilaamista... (kellään kokemusta tuosta?)
"In the battle between you and the world, bet on the world."
spyykko
29.11.2004 19:38:19

Mietiskelen parhaillaan myöskin Martin Kochin kirjan tai CD-ROMin tilaamista... (kellään kokemusta tuosta?)

Mä omistan tuon Kochin ja olen lukenut myös Hiscockin. Pidin ehkä Kochista enemmän, tosin se saattaa vain johtua siitä että luin sen ensiksi. Pieniä eroja opuksissa esitellyissä työtavoissa on, mutta pääpiirteissään sisältö on suurin piirtein sama. Kumpikin joka tapauskessa on ehdottomasti hintansa arvoinen, niistä saa hyvän kokonaiskäsityksen soitinrakennuksen työvaiheista paljon helpommalla kuin yhdeltäkään internetsivustolta.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Wil-J
29.11.2004 19:53:04
Kiitos lisävinkeistä. Tuo kansalaisopiston kurssi voisi olla aika hyvä vaihtoetho, saisi asiantuntevaa opastusta ja olisi kunnon välineet. Pitteepä harkita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)