SaBer 25.02.2005 00:04:06 | |
---|
Olen tässä useamminkin pohtinut, että miten laillista on amatöörien putkivahvistinprojektit sun muut. Eikö jossain laissa sanota aika selvästi mitä alan koulutusta vailla oleva henkilö saa, ja mitä ei saa tehdä. Lamppujen ja kytkimien vaihto esimerkiksi on sallittu. Mikä olisi virallisesti oikea ratkaisu, jos haluan rakentaa lukiolaisena putkietusen? Voinko saada sakkoa, jos sähköturvallisuustarkastaja (onko sellaisia?) sattuu tulemaan kylään? Voiko suoritta jonkun tentin, jonka jälkeen saa sitten ihan laillisesti rakennlla, vai pitäisikö poiketa vuodeksi amiksen sähkölinjalle? "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
placebo 25.02.2005 05:13:13 | |
---|
Yleinen ohjenuora on, että kiinteiden asennusten sähkötöitä saavat tehdä vain sähköalan ammattilaiset. Tarkoittaa käytännössä sitä, että "seinää" ei saa mennä roplaamaan, mutta että "seinään" saa kytkeä mitä hengenvaarallisempia aparaatteja. Kukaan ei siis esimerkiksi kiellä sinua käämimästä omaa muuntajaa (jos tulkitsin tuon putkivahvistinviittauksen oikein). TUKES ja STEK ainakin yrittävät valistaa sähköturvallisuudesta: http://www.tukes.fi/http://www.sahkoturva.info/"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story"
- Pierre Bensusan |
skebajaba 25.02.2005 07:46:57 | |
---|
onkos noissa sitten semmonen juttu että jos on itse tehnyt muuntajat yms. hörpelit ja sattuukin laite syttymään tuleen ja polttaa koko talon niin voivat vakuutusfirmat olla korvaamatta kun ei ole standardin mukaisia turvallisuus tarroja tms.? OSTAN WHAMMY PEDAALIN TARJOA JOS ON TYHJÄN PANTTINA!!! |
KoskPaavo 25.02.2005 07:59:45 | |
---|
onkos noissa sitten semmonen juttu että jos on itse tehnyt muuntajat yms. hörpelit ja sattuukin laite syttymään tuleen ja polttaa koko talon niin voivat vakuutusfirmat olla korvaamatta kun ei ole standardin mukaisia turvallisuus tarroja tms.? Kyllähän noinkin voi käydä, siis tässä vakuutusjutussa. Kyllähän noita omia viritelmiä kuitenkin niin mahdottoman paljon tehdään että luulis että vakuutustarkastajat eivät aina pysy perässä. Kuvittele esim. kuinka paljon nuoret källit tekevät autoihinsa näitä muutoksia esim. äänentoistoon yms. Kasnnattais ensin ottaa vaikka auki ns. oikea "hyväksytty" vahvistin ja sitten tutkia millaisilla ratkaisuilla niitten virran sisäänsyötöt yms.on ratkaistu, ja sitten omalla terveellä järjellä tehdä se oma. Soittaja selviää aina. |
Mikko Kankaanpää 25.02.2005 09:19:03 | |
---|
Olen tässä useamminkin pohtinut, että miten laillista on amatöörien putkivahvistinprojektit sun muut. Täysin laillisia. Laillisia myös myydä kunhan täyttää tarvittavat direktiivit ja nämä pystytään myös todistamaan (mittauksilla) ja lopuksi laitetaan CE merkki. Vakuutushemmojen kanssa tosiaan voi tulla ongelmia, uskoisin. Mutta jos laite on asiallisesti tehty niin eivät, luulisin, voi vedota tuohon ja jättää maksamatta. Järkevintä onkin vetää verkkojohdot seinästä aina kun lopettaa käytön. Eipä tarvitse enään miettiä moisia. Hauskaa tässä on että monesti itserakennetut ovat turvallisempia kuin parin euron made in taiwan verkkovirtalaitteet joita löytyy Suomesta satoja tuhansia. Mikko http://www.uraltone.com |
Shaft 25.02.2005 10:24:25 | |
---|
onkos noissa sitten semmonen juttu että jos on itse tehnyt muuntajat yms. hörpelit ja sattuukin laite syttymään tuleen ja polttaa koko talon niin voivat vakuutusfirmat olla korvaamatta kun ei ole standardin mukaisia turvallisuus tarroja tms.? Ei se korvaus ole yleensä mistään tarroista kiinni, mutta järkeä kannattaa kyllä käyttää jo oman turvallisuuden vuoksi. |
Vapour 25.02.2005 10:27:05 | |
---|
Täysin laillisia. Laillisia myös myydä kunhan täyttää tarvittavat direktiivit ja nämä pystytään myös todistamaan (mittauksilla) ja lopuksi laitetaan CE merkki.
Jos nyt tahdon vaikka Uraltonen kasata, niin tiedätkö mihin tahoon tarvitsee olla yhteydessä noita mittauksia ja CE:tä varten? Haluaisin kuitenkin vakuutussuojani säilyvän. Tube amp?!? I can make it myself! All I need is some tubes, some solder tin...and a little aubergine! |
Mikko Kankaanpää 25.02.2005 10:41:06 | |
---|
Jos nyt tahdon vaikka Uraltonen kasata, niin tiedätkö mihin tahoon tarvitsee olla yhteydessä noita mittauksia ja CE:tä varten? Haluaisin kuitenkin vakuutussuojani säilyvän. ei CE merkkiä tarvi jos et myy laitetta!!!!! testit maksaa 3000-5000e ja sinun pitää toimittaa heille kaksi laitetta joita ei palauteta. Eli se siitä.-) Mikko http://www.uraltone.com |
Vapour 25.02.2005 10:48:46 | |
---|
testit maksaa 3000-5000e ja sinun pitää toimittaa heille kaksi laitetta joita ei palauteta. Mikko Kiitos
Tube amp?!? I can make it myself! All I need is some tubes, some solder tin...and a little aubergine! |
PL 25.02.2005 10:52:17 | |
---|
Niinkuin tuossa on jo mainittu, itsetehtyjä laitteita ei tarvitse tarkistuttaa mitenkään. Muuten tarkastuksista, merkinnöistä, maahantuonnista ymsv. löytyy tietoa Turvatekniikankeskuksen sivuilta, kannattaa lukea huolella sillä asiaa on paljon eikä aina kovin selkeästi ilmaistuna. http://www.tukes.fi/ |
Mikko Kankaanpää 25.02.2005 10:55:33 | |
---|
Suuri ongelma mielestäni on miksei EU standardeja ole netissä ladattavissa. Olisi kaikille helpompaa jos harrastelijatkin voisivat ottaa noista neuvoa ja tehdä varmasti turvallisia laitteita. En tosiaan ymmärrä miten on mahdollista että ne on maksullisia, ja vielä muistaakseni euron /sivu!! http://www.uraltone.com |
PL 25.02.2005 11:19:39 | |
---|
Siksi kait, kun ovat niiden standardointilaitosten bisnes. |
kivi 25.02.2005 13:49:33 | |
---|
KoskPaavo: Kuvittele esim. kuinka paljon nuoret källit tekevät autoihinsa näitä muutoksia esim. äänentoistoon yms. Ei pahalla, mutta sä et taida olla kauhean sähkötekniikkaorientoitunut ihminen? :-) Autosähkö on heikkovirtaa, 12V. Sillä saa pelata ihan kuin itse tahtoo, ilman muuta riskiä kuin mahdollinen palovaara kipinöistä tai kuumenemisesta. Varsinaista hengenvaarallista sähköiskuriskiä ei ole. Lisäksi autojen sähkötekniset muutokset yleensä ovat laitteiden kytkemistä, valojen lisäämistä ym. pikkuhommia, joihin ei juuri tietotaitoa vaadita. Jonkin elektronisen laitteen rakentaminen on heti ihan toinen homma. Voit avata vahvistimen ja tuijottaa sinne sisälle viikon, etkä ole hullua hurskaampi siitä, miten se toimii, ellei sulla oo vähän enemmän kuin sähkötekniikan ja elektroniikan perusteet hanskassa. Menkää kursseille, tai lukekaa edes kurssikirjat kunnolla. Sähköamiksen oppikirjoja löytyy käytettynä halvalla koko ajan. |
SaBer 25.02.2005 15:00:29 | |
---|
Menkää kursseille, tai lukekaa edes kurssikirjat kunnolla. Sähköamiksen oppikirjoja löytyy käytettynä halvalla koko ajan. Voisi kai tuollaisistakin oppia lisää. Luulen, että n. kolmen vuoden aktiivinen elektroniikkasivustojen tutkiminen, ja lukion kaikki fysiikan kurssit, ovat kuitenkin ihan tarpeeksi, etten itseäni tapa. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
RaakaRane 25.02.2005 21:48:09 | |
---|
Ei pahalla, mutta sä et taida olla kauhean sähkötekniikkaorientoitunut ihminen? :-) Autosähkö on heikkovirtaa, 12V. Sillä saa pelata ihan kuin itse tahtoo, ilman muuta riskiä kuin mahdollinen palovaara kipinöistä tai kuumenemisesta. Varsinaista hengenvaarallista sähköiskuriskiä ei ole. Lisäksi autojen sähkötekniset muutokset yleensä ovat laitteiden kytkemistä, valojen lisäämistä ym. pikkuhommia, joihin ei juuri tietotaitoa vaadita. Jonkin elektronisen laitteen rakentaminen on heti ihan toinen homma. Voit avata vahvistimen ja tuijottaa sinne sisälle viikon, etkä ole hullua hurskaampi siitä, miten se toimii, ellei sulla oo vähän enemmän kuin sähkötekniikan ja elektroniikan perusteet hanskassa. Menkää kursseille, tai lukekaa edes kurssikirjat kunnolla. Sähköamiksen oppikirjoja löytyy käytettynä halvalla koko ajan. Noista autoon tehtävistä muutoksista... Eihän siellä hengenvaaraa olekaan mutta palaa se auto voi. Oletko koskaan nähnyt mikä savu nousee kun esimerkiksi apukaapelin plussan sipasee vahingossa maihin. Kerran olin yhtä vanhaa ajopeliä ostamassa varaosiks ja se meinas palaa koeajolla kun sähköt oli vähän sekasiin ja mittaristo rupes käryämään kesken ajon. Hyvä kun sain pysäytettyä ja virrat pois ennenkuin näkyvyys meni. Sori, meni vähän ohi aiheen. Oikeassa olet, perusasioihin kannatta opiskella ja käyttää aikaa ja järkeä. Eikä sormiaan tai meisseliä joka rakoon törkkiä. "Eiku" sana voi jäädä viimeiseksi. Tietysti pienet sävärit on joskus hyvä saada niin tietää mitä varoa, et silleen. |
kivi 25.02.2005 22:09:06 | |
---|
Noista autoon tehtävistä muutoksista... Eihän siellä hengenvaaraa olekaan mutta palaa se auto voi. Oletko koskaan nähnyt mikä savu nousee kun esimerkiksi apukaapelin plussan sipasee vahingossa maihin. Kyllä. Mun kaikki autoni (kymmenkunta on ollut) on olleet sen verran vanhoja räyskiä, että koetinkynän kanssa sähkölaitteissa nuohoaminen on tullut tutuksi. Tulipalon riski on ihan todellinen, samoin on aika helppoa saada palovammoja näppeihin jos yhtään sählää ja on metallia oikosulussa. Rannekello ja sormukset pois kädestä aina kun työnnätte kädet auton sähkölaitteisiin. Kaverilla paloi aikoinaan vanha Triumph Herald keskelle katua, kun sen tupakansytytin jäi jumiin :-) |
hörhö 25.02.2005 22:13:24 | |
---|
Varsinaista hengenvaarallista sähköiskuriskiä ei ole. Ei minulla mitään oikeaa asiaa ole. Kunhan vain humalassa saivartelen. Käsittääkseni jo sormiparistosta voi kondensaattoreilla saada tappavan jännitteen. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
kivi 25.02.2005 22:21:25 (muokattu 25.02.2005 22:22:54) | |
---|
Ei minulla mitään oikeaa asiaa ole. Kunhan vain humalassa saivartelen. Käsittääkseni jo sormiparistosta voi kondensaattoreilla saada tappavan jännitteen. Juu, ja meillä on autoissa invertterit, joilla tupakansytyttimestä saa verkkovirtaa. Oli helpompi ratkaisu, kuin hankkia kaikille läppäreille ja muille ajon aikana tarvittaville sähkölaitteille 12 voltin muuntajat. Kun kerran niinkin monen päivän työajasta ainakin 8 tuntia menee autossa matkustamiseen, on usein ihan pakko tehdä töitä tien päällä. Ei se kyllä kivaa ole, varsinkaan keikkareissulla kun jonkun artikkelin deadline painaa päälle, ja muut ottaa vapautuneesti olutta. Itse hakkaa hulluna näppistä, ja laskee merkkejä, koska on työ tehty. Sama juttu kun puolison kanssa ajetaan - toinen tekee duuneja pois ja toinen ajaa, ja sitten jossain vaiheessa vaihdetaan vuoroa, jos tarpeen. |
KoskPaavo 25.02.2005 23:09:06 | |
---|
Noista autoon tehtävistä muutoksista... Eihän siellä hengenvaaraa olekaan mutta palaa se auto voi. Oletko koskaan nähnyt mikä savu nousee kun esimerkiksi apukaapelin plussan sipasee vahingossa maihin. Kerran olin yhtä vanhaa ajopeliä ostamassa varaosiks ja se meinas palaa koeajolla kun sähköt oli vähän sekasiin ja mittaristo rupes käryämään kesken ajon. Hyvä kun sain pysäytettyä ja virrat pois ennenkuin näkyvyys meni. Sori, meni vähän ohi aiheen. Oikeassa olet, perusasioihin kannatta opiskella ja käyttää aikaa ja järkeä. Eikä sormiaan tai meisseliä joka rakoon törkkiä. "Eiku" sana voi jäädä viimeiseksi. Tietysti pienet sävärit on joskus hyvä saada niin tietää mitä varoa, et silleen. Tätä nyt tarkoitinkin , kipinät tuleekin virrasta , eikä jännitteestä. Olen sähkötekniikkaan orientoitunut henkilö. Soittaja selviää aina. |
kivi 25.02.2005 23:43:52 | |
---|
Tätä nyt tarkoitinkin , kipinät tuleekin virrasta , eikä jännitteestä. Olen sähkötekniikkaan orientoitunut henkilö. Selvä. Pyydän anteeksi, kumarran ja vetäydyn takavasemmalle. :-) |