Hate 20.03.2005 00:40:02 (muokattu 20.03.2005 01:04:52) | |
---|
Eli tästä aiheesta on aika hyvä FAQ olemassa tossa, mut silti kyselisin koska haluaisin henkilökohtaisen tyhjentävän vastauksen näihin, ja uskon että paremman tiedon ja helpommin saan näin, kuin availemalla kaks ja puol miljoonaa linkkiä. Ja samalla mainostaisin että mullata olis nyt hyvää puuta saatavana. Eli tarkoituksenani olisi seuraavan muuteman vuoden sisällä saada tehdyksi oma kitara. Idea on hehkutellut mielessä jo pidemmän aikaa, mutta tänään mummulassa käydessä se sai viimeisen niitin, kun tuffa oli kaatanut lempi kiipeilypuuni joka oli todella vanha, ja kitukasvuonen (eli näin kitaran puullakin on tunnearvoa). Sisältä tuo puu paljastui todella upeaksi materiaaliksi. Mahtavaa todella kitukasvuista ja upeasti loimuilevaa/aaltoilevaa koivua. Noin 7 m pitkää 60 - 100 cm halkaisijaltaan olevaa kokonaista puuta, joka ei ole ollenkaan lahoa. Tuffani tekee minulle metri kakskymppisen parrun, et voin siitä sitten sitä bodyä alkaa miettimään. loput menevät raa-asti polttopuiksi ensiviikolla, joten nopealla toiminnalla voi saada hyvää puuta!! Puussa todella suurta aaltoilua (en tiedä sille hienompaa nimeä. curly se kuitenkin englanniksi on se sana) eli ulkonäöltään täydellistä puuta, mutta miten on toimivuuden laita? Entä miten kuivaan puun niin ettei se halkea? Mistä voi opetella esim. Les Paul -mallisen kitaran tekemistä? jotain ohjeita, vai pitääkös kaikki ite miettiä? Entäs mistäs kannattaa alkaa etsimään otelautoja, nuppeja, mikkejä, sun muita vempaimia? miten mitoitetaan otelaudan ja tallan väli? Entä mikitykset? mistä tiedän millaiset mikit ovat hyvät ja millaiset kannattaa hankkia? Sehän nyt tietysti riippuu ihan tarpeista varmaankin, mut mitkä soveltus mihinkin tarpeisiin? Entä mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon tuollaista bodyä tehtäessä? Miten tuo rakenne tulee, että kannattaako se tehdä niin että sellanen lättänä pala tavallista puuta ja joku ohkasempi pala tuota loimuilevaa puuta siihen pintaan, vai niin että koko body yhdestä puusta? Entä miten tuo les paulin bodyn kannen muotoilu, onko siihen olemassa mitään oikeaoppista mittaa, että kuinka paljon se kumpuaa mistäkin kohtaa, vai tuntumallako vain pitää tehdä? niin ja tuota puuta saa siis tosiaan kysyä, koska sääli se on jos se pannuhuoneen pesässä palaa :/ Varmaan vaikeimmasta päästä tuo lespa tehdä, mut eipä sitä helpon kautta tässä olla menossakaan. Kädentaitoja ja kärsivällisyyttä pitäisi löytyä tuon tekemiseen, kunhan vain tietoa sais et miten ja mitä pitäs tehä. kotona on hyvät määrät työkaluja ja työtilaa, ja syksyllä alkava puusepäksi opiskelu ammattioppilaitoksessa suo mahdollisuudet työstämiseen oikeen kunnon koneilla ja laitteilla. Mutta nyt vaan neuvoja, niksejä ja vastauksia odottelemaan. niin ja jos kiinnostaa saada itelleen tuota puuta, niin pikaviestiä vaan. Paljonkos on tullut maksamaan tuollaiset itse tehdyt lespat tai kitarat yleensä? eihän se mitään halpaa ilmeisestikään ole, ja rahaa saa vissiin kulumaan niin paljon kun tohon on laittaa, mut mahdollisimman pienellä budjetilla mä koittasin olla liikkeellä, joten sen mukaan neuvoja. Kun poltat sillat takaasi niin mitä käytät, kun peräännyt? |
tommi_899 20.03.2005 07:57:24 (muokattu 20.03.2005 08:01:56) | |
---|
oman lespan piirrustukset löysin kirjastosta, ja karhukopio nimisessä liikkeessä kävin kopiomassa itselleni. jos paikkakunnallasi on jokin kitaranrakennus kurssi, (kannattaa tutkia kansalaisopistojen tiedotteet) niin sinne koita hakeutua ehdottomasti. osia löydät yleensä soittimiin peruhtyneistä liikkeistä. onko sulla kuvaa siitä puusta? voisit lähettää mulle palan? ja jos se kovinkin loimuilee niin ota ihmeessä talteen. ja rahan menoon en osaa sanoa oikeen mitään, mutta väliltä 0-2000€ yleensä, omaani on nyt mennyt 140€, ja siis maalit,lakat,potikat ja virityskoneisto puuttuu. mutta sulla on nyt hyvät lähtökohdat kun puut löytyy jo valmiiksi, tosin mistä ajattelit kaulan tehdä? aarre on siellä mistä sen löytää
http://www.brokenfuture.tk/
pastilli. R.I.P - victims of tsunami
http://muusikoiden.net/extra/paita/ |
Hate 20.03.2005 10:56:19 | |
---|
oman lespan piirrustukset löysin kirjastosta, ja karhukopio nimisessä liikkeessä kävin kopiomassa itselleni. jos paikkakunnallasi on jokin kitaranrakennus kurssi, (kannattaa tutkia kansalaisopistojen tiedotteet) niin sinne koita hakeutua ehdottomasti. osia löydät yleensä soittimiin peruhtyneistä liikkeistä. onko sulla kuvaa siitä puusta? voisit lähettää mulle palan? ja jos se kovinkin loimuilee niin ota ihmeessä talteen. täytyypäs kirjastossa käydä. eipä ole minkään näköistä kansalaisopistoa tai vastaavaa, josta voisi tuollaisia löytää. otan puusta heti kuvan ku voin, mut siihen voi mennä aikaa. kyllä mä voin jonkin kokosia paljova varmaan lähettää (huom! jos se on tuffalle OK että mä lahjon sen polttopuut ympäri suomea) ja loimuilu on todella suurt ja ilmeisesti koko sen ison tukin mitalta. ja rahan menoon en osaa sanoa oikeen mitään, mutta väliltä 0-2000€ yleensä, omaani on nyt mennyt 140€, ja siis maalit,lakat,potikat ja virityskoneisto puuttuu. mutta sulla on nyt hyvät lähtökohdat kun puut löytyy jo valmiiksi, tosin mistä ajattelit kaulan tehdä? kaulaa en ole vielä oikein miettinyt... ilmeisesti kannattaa olla jotain mahdollisimman kovaa puuta, et elää mahdollisimman vähän ilmastomuutoksissa. tietääkös ketään mitään tosta puun kuivauksesta, ja siitä että mitenkäs tollanen soveltus siihen kaulaan tollanen loimuileva koivu. eli vetääkö se ihan kieroksi. mitäs tuollainen loimutettu koivu mahtaa maksaa jos sitä jostain ostaa? on ilmeisesti aika kallista? Kun poltat sillat takaasi niin mitä käytät, kun peräännyt? |
Juzzu 20.03.2005 11:10:33 (muokattu 20.03.2005 11:11:37) | |
---|
Kaula tulee LP:ssa kiinni siten että 16, nauhan kohta on juuri rungon reunassa. Kansi on yleensä n. 17mm paksu keskeltä, reunoilta semmoinen 5mm niin saa reunalistan kanssa sauman piiloon. Kaulan kulmaksi sopii joku 4 astetta (tai 4½). Tallan paikka lasketaan skaalan mukaan, mutta paikka kannattaa mitoittaa ja porata vasta kun kaula on kiinni - tai ainakin kaulan lopullinen sijoitus on valmis. Mitäs runko- ja kaulapuita olet ajatellut? Tuosta koivusta kannattaa tehdä vain kansipuu, runkopuuna ei välttämättä ehkä ihan perinteinen (mitenkähän soi) ja painava. Mä aloittelen just par aikaa kahden LP:n tekemistä, joten kunhan päivittelen sivuja niin käy mulkoilemassa kuvia (jos niistä ny jotain iloa ois....) Pitääkin taas tyhjentää kohta kamera... "Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus |
Hate 20.03.2005 11:28:12 | |
---|
Kaula tulee LP:ssa kiinni siten että 16, nauhan kohta on juuri rungon reunassa. Kansi on yleensä n. 17mm paksu keskeltä, reunoilta semmoinen 5mm niin saa reunalistan kanssa sauman piiloon. Kaulan kulmaksi sopii joku 4 astetta (tai 4½). Tallan paikka lasketaan skaalan mukaan, mutta paikka kannattaa mitoittaa ja porata vasta kun kaula on kiinni - tai ainakin kaulan lopullinen sijoitus on valmis. Mitäs runko- ja kaulapuita olet ajatellut? Tuosta koivusta kannattaa tehdä vain kansipuu, runkopuuna ei välttämättä ehkä ihan perinteinen (mitenkähän soi) ja painava. niin juu painoa varmasti kertyisi aivan hullusti. ja työstäminenkin on varmaan aika vaikeata, kun on ilmeisesti todella sitkeää toi koivu. voisitko suositella, et mitä puuta se pitäs olla? mitä puuta ite käyttäsit kaulaan? entä runkoon? täytyy varmaan olla jotain kovaa, ettei se elä sitten kauheesti enempää kun se kansipuukaan. Mä aloittelen just par aikaa kahden LP:n tekemistä, joten kunhan päivittelen sivuja niin käy mulkoilemassa kuvia (jos niistä ny jotain iloa ois....) Pitääkin taas tyhjentää kohta kamera... joo no kyllä noita sun sivuja on tullut katteltuakin kun tätä projektia oon suunnitellu. millä perustein oot valinnu tohon lespaas noi "seepramikit" vai mikskä niit sanottii...? Kun poltat sillat takaasi niin mitä käytät, kun peräännyt? |
Juzzu 20.03.2005 11:34:51 | |
---|
ja työstäminenkin on varmaan aika vaikeata, kun on ilmeisesti todella sitkeää toi koivu. No kannen teossahan sitä hommaa on kyllä sitten. voisitko suositella, et mitä puuta se pitäs olla? mitä puuta ite käyttäsit kaulaan? entä runkoon? No itse käytän mahonkia kun LP:a tehdään. millä perustein oot valinnu tohon lespaas noi "seepramikit" vai mikskä niit sanottii...? Ulkonäön perusteella. "Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus |
tommi_899 20.03.2005 11:54:31 | |
---|
voisitko suositella, et mitä puuta se pitäs olla? mitä puuta ite käyttäsit kaulaan? entä runkoon? täytyy varmaan olla jotain kovaa, ettei se elä sitten kauheesti enempää kun se kansipuukaan. eikös hondurasin mahonkia ole usein käytetty, mahonkia kaulaan ja runkoon. aarre on siellä mistä sen löytää
Juzzu 20.03.2005 11:57:27 | |
---|
eikös hondurasin mahonkia ole usein käytetty, mahonkia kaulaan ja runkoon. No ehkä kannattaa tingata tuosta Hondurasilaisuudesta, niin ei tule niin kalliiksi. "Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus |
tommi_899 20.03.2005 12:01:21 | |
---|
No ehkä kannattaa tingata tuosta Hondurasilaisuudesta, niin ei tule niin kalliiksi. mikä mahonki on halvempaa? sapeli? vai khaya(vai mitä se on) aarre on siellä mistä sen löytää
Juzzu 20.03.2005 12:14:41 | |
---|
mikä mahonki on halvempaa? sapeli? vai khaya(vai mitä se on) No mä oon ostanut Leppävirralta ny mahonkeja, kaulapuu pitäis olla väliamerikasta mutta en tiedä mitä on runkopuut kun halusin ne 1-palaisena. Tuossa mun ekassa LP:ssa pitäis olla runkopuutkin väliamerikkalaista mutta sitten piti tehdä runko kahdesta palasta... En mä tiedä mitä tuo leppävirran mahonki tarkalleen on, mahonkina ne sitä kuitenkin myy... "Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus |
Hate 20.03.2005 12:16:36 | |
---|
No kannen teossahan sitä hommaa on kyllä sitten. njoo... no mitenkäs työstö? varmaan jollain välineellä sellanen karkea työstö, ja sitten pitkä hiontasessio? No itse käytän mahonkia kun LP:a tehdään. mistäs tuota mahonkia sais ostettua? kannattaako tilata ulkomailta, vai onko suomessa edes alan liikkeitä? Ulkonäön perusteella. eli onkos noi mikit suurimmaks osaks niinkun samallaisia, ja mistäköhän tietää onko hyvät vai huonot? vai kannattaako ihan ulkonäön perusteella vaan valita? vai täytyykö ite kähmittää oomit ja ohmittaa käämit, vai miten jos tahtoo huonoista hyvät? Kun poltat sillat takaasi niin mitä käytät, kun peräännyt? |
Juzzu 20.03.2005 12:21:13 (muokattu 20.03.2005 12:22:34) | |
---|
njoo... no mitenkäs työstö? varmaan jollain välineellä sellanen karkea työstö, ja sitten pitkä hiontasessio? No mä aloitan reunoilta yläjyrsimellä. eli reunat oikealle tasalle kaulan puolen päätyä lukuun ottamatta. Sitten kaulan puolen luiska höylällä, sitten erilaisilla koneilla, taltalla ja ajatuksenvoimalla vaan kanteen muotoa. Kun aletaan olemaan lähempänä, sikli on kova sana. Ja paperiakin voi käyttää jos se tuntuu hyvältä, välillä sillä on hyvä vedellä. Nyt ois tarkoitus kokeilla rälläkällä (+semmonen lamellilaikka) vetää kannen muotoja varmaan tuon koivukantisen kanssa. mistäs tuota mahonkia sais ostettua? kannattaako tilata ulkomailta, vai onko suomessa edes alan liikkeitä? Halua kannattaa käyttää jos se pelittää. Itse olen mahongit ostanut leppävirralta. http://www.soitinrakentajatamf.fi/ eli onkos noi mikit suurimmaks osaks niinkun samallaisia, ja mistäköhän tietää onko hyvät vai huonot?Siitä minkälaiset haluaa. Ja minkä sortin soundista tykkää. vai kannattaako ihan ulkonäön perusteella vaan valita?No jos siltä tuntuu. vai täytyykö ite kähmittää oomit ja ohmittaa käämit, vai miten jos tahtoo huonoista hyvät?En usko että onnistuu. "Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus |
tommi_899 20.03.2005 12:21:32 | |
---|
njoo... no mitenkäs työstö? varmaan jollain välineellä sellanen karkea työstö, ja sitten pitkä hiontasessio?jyrsimellä se ensin suunnilleen sinnepäin ja sitten sikilä ja hiomapaperia mistäs tuota mahonkia sais ostettua? kannattaako tilata ulkomailta, vai onko suomessa edes alan liikkeitä?soitinrakentajat amf:llä oli mahonkia, 59€ rungon lankku http://www.soitinrakentajatamf.fi/206_tarvikkeet.html alhaalta löytyy hinnasto aarre on siellä mistä sen löytää
Hate 20.03.2005 13:09:02 | |
---|
soitinrakentajat amf:llä oli mahonkia, 59€ rungon lankku http://www.soitinrakentajatamf.fi/206_tarvikkeet.html alhaalta löytyy hinnasto kiitoksia. tuommonen se sitten on varmaan oltava. eli jos tohon menis se kyykymppiä + postikulut, niin sitten olis tuo rungon pääosat jo aika lailla kasassa. entäs sitten tuo takakansi? pitäisköhän hioa siitä koivusta takakansikin vai laittaa sinne jotain muuta, vai sitten sen mallinen viilukappale? mitenkä säs juzzu teit? oikeastaan vois vaan tehdä sinne viilusta jonkinlaisen kuvioinnin ihan ajan vaan lämpimiks... Kun poltat sillat takaasi niin mitä käytät, kun peräännyt? |
tommi_899 20.03.2005 13:25:36 | |
---|
no yleensä lespan taakse ei laiteta mitään kantta tai viilua, eli niin että se mahonki sieltä näkyy. mutta toki sinne voit laittaa, mieluiten tota samaa koivua että se on sovussa kannen kanssa, ja voithan tosta koivusta tehdä lapaankin palasen aarre on siellä mistä sen löytää
spyykko 20.03.2005 14:24:18 (muokattu 20.03.2005 14:36:49) | |
---|
Eli tästä aiheesta on aika hyvä FAQ olemassa tossa, mut silti kyselisin koska haluaisin henkilökohtaisen tyhjentävän vastauksen näihin, ja uskon että paremman tiedon ja helpommin saan näin, kuin availemalla kaks ja puol miljoonaa linkkiä. Saako nyt syyttää laiskaksi? Ei se mitään, mäkin olen... Tuffani tekee minulle metri kakskymppisen parrun, et voin siitä sitten sitä bodyä alkaa miettimään. Älä sitten hätäile aloittamisen kanssa, tuoreen puun kuivaaminen vie aikaa Mistä voi opetella esim. Les Paul -mallisen kitaran tekemistä? jotain ohjeita, vai pitääkös kaikki ite miettiä? 1. Osta aiheeseen littyvä kirja. Melvyn Hiscockin "Make your own electrin guitar" ja Martin Kochin "Building electric guitars" ovat molemmat hyviä ja antavat hyvän kokonaiskäsityksen siitä mitä kitaran rakentaminen vaatii. 2. Lueskele läpi tämän foorumin kirjoitukset ja seuraa jonkin aikaa täällä käytävää keskustelua. Googleta muiden rakennusprojektien kotisivuja. Sulattele tullutta informaatiota ja yritä muodostaa itsellesi kokonaiskuva soittimen rakenteesta ja rakentamisesta. 3. Käy vilkaisemassa ulkomaisten rakennusfoorumien ( www.guitarbuild.com ja www.projectguitar.com) tutoriaalit 4. Osta (esim soitinrakentajilta), etsi vepistä tai lainaa kirjastosta (vaikka kaukolainana mikäli oman kylän kirjaston valikoimiin ei kuulu) haluamasi kitaran piirustukset. Tutustu kuviin ja mieti miksi rakenne on juuri sellainen kuin on Entäs mistäs kannattaa alkaa etsimään otelautoja, nuppeja, mikkejä, sun muita vempaimia? Hei, lue nyt siitä perustieto FAQ:sta edes Juzzun ensimmäinen postaus, siellä on heti kohta "kitaranvalmistussarjojen, -osien ja -työkalujen toimittajien weppisivuja" miten mitoitetaan otelaudan ja tallan väli? Periaatteessa tuo on kitaran skaala (tai mensuuri, rakkaalla lapsella on monta nimeä). Yleisiä vaihtoehtoja kitaroissa ovat esim 25,5" (strato ja johdannaiset), 25" (PRS), 24,75" (LP, SG jne.). Entä mikitykset? mistä tiedän millaiset mikit ovat hyvät ja millaiset kannattaa hankkia? Sehän nyt tietysti riippuu ihan tarpeista varmaankin, mut mitkä soveltus mihinkin tarpeisiin? Käy kitarakaupassa rääkkäämässä erilaisilla mikeillä varustettuja kitaroita. Käy mikkivalmistajien weppisivuilla kuuntelemassa ääninäytteitä. Oma mielipiteesi soundista on ainut mikä ratkaisee. Entä mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon tuollaista bodyä tehtäessä? Miten tuo rakenne tulee, että kannattaako se tehdä niin että sellanen lättänä pala tavallista puuta ja joku ohkasempi pala tuota loimuilevaa puuta siihen pintaan, vai niin että koko body yhdestä puusta? Entä miten tuo les paulin bodyn kannen muotoilu, onko siihen olemassa mitään oikeaoppista mittaa, että kuinka paljon se kumpuaa mistäkin kohtaa, vai tuntumallako vain pitää tehdä? Suosittelen käymään ensiksi läpi nuo neljä alussa mainitsemaani kohtaa kokonaiskäsityksen saamiseksi. Palataan näihin asioihin sitten sen jälkeen, mikäli epäselvää vielä on. Varmaan vaikeimmasta päästä tuo lespa tehdä, mut eipä sitä helpon kautta tässä olla menossakaan. Kädentaitoja ja kärsivällisyyttä pitäisi löytyä tuon tekemiseen Hyvä. Pitkä pinna on mun mielestä tärkein edellytys kitaran tekemiseen. Mulla ei tahdo aina oikein kärsivällisyys riittää ja valitettavasti se myös paistaa noista tekeleistä läpi. Paljonkos on tullut maksamaan tuollaiset itse tehdyt lespat tai kitarat yleensä? Mun rojektien toteutuneet kustannukset: http://www.seppopyykko.net/vee/menot.php ja http://www.seppopyykko.net/kitaraprojektit/menot.php eDit: pilikkujen fiilaamista pariinkin otteeseen Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Hate 20.03.2005 14:57:06 | |
---|
Saako nyt syyttää laiskaksi? Ei se mitään, mäkin olen... tarkoitin tuolla sitä, että mulla ei oo hajuakaan noista asioista, ja tartten niinku kunnon kansankieliset selostukset. ja pakko myöntää et joskus vähä laiskottaakin tälläsessä tiedonettimisessä :P Älä sitten hätäile aloittamisen kanssa, tuoreen puun kuivaaminen vie aikaa niin, mutta kannattaako ensin pitää sitä jossain viileässä kuivumassa vai lämpimässä? esim talon kellariin, vai pannuhuoneeseen? pelkään et se halkeaa... 1. Osta aiheeseen littyvä kirja. Melvyn Hiscockin "Make your own electrin guitar" ja Martin Kochin "Building electric guitars" ovat molemmat hyviä ja antavat hyvän kokonaiskäsityksen siitä mitä kitaran rakentaminen vaatii.
...ja ne on englanniksi? mun englanninkielen taito on sitä luokkaa että pitää etsiä jonkin näköinen suomenkielinen oopus asiasta. 2. Lueskele läpi tämän foorumin kirjoitukset ja seuraa jonkin aikaa täällä käytävää keskustelua. Googleta muiden rakennusprojektien kotisivuja. Sulattele tullutta informaatiota ja yritä muodostaa itsellesi kokonaiskuva soittimen rakenteesta.
juu, noita projekteija olen metsästellyt ja ihaillut. 3. Käy vilkaisemassa ulkomaisten rakennusfoorumien (www.guitarbuild.com ja www.projectguitar.com) tutoriaalit 4. Osta (esim soitinrakentajilta), etsi vepistä tai lainaa kirjastosta (vaikka kaukolainana mikäli oman kylän kirjaston valikoimiin ei kuulu) haluamasi kitaran piirustukset
tehty. tai siis ei vielä, mutta tiedot otin ylös että voin huomenna hakea ne piirokset ja sitten kopioimaan ne. Hei, lue nyt siitä perustieto FAQ:sta edes Juzzun ensimmäinen postaus, siellä on heti kohta "kitaranvalmistussarjojen, -osien ja -työkalujen toimittajien weppisivuja" juu kyllä mä nyt oon siihen jo tutustunu, ku kokoajan selvii, et tiedän vähemmän ja vähemmän tästä. Periaatteessa tuo on kitaran skaala (tai mensuuri, rakkaalla lapsella on monta nimeä). Yleisiä vaihtoehtoja ovat esim 25,5" (strato), 25" (PRS), 24,75" (LP). Ja tälläset asiat varmasti valkenee kaikki piirrustuksistakin(?) Käy kitarakaupassa rääkkäämässä erilaisilla mikeillä varustettuja kitaroita. Käy mikkivalmistajien weppisivuilla kuuntelemassa ääninäytteitä. okei, täytyypi tutkia noita. tosin ne nyt ei ole vielä hetkeen aikaan kovin ajankohtaiset... Suosittelen käymään ensiksi läpi nuo neljä alussa mainitsemaani kohtaa kokonaiskäsityksen saamiseksi. Palataan näihin asioihin sitten sen jälkeen, mikäli epäselvää vielä on. Hyvä. Pitkä pinna on mun mielestä tärkein edellytys kitaran tekemiseen. Mulla ei tahdo aina oikein kärsivällisyys riittää ja valitettavasti se myös paistaa noista tekeleistä läpi. Mun rojektien toteutuneet kustannukset: http://www.seppopyykko.net/vee/menot.php ja http://www.seppopyykko.net/kitaraprojektit/menot.php eDit: pilikkujen fiilaamista no eipä noihin sun projekteihin ny nii kauheesti oo näyttäny mennee. ja toi strato on todella upean näköinen! oot pit'ny aika hyvää kirjapitooki tekemisistäs. kiitokset neuvoista! Kun poltat sillat takaasi niin mitä käytät, kun peräännyt? |
spyykko 20.03.2005 15:08:00 | |
---|
...ja ne on englanniksi? mun englanninkielen taito on sitä luokkaa että pitää etsiä jonkin näköinen suomenkielinen oopus asiasta. No Kochin saa mun mielestä myös saksankielisenä :-P Mutta kerro täälläkin mikäli löydät suomekielisen kirjan aiheesta, mä en sellaista vielä ole löytänyt. Tosin, voisit ehkä aloittaa vaikka Denyerin suuresta kitarakirjasta, se on käännetty suomeksi ja siitäkin selviää monta kitaran rakenteeseen liittyvää juttua, vaikkei se rakentamista käsittelekkään. Eikä se lontoo noissa nyt _niin_ vaikeeta ole, jo pelkistä kirjojen kuvista on aika paljon hyötyä. no eipä noihin sun projekteihin ny nii kauheesti oo näyttäny mennee. ja toi strato on todella upean näköinen! oot pit'ny aika hyvää kirjapitooki tekemisistäs. Kiitos kiitos. Välillä tuntuu että projektin dokumentointi on ollut tärkeämpää kuin itse tekeminen =) Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Hate 21.03.2005 00:01:05 | |
---|
mä oon ny päivän mietiskellessäni ja omia taitojani mielessäni punnitessani todennut, että teen ensiksi straton. ja sen jälkeen katson riittääkö taidot tuohon lespaan. kyllä ne varmaan riittää, mut se on nolo homma jos mokaan siin jotai ratkasevaa, niin varmaan paras on tehä ensin strato. http://www.freeimagehome.com/images/Hate/strat3.jpg olisiko joku tuon näköinen hyvä? kaverilla pitäisi olla puurunko tuollaiseen ja se on sitä mulle koittanut kaupata, joten voishan sen ostaa, ja sen ympärille sitten. miten mahtais onnistua, kun tahtosin siihen tohon kannen pintaan sitä mun koivia, niin vois tul aika tyyli.mahtaskohan onnistua, vai onko parempi vain tyytyä sellaiseen tavalliseen puupintaan? Kun poltat sillat takaasi niin mitä käytät, kun peräännyt? |
Juzzu 21.03.2005 07:06:41 | |
---|
miten mahtais onnistua, kun tahtosin siihen tohon kannen pintaan sitä mun koivia, niin vois tul aika tyyli.mahtaskohan onnistua, vai onko parempi vain tyytyä sellaiseen tavalliseen puupintaan? Kyllähän se onnistuu, kun tekee vaan sen verran paksun kannen että voi tehdä reunoihin "huoletta" ne pyöristykset. Nimimerkki 'reksa' on ainakin tehnyt straton loimukoivukannella, komeat puut oli hällä. "Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus |