Aihe: Kombourun puhdistaminen / mikä olisi hyvä puhdistusaine?
1
Chemo
18.03.2005 19:25:04

Edessä olisi hauska pikkuprojekti: vanhan kombourun puhdistaminen. Laite toimii, mutta muutamasta paikkaa löytyy rahinaa ja kosketushäikkää, jotka tuntuisivat johtuvan pölystä (en tosin oo katsonut pellin alle vielä).

En oo aikaisemmin putsannut moisia, tai oikeastaan muutakaan vintage-elektroniikkaa. Onko mitään suosituksia millä aineella tuo kannattaisi tehdä (onko esim. Biltemassa mitään sopivaa)? Entä onko muita vinkkejä operaatioon liittyen?
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
PL
18.03.2005 20:12:39
Hapettumien poistoon tarkoitetulla elektroniikkapuhdistusaineella olen sumutellut.

Pölyä varmaankin löytyy yhden koiran verran ja todennäköisesti pianolangasta tehdyt "kytkimet" ovat keränneet itseensä kaikkea oravaa pienempää, taipuneet ja irtoilleet juotoksistaan ja hapettuneetkin kaiken lisäksi.

Itse olen noita muutaman korjaillut, sumuttelua, rapsutusta ja kevyttä hankausta jollakin pehmeähköllä materiaalilla. Kärkien väli taivutellaan kaikille koskettimille samaksi ja juotokset kuntoon.

Aikaa vierähtää ja mekaaniset ratkaisut saattavat välillä aiheuttaa tahattomia naurun ja itkun pyrskähdyksiä, mutta toimiva analogiurku on kaiken vaivan arvoinen.
temppari
18.03.2005 20:39:00
Tuolta biltemasta löytyy elektroniikan puhdistusspray.
tuotenumero 364517 ja hinta 5,90.
Ajattelin et löytyy helpommin :) Olen tuota itsekkin käytelly.
Vastaavaa löytyy varmaan myös kodinelektroniikan huoltoliikkeistä esim. PRF:n tai KM:n suihkareita.
Älä vain niitä CRC:n kaltaisia öljyjä mene ruiskuttamaan..
terveisiä Jaskalle!!
Chemo
19.03.2005 12:48:54

Kiitokset, PL ja Temppari!

+ + +
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Coach
19.03.2005 16:21:11

Älä vain niitä CRC:n kaltaisia öljyjä mene ruiskuttamaan..

Miksei CRC:tä sovi ruiskutella? Kysyn siksi että olen ruiskuttanut, kun muutama kosketin ei oikein saanut kosketusta. Auttoi, mutta teinkö hirveyden?
kulmahiomakone
19.03.2005 17:37:07
Miksei CRC:tä sovi ruiskutella? Kysyn siksi että olen ruiskuttanut, kun muutama kosketin ei oikein saanut kosketusta. Auttoi, mutta teinkö hirveyden?

Ei ole yhtä "crc:tä", vaan monia eri tököttejä eri tarkoituksiin, joita myydään crc -merkin alla. Ts crc:ltä löytyy ihan varmasti myös elektroniikan puhdistamiseen tarkoitettua ainetta, joka toimii siinä kuin muut vastaavat aineet.

Millään öljypohjaisella tökötillä noita kosketushäiriöitä ei pidä mennä putsimaan. Saattaa auttaa hetkeksi, mutta öljy kerää sitten paskaa kahta kauheammin.
maza
19.03.2005 18:17:55

Perus-CRC:llä (en muista ny sitä numeroa...) jos ruiskit, kontaktihäiriöt kyllä lähtevät - mutta vain hetkeksi. Myöhemmässä vaiheessa CRC:n sisältämä voiteluöljy alkaa keräämään pölyä ym. paskaa, ja vaan pahentaa ongelmaa. Käytä siis jotain öljytöntä kontaktispraytä. Itse olen käyttänyt PRF TCC Contact Cleaneria, saa ainakin yleiselektroniikasta. Toinen hyvä perustavara jota kannattaa olla jemmassa, on isopropanoli. Sitä saapi apteekista tai esim. PRF IPA Kontakt on samaa kamaa.

Vielä mulla on Electrolube EML -nimistä CRC:tä vastaavaa voitelevaa kamaa, jos semmoista jossain sattuisi tarvitsemaan.
Coach
19.03.2005 18:50:04

Millään öljypohjaisella tökötillä noita kosketushäiriöitä ei pidä mennä putsimaan. Saattaa auttaa hetkeksi, mutta öljy kerää sitten paskaa kahta kauheammin.

En nyt enää muista mitä se oli, mutta öljyistä oli kyllä. Eli pieleen. No ei ole vielä ongelmia ilmennyt vaikka tuosta muutama kuukausi on jo aikaa. Täytyy sitten kun niitä ongelmia alkaa ilmenemään hommata jotain sellaista suositeltua öljytöntä tavaraa. Mutta hyvä että tuli nyt tämäkin asia opittua. Tosin kyllähän alunperinkin vähän pisti epäilyttämään se aine, mutta kun se oli siinä ja urut pätki, niin tsshhh vaan.
temppari
19.03.2005 21:32:13
Jep. Kyllähän se CRC on se tuotemerkki eikä se yleisvoiteluaine. Yhdistän vaan tuon nimen päissäni siihen multisprayhin.. ja sillä se tuohon lipsahtikin, mutta tiedätte mitä tarkoitin.
Treeniksellä liekehti aikoinaan 760:n Leslie kun oli tuollaista öljypohjaista kontaksipraytä ruiskuteltu pölyä liimaamaan.
terveisiä Jaskalle!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)