Aihe: johtoa
1
ninos
10.04.2005 18:43:52

Oon aika n00b tämmösissä elektroniikka hommissa, mutta elektroniikkaliikkeitten sivuilta kun yrittää etsiä sopivaa johtoa, siis ihan normaalia piuhaa, mitä käytetään yleensäki tommosissa pien-elektroniikka puuhissa, niin tulee iso lista kaiken maailman johtoja, esim. monisäikeinen ja moninapainen muovikerros eristetty maadoituskuparijohto.. jne. :S

kertokaapas, älkääkä haukkuko pystyyn mua mun tietämättömyydestä, että minkä nimistä se ihan normaali kytkentäjohto on?
rokke roll
pjl
10.04.2005 20:33:05

"Monisäikeinen kytkentäjohto" lienee aika sopiva termi. Esimerkiksi Wellemanilla on semmonen näppärä lajitelma, jossa on jotain 10 eri väriä reilut pätkät. Saa ainakin Elek-torilta ja tod. näk. vaikka Partcolta.
ninos
10.04.2005 20:35:08

ajattelin kouluelektroniikasta tilata niin minkä paksuista se pitää olla? 0.15mm
rokke roll
Mikko Kankaanpää
11.04.2005 11:01:21

Efektien johdottamiseen käy melkein mikä tahansa kytkentäjohto. Mielipide asia mitä haluaa käyttää. Kovin paksua ei efektien sisään kannata ahtaa. Puktivahvistimien yms laitteiden kytkennöissä pitää sitten ottaa huomioon jännitteen ja viran kestot.

Mikko
http://www.uraltone.com
ninos
11.04.2005 15:06:08

ja yks offtopic:

http://aronnelson.com/gallery/Boosters/ROG_May_Queen?full=1

kumpi noista volumeista on output? VOLUME -3 vai VOLUME -1?
rokke roll
Kumiankka
11.04.2005 16:48:46 (muokattu 11.04.2005 16:55:29)
Menee vähän off mutta veikkaisin että ulostulo otetaan potikan keskiliu´ulta eikä kummastakaan ehdotetusta, efektistä lähtevä signaalin "kuuma" karva kylläkin on se toinen joka ei ole merkattu "ground" eli maadoitus.

Mahdollisesti ja todennäköisesti tässä viitataan potikan nastojen numeroihin, joita en tähän ikään saakka ole oppinut ulkoa. Sen verran tiedän, että amerikoissa käytetään erilaista numerointia kuin euroopassa, mikä aiheuttaa usein hämmennystä. Olen yrittänyt aina päätellä volumepotikan nastat siten, että olen päätellyt mihin päin liuku kytkeytyy kun potikkaa käännetään. Ja usein olen joutunut kolvaamaan uudelleen kun potikka toimii väärin päin...

Piuhoista jos puhutaan niin olen joskus joitain hässäköitä saanut kasattua kun työpaikan puhelinkeskus- ja tietokonehuoneen rojulootasta löytyi sopivaa moninapaista ja -väristä kaapelia, siis sisukset oli hyvän tuntuista ohutta monisäikeistä kaapelia.

Myös on huoltomiehen kaverina tullut oltua muuttelemassa, korjaamassa ja paikkaamassa edellisen asentajan jäljiltä sellaisia virityksiä, jotka oli kytketty vähemmän hyvän tuntuisella, erittäin ohuella ja helposti katkeavalla puhelinpiuhan sisuksella. Eriste oli niin vahvaa, että piuhan päitä oli lähes mahdoton kuoria ilman että karva katkeaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)