Ostin Biltemasta halvan monitoimimittarin. Kokeilin sitten mitata Marshallini kaiuttimen impedanssia. Mittasin sitä plugista niin, että toinen anturi on plugin päässä ja toinen juuressa. Luku ei tuntunut asettuvan mihinkään, vaan pyöri ensin missä sattuu mutta sitten vähän ajan päästä enimmäkseen 7-10 ohmin tienoilla. Tämä viittaisi siihen, että elementti on 8 ohminen (vaikka manuaalissa lukee että pitäisi olla 16 ohminen
http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800-sc-manual.pdf )
Olen käyttänyt combon oman ämyrin lisäksi 4x12 kaappia, josta ei ole ollut aavistustakaan montako ohmia. Nyt mittaamalla sain samoja lukemia kuin combon omasta kaiuttimesta, eli olisi 8 ohminen.
Käsittääkseni tässä tapauksessa pitäisi vahvistimen impedanssin olla 4 ohmia. Olen pitänyt asennossa 8 ohmia, uskoen että ainakin combon oma kaiutin olisi ollut 16 ohmia.
Soundi on kyllä ollut mieleinen, eikä hajoamisia ole tapahtunut vaikka vuosia olen noilla soitellut.
Mittaankohan oikein? Tekeekö bilteman mittarilla mitään? Muutin nyt vahvistimen asetuksen 4 ohmille, ja edelleen kuulostaa vähintään yhtä hyvälle.
Edit: korjasin virheitä selostuksestani. Muistelin, ettei vahvistimessa olisi ollut 4 ohmin vaihtoehtoa, mutta olihan siinä.