Aihe: Bakeliittitallapalat
1
okabass
27.08.2017 17:20:43 (muokattu 27.08.2017 17:24:55)
Alunperin '51-tyyppisessä P passossa oli muutaman vuoden ajan bakeliittiset tallapalat, sittemmin metalliset. Väsäilin kudosbakeliitista kokeeksi sellaiset. Saa nähdä josko vaikuttaa soundiin.
https://www.dropbox.com/s/bpmaa558i9iedp2/20170827_050303.jpg?dl=0
basisti1971
28.08.2017 08:25:47
Moi.

Hienot :).

Täytyykin pitää mielessä kun joskus löydän ne jostain vanhasta sähkökeskuksesta pelastetut bakeliittipalat jotka mulla jossain on tallessa.
Sorvissa pyöräyttää moiset testimielessä melko nopeasti.

Tulee myös elävästi mieleen kun pikkupoikana väänsin metallityötunnilla Fender-tyyppisen 2-satulaisen bassotallan kierretangonpätkistä ja peltilätkästä.
Jouset tietty kuulakärkikynistä...

T:Samuli
okabass
28.08.2017 09:53:03 (muokattu 28.08.2017 18:56:53)
basisti1971: Moi.

Hienot :).

Täytyykin pitää mielessä kun joskus löydän ne jostain vanhasta sähkökeskuksesta pelastetut bakeliittipalat jotka mulla jossain on tallessa.
Sorvissa pyöräyttää moiset testimielessä melko nopeasti.

Tulee myös elävästi mieleen kun pikkupoikana väänsin metallityötunnilla Fender-tyyppisen 2-satulaisen bassotallan kierretangonpätkistä ja peltilätkästä.
Jouset tietty kuulakärkikynistä...

Joo. Kiitos.
Laakeripronssista tuli tehtyä parikin tallaa, siihen aikaan joskus 70-luvun lopussa, kun se messinkiosahurmio oli muotia.
DIY-mies on kekseliäs.Sellaista mustaa bakeliittia kun saisi levynä ja tankona jostain helposti. Ruskeaa kudosbakeliittia saa hyvin Etrasta.
Muuten, jos työstät hiot, sorvaat ine. bakeliittia, niin hengityssuojaa suosittelen. Mulla oli nekku tukossa sorvauksen jälkeen koko seuraavan yön.
Kefiiri
28.08.2017 16:51:18 (muokattu 28.08.2017 16:54:14)
Mä olen tehnyt mustia bakeliitti-satuloita paistinpannun kahvoista. Toimii!
Edit: tosi professionaalisen näköiset ovatkin nuo Okan tallapalat. Täydestä menisi jos sanottaisiin niiden olevan vanhaa NOS-varastoa.
En ole musiikin asiantuntija.
okabass
28.08.2017 18:52:17 (muokattu 28.08.2017 18:57:10)
Kefiiri: Mä olen tehnyt mustia bakeliitti-satuloita paistinpannun kahvoista. Toimii!
Edit: tosi professionaalisen näköiset ovatkin nuo Okan tallapalat. Täydestä menisi jos sanottaisiin niiden olevan vanhaa NOS-varastoa.

Kiitos. Kyllä siihen pyrinkin. Netistä löytyy aika vähän kuvia, koska alkuperäisiä tehtiin hyvin vähän ja monet niistäkin ovat rikkoutuneet tai kadonneet, kun on vaihdettu metalliset palat. Lisäksi niitäkin on eri sävyjä (ruskea-musta). Noissa on vielä kokeiluruuvit, jotka ovat M-kierteellä. Tarkoitus laittaa tuumakierteiset,

Toi paistinpannu oli hyvä idea.

Ps. vaikutus soundiin tuntuisi olevan positiivinen, jotenkin tasapainoisempi, vähemmän yläpäätä. Tai sitten vain kuvittelen.
basisti1971
29.08.2017 10:36:20
Moi.

okabass: Sellaista mustaa bakeliittia kun saisi levynä ja tankona jostain helposti. Ruskeaa kudosbakeliittia saa hyvin Etrasta.

Mustan saatavuus on todella heikkoa, vintagepaistinpannuista ja -sähkölaitteista saattaa joskus tuurilla löytää.
Yleensä noissakin kertamuovi tosin on jotain muuta kuin bakeliittia, mutta aniharvoin tuolla on suurtakaan merkitystä.

okabass: Muuten, jos työstät hiot, sorvaat ine. bakeliittia, niin hengityssuojaa suosittelen. Mulla oli nekku tukossa sorvauksen jälkeen koko seuraavan yön.

Erittäin hyvä huomio, tuo seikka jää monelta vähemmän sorvailevalta usein korkeintaan ajatuksen asteelle.

No, positiivisena seikkana valtaosa metalli- ja keinoainepölyistä on melko neutraaleja, joten haitta on väliaikainen vaikkakin ärsyttävä ja tuleepahan seuraavalla kerralla työstettyä hengityssuojain päässä :).

Sintterimetallit ovat huomattavasti kenkumpia, pöly on liki poikkeuksetta jo ihoärsytystäkin aiheuttavaa.
Saati sitten kun limakalvoille asti pääsee.

Alskaa kun tulee melko usein työstettyä, ja alskanesteiden harvinaisuuden takia tulee käytettyä leikkuunesteenä tenua, on hengityssuojainten käyttö tuttua.
Eikä vanhojen leikkuunesteiden kanssa terästäkään työstettäessä hengityssuojaimen käyttö ole millään tapaa liioittelua.

ituvirtanen
29.08.2017 14:51:49

MPU
29.08.2017 15:52:11
okabass: Kiitos. Kyllä siihen pyrinkin. Netistä löytyy aika vähän kuvia, koska alkuperäisiä tehtiin hyvin vähän ja monet niistäkin ovat rikkoutuneet tai kadonneet, kun on vaihdettu metalliset palat. Lisäksi niitäkin on eri sävyjä (ruskea-musta). Noissa on vielä kokeiluruuvit, jotka ovat M-kierteellä. Tarkoitus laittaa tuumakierteiset,

Toi paistinpannu oli hyvä idea.

Ps. vaikutus soundiin tuntuisi olevan positiivinen, jotenkin tasapainoisempi, vähemmän yläpäätä. Tai sitten vain kuvittelen.

Tuumakierteellä tulee varmasti aidompi vintakesoundi koska orkkiksissakin on sellaset ollu. Voin hyvin uskoa, että messinkiä pehmeämpänä bakeliitin soundissa on vähempi yläpäätä. Guildin Starfiressa on ollut ruusupuupalat tallassa. Siinä lienee vielä vähempi yläpäätä.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
29.08.2017 17:55:35
MPU: Tuumakierteellä tulee varmasti aidompi vintakesoundi koska orkkiksissakin on sellaset ollu. Voin hyvin uskoa, että messinkiä pehmeämpänä bakeliitin soundissa on vähempi yläpäätä. Guildin Starfiressa on ollut ruusupuupalat tallassa. Siinä lienee vielä vähempi yläpäätä.

Tuumakierteisessä ruuvissa on peräti 0,000657 % enämpi kosketuspintaa, ja siten enämpi kaliforniaa ja teksasia. Varmasti muuttaa soundia vintagemmaksi. :D
MPU
29.08.2017 20:09:06
okabass: Tuumakierteisessä ruuvissa on peräti 0,000657 % enämpi kosketuspintaa, ja siten enämpi kaliforniaa ja teksasia. Varmasti muuttaa soundia vintagemmaksi. :D

Jos vielä vähän kevyttä pintaruostetta saa sekaan niin avot!
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kumiankka
29.08.2017 20:54:34
Hyvä idea tuo bakeliitti, täydellisen teinibasson unelmani sai uuden vaihtoehdon. Omenapuutakin harkitsin ja jotain paloja ollut kuivumassa. Joskus vaan menee överiksi tuo entisöinti minulla, eräässä kitaraprojektisani tein vaan kevyttä relikkiä kun katsoin peiliin ja totesin että ehkä parempi jos edes kitara näyttää vähän uudemmalta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)