Aihe: Sähkökitara koivusta?
1
suhar
04.06.2005 19:18:55
Eli olen suunnitelut rakentavani les paul mallisen kitaran ja pohtinut että käykö koivu rungon ja ehkä myös kaulan materiaaliksi. kokemuksia?
Safaweb
04.06.2005 21:01:28 (muokattu 04.06.2005 21:02:48)
Mulla on ekassa strato-projektissa body koivua. Työstäminen oli hieman raskasta käsin. Soundi on erittäin kirkas ja varsinkin keskiääniä löytyy, mikä on plussaa. Kaulaa siitä ei varmaankaan kannata tehdä, koska koivu ei ole tarpeeksi vakaa puu. Lämpökäsitelty koivu on sitten eri asia...

EDIT: Ja edullinen (halpa) puu...
m05h & g0, 7r00 h3v4r1
jarmos
04.06.2005 21:25:38
Eli olen suunnitelut rakentavani les paul mallisen kitaran ja pohtinut että käykö koivu rungon ja ehkä myös kaulan materiaaliksi. kokemuksia?

No mä olen funtsinut sellaista kelohonka LP tä. teen sen kunhan saan itseäni niskasta kiinni.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
jtt
04.06.2005 22:45:20
Itse tein ekaan kitaraan kaulan lämpökoivusta.hyvin on toiminut. lakattuna värikin on lähellä mahonkia. otelaudan tein visakoivusta.
skeba
05.06.2005 08:30:15
Itse olen tekemässä parhaillaan koivusta kaulaa. Kyllä sen pitäisi hyvin käydä, kunhan se on varmasti tarpeeksi kuivaa. Bodyynkin pitäisi käydä hyvin, mutta muista että koivu on erittäin kovaa ja työstäminen vaivalloista.
poppamies
05.06.2005 15:42:22

...käykö koivu rungon ja ehkä myös kaulan materiaaliksi. kokemuksia?

Landolahan tekee menestyksellisesti akustisis m.m. koivusta.
Joitakin vuosia sitten kun olin Rauno Niemisen luennolla Landolan tehtaalla niin kävi ilmi että hänellä oli Landolan kannssa silloin menossa tuollainen laajempi kotimaisen soitinpuun kartoitus. Landola teki hänelle "Stratomallisia" bodeja "kaikista" suomalaisista puulajeista. Muistaakseni testi oli sokkotesti, eli puut(bodit) oli vain koodattu ja ne oli kaikki maalattu joten oli mahdottomuus noin visuaalisesti päätellä mistä puusta kukin oli tehty. Valitettavasti ninulla ei ole tietoja miten testi päättyi. Jos jollain on lähempiä suhteita Rauno Niemiseen niin voisi kysyä häneltä mahdollisia tuloksia. Projekti taisi olla EU rahoitteinen mikäli oikein muistan.
Mahdollisesti myytävänä EBS MultiComp jos hyvin sattuu
suhar
05.06.2005 23:24:02
Kiitoksia vastauksista. pistetään projekti vireille kunhan aikataulau antaa periksi.
jukcat
07.06.2005 02:12:21
Olen tehnyt muutaman kitaran kirkonpenkistä, joka siis on jonkun aikaa (n 100+v) kuivunutta koivua. Soundi stratossa on ainakin kohdallaan ja kuulas, talla mikillä lähellä telen räiskähdystä. Eli toimii. Riippuu tietty siitä mitä hakee.
Sähkökitara itsessään on vasta osa koko instrumenttia, se soundi ym. tulee mikkien, hardwaren, styrkkasrin ja kaiuttimen plus soittajan eli monen eri asian yhteisvaikutuksesta.
Joku vanerikeppi toimii ihan loistavasti musassa, jossa tarvitaan vanerikepin soundia.. Sitäpaitsi,: Kun vaikka Knopflerille tai vastaavalla tyypille antaa kitaran kuin kitaran käteen, niin aina kuulostaa jotenkin hyvälle. Eli jotkut pystyy löytämään joka soittimesta sille ominaisimman soundin ja kaivamaan sen musikaalisuuden siitä kepistä ulos. ( Itse en näihin tyyppeihin katso kuuluvani!)
koivustraton soundia : www.mikseri.net/uolevit ja biisi James Bond secret diary. Samalla sivulla kuvagalleriassa myös Straton kuva.
Toiset näkee maan ja kokee taivaan.
Puavali
07.06.2005 08:39:40
...koivustraton soundia : www.mikseri.net/uolevit ja biisi James Bond secret diary. Samalla sivulla kuvagalleriassa myös Straton kuva.

Hyvä saundi, kiva kippale.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)