MKK 03.06.2005 12:43:25 | |
---|
"MurheenKryyni": Jep, oma projektini alkaa olla melkeinpä valmis ja omakuvaan lisätty kuva mokomasta tekeleestä. Mallihan on siis lespaul, ja ensimmäistä kitaraa rakentelin. Muutamiakin mutkia tuli matkan varrella ja pariinkin otteeseen tuli mietittyä, että olisikohan pitänyt rakentaa suosiolla se tele :) Noh, hieman itsepäinen ja kunnianhimoinen kun on (ei siis millään muotoa realistinen :) ) ensimmäinen kitara piti siis olla mallia lespaul. Muutamia speksejä: - Body mahonkia, yhdestä palasta - Kansi mahonkia, kaunista loimua, kahdesta palasta - Kaula mahonkin, yhdestä palasta - Otelauta eebeniä - Mikit: SD:n Jazzit - Rauta: Gotoh Kitara soi luojattoman hyvin ja sustain on aivan käsittämättömän mahtava. en ole soitellut vielä paljon sähköjen kanssa, mutta akustinen sointi on aivan käsittämätön. Olen omistanut ison G:n lespauleja neljä ja kyllä tämä hakkaa ne kaikki! *minäkö omahyväinen?* :) Mutta valmis tämä ei ole vielä, aluksi ajattelin etten laita otelautaan upotuksia, mutta tulipa tilattua helmiäistä ja kyllä ne tulee laitettu kuitenkin. Kaularaudan suojuslevy on suutarilla ja siihen tulee kaiverrus "MurheenKryyni", se on oikein passeli nimi tälle kitaralle :). Saas nähdä mitä tälle vielä tulee tehtyä.. Pippusiskoni on suunnitellut jo logon ja sekin pitäisi vielä saada laitettua, en tiedä laittaisiko sen tuohon pleksi suojukseen vai lapaan? Ja vielä.. :) Aloitin kitaran tekemisen joskus loppusyksystä ja kerran viikossa kolmen tunnin ajan pääsimme nikkaroimaan kitaroita. Aluksi eteneminen oli todella hidasta johtuen kurssin lukuisasta innokkaasta kitaranrakentajasta. Onneksi AP-Paasonen oli kärsivällinen ja jaksoi motivoida meitä jokaista. Lopussa kun laitteille ei olllut enää kauheasti ruuhkaa ja luottamusta alkoi tulla tätä tekelettä kohtaan, alkoi työkin luistamaan, muutamat kerrat jotka olin poissa kurssilla tuli sitten kotona nikkaroitua, vaimo ei ollut aina kovin mielisään kun mahongin silppua ja pölyä oli joka puolella.. noh, pitäähän lapsen saada leikkiä, right? Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen jo tässä vaiheessa, ja täytyy sanoa, että tämä ei varmasti jäänyt viimeiseksi kitaraksi minkä rakennan. Pari kaveria kävi jo "ottamassa tyypit" puolivalmiista kitarasta, ja tilaukseen tuli jo heti kaksi samanlaista :) Pitäisiköhän vaihtaa alaa? /Mika Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti |
losli 03.06.2005 12:53:15 | |
---|
Ompa vaan pirun upea lespa!! Eihän tuo enää puolivalmis ole. Ainakin 9/10 osaa valmis. :-) Kyllä on upea. Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee. |
Juzzu 03.06.2005 12:54:15 | |
---|
Hieno on, kyllä! Lisää, isompia ja tarkempia kuvia haluamme me! Varsinkin tuo loimumahonki olisi mukava saada kunnolla kuviin :o) Mutsis on äitis! |
MKK 03.06.2005 12:55:08 | |
---|
Ompa vaan pirun upea lespa!! Kiitos! Ja nyt täytyy vielä todeta, että kuva ei tee kitaralle oikeutta. Kunpa oppisi vielä ottamaan hyviä valokuvia :( /M Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti |
losli 03.06.2005 13:01:07 | |
---|
Haluatko mainostaa mistä tilasit puut? Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee. |
Juzzu 03.06.2005 13:02:01 | |
---|
Kunpa oppisi vielä ottamaan hyviä valokuvia :( Kokeile ilman salamaa luonnonvalossa, niin saat puusta parhaimman irti. Mutsis on äitis! |
jarmos 03.06.2005 13:13:44 | |
---|
Nätti ku sika pienenä, mä en kyllä välttämättä laittais enää niitä helmiäisiä, jotenkin makee kokonaisuus. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
Juniper 03.06.2005 13:15:57 | |
---|
Hieno on! Tämä on jännä juttu omatekoisten soittimien kanssa, että ne tuppaavat yleensä soimaan hyvin. En minäkään enään ole kiinnostunut ostamaan valmiita tehdastekoisia kitaroita, kun itse tekemällä saa vähintään yhtä hyvin soivan kitaran. |
MKK 03.06.2005 13:16:57 | |
---|
Haluatko mainostaa mistä tilasit puut? AP-Paasosen kautta. En tiedä mistä tai mitä kautta hän hankkii materiaalit, mutta ensiluokkaista tavaraa kyllä tuli. Erityisen tyytyväinen olin kansipaloihin, viimeisen päälle loimua mahongissa. /M Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti |
Explorer 03.06.2005 13:29:57 | |
---|
No on hieno peli, onnittelut. Mutta valmis tämä ei ole vielä, aluksi ajattelin etten laita otelautaan upotuksia, mutta tulipa tilattua helmiäistä ja kyllä ne tulee laitettu kuitenkin. Tätä kannattaisi ehkä harkita. Otelautamerkkien laittaminen kun nauhat on jo kiinni on aika reilusti vaikeampaa kuin ilman nauhoja. Sitäpaitsi tuohan on hieno ja omaperäinen LP ilman niitä merkkejä. Säästä vaikka ne helmiäiset seuraavaan projektiin. Alive, multicolored, twitching in their dead monochrome world. |
Juzzu 03.06.2005 13:38:32 | |
---|
AP-Paasosen kautta. En tiedä mistä tai mitä kautta hän hankkii materiaalit, mutta ensiluokkaista tavaraa kyllä tuli. Runkomahonki on varmaan ainakin Leppävirralta jos A-P sen on ostanut. Ja hyvin soivaa mahonkia on ainakin mulle tullut sieltä, näin on :o) Mutsis on äitis! |
MKK 03.06.2005 13:43:14 | |
---|
Runkomahonki on varmaan ainakin Leppävirralta jos A-P sen on ostanut. Ja hyvin soivaa mahonkia on ainakin mulle tullut sieltä, näin on :o) No voihan hemmetti! Leppävirta on kyllä tuttu paikka... olen asustellut siellä noin kuusi vuotta. Onpahan tullut käytyä katselemassa sitäkin pajaa useat kerrat ja käytyä moikkaamassa Okkosia. p.s ei muuten pahan näköisiä nuo sinun kitarat, tuota hunajapupua katsellessa valuu kuola molemmista suupielistä tasaisina noroina... taidanpa tehdä samanlaisen seuraavaksi :) /M Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti |
losli 03.06.2005 13:57:18 | |
---|
Seura tekee kaltaisekseen sanotaan. Rakentelukuumeen rajat ylittyivät ja tilasin äsken Soitinrakentajilta telen puut. Eli eka projekti starttaa. Saas nähdä kuinka käy. Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee. |
MKK 03.06.2005 14:02:31 | |
---|
Seura tekee kaltaisekseen sanotaan. Rakentelukuumeen rajat ylittyivät ja tilasin äsken Soitinrakentajilta telen puut. Eli eka projekti starttaa. Saas nähdä kuinka käy. Heh :) tervetuloa seurakuntaan. Mistä tilasit puut? /M Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti |
losli 03.06.2005 14:04:52 | |
---|
Heh :) tervetuloa seurakuntaan. Mistä tilasit puut? /M Yllättyisitkö jos sanoisin Leppävirralta? Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee. |
losli 03.06.2005 14:10:43 | |
---|
Mitäs liimoja muuten käytit Lespaa tehdessä? Titebondia kenties? Oiskohan tuo paras liima rakenteluun? Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee. |
MKK 03.06.2005 14:13:57 | |
---|
Mitäs liimoja muuten käytit Lespaa tehdessä? Titebondia kenties? Oiskohan tuo paras liima rakenteluun? Titebondilla tuli liimailtua. Mielestäni hyvä liima, tosin muista ei ole kokemusta. No joo... nuo reunalistat tuli liimattua; asetoniin sulateltiin sitä reunalistaa ja sillä sitten kiinni... Yllättyisitkö jos sanoisin Leppävirralta? Enpä kauheasti :) /M Kitara, piuha ja vahvistin = tosimiehen setti |
Juzzu 03.06.2005 14:18:04 | |
---|
Mutsis on äitis! |
jromp 03.06.2005 17:58:55 | |
---|
Ite oon käyttäny SigBondia, taitaa olla vastaavaa kuin Titebond (aliphatic resin). Hyvin on pitäny ja toiminu. Itse kitarasta: mun mielestä toi toimii ilman merkkejä ja kaiverruksia tuollaisenaan. |
kivi 03.06.2005 18:12:28 | |
---|
Itse olen Titebondia käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut, mitä nyt joskus vähän jännäkakkaa on meinannut pukata... Soitinrakentajakaveri kertoi, että kotimainen Kiiltoliima 66 on aivan Titebondin veroista, toisin kuin esim EriKeeper, joka on huonoa. Mikähän siinä on, Kiiltoliima on PVA-dispersioliima, Eri on PVAc-dispersioliima..? Samaa selitti mulle aikoinaan kirjansidonnan opettaja, että Kiiltoliimalla on hyvä rakentaa kirjansidos, mutta Eri pilaa sen. |