Onhan tästä pölisty joo, mutta en ole ikinä rakentanut saati sitten lakannut kitaraa+olen tumpelo haun kanssa, joten: stratoa siis teen, ja olisi vuorossa pintakäsittely. Olen kuitenkin jo selvittänyt että automaaleilla ja -lakoilla homma hoituisi. Oikein? Kuinka monta kerrosta lakkaa ja maalia, missä järjestyksessä? Ja onko vielä jotain mitä aloittelijan tulisi muistaa pintaa käsitellessä? Kiitos näin etukäteen. |
Ensin maalia, sitten lakkaa. Ensin pohjamaali, pakkeloidaan, hiotaan, uus pohjamaali. Jos tulos on miellyttävä, pintamaali, jos ei, uudestaan. Pintamaalia riittää sen verran, että pohjamaali peittyy ja näyttää hyvältä. Sitten lakkaa, pari spraypullollista riittänee, sitten hionta ja kiillotus. Pelkän maalipinnankin voi toki kiillottaa, jolloin pinnan pitäisi olla jonnin verran paksumpi. Myykää mulle wahi! |
Ja onko vielä jotain mitä aloittelijan tulisi muistaa pintaa käsitellessä? Älä juo maalia. No ei ny. Mutta muista että maalit ja lakat ovat kaikki enemmän tai vähemmän myrkkyjä. Joten kannattaa huolehtia ilmanvaihdosta ja suojata henkitys maalipintaa hioskellessa. Hiomapöly ei sinänsä ole kovinkaan myrkyllistä muttei sillä kannata hengitysteitään täyttää. Noudata myyjän/valmistajan ohjeita mahdollisimman tarkkaan. Automaalikauppojen myyjiltä saa yleensä hyvät ohjeet onnistuneeseen maalaukseen. Pohjamaalin imeytymistä kannattaa huokoisilla puilla (esim. saarni ja mahonki) vähentää fillerin kanssa. Ja varaa riittävästi hiomatarpeita. Tarvittavat määrät eivät ole suuria, mutta karkeuksia olisi hyvä olla ainakin 320-600-1000(-1500-2000), riippuen hiukan työvaiheesta. Jos aiot vetää pinnan kiiltäväksi, kannattaa hankkia mahdollisimman hienojakoista kiillotustahnaa. Hiontoihin en suosittele koneiden käyttöä. Kiillotus sen sijaan kannattaa tehdä jollain koneella mikäli suinkin mahdollista. Ja ole kärsivällinen. Ota näistä sitten selvää |