Aihe: Puukolla vuoltu kitaran runko
1 2
efunkelist
11.07.2005 20:32:51

Onko tiedossa kuvia / joku nähny kitaran runkoa joka olisi profiililtaan puukolla vuoltu? tms?

Jos lähtisi osista kokoamaan kitaraa niin runko voisi olla aihio jossa mikkikolot ja pulttikaulalle paikka valmiina ja muutenkin kaikki tuo enempää tarkkuutta vaativa olisi joku osaava tehny; itse työstäisi vain rungon muotoilun ja värjäyksen.

Voisi olla ihan hienokin, sellainen "karunkaunis"
vrajala
12.07.2005 08:52:18
Mä olen miettinyt vastaavaa. Siihen tarvitaan vaan älyttömän terävät työkalut tai jäljestä tulee karunrumaa. Tuo riippuu toki katsojan kauneuskäsityksistä.
Ota näistä sitten selvää
Teijo K.
12.07.2005 08:57:01

Säm Other kertoili että Ameriikassa joku tekee hifisbassoja niin, että jättää ne melko karkeasti työstetyiksi. Kuulemma älyttömän kalliita laitteita. Tuo miun nauhaton lojui keskeneräisenä silloin vielä tuosa kun kävivät.
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
efunkelist
12.07.2005 21:29:22

Mä olen miettinyt vastaavaa. Siihen tarvitaan vaan älyttömän terävät työkalut tai jäljestä tulee karunrumaa. Tuo riippuu toki katsojan kauneuskäsityksistä.

Puukon sijaan varmaan hyvät taltat jotka teroittaa välillä siinä työn lomassa. Kourutaltalla voisi saada hyvää epätasaista pintaa? Jos ei mistään ala löytyä aiheesta kuvia niin pitää sitten vaan itse lähteä tekemään tuollaista...

Varmaan aluksi tehdä vaikka koristekitara jostain halpapuusta 1:2 mittakaavassa vaikka. Tai jos sen saakin toimimaan niin virittää siitä sähköukulelen :P

Tänä kesänä kitarakaapit, syksyllä putkivahvistin... Talvella efektejä, jos ensi kesänä sitten alkaisi tekemään soitinta itse?
WT
12.07.2005 22:23:13
Puukon sijaan varmaan hyvät taltat jotka teroittaa välillä siinä työn lomassa. Kourutaltalla voisi saada hyvää epätasaista pintaa? Jos ei mistään ala löytyä aiheesta kuvia niin pitää sitten vaan itse lähteä tekemään tuollaista...

Ajattelit sitten tehdä 3D-loimukuvion käsin? :)
Bassoprojekti - "Mä en saa leikkiä sun kaa ku sun äiti on kitso."
kilroy
13.07.2005 14:26:28
Tänä kesänä kitarakaapit, syksyllä putkivahvistin... Talvella efektejä, jos ensi kesänä sitten alkaisi tekemään soitinta itse?

HEHEH :) samat suunnitelmat.....
putket kuuluu taloihin ja maan alle ei vahvistimiin...
pjl
13.07.2005 14:39:54

paljon fiksumpaa on aloittaa kaikki edellämainitut projektit kerralla...
Niq
13.07.2005 22:25:18

Moottorisahalla vois saada näpsäkän näköisen.
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
Puavali
14.07.2005 00:28:44
Moottorisahalla vois saada näpsäkän näköisen.

Kysykää joku moottorisahataiteilija operoimaan.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
deggis
15.07.2005 12:14:04 (muokattu 15.07.2005 12:17:18)

Setä (nuoruusiässään) väsäsi sähkökitaran itse liimatusta puulevystä, niin että vuoli sen kokonaan. Kitara on kyllä ihan oman stratokopioni näköinen keholtaan, ei siinä mitään. Olen tuota suoritusta jo lapsuudesta ihmetelly.

Puukolla tehtiin kai, kun ei muitakaan työkaluja maalla ollut.. ja samasta syystä maalattiin talomaalilla. Ja siis se keho olis oikeasti ollu kai silkinsileä ilman tuota maalia.

Varoituksen sana, taisi juuri tuon kitaran kanssa saada setä puukon kädestään läpi.
Mushroom Cut No13
L.C.F
15.07.2005 21:41:15
Heh, saa olla kyllä pirun tarkka viiltokäsi, mut jos ite veistäis kitaran nii kyllä sillä ois ainaki helkkarinmoinen tunnearvo!
Ratiritiralla kutsuu valhalla! Pastilli?
efunkelist
16.07.2005 10:17:19

Siihen runkoonhan voisi samalla vetästä strategiseen paikkaan pari syvempää viiltoa joissa voi pitää plektraa kun ei ole käytössä...
JuniperThree
16.07.2005 11:05:13
Kysykää joku moottorisahataiteilija operoimaan.

http://koti.mbnet.fi/ajp47/karhu.html

Laittakaahan kuvia ku on valmista... =)
Jäärä
25.07.2005 16:21:46
Puukon sijaan varmaan hyvät taltat jotka teroittaa välillä siinä työn lomassa. Kourutaltalla voisi saada hyvää epätasaista pintaa?

Kokeilin kahdeksankymmenluvun lopulla Ibanezia (muistaakseni joku saber) jonka pintaan oli tehtaalla veistetty taltalla pitkittäissuuntaan koko runko täyteen pieniä uria, maalattu monella värillä ja lakattu. Se oli aika hieno, mutta ehkä hieman liian erikoisen näköinen.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Retku
13.08.2005 04:13:15
Viimeisin kitara jonka olen itse tehnyt, on etupäässä puukoilla ja taltoilla työstetty. Joissain työvaiheissa on tietenkin teknisten ratkaisujen vuoksi ollut pakko käyttää koneita kuten tasohöylää ja yläjyrsintä.

Tietenkin liimausten jälkeen profiili tuli tehtyä kuviosahalla (jossa terän pituus riitti hikisesti läpi lankusta) kun vannesaha ei ollut käyttökunnossa.

Mutta koska tuohon tuli neck-thru kaula (siis kaula-läpi-rungon) oli suurin osa muotoilupuolesta tehtävä käsin. alkumuotoilussa käytin paljon pientä veistokirvestä ja jumalattoman isoa kourutalttaa.

Kyseisestä kebasta tuli siis sileäpintainen, mutta takapuolelta kaareva ja etupuolelta kaareva/kovera saamaan tyyliin kun esim les paulit. Tosin profiililtaan se on lähempänä stratoa kun lepaulia.

Kuvaa ei nyt ole tarjolla muuten kuin että tuossa mun avatarissa on erittäin pienenä kyseinen skeba.

Karuista työkaluista huolimatta pinta on sileä ja kiiltää ku pässin kivekset!
Tosimies syö rautaa ja paskantaa kettinkiä!
Juzzu
13.08.2005 09:21:55
Kuvaa ei nyt ole tarjolla muuten kuin että tuossa mun avatarissa on erittäin pienenä kyseinen skeba.

Voisithan sä laittaa sen omakuvaksi... :o)
Retku
13.08.2005 15:27:44
Voisithan sä laittaa sen omakuvaksi... :o)

No kunhan palaan lomareisulta kotio nin saatan heittää tonne www palvelimelle pari kuvaa...
Tosimies syö rautaa ja paskantaa kettinkiä!
efunkelist
13.08.2005 18:14:32

Viimeisin kitara jonka olen itse tehnyt, on etupäässä puukoilla ja taltoilla työstetty.
...
Karuista työkaluista huolimatta pinta on sileä ja kiiltää ku pässin kivekset!

No mun ei ollu tarkoitus tehdä sileää pintaa vaan nimenomaan vähän sellaista lookia ajattelin että kuin ois sodassa väijyvuorossa puukolla veistetty ;) Tai jotain sellaista karua... Ehkä voisi porallakin raiskata jotakin runkoa jotenkin taiteellisesti :S
Chunga
15.08.2005 09:31:42

itse tein tällaisen karun(kauniin) kitaran muokkaamalla valmista runkoa. porakonetta pääasiassa käytin. maalaminen oli aika työlästä kun nuo reijät aiheuttivat aikamoista valumaa. hyvin tuo soi kuitenkin.
http://tinyurl.com/av2w7
"Sound and technique, two different things, obviously. He(Joe Satriani) has both. I have... ...Volume" -Nigel Tufnel, Spinal Tap ##Mega Man-Club 013: Metanol Man DVD-kokoelmani:
Juzzu
15.08.2005 09:36:20
itse tein tällaisen karun(kauniin) kitaran muokkaamalla valmista runkoa. porakonetta pääasiassa käytin. maalaminen oli aika työlästä kun nuo reijät aiheuttivat aikamoista valumaa. hyvin tuo soi kuitenkin.
http://tinyurl.com/av2w7

Aika..Mielenkiintoinen... :o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)