Olen muutaman kerran yrittänyt tuollaisia laittaa projektibassooni, mutta se on aina tuottanut ongelmia, enkä ole nyt pitkään aikaan jaksanut sillä leikkiä. Nyt ajattelin taas yrittää. Siis: Otin piezo-summerista elementin, heitin siihen johdot kiinni ja laitoin vaan karskisti tallan alle. 2-keskimmäistä kieltä kuuluu ihan hyvin, mutta reunimmaiset eivät. No, seuraavaksi laitan sinne kaksi elementtiä. Molemmista kuuluu erikseen 2 kieltä hyvin, mutta kun yhdistän tulee ilmeisesti vaiheen kanssa ongelmia, eikä taaskaan kaikki kielet kuulu hyvin. Toisen vaiheen kääntäminenkään ei auta. Nyt ajattelin kysyä, että auttaisiko jos kovertaisi sinne tallan alle juuri sen elementin kokoisen kolon, että tallalla olisi tasainen kontakti? Onko kenelläkään kokemuksia? Toinen vaihtoehto olisi tietenkin virittää joka kielelle erillinen elementti esim poraamalla tallaan reiät, josta sitten tallapalojen ruuvit osuisivat elementteihin, mutta mitään näin radikaalia en ajatellut tehdä. Kolmas vaihtoehto olisi tehdä sen elementin paksuinen levy, jossa on reikä, joka parantaisi tallan kontaktia. Sen ongelmana taas osisi liian korkea talla. Onko kenelläkään kokemuksia/ideoita?? Vai kannataisiko luopua ajatuksesta ja ostaa piezo-talla (jolloin itse rakentamisen ilo jäisi kokematta ja rahaa kuluisi..)? |
Pöyhäsin "tunkiota" hieman ja täältähän löytyi sopiva thread. Onkos porukka kokeillut noita piezo-virityksiä ja kuinka ovat toimineet? Minkälaisia käytännön ongelmia on ollut? Puskurivahvistimenhan piezo vaatii, jotta ääni olisi jotakuinkin siedettävä. Jep. Minähän niitä olen tuon aikaisemman kysymyksen jälkeenkin kokeillut, mutta vaiheongelmia tulee aina. Kaivoin sitten sinne tallan alle kolon. Se auttoi jonkin verran pelkkää piezo-signaalia käyttäen. Tuntuma on jo lähes tasainen. Mikkien kanssa blendatessa tulee kuitenkin ongelmia taas kerran vaiheen kanssa. Eri kielet tuntuvat olevan eri vaiheessa. Tästä päättelin, että yksi piezoelementti tallan alla ei toimi. Talla liikkuu eri suuntiin eri kielien vaikutuksesta. Seuraavana projektina taitaa olla se kolon umpeenkittaaminen... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |