Aihe: Kaapin modaaminen
1
69
13.08.2005 16:47:39

Rupesin tuossa miettimään(ehkä ei pitäisi), kun tuo marsun nuppi hyväksyy itseensä 4/8ohmia ja kaappi on 16ohmia monona ja stereona 8. Tässä ei siis ole mitään ongelmaa, en kuitenkaan tod.näk tule "lähi aikana" tarvitsemaan mitään stereo ominaisuuksia ja näin ollen voisin muuttaa kaapin nuppiystävälliseksi 4/8 ohmiseksi, riippuen tietysti mitkä elementit on sisällä..

Onko tästä käytännössä mitään hyötyä?
Saako nupista ns. enemmän tehoja ulos?
Ei sillä, että ei ääntä riittäisi, mutta.. :)

Olin joskus jostain lukevinani, että käyttämällä Y-piuhaa nupin ja kaapin välillä olisi käytössäni 4ohminen monokaappi. Mutta eihän se ole mitenkään mahdollista, vai kuinka on asian laita?

Ja sitten sellainen, että jos rupean elementtejä kaapissa yhdistelemään, niin voinko ihan onnellisena yhdistellä piuhoja esim. sokeripaloilla? Vai syökö sokeripalat pahasti signaalia?
Olisiko parempi vain tyytyä kolvaamiseen?
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin.
Me olemme Varissuo ja te olette maa.
efunkelist
13.08.2005 18:07:37

Vastaan mihin helposti heti osaan...

Onko tästä käytännössä mitään hyötyä?
Jos toimii, ei tarvi korjata

Saako nupista ns. enemmän tehoja ulos?
Teoriassa joo, käytännössä ei merkitystä.

Vai syökö sokeripalat pahasti signaalia?
Ei syö.
SaBer
15.08.2005 09:46:16

Olin joskus jostain lukevinani, että käyttämällä Y-piuhaa nupin ja kaapin välillä olisi käytössäni 4ohminen monokaappi. Mutta eihän se ole mitenkään mahdollista, vai kuinka on asian laita?

Opetelkaa jo laskemaan niitä vastuksia sarjaan ja rinnakkain. Kaavat löytyvät varmaan useammasta kymmenestä keskustelusta täältä mnetistä.

Sarjassa R=R1+R2+...+Rn

Rinnan 1/R=1/R1+1/R2+...+1/Rn
eli R=1/(1/R1+1/R2+...+1/Rn)

kaksi kahdeksan ohmin kaappia rinnan:

1/R=1/8+1/8 ==> 1/R=2/8 ==> R=8/2=4
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
StJerky
15.08.2005 12:02:12
69
15.08.2005 23:54:32 (muokattu 16.08.2005 22:29:10)

Opetelkaa jo laskemaan niitä vastuksia sarjaan ja rinnakkain

Kyllä minä sen hallitsen, tai ainakin minun pitäisi hallita...
En vain ajatellut niin pitkälle, että se toimisi stereo kaapissa. Ajatuskatkos selvästikin.

Laitoin kytkimen stereo asentoon ja tyrkkäsin Y-piuhan sisään, mutta eihän sieltä mitään ääntä ulos tullut... yleismittarilla mittasin, ilman tulosta... ja vaikka stereo asennossa kytkin olisi, ei kumpikaan oikea/vasen puoli anna mitään ulos.
Kytkin monolle niin mittari näytti sen 16ohmia.

Täytyypä huomenissa piipahtaa treenikämpälle ja tarkistaa, että siellä on piuhat oikein kytkettyinä... behringereistä kun ei ikinä tiedä.

Tulipahan sitten kurkistettua kaapin sisuksiin ja kuten epäilty, oli kaappi kytketty miten sattuu.
Leikkureilla piuhat poikki ja uuteen uskoon, nyt toimii. Hyvä niin.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin.
Me olemme Varissuo ja te olette maa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)