Aihe: Beyma elementit
1
treble
09.08.2005 16:05:35
Terve!

Saisin suht halvalla jonkun itse kyhäämän 2*12 kitarakaapin jossa on Beyma elementit.

Nämä on mulle itselleni täysin tuntemattomat, joten haluaisin tietää, onko nuo kuinka laadukaat, ja minkälaiseen musaan nuo sopii.
poppamies
09.08.2005 18:15:06

Beyma on espanjalainen kauitinvalmistaja ja tekee ihan kohtuullisia kaiuttimia. Tekee sekä PA että autokaijuttimia.Mulla oli kerran eräässä projektissa 10" PA elementtejä eikä ollut mitään moitittavaa. Maksoivat muistaakseni vajaat 100€ kpl.
Jos kyseessä on auto kajari niin ei sovellu kitarakäyttöön. Noin karkeasti sanottuna auto hi-fi ja PA elementin erottaa siitä että auto elementissä on kuminen kartioreuna kun ja PA elementissä kankainin/pahvinen.
G strings are for strippers
treble
09.08.2005 20:47:55
Nii siis joku myy itse rakentamaansa kaappia, ja sanoo siinä olevan ihan Beyman kitarakaiuttimet.

Onkos tuo Beyma siis ikinä edes valmistanut kitarakaiuttimia ja onko ne kuinka laadukkaita.hmm. Vai onkohan tuo kaappi sitten kyhätty jostain PA-kaiuttimistia...
Campylobacter
09.08.2005 20:56:35
Nii siis joku myy itse rakentamaansa kaappia, ja sanoo siinä olevan ihan Beyman kitarakaiuttimet.

Onkos tuo Beyma siis ikinä edes valmistanut kitarakaiuttimia ja onko ne kuinka laadukkaita.hmm. Vai onkohan tuo kaappi sitten kyhätty jostain PA-kaiuttimistia...

Beyman merkistä en ainakaan itse ole kuullut, mutta kokeile sitä. Jos se kuulostaa paskalta niin osta vaikka Celestionit tilalle.
poppamies
09.08.2005 23:24:06

... ikinä edes valmistanut kitarakaiuttimia ...Vai onkohan tuo kaappi sitten kyhätty jostain PA-kaiuttimistia...

Ei kitara ja PA kaiuttimissa ole mitään eroa käytännössä. Toimivat samallatavalla molemmille. Toki joka elementimerkillä on ihan oma soundinsa. Kyllä tuo Beyma saattaa toimia ihan hyvin kitaralla. Osta pois ja kokeile. Tai kokeile ja osta pois.
G strings are for strippers
PL
10.08.2005 08:31:43
Ocku
13.08.2005 13:38:30
PA-kaiuttimien ja kitarakaiuttimien "ero" on lähinnä tehonkestossa ja taajuksissa.

Kitaraelementti on tavallaan heikkotehoinen huono PA-elementti.

Kitarakaiuttimet ovat tehonkestoltaan
yleensä 25-100 wattia (joo joo, on
niitä poikkeuksia), PA-kaiuttimet ovat
yleensä tehonkestoltaan >150W. Eli jos
pistät kitarakaiuttimen PA:han, se
mahdollisesti pamahtaa. Jos taas
käytät PA-kaiuttimen kitaraan se kestää
todennäköisesti tehot hyvin. Se tuottaa
nähtävästi myös paljon vähemmän
kaiutinsäröä.

Taajuksiltaan kitaraelementit ovat
keskialue-elementtejä eli suurinpiirtein
80 - 5000 Hz. PA-elementit vaihtelevat
paljon enemmän.
Jotkut ovat 30-2000 hz, jotkut lähtevät
vasta 150-200 hz:stä liikkeelle, ja
jotkut ovat ns. full-range elementtejä
ja toimivat 50-15 000 hz:in välillä.

Elementin toistotaajudet vaikuttavat
tietenkin soundiin.

Jos elementti kuulostaa hyvältä,
silloin se on hyvä tarkoitukseensa.
Myytiin se sitten PA- tai kitaraelementtinä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)