Aihe: C64:sta syntikaksi
1
Jebe-
08.08.2005 02:48:05
Jossain sivulla oli ainakin aikoinaan ohjeet miten vanhasta kunnon kompusta sai tehtyä jonkinlaisen synan tai vastaavaa.
Tarkkaa juttua en muista, mutta hämärä mielikuva oli että siellä oli ohjeet sun muut.
Ei, en meinaa sitä myytävää sidstationia vaan jotain muuta.

Jos joku tietäisi edes jotain linkkejä tai on jopa itse väkerrellyt jotain vastaavaa, niin kertokaa plz!1

ps. uhuu
Joel Harald
08.08.2005 16:15:04
En tiedä onko tämä hakemasi mutta tuolla sivulla on C64 näkönen härveli + monta muuta projektia.

http://www.ucapps.de/
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
Wizard II
08.08.2005 16:30:09
Eikös sen voi ihan basicilla itte ohjelmoida. näin olen ymmärtänyt ja aikoinaan nähnykin kun vanhempi sukulainen on ohjelmoinut kaikenlaisia omia härpellyksiä.
Coach
08.08.2005 23:45:29

Joskus puuhasin semmoisen johdon jolla pystyy kopioimaan PC:ltä kuusnelosemulaattorin tiedostoja kuusnelosen levykkeille. Pelien lisäksi latasin netistä erilaisia musiikkiohjelmia. Niillä ainakin pystyi vääntämään erilaisia hassuja ääniä. Rumpukoneohjelmakin löytyi, ihan yllättävän hyvä jopa. Joku trackerikin taisi olla.

Sitä en vaan osaa sanoa mistä näitä ohjelmia löytyisi netistä, kun siitä on jonkun aikaa kun niitä latailin. Mutta jostakin varmasti kun vähän penkoo.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Petturi lempeni vei" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
Coach
18.08.2005 22:24:13

Innostuin tämän kysymyksen johdosta kaivamaan itsekin kuusnelosen esiin. Tuossa se on nyt pöydällä, hyvin toimii, ei siinä mitään. Äänitin sillä vähän rumpuja yhteen biisiin. Ihan hauskaa.

No se homma sujui hyvin. Mutta sitten ajattelin että kokeilen tuota edellisessä kirjoituksessa mainitsemaani kaapelia. Huomasin että kirjoituksestani tuskin oli mitään hyötyä kellekään, sillä tuo kaapeli vaatisikin toimiakseen dos:sin ja jotain muuta vanhanaikaista säätöä. Eihän se tällaisella uudemmalla koneella pelaa. Vanhaa taas ei ole, ajattelin aikanaan että mitä sillä enää tekee.

Siis kysynkin kysymyksen minäkin, vaikka pelkään ettei tästä aiheesta monikaan osaa mitään sanoa kun ei ole jo sanonut. Eli: onko olemassa ohjelmaa XP:lle jolla saisi siirrettyä tiedostoja kuusnelosen lerpuille X1541 -kaapelia käyttäen? Tai olisiko mahdollista rakentaa sellainen kaapeli jolla homma toimii mikäli tuosta ei ole?
kivi
18.08.2005 22:52:13
Siis kysynkin kysymyksen minäkin, vaikka pelkään ettei tästä aiheesta monikaan osaa mitään sanoa kun ei ole jo sanonut. Eli: onko olemassa ohjelmaa XP:lle jolla saisi siirrettyä tiedostoja kuusnelosen lerpuille X1541 -kaapelia käyttäen? Tai olisiko mahdollista rakentaa sellainen kaapeli jolla homma toimii mikäli tuosta ei ole?

Ottaen huomioon että Pentium ykkösiä ja sitä vanhempia koneita saa ilmaiseksi koko ajan, kannattais ehkä hankkia sellainen vaikka vain tuota tarkoitusta varten, jos kerran kaapeli ja ohjelma ovat olemassa?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Coach
18.08.2005 23:50:00

Ottaen huomioon että Pentium ykkösiä ja sitä vanhempia koneita saa ilmaiseksi koko ajan, kannattais ehkä hankkia sellainen vaikka vain tuota tarkoitusta varten, jos kerran kaapeli ja ohjelma ovat olemassa?

No jos se on ainoa vaihtoehto. Mieluiten tietenkin käyttäisin olemassaolevia vehkeitä jos mahdollista. Jos hommaan pelkän keskusyksikön ja käytän tämän näyttöä ja näppäimiä, niin eipähän yksi keskusyksikkö tietenkään paljoa varastotilaa vie. Harmittaa vaan periaatteesta jos tarvitsee tuoda tänne lisää ns. vanhaa romua. Mutta aina on tilaa yhdelle..

Sitten oma lukunsa on se mitä meinaan siirtää levykkeelle. Tässä nimittäin olen vähän testaillut niitä musiikkiohjelmia joita silloin aikoinaan netistä hain (ilmaisjakeluohjelmia, jos sillä tässä tapauksessa nyt mitään merkitystä on), ja todennut että ne ovat enimmäkseen täysin käsittämättömiä. Rumpukoneohjelmat tekevät iloisen poikkeusen, mutta muut on aika ufoja. Minkäänlaisia ohjeitahan niissä ei tietenkään ole. Johonkin taulukkoon pitäisi syöttää numeroita jotka sitten muuttavat ääntä mystisesti jotenkin (tämä on tosin vain teoriaa, sain aikaan vain jotain hiljaista pihinää).

Ehkäpä parempia ohjelmia sitten löytyy jostain kun oikein alkaa penkomaan. Varmasti on helppokäyttöisiäkin ohjelmia. Itse asiassa minulla onkin yksi, joka tosin ei ole ääntensä puolesta mikään erityisen säväyttävä, mutta käyttöliittymältään toimiva. Ostin sen kirpparilta joskus ja siinä tuli mukana näppiksen päälle asetettava koskettimisto. Harmi vaan kun se ohjelma on kasetilla, ja semmoiselta latailu ei ole kaikkein nopeinta touhua. Pitänee tyytyä toistaiseksi siihen, kunhan kaivan sen esiin ja jos se enää toimii.
SirElwood
19.08.2005 00:14:10
Sitten oma lukunsa on se mitä meinaan siirtää levykkeelle. Tässä nimittäin olen vähän testaillut niitä musiikkiohjelmia joita silloin aikoinaan netistä hain (ilmaisjakeluohjelmia, jos sillä tässä tapauksessa nyt mitään merkitystä on), ja todennut että ne ovat enimmäkseen täysin käsittämättömiä. Rumpukoneohjelmat tekevät iloisen poikkeusen, mutta muut on aika ufoja. Minkäänlaisia ohjeitahan niissä ei tietenkään ole. Johonkin taulukkoon pitäisi syöttää numeroita jotka sitten muuttavat ääntä mystisesti jotenkin (tämä on tosin vain teoriaa, sain aikaan vain jotain hiljaista pihinää).

Veikkaanpa, että nuo ohjelmat perustuu basic koodiin, millä saa ohjelmoitua commodorea itseään ilman mitään lisämasiinoita. Joskus vuosikausia sitten opettelin commodorella musaa tekemään. Työlästä ja hidasta puuhaa.

Mulla on jossain ihan perus ohjeita miten homma tehdään. Voin ottaa vaikka valokopiot niistä jos tahdot. Taitaa olla jossain disketillä mun ohjelmoima "syntikkakin". Yhden äänen polyfonia tietenkin, ja neljä soundia. Pitääkin varmaan se jostain kaivaa esiin. :)

Pistäppä pikaa jos kiinnostaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)