Aihe: basso kaapin rakentaminen
1
maukka666
05.06.2005 18:39:52
ostin tuossa yhden itse tehdyllä kaapilla varustetun basso elementin ja nyt ois takotus tehdä uusi pienenpi kaappi. mitä tulisi kaapin valmistuksessa ottaa huomioon, malli,materiaali ym. varsinkin että kaappi olisi kevyempi kuin sen edeltäjä.terv.maukka
poppamies
05.06.2005 23:44:27

ostin tuossa yhden itse tehdyllä kaapilla varustetun basso elementin ja nyt ois takotus tehdä uusi pienenpi kaappi. mitä tulisi kaapin valmistuksessa ottaa huomioon, malli,materiaali ym. varsinkin että kaappi olisi kevyempi kuin sen edeltäjä.terv.maukka

Jos lähdetään tuosta painosta niin en missään nimessä tekis lastulevystä enkä MDF'stä. Tehdaskaapit taitaa suurimmaksi osaksi olla vareerista tehtyjä. Jos haluaa tosi kevyen kaapin kannattaisi ehkä harkita liimalevyä. eli tavallisesta puusta (männystä) tehty levy. Jos ei löydy 22-30mm liimalevyä voisi harkita kahden 12-15mm liimaamista yhteen. Sellainen olisi pomminkestävä ja helppo työstää ja kasata. Joka tapauksessa bassokaapin pitää olla riittävän tukevarakenteinen ettei koko kaappi lepata kun luukuttaa. Sitten olisi tietenkin paikallaan laskea vaikka WinISD'llä kaapille koko, ja ennenkaikkea refleksiputket. Tämä taas edellyttää että sulla on elementin speksit tiedossa.
Mahdollisesti myytävänä EBS MultiComp jos hyvin sattuu
PasiB
06.06.2005 14:02:00
Syksymmällä olis mullakin tarkoitus aloittaa kaapin teko. Suunnitelmissa on joko 2x10 tai 1x15 tuumainen systeemi.
Olisko arvon alakertaosaston asiantuntijoilla kommenttia kummastakin sydeemistä?
Elementiksi olen ajatellut Celestionin Neo sarjan kajareita, onko kokemuksia?? Muitakin merkkejä saapi ehdotella.
Kaikki mitä haluan tehdä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottavaa.
maukka666
10.06.2005 23:21:38
Sitten olisi tietenkin paikallaan laskea vaikka WinISD'llä kaapille koko, ja ennenkaikkea refleksiputket. Tämä taas edellyttää että sulla on elementin speksit tiedossa.
juu eliikäs mikä toi tarkalleen on millä se kaapin koko lasketaaN??! olen hiemn pihalla asiasta. mitenkäs sitten se kaapin malla ,ja paljonk0o se putki siihehn kaapista lähtevään tehoon noin suunnilleen vaikuttaa tietäiskö kukaan tämmösii??
Basshunter
11.06.2005 15:40:25
Tiedä sit tosta putkesta, miten tehoon vaikuttaa, mut jotenkin olis sellanen muistikuva, et periaatteessa tolla putkessa pitäis kulkee sama määrä ilmaa, kuin toi elementin kartio liikuttaa. Eli jos toi kartio liikuttaa vaikka 1 dm^3 ilmaa, niin tolla putkessa pitäis kans liikkua 1 dm^3 ilmaa käsittääkseni sen kotelon viritystaajuudella. Näin mä oon asian ymmärtäny.. korjatkaa, jos olen väärässä. Ja mulla myös työn alla tollanen 2x10" kaappi. Mut sellanen pisti silmään, et miks noissa jossain bassokaapeissa on tweeterit? Kun basson äänialahan on kuitenkin suhteellisen matala.. jotain kerrannaistaajuuksiin liityvää, maybe? Ja lopuks vinkki; kannattaa hankkia osat (kantokahvat, kulmat, liittimet) Biltemasta, ellei sit jotain high-designiä hae.. tulee maksaan reilun kympin/kaappi..
Hevi turvottaa.. -Petosalmi-
maukka666
27.07.2005 14:26:40
mistäs noi elementin speksit vois saaha tietoon kun ei tuol elmentistä aineskaan löytyny??mikä ois muuten hyvä kaveri tolle 15" elmentille että pysty yhellä kaapilla luukuttaan niin paljon kun nupista löytyy??
Volle
27.07.2005 17:07:54
mistäs noi elementin speksit vois saaha tietoon kun ei tuol elmentistä aineskaan löytyny??mikä ois muuten hyvä kaveri tolle 15" elmentille että pysty yhellä kaapilla luukuttaan niin paljon kun nupista löytyy??

Mikä elementti sulla on? Valmistajan nettisivuilla noita tietoja usein on ja jos ei ole, voi niiltä varmaankin kysyä esim. sähköpostin välityksellä. Nupin sopivuus elementille riippuu elementin impedanssista.

Sitten asiasta kuudenteen: Onko joku tehnyt torvibassokaiutinta itse? Sellainen nimittäin houkuttaisi, mutta tietoa on aika vähän.
Nam.
tmuikku
27.07.2005 20:04:13
Sitten asiasta kuudenteen: Onko joku tehnyt torvibassokaiutinta itse? Sellainen nimittäin houkuttaisi, mutta tietoa on aika vähän.

Minuakin vähän kiinnostais, meinaan tuli aika hyvät sterkkakajauttimet transmissiolinjakotelolla. Bassontoiston osalta nimittäin, on erottelua ihan riittämiin ja mukavasti tuntuu herkkyyttäkin olevan. Kotelon verrattain suurempi koko voi tulla vastaan kyllä mut taidan koittaa mallintaa transmissiolinjakaappia tässä vuoden sisään kohan ehtii saada muut projektit alta poikkeen.
Amatööri, basisti.
fox
28.07.2005 10:33:59

Meillä on ihan ite tehtyjä W-bin kaappeja ja sitte iso folded horn-kaappi subbarina. Jostain vanhoista Fanen piirustuksista otettu mitat. Nuohan on oltava just eikä melkein, ne torven mitat. Painoa tulee ruhtinaallisesti, tohon isoon kaappiin meni 2,5 täyskokosta 22 mm vanerilevyä..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
PL
28.07.2005 10:49:35 (muokattu 28.07.2005 10:50:11)
Bassokäyttöön en lähtisi torvea värkkäämään varsinkaan jos halutaan päästä tuonne 50 Hz:n hujakoille, tulee nimittäin suhteellisen suuri. Suuaukon olisi oltava miltei 2m luokkaa jos komero nököttää lattialla.

Jos tehdään tuollainen laskostettu torvi tyyliin Servodrive tms. niin paino menee helposti lähelle 100kg. Herkkyyttähän kyllä saadaan ja samalla paljon ääntä pienellä teholla, mutta kotelon mitoittaminen ei ole ihan mikään pikkujuttu. Huonolla torvikotelolla ei saada aikaan muuta kuin suunnaton särö ja elementeistä kesähattuja.

Refleksikotelolla pääsee huomattavasti helpommalla ja monilta elementtivalmistajilta löytyy valmiita koteloratkaisuita.
Lökis
28.07.2005 15:57:13
Terve

Ladatkaa WinISD-niminen softa netistä. Ohjelma sisältää satojen elementtien parametrit. Ohjelmalla on helppo suunnitella kaappeja.
maukka666
05.08.2005 14:10:05
niin meinäsin että jotain muuttohonkappiin pienempääelementtiä??!!
M.Hanski
05.08.2005 14:14:27
niin meinäsin että jotain muuttohonkappiin pienempääelementtiä??!!

Mitae?
maukka666
22.08.2005 19:28:12
kun puhuin ett jotainkaveriks toll 15¨ elementill niin meina sin jotain toista elementtii ym, ett uskaltas luukuttaa koko nupin teholla
Lökis
23.08.2005 19:47:19
Hmm, pienempää elementtiä koteloon. No, ensiksi pitäis tietää kotelon koko ja mikä elementti siellä on. Sen jälkeen voi alkaa etsimään sopivaa elementtiä. Katsele elementtien parametreistä Vas-nimistä parametriä (arvo litroina) esim. 200 litraa. Toiseksi katso Qts-parametriä ( arvo yleensä 0,xx, esim. 0,32). Nuo Vas/Qts-arvot antavat hyvää osviittaa kaapin koon arvioimiseksi. Jos Qts on pienempi kuin 0,40, niin kotelon koko on pienempi kuin Vas arvo ja vastaavasti päin vastoin. Menikö tarpeex vaikeex? Ja mitä lähempänä nollaa Qts arvo on niin sitä pienempi kaappi.

Tuo tuossa yläpuolella on hyvin karkea ohje, mutta yksinkertainen kotelon koon määrittämiseksi.

Mitä sitten tuohon kotelon elementin vaihtoon tulee, niin se onnistuu, mutta vaatii työtä. Itse vaihdoin Peaveyn alakaappiin BW:n pois ja Eminencen Kappa 15LF:n tilalle. Parempi alakerta...BW saa odottaa eläkepäiviä. Itselläni kävi säkä, pääsin helpolla tuon kotelon mitoituksen kans. itse asiassa en tehnyt mitään. Ei tarvinnut...voisin oikeastaan tempaista 30 litraa tilavuudesta pois , hmmmmmm.....
maukka666
25.08.2005 16:19:08
kolmas kerta toden sanoo ett tarkotin toll edellisellä viestill ett laittas siihen uuteen kappiin kaks elementtii ton 15¨ mikä mull jo on ja jonku muun niin uskaltaisi luukuttaa kaikell mitä nupist lähtee jos sen vaikka nyt ymmärtäisi
Olli.M
25.08.2005 17:18:13
kolmas kerta toden sanoo ett tarkotin toll edellisellä viestill ett laittas siihen uuteen kappiin kaks elementtii ton 15¨ mikä mull jo on ja jonku muun niin uskaltaisi luukuttaa kaikell mitä nupist lähtee jos sen vaikka nyt ymmärtäisi

Ihan uteliaisuuttani kysyn että oletko juuri oppinut kirjoittamaan? Sulla on vaan niin uskomattoman epäselvää tuo kirjotus ettei mitään rajaa.

Sitten vastausta kysymykseen. Elementtien Ohmeista se riippuu voiko sen kaiken tehon nupista käyttää. Jos sulla nuppi antaa täydet tehot vaikka 300w/4ohm nii kaksi 8 Ohm ämyriä vaan sinne kaappiin sillä tavalla kytkettynä että ohm luvuksi tulee 4ohm.

Ohm...
"(Kyllä, todennäköisesti soitan vähintään yhtä hyvin kuin entinen basistinne, ellei se ollut Lauri Porra tai Billy Sheehan)" -Wasara.
Lökis
26.08.2005 20:06:04
Jep jep

Eli toinen hägäri samaan lootaan. Veikkaan ja melkein olen varma, että saat vain ongelmia niskaasi. Elementtejä ei bassokaapeissa noin vain heitellä kiinni haluamaansa määrää, siinä palaa paljon rahaa, kun ostelet palaneiden tilalle uusia. Ellei sitten käy sika hyvä säkä (kuin lotossa 7 oikein) ja kerralla kaikki täsmää.

Eli tuo aikaisempi kirjoitukseni valaisee asiaa, jos siihen ajatuksella perehtyy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)