Aihe: Puiden/osien hankkiminen kitaranrakennuskurssilla
1 2
jarzaba
05.09.2005 11:17:53
Olen ilmoittautunut kitaranrakennuskurssille joka alkaa tällä viikolla, joten kuuma kysymys kuuluu:

Jos olet ollut vastaavalla kurssilla, (1) oletko hankkinut puita/osia kurssin vetäjän kautta? (2) millaisia kokemuksia laadusta? (3) hintatasosta? (4) valikoimasta?
Tim
05.09.2005 11:49:15

Olen ilmoittautunut kitaranrakennuskurssille joka alkaa tällä viikolla, joten kuuma kysymys kuuluu:

Jos olet ollut vastaavalla kurssilla, (1) oletko hankkinut puita/osia kurssin vetäjän kautta? (2) millaisia kokemuksia laadusta? (3) hintatasosta? (4) valikoimasta?

Se vetäjä tilaa ne kuitenkin samoista paikoista mistä itse tilaisit (jos et mistään ebaystä ole tilaamassa). Ja saattaa vielä saada jotain alennusta.
Laatu vaihtelee tuotteen mukaan. Luulisin että asiantunteva vetäjä osaa välttää heikoimmat osat, ja suosittelee heti laatuosia, jos vaan kurssilaisen kukkaro kestää.
Omien kokemusten mukaan vetäjä on laskuttanut osien hinnan sellaisenaan, eikä ainakaan lisännyt siihen mitään.
vrajala
05.09.2005 11:52:02 (muokattu 05.09.2005 11:54:26)
1, 2, 3 ja 4) En. Kaikilla kursseilla tämä ei ole edes mahdollista. Mutta ymmärtääkseni kurssin vetäjiltä saa yleensä laatukamaa ja ehkä jopa kohtuu hintaan. Valikoimat ovat todennäköisesti aika suppeat.

Mutta turhia tässä arvailemaan. Jos kerrot kenen kurssille ja/tai mihin olet menossa voit saada ihan täsmällisenkin vastauksen.

Edit: Tim vastasi paremmin. Mä en (taaskaan) ajatellut asiaa ihan loppuun asti.
Ota näistä sitten selvää
jarzaba
05.09.2005 12:22:26
Jep, kysymykset on kyllä siinä mielessä hankalia, että kovastihan vaikuttaa vetäjän viitseliäisyys tsekata mistä edullisimmalla saa jotain tiettyä tuotetta yms. Toisaalta ammattimiehellä on yleensä jo tämä tieto hallussaan, joten hänen ei tarvitse lähteä tekemään vaivalloisia vertailuja.

Ja puiden osalta minua askarrutti oikeastaan se, että jos vaikka kaikki ryhmäläiset tilaa vetäjän kautta mahonkilankkua jonkin tietyn verran, niin onko vallalla viidakon laki, eli viimeisenä lankkunsa saava saa sen selkeimmin läpisahatun (jos ei ole samasta lankusta sahattu) tms.

Itse olen menossa Tampereella Ahjolan kitaranrakennuskurssille. Nyt ei ole ohjelmaa käsillä, enkä muista vetäjän nimeä.
vrajala
05.09.2005 19:10:33
Itse olen menossa Tampereella Ahjolan kitaranrakennuskurssille.

Varaudu sitten hankkimaan itse. Aikaisemmin siellä ei ainakaan ole ollut mahdollisuutta hankkia vetäjän kautta mitään. Tosin nokkamies vaihtui viime vuonna joten saas nähdä.
Ota näistä sitten selvää
Zeni
05.09.2005 21:21:15 (muokattu 05.09.2005 21:22:58)
Mistä saisi tietoa noista tampereella pyörivistä kursseista ? mieluusti nettisivuja. Altavistalla en löytäny.
poppamies
05.09.2005 22:30:36

1) Sekä että. Jos olet aloittelija suosittelen että luotat kurssinvetäjään täsää asiassa.

2) Ihan hyvää tavaraa. Jos joskus on ollut jollain jotain moitittava ollaan vain palautettu ja saatu parempaa tilalle.

3) Hinnoista ei tietenkään voi sano mitään. Riippuu puusta. Kurrsinvetäjä saa mitä todennäköisemmin halvemmalla mitä "yksityinen".

4) Riittävä. Useinmiten puut tuli Leppävirralta (AMF)
Myydään EBS MultiComp bassokompura
spyykko
06.09.2005 07:27:17

Mistä saisi tietoa noista tampereella pyörivistä kursseista ?

Helpoimmalla siitä joka talouteen pari viikkoa sitten jaetusta lärpsykästä

mieluusti nettisivuja.

No joo, onhan noilla jotain netissäkin. Katso nyt ainakin
http://www.ahjola.fi
http://www.nokiankaupunki.fi/nc/viewarticle.asp?path=4,5,508,627,647
http://www.ylojarvi.fi/tyovaenopist … lojarvi/kaden_taidot/tekniset_tyot/

Lisätietoa saanee helpoiten soittamalla suoraan opistoihin tai kurssien vetäjille.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Jymi
06.09.2005 12:24:36 (muokattu 06.09.2005 12:40:25)

Itse olen menossa Tampereella Ahjolan kitaranrakennuskurssille. Nyt ei ole ohjelmaa käsillä, enkä muista vetäjän nimeä.

Ahjolassa on perinteisesti hommattu kaikki ite. Enkä asia näyttynyt muuttuvan viime keväänäkään, kun vetäjä vaihtui. Minkälaisista puista olit ajatellut tehdä ? Tampereen seudunta puita löytyy ainakin seuraavista paikoista:

Messukylän puukeskuksestä löytyy seuraavia puita:

- Vaahteralautaa. Löytyy riittävän isoa kansi- ja kaulapuiksi.
- Khaya mahonkia. Moni on tehnyt puukeskussen khayasta esim. LP:n bodeja.
- Wenge. Haisee pahalle ja vaikeeta työstää.
- Yms. sekalaista mitä en just nyt muista.

Lauta Oy:stä Lempäälästä löytyy: (Vanhan tampereen tien varressa)
- Saarni
- Leppä

Jos nyt heti meinaat rakentamisen aloittaa, niin näitä en suosittele käytettäväksi, koska näitä myydään ulkovarastosta ja vaati kuivattamista. Mutta yleensä siinä käy niin, että ensimmäisen projektin jälkeen on hommaan jäänyt koukkuun jolloin uusia puita tarvitaa. Eli nyt voisi olla hyvä aika käydä ostamassa puita kuivumaan jo seuraavaa projektia varten.. Jos ostaa leppää lauta OY:stä, niin body puut maksaa noin 1/3 verrattuna vaikka Leppävirran soitinrakentajien hintoihin.
Jymi
06.09.2005 12:27:23 (muokattu 06.09.2005 12:43:40)
3) Hinnoista ei tietenkään voi sano mitään. Riippuu puusta. Kurrsinvetäjä saa mitä todennäköisemmin halvemmalla mitä "yksityinen".

Vaatinee todennäköisesti sen, että vetäjä tilaa puut/muut rojut useampaan projektiin että saa määräallennusta.
jarzaba
06.09.2005 12:59:18 (muokattu 06.09.2005 13:00:06)
Kiitoksia kaikille vastauksista!

Jatketaan kuitenkin kysymystä:
Mistä paikoista minun kannattaa ylipäätään tällä hetkellä katsastella puita ottaen huomioon, että kitaraa pitäisi päästä tekemään aivan lähiviikkoina?

Tampereen Puukeskuksella kävinkin tuossa viime viikolla katsastamassa varastoja, Khayaa löytyi mukavasti, mutta ymmärsin samalla, että sitä pitäisi kyllä varastoida kosteus-/lämpöolosuhteiltaan vakaammassa paikassa ennen kuin pääsisi kitaraa rakentamaan. Vaahteraa näytti olevan niukanlaisesti.

Mistä siis suht kitaravalmista puuta?
Viilukeskus? Hakalan puutukku? Soitinrakentajat amf?
Juzzu
06.09.2005 13:01:26
Mistä siis suht kitaravalmista puuta? Soitinrakentajat amf?

Näin.
spyykko
06.09.2005 13:14:12

Näin.

Komppaan. Hakalan puutukussa puut ovat kyllä enemmän sisätiloja muistuttavissa oloissa kuin esim. Puukeskuksessa, mutta silti pitäisin (ja olen pitänytkin) niitä jonkin aikaa sisätiloissa ennen töiden aloittamista. Mm. Hakalasta ostettu vaahteralankku oli näemmä pärähtänyt komeasti mun varastoinnissa päästä halki, päädyn vahauksesta huolimatta.

AmF on muuten ottanut käyttöön runkolepissä jonkinsorttista laatuluokitusta. Hyvä niin, joskus sieltä sai valitettavan oksaista tavaraa.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Jymi
06.09.2005 15:06:39 (muokattu 06.09.2005 15:12:35)
Jatketaan kuitenkin kysymystä:
Mistä paikoista minun kannattaa ylipäätään tällä hetkellä katsastella puita ottaen huomioon, että kitaraa pitäisi päästä tekemään aivan lähiviikkoina?

Tähän vastasit jo itsekkin eli..

Mistä siis suht kitaravalmista puuta?
Viilukeskus? Hakalan puutukku? Soitinrakentajat amf?

Mitä olen Ahjolan touhuja seurannut, niin suurin osa tilaa ensimmäiseen projektiisa puut AMF:ltä. Sieltä yleensä tulee sellaista tavaraa, että rakentamisen voi alkaa välittömästi. Jos olet kitaramallin jo päättänyt ja tiedät mitkä puut siihen haluat, niin voithan tilata puut nyt heti, niin voit ehkä saada nuo puut jo torstaihin mennessä, jolloin pääsisit rakentamaan ihan ensimmäisellä kerralla. Siis jos kiire on.

Oletko muuten A vai B ryhmässä aloittamassa ?

Niin ja muihin kuin puu osiin liittyen. Käy katsomassa SP-elektroniikan sivut. Sieltä se Ahjolan vetäjä kuitenkin ne 99% varmuudella suosittelee tilaamaan. Ainakin viime keväänä se aina ehdotti SP-elektroniikkaa ku joku jotain osista kyseli.
jarzaba
06.09.2005 15:51:53
jolloin pääsisit rakentamaan ihan ensimmäisellä kerralla. Siis jos kiire on.

Eihän tässä kiire... (sormet syyhyää)...valmiissa maailmassa

Oletko muuten A vai B ryhmässä aloittamassa ?

A-ryhmässä. Yritin päästä B-ryhmään, mutta jäin eka varasijalle.

Niin ja muihin kuin puu osiin liittyen. Käy katsomassa SP-elektroniikan sivut. Sieltä se Ahjolan vetäjä kuitenkin ne 99% varmuudella suosittelee tilaamaan. Ainakin viime keväänä se aina ehdotti SP-elektroniikkaa ku joku jotain osista kyseli.

SP-elektroniikan pdffät onkin jo printattuna...
jarzaba
07.09.2005 10:40:58
Mistä muuten olisi mahdollista saada vähän komiampaa vaahteraa kansipuuksi? Tuo Soitinrakentajien 70 euron pala ei taida olla linnunsilmä- tai loimuvaahteraa. Olisi sitten arvokkaampaa tavaraa tärveltäväksi...
Juzzu
07.09.2005 10:56:06
Mistä muuten olisi mahdollista saada vähän komiampaa vaahteraa kansipuuksi? Tuo Soitinrakentajien 70 euron pala ei taida olla linnunsilmä- tai loimuvaahteraa. Olisi sitten arvokkaampaa tavaraa tärveltäväksi...

Kyllä 70 euron pala lienee jonkin sortin loimuvaahteraa, tosin tuskin ihan äärimmäisen spektaakkelimaista.

Itse ostin viimeksi mm. tämän
http://img320.imageshack.us/my.php?image=omakuvaloimupuu2jo.jpg
täältä.
http://www.gilmerwood.com/instrument_wood-maples.htm
vrajala
07.09.2005 12:16:38

Multa vois löytyä kaulapuuta mikäli hinnasta sovitaan. Yritän tulla to paikalle ennen seitsemää. Katsasta sellanen risupartanen rillipää ja tuu nyppimään hihasta.

Kyllä 70 euron pala lienee jonkin sortin loimuvaahteraa, tosin tuskin ihan äärimmäisen spektaakkelimaista.

Ei muuten ainakaan aikaisemmin ole ollut. Hyvälaatuista bookmatchattua kyllä, muttei mitään spesiaalia. Tiedä sitten onko jotain muutoksia tullut.
Ota näistä sitten selvää
jarzaba
07.09.2005 12:24:52
Multa vois löytyä kaulapuuta mikäli hinnasta sovitaan. Yritän tulla to paikalle ennen seitsemää. Katsasta sellanen risupartanen rillipää ja tuu nyppimään hihasta.

Katson siis peiliin, ja revin itseäni hihasta.

Ei muuten ainakaan aikaisemmin ole ollut. Hyvälaatuista bookmatchattua kyllä, muttei mitään spesiaalia. Tiedä sitten onko jotain muutoksia tullut.

Soitin Soitinrakentajille, se hinnaston 70 euron vaahtera on kuviollista, ja halvemmalla (n.40e) saa ihan plain-vaahteraa. Loimua ei löydy.
Juzzu
07.09.2005 13:05:20
Soitin Soitinrakentajille, se hinnaston 70 euron vaahtera on kuviollista, ja halvemmalla (n.40e) saa ihan plain-vaahteraa. Loimua ei löydy.

Mystistä.
Mitä tää kuviollinen on jos ei oo plainia tai loimullista?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)