Aihe: outo hurina..vika kolvauksissa?
1 2
jarppis
18.08.2005 12:07:01

Olen tässä miettinyt ja yrittänyt ratkaista mikä kitarani elektroniikkaa vaivaa kun mikit surisevat ikävästi soittaessa.Surina kyllä loppuu kun jotakin meltalliosaa koskettaa kädellä.Olisiko kyseessä oikosulku tai muu?Itse en paljoa tiedä näistä..
jarppis
18.08.2005 12:07:49

vinkkejä korjaukseen -> jarppa.ganjafairy@suomi24.fi
zuppermuhle
18.08.2005 21:10:57 (muokattu 18.08.2005 21:11:17)
Ilmeisesti joko käytät ihmeellisiä sähköä johtamattomia kieliä tai sitten tallaan menevä maadoituspiuha on poikki.

EDIT: Jaa en lukenutkaan toista postia
Räbbänä
20.08.2005 15:48:51
mullakin on sama ongelma kitarani kanssa. Surina/rätinä on hirveä mutta kun kosken kieleen tai tallaan niin se lakkaa kokonaan. Mitä pitäis tehdä? olen koittanut kattoa onko sinne laitettu jotain mutta ei ole

Onko se maadoituspiuha sellainen rautalangan pätkä joka on vedetty sinne tallaan? kun minulla on ollut kunnostettavana vanha GuyaTone jossa oli näin.
Emmää muista, kattellaan...
jarppis
21.08.2005 12:57:36

kuulin et näissä epin gibson stratois ois jotai tällasta sähkövikaa..maadoituspiuhan laittaminen ei kyllä vaikuttanut asiaan :( kiitos kuitenkin :).ajattelin uusia mikkejä ostaa mutta ketuttamaan pistää jos vika onki jossakin muussa.potikat olen jo vaihtanut :(
Haku Robotti
22.08.2005 12:01:46 (muokattu 22.08.2005 12:03:11)

Onko sulla maadoitettu pistorasia? Jos ei ole, varmaan surisee, ainakin säröllä. Toinen mikä aiheuttaa isoa rätinää on jakin piuhat väärinpäin. Hakulla lisää aiheesta.
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
Explorer
22.08.2005 12:25:48
Onko sulla maadoitettu pistorasia? Jos ei ole, varmaan surisee, ainakin säröllä.

Näin on, itelläni on sama ongelma kun ei ole maadoitettua pistorasiaa. Ongelman olen ratkaissut noisgeitillä.
Interstellar overdrive.
Aquanox
23.08.2005 21:00:41
Itselläni oli sama vika kitarassani ihan uudesta lähtien. En kyseiseen asiaan kiinnittänyt huomiota kun luulin ongelman olevan sama kaikissa sähkökitaroissa. Että kun kieliin koskee niin hurina häviää ja kun otteen irroittaa niin hurina alkaa.

Mutta kun sitten tuttavan kitarassa ei hurinaa esiintynytkään niin alkoi mietityttämään, että onko kitarassani jotain vikaa. Pääsin kuitenkin testaamaan tismalleen samanlaista keppiä ja huomasin siinäkin ihan saman hurinaongelman.

Vaihdoin ilmeisen heikkolaatuiset originaalimikit merkkimikkeihin ja hurinaongelma hävisi. Olin toki jo testannut tuota jonkun mainitsemaa ratkaisua kokeilla maadoitettuun pistorasiaan, mutta se ei ollut hurinoiden aiheuttaja. Myös silloin hurinaa esiintyi kun kädet irroitti kielistä, joskin hurina oli ehkä hitusen vaimeampi.

Mutta oman kokemukseni mukaan suosittelen ihan mikkien vaihtoa tämän topikin aloittajan hurinaongelmaan.
Aikaansa seuraava on aina sitä jäljessä...
LamaAjanElvis
23.08.2005 22:19:57
kyllä mullakin stratossa näkyi maajohto paikallaan olevan, mutta hurisee ja jopa pärisee kunnon säröllä. pikkasen helpottaa kun ottaa kielistä kiinni, muttei pahemmin.
I don't know why my heart beats, i only know it does...Sormet lähtee soundista. Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
oiva tumpeloinen
23.08.2005 23:19:18
kyllä mullakin stratossa näkyi maajohto paikallaan olevan, mutta hurisee ja jopa pärisee kunnon säröllä. pikkasen helpottaa kun ottaa kielistä kiinni, muttei pahemmin.

Jostain aikasemmasta thriidistä muistelisin lukeneeni, ettei sulla ole hum-cancelling mikkejä........siis humbukkereita.
Retku
24.08.2005 21:10:18
Yksikelaisilla mikeillä (esim standardi stratomikit) varustettu kitara hurisee aina hiukan.

Humbuckereilla varustettu kitara ei yleensä huristele.

Mutta jos tuollaista hurinaa häiritsevästi ilmenee niin yleensä vika on kielien maadoituksessa tai kitarapiuhassa.

Eli esim. stratossa kielien maadoitus on yleensä tehty ohuehkolla johdolla joka on toisesta päästä kiinni vibratallan jousien kiinnitysraudassa ja toisesta päästä esim. volapotikan maadoituspisteessä tai saatta tulla suoraan jakin maapinnistäkin.

Joka tapauksessa oli mikä kitara tahansa kyseessä, niin jostain maadoituspisteestä (yleensä päämaadoituspisteenä käytetään volapotikan runkoa) tulee vetää johto tallaan. Jos siihen on käytetty huonolaatuista tai todella ohutta johtoa kuten joissain koreakepeissä niin ongelmia saattaa ilmetä paljonkin.

Myös kitarapiuha saattaa vaikuttaa hurinan määrään. itse ainakin olen huomannut että kun piuhoista alkaa esim. liittimen juuresta nitkumaan ajan kanssa karvoja poikki niin ne aiheuttavat häiriöitä (=rätinää pauketta ja hurinaa).

Tuollaisia kannattanee ainakin tsekata.
Tosimies syö rautaa ja paskantaa kettinkiä!
Fonisoul_
26.08.2005 14:25:24

Jos pelkästään kotona soittelet, niin koitappa sammuttaa TV ja tietokoneen kuvaputkimonitori. Voi auttaa kummasti. Mahdolliselle treenikämpälle asti noitten vaikutus ei tosin varmaankaan tunnu.
Soul with the capital "S"...
Retku
27.08.2005 13:36:09
koitappa sammuttaa TV ja tietokoneen kuvaputkimonitori. Voi auttaa kummasti. Mahdolliselle treenikämpälle asti noitten vaikutus ei tosin varmaankaan tunnu.

heh... näinhän se on.

Tosin tietokoneessa parhaiten kitaravahvistimeen siirtyvä häiriöääni on kovalevyn moottorista aiheutuva hurina.
jarppis
28.08.2005 14:43:30

vaihdoin mikit laadukkaampii ni jo hävis hurina ja sillä hyvä :)
SirElwood
28.08.2005 15:11:57
vaihdoin mikit laadukkaampii ni jo hävis hurina ja sillä hyvä :)

Enpä nyt aloita uutta ketjua, vaan kysyn tässä. Nyt muutamat ovat maininneet että "ostin uudet mikit, hurina katosi". Kertokaapa mitkä olisi stratoon hyvät suht häiriövapaat mikit? Kaula ja keskimikkiä vailla olisin. Ja nimenomaan singlet, joissa hurina olisi mahdollisimman pientä. Tallassa on humppari, joten se homma on siltä osin hoidossa.

-kiittäen-
oiva tumpeloinen
28.08.2005 15:15:17
Enpä nyt aloita uutta ketjua, vaan kysyn tässä. Nyt muutamat ovat maininneet että "ostin uudet mikit, hurina katosi". Kertokaapa mitkä olisi stratoon hyvät suht häiriövapaat mikit? Kaula ja keskimikkiä vailla olisin. Ja nimenomaan singlet, joissa hurina olisi mahdollisimman pientä. Tallassa on humppari, joten se homma on siltä osin hoidossa.

-kiittäen-

vakiovastaus kai kuuluu: Osta Lace Sensorit.
SirElwood
28.08.2005 15:31:02 (muokattu 28.08.2005 15:40:07)

Jahas... En oo koskaan noista kuullutkaan. Tämmöiset thoman:lla

http://www.thomann.de/thoiw3_fender_lacesensor_prodinfo.html

http://www.thomann.de/thoiw3_fender_lace_sensor_blue_prodinfo.html

Mitä eroja noilla on? Ja miten nuo kolmen piuhan (single?)mikit kytketään? *ihan pihalla*.

Ei nuo ole edes niin kalliit kun ajattelin. Kumpi malli keskelle ja kumpi kaulaan? Vai onko väliä? Tuo blue malli on thomann:n mukaan lämmin soundinen ja se toinen sitten perinteinen... hmm...

EDIT: Tuo lämmin soundiseksi sanottu voisi tietty toimia mun tarkoituksessa hyvinkin... *pohdintaa*

EDIT2: Haulla tuossa kattelin ja jotain juttuja löysinkin... Tuohon kytkentään en kuitenkaan löytänyt vastausta.
jarppis
28.08.2005 15:56:22

itse ostin jotku n30v vanhat mikit ja kyl näil kelpaa :P nää on jotaki parasta verrattuna vaikka mehikostraton mikkeihin kyl :)
P2
28.08.2005 16:01:25 (muokattu 28.08.2005 16:02:03)
Mulla oli tommonen lace gold-setti joskus, ihan ok vintagesoundi lähti, mut jos vähän kuumempaa haluaa, ni suosittelen blue kaulaan, silver keskelle ja red tallaan. Toki keskelle voi heittää goldinkin. Noita liikkuu kyllä silloin tällöin käytettyinäkin.

Edit: Ainiin, ja onhan nykyisin noita Fenderin noiselessejakin, niitäkin voi tietysti koittaa.
Myykää telepleksi!
Retku
28.08.2005 16:21:23

Lace sensoreille on toki toinenkin vaihtoehto: Kinman

Kinmaneja myy ainakin echoland ja muistaakseni ruokangas. Luultavasti Kinmaneja saa t-marketistakin luulen.

Kinmanilta löytyy esim. täsmälleen saundiltaan alkuperäisiä 50's mikkejä vastaavat hurinattomat ja sitten on lace sensoreita enemmän vastaavia blues malleja jne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)