Aihe: Bodyn maalaus
1
Kilmister
15.08.2005 23:13:38

Tästä aiheesta on jo kirjoiteltu koht palio,mutta en löytänyt suoranaisesti vastausta kysymykseeni.

Eli miten/millä viimeinen mallikerros kannattaa käsitellä/hioa ennen lakkausta? Vai pitääkö maalauksen vaan onnistua nii hyvin että lakka suoraan päälle?
Niq
16.08.2005 08:48:30 (muokattu 16.08.2005 08:48:44)

Minä hioin ennen lakkaa ja joka lakkakerroksen välissä vesihiomapaperilla ja vedellä. Hirveä työ, mutta tuleepahan tasaista.
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
Haku Robotti
16.08.2005 10:52:24

Jeah, nyt päästiin asiaan. Hiomalla kiilto pois maalista. Jatkokysymys kuuluukin, millä sitten maalata, kun päälle tulee nitrolakka ja alla on jo joku sikakovakiinalakka. Automaali tai Maston-spray kiehuu, vesipohjainen (Tikkurilan maalilinja suositteli, tietämättä alla olevasta pinnasta) ei pysy vaan valuu pois. Olen aseeton. Onko ainoa vaihtoehto hioa sikakovakiinalakka kokonaan pois ja aloittaa vesivärillä? Väri on siis pitch black.
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa eilen.
Kilmister
16.08.2005 23:07:27

Minä hioin ennen lakkaa ja joka lakkakerroksen välissä vesihiomapaperilla ja vedellä. Hirveä työ, mutta tuleepahan tasaista.

Kuinka hienolla hiekkapaperilla hioit? Riittääkö 1200 vai pitääkö olla hienonpaa?
Niq
17.08.2005 07:26:38

Kuinka hienolla hiekkapaperilla hioit? Riittääkö 1200 vai pitääkö olla hienonpaa?

No ei ainakaan tuota hienompaa ollut minulla. Järeämpi oli jotain 600-800 ja sitten hienompi viimeisille kerroksille oli jotain 1000-1200, en tarkasti muista....
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
Haku Robotti
30.08.2005 14:22:30

Jeah, nyt päästiin asiaan. Hiomalla kiilto pois maalista. Jatkokysymys kuuluukin, millä sitten maalata, kun päälle tulee nitrolakka ja alla on jo joku sikakovakiinalakka. Automaali tai Maston-spray kiehuu, vesipohjainen (Tikkurilan maalilinja suositteli, tietämättä alla olevasta pinnasta) ei pysy vaan valuu pois. Olen aseeton. Onko ainoa vaihtoehto hioa sikakovakiinalakka kokonaan pois ja aloittaa vesivärillä? Väri on siis pitch black.

Itse itselleni vastaten, niin ei tule jälkipuheita, 2,5 vuoden takaa löytyi kokeilemisen arvoinen vastaus reksalta:
"Parasta maalia mikä kestäisi kaikki mahdolliset lakat, olisi esim. automaalikaupoista saatavat 2-komponenttimaalit, joissa siis erikseen kovetinaine ja maaliaines pigmentteineen.". Varmaan DuPont, Motip, tai Spies&Hecker vielä noista tuotemerkeistä. Pidetään mielessä.
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
Bomber
31.08.2005 17:24:45
entäs jos on semmonen väri jota ei pysty hiomaan? esim kromi
"Before anyone did anything, ELVIS did everything."
Haku Robotti
31.08.2005 17:32:20

entäs jos on semmonen väri jota ei pysty hiomaan? esim kromi

Hmm, kiilto pitää ennen maalausta saada siis pois, hionta ei ole ainoa. Vaikka hapoilla tai sellaisilla sitten.
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
mkujanpaa
31.08.2005 18:10:49

Hmm, kiilto pitää ennen maalausta saada siis pois, hionta ei ole ainoa. Vaikka hapoilla tai sellaisilla sitten.

Hmmm...Kromiin ei maali oikein tartu vaikka siitä parhaimman kiillon hioisi pois. Koko pinnoite tulisi poistaa, mutta empäs osaa sanoa millä se lähtee...kai sitten jollain hapolla ;)
www.designmaalaus.com
Mike M. Hiirenloukku
11.09.2005 21:56:56
Käytän taas vanhaa topiggia kysymykselleni;

"Peittääkö" lakkaus syyt? Eli siis jos valotan: Mahonkirunko. Petsattu ja (epäonnistunut) filleröinti, joka täytti syitä hieman. Sitten mustaa, jonka läpi syyt näkyy. Täytyykö maalia laittaa niin paljon että se täyttää syyt ja hioa liika pois, vai saako lukuisilla lakkakerroksilla pinnasta tasaisen näköisen?

Myönnän, saan ehkä kuulostamaan hankalalta.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Puavali
11.09.2005 22:30:13
Käytän taas vanhaa topiggia kysymykselleni;

"Peittääkö" lakkaus syyt? Eli siis jos valotan: Mahonkirunko. Petsattu ja (epäonnistunut) filleröinti, joka täytti syitä hieman. Sitten mustaa, jonka läpi syyt näkyy. Täytyykö maalia laittaa niin paljon että se täyttää syyt ja hioa liika pois, vai saako lukuisilla lakkakerroksilla pinnasta tasaisen näköisen?

Myönnän, saan ehkä kuulostamaan hankalalta.

Lisaa fillerointia. Siina menee aikaa ja hermot, kun yrittaa maalilla tehda sita.

Tai sitten maalaa ja hio ja maalaa ja hio ja...
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)