Aihe: Otelaudan tummentaminen
1
Invader
14.09.2005 15:03:11
Tekisi mieli tummentaa rojektikitarastani otelauta kun tuo vaaleahko ruusupuuotelauta näyttää vähän halvalta. StewMac:lta löytyi sopivaa ainettakin (http://www.stewmac.com/shop/Finishi … ains/1/Black_Fingerboard_Stain.html), mutta tuota eivät näemmä saa ulkomaille ilmateitse lähettää.
Kun taas Projectguitar.com:sta bongasin tälläisen linkin, jossa mm. sanotaan että "Get some leather dye from your local shoe repair shop. Works very well".

Ainut nahkaväri jota nyt tässä lyhyen surffauksen tuloksena löysin olisi tämä: http://www.brisa.fi/farg.html (tuo ylin). Lieköhän samaa ainetta?

Onko kukaan täältä tummentanut otelautaa/muuta puuta? Vai olenkohan nyt ihan väärillä jäljillä noiden nahkavärien kanssa?
Tai sitten ei..
vrajala
14.09.2005 16:39:55
Tästä on ollut juttua joskus, haulla voi löytää. Ehkä. Muistaakseni fox ehdotti spriipohjaisen petsin käyttöä. Ja luulisin notta ihan kelpo ehdotus oli tuo. Nahkavärit ovat varmaankin ihan päteviä, joskin voivat värjätä soitellessa sormia. Riippuu varmaan väristä.

Mutta pitääkö sen olla sysimusta? Senhän voi värjätä myös hieman tummemman ruskeaksi. Se ei kuitenkaan ole ebenpuuta.
Ota näistä sitten selvää
Invader
14.09.2005 17:05:04
Tästä on ollut juttua joskus, haulla voi löytää. Ehkä. Muistaakseni fox ehdotti spriipohjaisen petsin käyttöä. Ja luulisin notta ihan kelpo ehdotus oli tuo. Nahkavärit ovat varmaankin ihan päteviä, joskin voivat värjätä soitellessa sormia. Riippuu varmaan väristä.

Petsaaminen on itselläkin käynyt mielessä. Minulle ei menetelmällä väliä ole, kunhan jäljestä tulee hyvää (olettaen että itse hallitsen homman, tietenkin).

Mutta pitääkö sen olla sysimusta? Senhän voi värjätä myös hieman tummemman ruskeaksi. Se ei kuitenkaan ole ebenpuuta.

Eihän se ebenpuuta ole ei. Kuitenkin pidän ebenpuun ulkonäöstä nimenomaan sen tummuuden takia, ja mitä lähemmäksi tuon ebenin tummuutta pääsisin, sitä parempi.
Mikään ei rumenna mielestäni kitaraa tehokkaammin kuin haalean ruskea ruusupuuotelauta :)
Tai sitten ei..
jarmos
14.09.2005 18:17:47
Petsaaminen on itselläkin käynyt mielessä. Minulle ei menetelmällä väliä ole, kunhan jäljestä tulee hyvää (olettaen että itse hallitsen homman, tietenkin).

Eihän se ebenpuuta ole ei. Kuitenkin pidän ebenpuun ulkonäöstä nimenomaan sen tummuuden takia, ja mitä lähemmäksi tuon ebenin tummuutta pääsisin, sitä parempi.
Mikään ei rumenna mielestäni kitaraa tehokkaammin kuin haalean ruskea ruusupuuotelauta :)

Itse värjäsin ihan tavallisella mustalla vesipetsillä ekan kitarprojektin ruusupuuotelaudan, hyvin on nyt pysynyt 5vuotta eikä ole sotannut sormia.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Retku
14.09.2005 19:32:16

Ja haalean ruskeasta ruusupuuotelaudasta tulee tumman ruskea ja helevetin liukas ruusupuuotelauta kun sen käsittelee säännöllisin väliajoin jollain kunnollisella öljyllä!!

Mulla on itellä tällä hetkellä kyseiseen tarkoitukseen joku Dunlopin mönjä ja aikoinaan oli semmosta Gibsonin ainetta joka oli kanssa hyvä!
Tosimies syö rautaa ja paskantaa kettinkiä!
Basismi
15.09.2005 10:34:16
Mulla on itellä tällä hetkellä kyseiseen tarkoitukseen joku Dunlopin mönjä ja aikoinaan oli semmosta Gibsonin ainetta joka oli kanssa hyvä!

Pellavansiemenöljyä olen käyttänyt. Aijai kun tuloo nätti!
Viistous helpottaa soittamista!
zorro
15.09.2005 11:59:46
miten saa straton vaaleasta kaulasta vintagemman?
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
Juzzu
15.09.2005 12:04:34
miten saa straton vaaleasta kaulasta vintagemman?

sido strato narulla peräkoukkuun ja sitten vaan pilistä!
zorro
15.09.2005 12:07:00 (muokattu 15.09.2005 12:07:35)
sido strato narulla peräkoukkuun ja sitten vaan pilistä!

tarkoitin vintagemman värisen. (tuskin olen tekemässä, sillä en kummiskaan jaksaisi alkaa lakkojen kanssa pelleilemään, ja sitäpaitsi mun ei tarvi ku mun asenne värjää kamat vintageksi) ihan mielenkiinnsota kyselen.
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
ravensoul
15.09.2005 14:59:06
Pellavansiemenöljyä olen käyttänyt. Aijai kun tuloo nätti!

Siis ihan tavan pellavaöljyä? Jota käytetään huonekalujen käsittelyyn ym. Soveltuuko tuo hyvin kitarapuiden käsittelyyn? Millainen pinta tulee ruusupuuhun/vaahteraan? Kun luin jostain, että sitruunaöljy, mitä ite oon tähän asti käyttäny, ei olis välttämättä kovin hyvä.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Puavali
15.09.2005 20:27:32
Siis ihan tavan pellavaöljyä? Jota käytetään huonekalujen käsittelyyn ym. Soveltuuko tuo hyvin kitarapuiden käsittelyyn? Millainen pinta tulee ruusupuuhun/vaahteraan? Kun luin jostain, että sitruunaöljy, mitä ite oon tähän asti käyttäny, ei olis välttämättä kovin hyvä.

Tavallista keitettyä pellavaöljyä. Kaikkeen muuhun, paitsi nahkakenkiin ja -vaatteisiin ja ruuanlaittoon.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Basismi
16.09.2005 12:41:11
Ei kai vaahteralle käy oikein kuin lakka? No en ainakaan ole kokeillut, mutta ruusupuulle oikein omiaan.
Viistous helpottaa soittamista!
Puavali
16.09.2005 12:54:38
Ei kai vaahteralle käy oikein kuin lakka? No en ainakaan ole kokeillut, mutta ruusupuulle oikein omiaan.

Kylläse öljy siinäkin suojan antaa, mutta ei oo niin perinteinen ratkaisu kuin lakka.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
noir
16.09.2005 13:40:38
Petsissä on se hyvä puoli, että tummuusasteen voi itse säätää. Huono puoli taas se, että säätö riippuu paljon puusta, joten olisi hyvä olla varsinaista työkappaletta vastaava koekappale harjoittelua varten.

Eräältä viulunrakentajalta kuultu vinkki on, että ensin kannattaa lakata puu ja sen jälkeen lakkaan sekoitetulla petsillä vetää päälle kunnes väri miellyttää. Tällöin ei petsi imeydy puuhun ja värin vitutellessa voi hiomalla palata alkuperäiseen. Otelaudassa ei lakka tule ihollekaan, toisin kuin kaulalla, missä monet eivät lakasta tykkää.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)