Aihe: bassokaapin laskeminen
1
esamies
09.09.2005 17:10:36
Lasketaanko bassokaapin mitat samalla tavalla kuin hifisubbarin? Eli jos elementin tämä ja tuo ominaisuus on noin, niin kaapin tilavuus lasketaan näinjasittenrefleksiputki jne, vai onko näiden rakentamisessa jotain oleellista eroa? Mennäänkö hifivehkeiden kaavojen mukaan, vai sattumanvaraisella yrityksellä ja erehdyksellä?
Antti1
09.09.2005 17:13:18
Lasketaanko bassokaapin mitat samalla tavalla kuin hifisubbarin? Eli jos elementin tämä ja tuo ominaisuus on noin, niin kaapin tilavuus lasketaan näinjasittenrefleksiputki jne, vai onko näiden rakentamisessa jotain oleellista eroa? Mennäänkö hifivehkeiden kaavojen mukaan, vai sattumanvaraisella yrityksellä ja erehdyksellä?

Kannattaa varmaan ottaa selville valmiiden mittoja ja elementtien arvoja. Koita sitten vaikka WinISD:llä laskea mitä valmistaja on ajatellut. Jos useamman kaapin jälkeen näyttää summamutikassa tehdyiltä, tee joku keskiarvo noista kaikista. Ei se ainakaan pahasti pieleen voi mennä.
"What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father
Hirvi
10.09.2005 17:35:09 (muokattu 10.09.2005 17:49:18)

Mielestäni riittää jos kopioi mitat jostain "oikeasta" kaapista. En usko, että vanhoja legendaarisia bassokaappeja on suunniteltu kovin tieteellisesti laskemalla. Tietenkin jos käyttää soundin muodostukseen vaikka mallintavia vehkeitä, ei haittaa jos kaappi on vähän hifimpi, ei niin väritä soundia.

Itse väsäsin 15" kaapin jonkun Hartken kaapin mittojen avulla. Refleksiputken koon arvioin vain valokuvista katsomalla. En ole vielä saanut aikaiseksi laittaa tuohon elementtiä, mutta uskon, että kaappi ajaa hyvin asiansa.
Rokkaa kuin hirvi!
Teijo K.
10.09.2005 18:24:27

Mielestäni riittää jos kopioi mitat jostain "oikeasta" kaapista. En usko, että vanhoja legendaarisia bassokaappeja on suunniteltu kovin tieteellisesti laskemalla. Tietenkin jos käyttää soundin muodostukseen vaikka mallintavia vehkeitä, ei haittaa jos kaappi on vähän hifimpi, ei niin väritä soundia.

Itse väsäsin 15" kaapin jonkun Hartken kaapin mittojen avulla. Refleksiputken koon arvioin vain valokuvista katsomalla. En ole vielä saanut aikaiseksi laittaa tuohon elementtiä, mutta uskon, että kaappi ajaa hyvin asiansa.

Njoo, olen kyllä sitä mieltä, että jos tekee kaapin 70-luvun opeilla, saa niitä 70-luvun soundeja. Ei sillä etteikö ne olisi hyviä, mutta jos haluaa modernimpaa jytää tehdä niin siihen sitten vähän tarkempi lähestymistapa sopii paremmin.
Munsta.
esamies
12.09.2005 00:50:50
jep.
Tarkoitukseni on tuunata combon sinänsä hyvää koteloa. Luulen, että comboon on tehtaalla lätkitty jokuvaan elementti, sillä yhdistelmä 15" ja 50L refleksi kuulostaa epäilyttävältä. Ehkä kotelolle sopivamman elementin (esim 1 tai 2kpl 12") asentaminen saisi aikaan enemmän ja parempaa mökää.
Tai sitten ei, mutta tuleepa harrastettua. WinIsd vaikuttaa asialliselta. Kiitos.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)