Aihe: Tubescreamerin vianetsintä
1
Joel Harald
21.09.2005 19:48:23
Moro. Tubescreameri valmistu, GGG:n 808 versio. Kasauksen jälkeen kokeilin. Tuloksena ääni kuuluu jotenkin ja potikat toimivat mutta ääni on aivan säälittävän pieni. Ei muutakun "audioprobe" käyttöön. Nyt itse asiaan.

Piirilevylle ääni tulee. Ensimmäisen konkan (C1 .02uF) jälkeen ääni vielä kuuluu, bassotaajuudet ovat hieman leikkautuneet. Ensimmäisen vastuksen (R1 1k) jälkeen ääni on samanlainen. Seuraavana olisi vuorossa transistori. Trankun kantaan ääni tulee, mutta trankusta ei sitten tule mitään ulos. Ei emitteristä eikä kollektorista. On varmaan selvää että trankku ei toimi?

Trankun jännitemittaukset olivat oikein, GGG-sivujen mukaan. Eli ilmeisesti ainoaksi mahdollisuudeksi jää se että itse trankku on rikki.

Schema: http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ts-808_sc.gif

Kiitos etukäteen.
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
SirElwood
21.09.2005 20:01:12
Muistitko lämpösulun kun kolvailit transistoria? Justiisa tuossa toisessa ketjussa tuli puhetta siitä, että tulee liian huolettomasti noita komponentteja käsiteltyä...

Allekirjoittaneen kantapäät on vieläkin kipeänä opiskelusta... :)
Joel Harald
21.09.2005 20:04:34
Muistitko lämpösulun kun kolvailit transistoria? Justiisa tuossa toisessa ketjussa tuli puhetta siitä, että tulee liian huolettomasti noita komponentteja käsiteltyä...

Ööh kyllä mä aika varovasti sitä kolvailin, ihan hyvin tuo wahi toimi mun kolvaustekniikasta huolimatta.

Itse kysymykseen en saanut silti vastausta, eli onko vika transistorissa.
SirElwood
21.09.2005 20:12:27
Itse kysymykseen en saanut silti vastausta, eli onko vika transistorissa.

Helpoin tapa varmaan selvittää onko transistorissa vikaa, on vaihtaa koko trankku. Itse lähtisin siitä liikkeelle.
Joel Harald
21.09.2005 20:13:52
Helpoin tapa varmaan selvittää onko transistorissa vikaa, on vaihtaa koko trankku. Itse lähtisin siitä liikkeelle.

Oo,terävä havainto. Huomenna sitte paikalliseen hyvän ja aurinkoisen palvelun elektroniikkaliikkeeseen.
k_laakso
21.09.2005 20:17:34
Kannattaa melkeinpä kannat kolvata transistoreiden paikalle ja niihin tökkäillä sitten niitä, sama juttu diodien ja piirien kanssa.
"Do you trust who I trust me, myself and I."
Gypsy
21.09.2005 20:45:27
Voithan koittaa mittailla sitä trankkua. Samanlailla kun diodia mittais. B:ssä on anodit ja C ja E on katodit. Eli C:n ja E:n välillä ei pitäs johtaa vaikka johdot olis miten päin. Ja taas C:n ja B:n välillä vaan toiseen suuntaan ja B:n ja E:n välillä vaan toiseen suuntaan.
pjl
21.09.2005 21:15:49

Josko se trankku on vaan väärin päin? Niin minä ne ylensä laitan...
Joel Harald
21.09.2005 21:56:37
Josko se trankku on vaan väärin päin? Niin minä ne ylensä laitan...

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ts_lo_808.gif tuon mukaan ne laitoin. Datalehden perusteella ne noin myös 2N3904:ssä olisi.
pjl
22.09.2005 08:52:22 (muokattu 22.09.2005 08:55:30)

Käytit siis 2n3904:sia? Tuossa 2SC11815:ssä näyttää jalat olevan aivan sikin sokin. Tuo levy on näköjään tehty juurikin 2n3904:sia varten.

Edit: Lämpösuluista on pakko todeta että itse en ole saanut vielä yhtään puolijohdetta rikki vaikka lämpösulkuja en olekaan käyttänyt. Tuollaista perinteistä TO92 koteloa saa lämmittää aika rajusti että se hajoaa. Siinä on sitten jo jokin "periaatteellinen" virhe käynyt kolvatessa. Jopa pintaliitoskoteloiset (sot23 yms) kestävät hyvin käsin juottamisen 400 asteisella kolvilla kunhan ei sohi turhan kauaa.
Joel Harald
22.09.2005 16:23:01
Käytit siis 2n3904:sia? Tuossa 2SC11815:ssä näyttää jalat olevan aivan sikin sokin. Tuo levy on näköjään tehty juurikin 2n3904:sia varten.

Kyllä käytin. Nyt hain uudet, laitan sittenkun kerkeän. Niin olisiko jollain hyvää kuvaa tai selitystä miten tuollaisen metallisen pyöreän trankun jalat menevät, eli minkä jalan kohdalla on se "nasta" jos vaikka altapäin katsoo.
Joel Harald
22.09.2005 16:24:55
Edit: Lämpösuluista on pakko todeta että itse en ole saanut vielä yhtään puolijohdetta rikki vaikka lämpösulkuja en olekaan käyttänyt. Tuollaista perinteistä TO92 koteloa saa lämmittää aika rajusti että se hajoaa. Siinä on sitten jo jokin "periaatteellinen" virhe käynyt kolvatessa. Jopa pintaliitoskoteloiset (sot23 yms) kestävät hyvin käsin juottamisen 400 asteisella kolvilla kunhan ei sohi turhan kauaa.

Totta, sitä itsekkin ihmettelen, nimittäin ekan kerran kolvia taisin käyttää 2- tai 3-luokalla. Pari päivää sitten valmistunut wahi toimii hyvin vaikka sen itse juotinkin. Niin ja itse juotin on asemalla varustettu Weller.
Joel Harald
24.09.2005 16:31:49
Noniin, nyt toimii. Vika oli trankkujen lisäksi 1uF konkissa. Kummankaan lävitse ei tullut muutakin pieni pihaus ääntä. Musikdingin polkoja olivat. Kumpikaan niistä kahdesta ei siis toiminut, eli kyllä nyt laski Musikdingin pisteet. Onneksi varastoista löytyi 1uF polkot.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)