Jiaster 20.09.2005 17:43:54 | |
---|
Ajattelin tuollaista lankkumallista mandoliinia alkaa tekemään ja mikki tarjonta tuntui äkkiseltään hiukan vähäiseltä. Oikeastaan vain SD:n (antiquinty for mandolin 11034-51) mallistosta löysin yhden. EMG:llä pitäisi olla , mutta niiden sivuilta ei sellaista löytynyt (yhden soitinrakentajan sivulla mainittiin sen maniskoissa olevan emg:n mikki). Vinkkejä otetaan vastaan mistä kannattaisi vielä haeskella. |
Trebla 21.09.2005 00:43:04 | |
---|
Eikös tuohon kävisi ihan joku sähkiksen mikki, jossa magneetti on tämmönen palkki/bar. Tulee kyllä rumasti kielien "ulkopuolelle". Precisionin mikin puolikas (EMG:ssä taitaa olla palkki-magneetti). Sorry nämä epätarkat ilmaukset. "Vain hullu koettaa hukuttaa murheitaan, murheet oppivat aina uimaan" KH & LV |
Puavali 21.09.2005 09:32:21 | |
---|
Eikös tuohon kävisi ihan joku sähkiksen mikki, jossa magneetti on tämmönen palkki/bar. Tulee kyllä rumasti kielien "ulkopuolelle"... Laittaa singlecoilin vinoon. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
Jiaster 21.09.2005 09:37:15 | |
---|
Laittaa singlecoilin vinoon. Hain kirjastosta telemandoliinin piirrustukset, ja siinä näkyikin olevan tuollainen ratkaisu. |
fox 21.09.2005 10:33:02 | |
---|
Hain kirjastosta telemandoliinin piirrustukset, ja siinä näkyikin olevan tuollainen ratkaisu. Telecasterin etumikin johonkin "projektiin" aikoinaan laitoin, mutta en vinoon. Ne kaks ylimäärästä napapalaa vaan jäi kielten ulkopuolille. Pienikokoisena oli jossain määrin paremman näköinen kuin muut vaihtoehdot. |
Jiaster 21.09.2005 11:12:16 | |
---|
Telecasterin etumikin johonkin "projektiin" aikoinaan laitoin, mutta en vinoon. Ne kaks ylimäärästä napapalaa vaan jäi kielten ulkopuolille. Pienikokoisena oli jossain määrin paremman näköinen kuin muut vaihtoehdot. Se telen peltikuorinen mikki voisi olla ihan siistin näköinen. Toimiiko muuten nuo mikit joissa on tuo palkki, niin että ne ottaa äänen tasaisesti koko matkalla ts. ei ole väliä noiden napojen kohdistumisesta juuri kielen kohdalle. Joo, sekavasti selitetty, mutta toivottavasti siitä jotain selkoa sai. Tuohon sopivaa tallaa kanssa eilen haeskelin netistä ja ei löytynyt kuin noita akustiseen tarkoitettuja. Kyllähän ne varmaan käy ihan hyvin, mutta mielummin tuollaisen teletallan laittaisin, jos teen tuon teletyylisen mandoliinin. Enemmän kyllä ulkonäöltään houkuttelisi gibson em-200 tyylinen peli. Siinä näkyy olevan samanlainen talla kuin akustisissa. http://www.vintagemandolin.com/64gibsonem200florentine_521543.html |
Trebla 21.09.2005 11:21:15 (muokattu 21.09.2005 11:22:16) | |
---|
"Vain hullu koettaa hukuttaa murheitaan, murheet oppivat aina uimaan" KH & LV |
fox 21.09.2005 11:37:36 | |
---|
Se telen peltikuorinen mikki voisi olla ihan siistin näköinen. Toimiiko muuten nuo mikit joissa on tuo palkki, niin että ne ottaa äänen tasaisesti koko matkalla ts. ei ole väliä noiden napojen kohdistumisesta juuri kielen kohdalle. Joo, sekavasti selitetty, mutta toivottavasti siitä jotain selkoa sai. Toimaa toimaa. Eihän naparuuvillisissa humppareissakaan oo kuin bar-magneetti siel alhaalla, joten magneettikenttä itse asiassa on koko sen pinnan tasossa. Käytännössä. Kyl 4-kielinenkin on mandoliini, ei oo vaan parikielellinen.. Onhan niit 12-kielisiä maniskoitakin.. ;) |
Trebla 21.09.2005 11:49:45 | |
---|
Kyl 4-kielinenkin on mandoliini, ei oo vaan parikielellinen.. Onhan niit 12-kielisiä maniskoitakin.. ;) No näinhän se varmaan on. Ei 8-kielinen bassokaan ole iso mandoliini =)
"Vain hullu koettaa hukuttaa murheitaan, murheet oppivat aina uimaan" KH & LV |
Jiaster 21.09.2005 11:57:51 | |
---|
Tuossa gibsonin sähkömandoliinissa taitaa olla puumateriaali runkossa mahonkia ja päällä vaahtera kansi. Oisko tuo se paras vaihtoehto tälläiseen nopeasti syttyvään ja sammuvaan soittimeen? 8-kielistä olen siitä suunnitellut. 4 on liian vähän ja 12 liikaa... :-) |
fox 21.09.2005 12:52:04 | |
---|
Tuossa gibsonin sähkömandoliinissa taitaa olla puumateriaali runkossa mahonkia ja päällä vaahtera kansi. Oisko tuo se paras vaihtoehto tälläiseen nopeasti syttyvään ja sammuvaan soittimeen? 8-kielistä olen siitä suunnitellut. 4 on liian vähän ja 12 liikaa... :-) Niin ihan lankku? Tee sellanen F-5 Fern-mallinen, olis kovin hieno.. Ihan noita lankku-maniskoita varmaan juur vaahterasta (joko kansi tai kokonaan) kannattas tehdä, tosin vaahtera-mahonki vois tuoda sellasta "pyöreyttä" siihen rungon soundiin. Tallaahan vois lähtee jostai tune-o-matikin pohjalta suunnittelemaan, U-palkinpätkään 4 tallapalaa. Korkeussäätöruuvit holkilla kanteen. Kas kun ei se uiva talla tarvitsis varmaankaan olla.. hmm.. |
fred 21.09.2005 13:47:31 | |
---|
Mulla on kaks sähkömaniskaa. Toinen on venäjältä ostettu jonkun sikäläisen soitinrakentajan luomus. Siinä on kaks nelinapaista yksikelaista mikkiä, jotka on just oikeen kokoset. Niiden saundi on kyl todella lo-fi. Ongelmahan on se, että tommonen kelamikki ei "kuule" parikieltä tarpeeksi hyvin. Sama ilmiö on myös 12-kielisissä sähkiksissä. Legendaarinen sähkömandolinisti Tiny Moorehan soitti bigsbyn 5-kielistä eli ei parikieliä. http://www.texasplayboys.net/Biographies/moore.htm Pahus kun ei pysty ottaa kuvaa. On meinaan aika kirveellä veistetyn näköinen peli. Toinen maniskani on Etelä-Intiasta. Se on samanlainen jolla U Srinivas soittaa. Ostin sen aikoinaan mieheltä itseltään. Siinä on 5-kieltä ja "balu" merkkiset mikit. http://www.mandolinshrinivas.org/ |
Jiaster 21.09.2005 14:06:29 | |
---|
Niin ihan lankku? Tee sellanen F-5 Fern-mallinen, olis kovin hieno.. Ihan lankkua meinasin. Tuo F-5 on kyllä komea, mutta ehkä sitten seuraavaksi. Mulla on kaks sähkömaniskaa. Toinen on venäjältä ostettu jonkun sikäläisen soitinrakentajan luomus. Siinä on kaks nelinapaista yksikelaista mikkiä, jotka on just oikeen kokoset. Niiden saundi on kyl todella lo-fi. Ongelmahan on se, että tommonen kelamikki ei "kuule" parikieltä tarpeeksi hyvin. Jos saat kuvia jossain vaiheessa, niin kiinnostaisi kyllä nähdä millaisia ovat. Onko tuo ongelma kuinka paha eli kannattaisiko suosiolla tehdä sittenkin se 4-kielinen? Mulla olisi tarkoitus saada tuo maniska tehtyä ihan kotiäänittelykäyttöön, vähän biisejä piristämään. |