Aihe: Kitaran "sähköt"..
1
Toothbreaker
20.09.2005 00:17:16
Minulla on Rocky-merkkinen kitara joka on pörissyt ja hurissut, tai pitänyt mitä ihmeellisimpiä ääniä koko ajan sen ajan minkä se on minulla ollut, mutta nyt tilanne on kuitenkin pahentunut sen verran että päätin purkaa sen.
Hurina on ainakin omasta mielestäni johtunut kytkimistä ja etenkin mikkikytkimestä koska kun sitä koputtaa niin hurina loppuu tai muuttuu..
Joten suunnitelin siis vaihtavani kytkimen, mutta kun avasin kopan huomasin että kytkimeen tuleekin piuhoja sieltä, täältä ja itse en sähköistä sun muista paljoakaan ymmärrä joten kaipaisin asiasta hieman selvennystä..

Löytyisikö jostain jotain sähkökaaviota tai vastaavaa josta näkisi miten koko systeemi toimii?

Liitoksetkaan eivät tosin näytä mitenkään mahtavilta joten vikaa saattaa löytyä niistäkin..

Mistä sitten saisi tällasia kytkimiä?
Kitarassa on siis 2 yksikelaista mikkiä, voisin itse asiassa ottaa kuvan, mutta en tiedä miten sen tänne saisin, sitähän ei kai tänne sivulle voi suoraan laittaa, vaan jonnekkin muuaalle ja tänne tulee vain linkki, mutta minne sen itse kuvan voi laittaa?

Ajattelin tässä samalla että kun ko. skeban saundikaan ei ole paras mahdollinen niin voisinko laittaa siihen kokonaan uuden mikin vaikka jonkun humbukkerin =), vai olisiko se ylipäätään mahdollista?

Olisin kiitollinen vastauksistanne.
fox
20.09.2005 00:35:36

Löytyisikö jostain jotain sähkökaaviota tai vastaavaa josta näkisi miten koko systeemi toimii?

Olisin kiitollinen vastauksistanne.

www.guitarelectronics.com
www.mrgearhead.com
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
vrajala
20.09.2005 01:30:31
Voit laittaa kuvan tilapäisesti tuohon jäsenkuvauksen omakuvaan. Netissä on joitain ilmaisia kuvapalvelimia sekä kotisivutilaa tarjoavia palveluja. Koeta vaikka Googlella.

1-kelasen kokoisia 2-kelasia saa miltei joka mikkivalmistajalta. Tollasen laittaminen vanhan tilalle on sikäli mukavaa nottei tartte lisää tilaa ruveta kaivertamaan. Mikäli soittimen haluaa olevan balanssissa, kannattaa samantien vaihtaa molemmat jotta mikkien välisiltä tehoeroilta vältytään.. Noissa halpis 1-kelasissa ei yleensä ole kovinkaan paljoa potkua. Toisaalta jos aina hakkaa heviä tallamikki täysillä ei tuollaisella asialla ole juurikaan merkitystä.

Mikkikytkimiä saat jokaisesta soitinkaupasta. Ostaessa kannattaa katsoa, että kytkin on samanlainen kuin vanha, jottei kytkentää joudu suunnittelemaan uusiksi. Tämäkin toki onnistuu, jos on jonkinlainen haju osien toiminnasta sekä hieman viitseliäisyyttä.
Ota näistä sitten selvää
Toothbreaker
20.09.2005 13:05:00
Noniin, nyt sain kuvankin nettiin,
http://kuvablogi.com/nayta/1/4022
http://kuvablogi.com/nayta/1/4023

Toimiiko tuo folio maan johtimena vai mikä sen tarkoitus on?

Joskus kauan sitten olen ohimennen kuullut että jos kaikki kielet ottaa pois niin kaula saatta mennä jotenkin rikki, onko tämä mahdollista??
janik
20.09.2005 13:13:26
Toimiiko tuo folio maan johtimena vai mikä sen tarkoitus on?

Häiriösuojaus luultavasti.

Joskus kauan sitten olen ohimennen kuullut että jos kaikki kielet ottaa pois niin kaula saatta mennä jotenkin rikki, onko tämä mahdollista??

kaularautaa voi löysätä, jos kielet on kauan pois.
-------------------------Fahrenheit
Toothbreaker
21.09.2005 11:08:42
Entäpä miksi sitten jakki liittimeen tulee vain yksi piuha?

Tossa tulee myös toisesta mikistä kolme piuha ja toisesta vain kaksi, mistä tämä johtuu??
Ja miten kytken sitten humbukkerin piuhat?
janik
21.09.2005 11:51:06
Entäpä miksi sitten jakki liittimeen tulee vain yksi piuha?

No sitten se folio toimii ilmeisesti maana.
-------------------------Fahrenheit
vrajala
22.09.2005 12:25:28
No niin. Tuo ei näytä kovin yleiseltä kytkennältä, tai en ainakaan muista tuollaiseen törmänneeni. Joten kytkentäkaavion löytäminen voi olla hankalaa.

Yhtäkkiä sanoisin, että toinen mikeistä on 2-kelanen (se 3-johtoinen) ja sitä ohjataan tuolla pienemmällä kytkimellä (puolitus?). Ja se isompirunkoinen (3-asentoinen) kytkin sitten vaihtaa mikkiä.

Ensimmäiseksi mä vetäisin kaikki maat uusiksi, tuollainen foliosysteemi ei välttämättä ole kovinkaan luotettava. Tämän jälkeen sitten voisi tutkailla muita mahdollisia ongelmia.
Ota näistä sitten selvää
Trebla
22.09.2005 13:00:53

Yhtäkkiä sanoisin, että toinen mikeistä on 2-kelanen (se 3-johtoinen) ja sitä ohjataan tuolla pienemmällä kytkimellä (puolitus?). Ja se isompirunkoinen (3-asentoinen) kytkin sitten vaihtaa mikkiä.

Minusta tuo pienempi kytkin näyttää vaiheenkäännöltä. Ilmeisesti tuo isompi, keskiasennossa ollessaan, yhdistää molemmat mikit.

Alumiini johtaa hyvin sähköä, mutta alumiinioksidi (hapettunut alumiini) on hyvä eriste, joten tuo folion käyttäminen johtimena voi olla kyllä huono ratkaisu.
"Vain hullu koettaa hukuttaa murheitaan, murheet oppivat aina uimaan" KH & LV
Gypsy
22.09.2005 13:05:01 (muokattu 22.09.2005 13:09:07)
kimmokel
22.09.2005 21:38:02

Mulla on tulossa tohon oman kuvan rr:ään sellanen perus kiinteä talla (ei siis tune-o-matic). Miten maadotus yleenäs tollases hoidetaan? Pitääkö porata vaan tallan alta johdolle tila elektroniikka puolelle ja sitte piuha sieltä vaan ja tallan alle puristuksiin?
CD-LEVYJÄ MYYNNISSÄ Katso jos löytyy mieleisiä.
fox
23.09.2005 00:36:14

Mulla on tulossa tohon oman kuvan rr:ään sellanen perus kiinteä talla (ei siis tune-o-matic). Miten maadotus yleenäs tollases hoidetaan? Pitääkö porata vaan tallan alta johdolle tila elektroniikka puolelle ja sitte piuha sieltä vaan ja tallan alle puristuksiin?

Esimerkiks noin. Sitte pistät maajohtoon sopivaan kohtaan 1 nF 400 V kondensaattorin ja 220 kOhm ½W vastuksen rinnan.. ennenkun juotat maajohdon sinne potikan kuoreen.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)