Aihe: mistä alottaisin les paulin tekemisen ja mihin lopettaisin!!??
1
karlito_
11.09.2005 10:26:07

Olen alottamassa les paulin tekmistä mutta en tiedä mistä alottaa.. Oon kattonu netistä hikisenä akikki mahollisia sivuja joissa VOIS olla teitoa lespan tekemisestä, mutta EI!! voisko joku vähän jelppaaa, joko pikaviestinä tai iha muute tänne keskusteluun, oon pulassa!
Band could fall down like a lead zeppelin.
Teijo K.
11.09.2005 10:30:00

Olen alottamassa les paulin tekmistä mutta en tiedä mistä alottaa.. Oon kattonu netistä hikisenä akikki mahollisia sivuja joissa VOIS olla teitoa lespan tekemisestä, mutta EI!! voisko joku vähän jelppaaa, joko pikaviestinä tai iha muute tänne keskusteluun, oon pulassa!

Aloittamisen voisi vaikka tehdä niin, että ilmoittautuu tuollaiselle nykyään niin muodikkaalle kitarantekokurssille työväenopistoon tms. Tai sitten lukemalla ton kitaranteko FAQ tuosta yläpuolelta.
Munsta.
Aakoo
11.09.2005 11:07:00 (muokattu 11.09.2005 11:10:24)
1. Hanki _kunnolliset_ ja luotettavat piirustukset
2. Tee mahdollisesti kunnolliset templatet
3. Hanki kunnolliset puut yms. rakennustarvikkeet, työkalut ja työskentelytilat.
4. Aloita työstö.
- katso työvaiheita : http://home.asparagine.net/ant/blog/?page_id=4

Muista tarkistaa mittaukset vaikka muutamaan otteeseen ennen kuin lähdet poistamaan puuta kriittisistä kohdista. Samoin tarkista että työkalut on kunnossa ennen kuin alat työstämään. Itse olen onnistunut sähläämään näiden molempien varoituskohtien kanssa ja tällä hetkellä paikkailen kaulassa tapahtunutta mittavirhettä. LP:n kanteen onnistuin tekemään hienon kolon, kun yläjyrsimen syvyyden rajoitin antoi periksi kesken työstön. Kolon sain toki peiteltyä, mutta turhaa työtä tuokin teetti.

.. Työn iloa!

Edit: fixasin kirjoitusvirheitä ja muokkasin linkin oikeaksi
vrajala
11.09.2005 12:10:47
Aloita suunnittelusta ja lopeta viimeistelyyn. Ja koeta hankkia jonkinlaista perustietoa soitinten tekemisestä.

Koetapa katsastaa kirjastosta joko Melvyn Hiscock: Make Your Own Electric Guitar tai Mrtin Koch: Building Electric Guitars. Noista saat jonkinlaisen käsityksen rakennusprosessista noin niinkun kokonaisuustena.

Ja kannattaa myös katsoa noita FAQ: Perustieto kitaranrakennuksesta -threadin linkkejä, etsiä netistä kuvitettuja projektipäiväkirjoja tms.
Ota näistä sitten selvää
karlito_
20.09.2005 08:23:02

Joo kiitos kaikista näistä tiedoista mutta ois viel yks aika jännä kysymys, nii että onko kellään tietoa noista mikin, sillan ja tallan välisistä mittasuhteista??
karlito_
20.09.2005 08:24:51 (muokattu 20.09.2005 08:26:17)

Muista tarkistaa mittaukset vaikka muutamaan otteeseen ennen kuin lähdet poistamaan puuta kriittisistä kohdista. Samoin tarkista että työkalut on kunnossa ennen kuin alat työstämään. Itse olen onnistunut sähläämään näiden molempien varoituskohtien kanssa ja tällä hetkellä paikkailen kaulassa tapahtunutta mittavirhettä. LP:n kanteen onnistuin tekemään hienon kolon, kun yläjyrsimen syvyyden rajoitin antoi periksi kesken työstön. Kolon sain toki peiteltyä, mutta turhaa työtä tuokin teetti.

huh!
Aakoo
20.09.2005 10:00:25
Lue nyt tarkkaan tuon mun kirjoituksen kohta 1. Ei tarvitse kysellä suhteita ja mittoja täältä. Jos piirrustukset on tarkat 1:1, niin saat niistä aika suuren osan kysymästäsi infosta.
Juzzu
20.09.2005 10:26:12
Lue nyt tarkkaan tuon mun kirjoituksen kohta 1. Ei tarvitse kysellä suhteita ja mittoja täältä.

Voihan sen noinkin tehdä. Mun mielestä kuitenkin piirustuksia tärkeämpää on enemminkin ymmärtää miksi joku on missä on. Ja mitoittaa sen sen mukaan paikalleen, ei piirustuksen mukaan.

Kauhuskenaario 1= Les Paulia tehdessä kaulan sovite ja kaulan syvyys runkoon nähden on tehty siihen "tavalliseen tapaan", kaulan liitos ei ole justiinsa 16. nauhan kohdalla ja sivuttaissuunnassakin kaula ei ole ihan samalla linjalla rungon keskilinjan kanssa. Kuitenkin Rakentaja X katsoo tallan paikan piirustuksesta ja mitoittaa sen jostain pisteestä Y (esim. rungon päästä joka ei työn alla olevassa kitarassa ole sekään kohdillaan). Seurauksena voi olla intonaation säätö-ongelmia kun tallassa ei riitä säätövara ja jommankumman E-kielen hyppääminen kaulalta ulos kun talla ei ole täsmälleen samalla linjalla kaulan kanssa. Sitten onkin käsissä piirustuksista tehty soittokelvoton peli.

Jos piirrustukset on tarkat 1:1, niin saat niistä aika suuren osan kysymästäsi infosta.

Tietty, onhan hyvät piirustukset mukava olla, jos ei muuta niin suuntaan antavina ainakin. Mutta kuitenkin, pitäisi muistata mitata ja tarkastaa, eikä luottaa orjallisesti piirustuksiin.
tonicaster
20.09.2005 10:29:45
yhdyn juzzun mielipiteisiin.. itse sijoitan aina tallan kaulan mukaan...
villeh
20.09.2005 10:57:21

edellä laitettu aika tyhjentävästi, mutta siihen vielä oleellinen lisäys:
kori kaljaa - kori kaljaa on ainakin mulla toiminut.
Mike M. Hiirenloukku
20.09.2005 10:59:23
Voihan sen noinkin tehdä. Mun mielestä kuitenkin piirustuksia tärkeämpää on enemminkin ymmärtää miksi joku on missä on. Ja mitoittaa sen sen mukaan paikalleen, ei piirustuksen mukaan.

Tämä on täyttä asiaa. Ensin opettelet kitaran "anatomian", miten mikäkin vaikuttaa mihinkin: Miks otenauhat ovat siellä missä ovat? Mikä on skaala? Mikä intonaatio? Jos teenkin noin niin miten se vaikuttaa? jne. Ihan hyvä siitä tulee ;)
That's the spirit - Tuo on pirtua.
spyykko
20.09.2005 12:00:09

Tämä on täyttä asiaa. Ensin opettelet kitaran "anatomian", miten mikäkin vaikuttaa mihinkin: Miks otenauhat ovat siellä missä ovat? Mikä on skaala? Mikä intonaatio? Jos teenkin noin niin miten se vaikuttaa? jne. Ihan hyvä siitä tulee ;)

Ihan for general interest, minuakin kiinnostaisi tietää onko noissa LP:n mikkien sijoituksessa joku järki, vai onko ne roiskittu mihin sattuvat mahtumaan?

Mun käsittääkseni aika usein mikkejä (etenkin kaulamikkiä?) on yritetty tähdätä justiinsa kielten värähtelyn jonkin kerrannaisen solmukohtaan. Tämähän on syy miksi esim. telessä on kovin hankalaa virittää huiluäänillä kaulamikillä, mutta tallamikillä onnistuu. Vastaavasti joissain kitaroissa, esim. muistaakseni 24-nauhaisessa PRS:ä kaulamikki on nimenomaan ja tahallaan sijoitettu solmukohdasta pois.

Että jos hetkeksi unohdettaisi se kiistely piirustuksista ja ymmärtämisestä ja vastattaisiin alkuperäiseen kysymykseen, noudattaako LP:n mikkien sijoitus jotain järkeä, vai ei :-)
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
20.09.2005 12:04:24
Että jos hetkeksi unohdettaisi se kiistely piirustuksista ja ymmärtämisestä ja vastattaisiin alkuperäiseen kysymykseen, noudattaako LP:n mikkien sijoitus jotain järkeä, vai ei :-)

Todennäköisesti ei - ainakaan kovin laajalla rintamalla. Ymmärtääkseni standardien, classicien ja custom shopin tekemien les paulien "plekusuojat" eivät ole keskenään vaihtokelpoisia. Ja niissäkin on ehkä vaihteluita, riippuen vuosimallista... Ja sitten pitäisi arpoa millä mitoilla on tarvikeliikkeiden myymät plekusuojat tehty.

Moon vaan mitannut muista Les Pauleista. Mun mielestä tuo kerrannaisten kanssa "leikkiminen" on melko turhaa, kuka sitä nyt pelkästään avoimilla kielillä soittaa. Paitti tietty, telen viritys kaulamikillä ja huiluäänillä o nihkeää :o)
Haku Robotti
20.09.2005 12:16:40

No kato tosta nyt vähän esimakua tehdaskierroksen muodossa:

http://www.gibson.com/Products/Gibs … on%20USA%20SubPages/Factory%20Tour/

Senverran täytyy sanoa, että jos olet alle 18 ja LP pitää olla marraskuun aikana valmis, niin unohda koko juttu.
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
vrajala
20.09.2005 14:03:55
Mun käsittääkseni aika usein mikkejä (etenkin kaulamikkiä?) on yritetty tähdätä justiinsa kielten värähtelyn jonkin kerrannaisen solmukohtaan.

Teleissä, stratoissa ja muistaakseni LP:ssäkin (kaulan puoleinen kela) kaulamikki on aikalailla 24. nauhan kohdalla. Näin 12. nauhan huiluäänen pitäisi soida aikalailla tehokkaimmillaan tuossa kohtaa. Mulla ei tellua ole ollut, joten en tiiä siitä virittämisestä. Uskon jos sanotte sen olevan hankalaa.

Mutta kuten Juzzu sanoi, noiden kerrannaisten kanssa pelaaminen on hiukan kyseenalaista. Ne kun toimivat vain avoimella kielellä. Toki mikin sijoitus vaikuttaa sen soundiin mutta tohon matematiikkaan mä en usko. Sen sijaan on selvää että mitä lähempänä kielen keskikohtaa (värähtelyn huippu) mikki on, sitä voimakkaampana perusääni soi. Sama tietysti pätee noihin kerrannaisiin. Kielen päätä lähellä taas perusääni ja alemmat kerrannaiset ovat heikompia jolloin ääni kuulostaa keski- ja diskanttivoittoisemmalta.

Tokihan nuo mikin sijoituskohdat saavat aikaan sen, että osa värähtelyistä on mikin kohdalla solmukohdassaan, jolloin mikki ei (teoriasaa) poimi tätä äänestä lainkaan. Mutta kuten todettiin, nämä kohdat vaihtelevat riippuen siitä miltä kohtaa otelautaa soitellaan.

Eli yhteenvetona: Mun mielestä (tai munsta, hip) mikin sijoitus vaikuttaa sen soundiin. Ei muuta.
Ota näistä sitten selvää
fox
20.09.2005 14:12:04

Eli yhteenvetona: Mun mielestä (tai munsta, hip) mikin sijoitus vaikuttaa sen soundiin. Ei muuta.

Ihankin noin. Toki kyllä siinä on ollu jonkinlaista näkemystä sijoitella niitä "oikein" optimaalisiin kohtiin, mutta usein on jouduttu tinkimään joko rungon asettamien edellytysten suhteen, tai sitten vaan ns. "esteettisistä" syistä. Pyrkimys siihen, että 2- mikkisestä kitarasta saadaan soinnillisia eroja eri mikkivalinnoilla, on myös syynä, että mikit pyritään sijoittamaan mahdollisimman erilleen..poimivat osa-ääneksiä eri tavalla..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
karlito_
21.09.2005 21:11:22 (muokattu 27.09.2005 15:31:14)

Joo, siis mä sanoin tossa alussa eika epä selvästi ton jutun, että joo, mul on jo runko ja kaula valmis, mut nyt oon vähän tällee jämähtäny, "what to do next??" tilanteeseen, mut kyllä teistä sitte tuliki paljon infoa, kiitos paljon kaikista sivuista ja neuvoista, mutta ei nää kysymykset vielä lopu sillä nytki tulee viel yks pikku semmone, ku alan maalaa, nii mitä ehdottaisitte, että käyttäisin: sävytety lakka ruiskulla (ei kokemusta), sävytetty lakka pensselillä vai petsaus... Jos jollaki on lisää ideoita antaa tulla..
Juzzu
22.09.2005 07:14:04
Jos jollaki on parempia ideoita antaa tulla..

No mitä materiaalia sulla on kitaran osat? Vaahtera on kovana (kansi)puuna helppo värjätä ihan vesipetsillä pensselilläkin, ei ole kova taloudellinen tai taidollinen suorite se.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)