Aihe: Luonnonmukaiset työtilat
1 2
Juzzu
22.09.2005 19:20:22
Kai sitä voi jossain määrin onnekkaaksi itseään kutsua, kun kaupungista löytyy työtiloja missä voi korvausta vastaan käydä puuhommia eli kitaranrakennuksta harrastelemassa. Ja joskus on tullut kerrostalon harrastetiloissa väsäiltyä, keittiöstä puhumattakaan. Sukulaisten autotallitkin on tuttuja työtiloja.

Nyt kuitenkin oli työvaiheena edessä kannen muotoilu rälläkän avulla. Eli tiedossa oli eksponentiaalinen määrä puupölyä - kukaan ei sitä vapaaehtoisesti läänillensä halua. Edelliskerralla sain n. aarin alalta siivota puoli senttia hiekkaa pois kun se oli muuttunut vaalean ruskeaksi.

Noh, menin sitten metsään muotoilemaan kantta. Toivottavasti ei oravat vihastuneet.
http://img256.imageshack.us/my.php?image=kannenmuotoiluapieni4qf.jpg
PL
22.09.2005 19:29:36
Samassa nk. "pohjolanliikenteen hallissa" joutuu meikäläinen tekemään esim. autoremonttia, seinät on kaukana ja katto korkealla mutta sateella ja talvella hieman epämukavaa.
efunkelist
22.09.2005 19:50:39

Minähän olen tässä tehnyt sahaushommia kerrostalon parvekkeella (alakerta kiittää sahajauhoista jäähtymässä olleen mustikkapiirakan mausteena) että voi kun ois takapihaa omaa... :P
Puavali
22.09.2005 22:05:29
Minähän olen tässä tehnyt sahaushommia kerrostalon parvekkeella (alakerta kiittää sahajauhoista jäähtymässä olleen mustikkapiirakan mausteena) että voi kun ois takapihaa omaa... :P

Ihan kiva kuulla tuosta!
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Joel Harald
22.09.2005 22:19:47
Mulla on nyt ihan ok työtilat. Koko kesän työn jälkeen valmistui meidän talon laajennus. Laajennus sisältää toisen autotallin, soittohuoneen, vierashuoneen ja mikä parasta, verstaan. Verstaan varustukseen kuuluu kiertovesilämmitys, vannesaha, höyläpenkki, viilapenkki, työkalut seinällä ja iso valaisu työtaso. Myös erilaisia sähkötyökaluja löytyy yläjyrsimestä epäkeskohiomakoneeseen.

Verstas tulikin ihan hyvään saumaan, sillä tänä vuonna sitä kitaranrakennuskurssia ei sitten tullutkaan tänne. Telen puut tuolla jo odottaakin kiivaasti käsittelyä.
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
päänahka
22.09.2005 23:06:45
Meillä on (HOASin kämppä) sellainen pieni verstas jossa on mm. höyläpenkki, pieni pylväsporakone (liian pieni, en saa tehtyä kielille läpimenoreikiä) ja pöytäsaha. Hommasin äskettäin yläjyrsimen sinne (HOAS maksaa). Vannesaha ja tasohöylä puuttuvat, mikä aiheuttaa paljon päänsärkyä. Pitää varmaan kysellä paikallisilta kouluilta, jos saisi koulupäivän jälkeen lainata puutyöluokkaa. Mutsin työpaikalla (koulu) ei onnistu, koska oppilaat ovat tasohöylänneet sormiaan pois.
Soolot on perseestä. AKKK #7
Jymi
22.09.2005 23:13:08
Mulla on nyt ihan ok työtilat. Koko kesän työn jälkeen valmistui meidän talon laajennus. Laajennus sisältää toisen autotallin, soittohuoneen, vierashuoneen ja mikä parasta, verstaan. Verstaan varustukseen kuuluu kiertovesilämmitys, vannesaha, höyläpenkki, viilapenkki, työkalut seinällä ja iso valaisu työtaso. Myös erilaisia sähkötyökaluja löytyy yläjyrsimestä epäkeskohiomakoneeseen.

Kateus nostaa päätään..
Jymi
22.09.2005 23:16:07

Noh, menin sitten metsään muotoilemaan kantta. Toivottavasti ei oravat vihastuneet.
http://img256.imageshack.us/my.php?image=kannenmuotoiluapieni4qf.jpg

Eikö edes (liito)oravan suojelijoita näkynyt ? Miten muuten tuo kannen muotoilu onnistuu noin rälläkän avulla. Hain joskus tuollaisen samanlaisen laikan, mutta on jäänyt vielä aloittamatta. Eli onko tuo kovinkin tarkkaa hommaa tuollaisella ja onko mitään vinkkejä ?
Juzzu
23.09.2005 07:16:19
Eikö edes (liito)oravan suojelijoita näkynyt ? Miten muuten tuo kannen muotoilu onnistuu noin rälläkän avulla. Hain joskus tuollaisen samanlaisen laikan, mutta on jäänyt vielä aloittamatta. Eli onko tuo kovinkin tarkkaa hommaa tuollaisella ja onko mitään vinkkejä ?

Hyvin onnistuu, 20 minsassa oli homma valmis (= eli seuraavaksi siirtyminen sikliin, papruihin jne.)

Tuollainen kova vaahterakansikin muotoitui nätisti yhdellä 40-karkeuksisella laikalla, tosin olin varustautunut useammalla kun ajattelin että ne mänee rikki. 80-karkeuksisella vielä vähän tasoittelin sen jälkeenkin, tosin 'tuoreena' se meinasi purra jo liikaakin. Ehkä joku 120 olisi ollut parempi.

Tässä täytyy nyt vielä mainita etten aloittanut koko kannen moutoilua rälläkällä. Sitä ennen olin ajanut yläjyrsimellä kannen reunat oikeaan korkoon (vaahteraa mahongin päällä n. 5mm ja tehnyt rungon etuosaan luiskan kaulakulmalle. Sitten noilla lamellilaikoilla tuo muoto tuohon.
ktvr
23.09.2005 10:12:47
Tässä täytyy nyt vielä mainita etten aloittanut koko kannen moutoilua rälläkällä. Sitä ennen olin ajanut yläjyrsimellä kannen reunat oikeaan korkoon (vaahteraa mahongin päällä n. 5mm ja tehnyt rungon etuosaan luiskan kaulakulmalle. Sitten noilla lamellilaikoilla tuo muoto tuohon.

Miten saat jyrsittyä uran reunalistalle, kun kansi on jo muotoiltu?
vrajala
23.09.2005 10:21:58
Kait sä roudasit ensin aggregaatin paikalle? Täytyy sanoa ettei kyllä olisi tullut itelle edes mieleen tuollainen. Vaan hyvin se näyttää amerikanvaahtera nöyrtyvän metsien miehen käsissä.

Mulla on onneksi sellanen tilanne, että kaverilla on talli jossa saa temmeltää (lähes) vapaasti. Kaikki isommat hionnat ja rälläkkämuotoilut on tullut hoidettua tallin ulkopuolella. Joskin rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että kyllä mä ton omakuvan basson kaulan rälläköin sisätiloissa muotoonsa. Oli siinä sitten siivoamistakin...

Joskus kun mulla oli kova rakentelubuumi päällä ja se kaveri hioi kaappeja oikein urakalla, rupesivat pistorasiat käryämään. Ton jälkeen ollaan vähennetty melkoisesti sisällä pölyttämistä ja lisätty siivousta. Ei se nyt kovin kivaa ole jos harrastukset palaa.

Pihalla työskentely on ihan mukavaa mikäli lämpötila on jonkin verran nollan yläpuolella ja vettä ei sada. Tein pikkuveljelle kitaran rungon jonka jyrsinnät suoritettiin pihalla taskulampun valossa, n. +2°C lämpötilassa, pienessä tihkusateessa ja kovassa kiireessä. Tuo ei ollut enää kovin kivaa puuhaa mutta ihan kelvollisesti se onnistui.
Ota näistä sitten selvää
Juzzu
23.09.2005 10:22:13 (muokattu 23.09.2005 10:38:45)
Miten saat jyrsittyä uran reunalistalle, kun kansi on jo muotoiltu?

Heleposti ;o)
Soon kyllä vähän hankala selittää, pitäis olla kuva.

(Tai 1-kerroksiset ovat onnistuneet, saa nähdä ny monikerroksisen kanssa)
ktvr
23.09.2005 10:58:26
Oliko sinulla jokin vartavasten tähän hommaan tarkoitettu self made apuväline? Muistan joskus nähneeni siitä kuvan, mutta en silloin vielä uhrannut aikaa miettiäkseni, kuinka se toimii.
päänahka
23.09.2005 11:06:44
Lisätäänpä tähän kun on kannen muotoilusta kyse. Eli minkä takia mikkien ja tallan kolot ja potikoiden reiät tehdään yleensä vasta kannen muotoilun jälkeen? Luulisi etenkin jyrsinnän olevan helpompaa siinä vaiheessa, kun on vielä tasaista pintaa alla.
Juzzu
23.09.2005 11:12:17 (muokattu 23.09.2005 11:14:01)
Oliko sinulla jokin vartavasten tähän hommaan tarkoitettu self made apuväline? Muistan joskus nähneeni siitä kuvan, mutta en silloin vielä uhrannut aikaa miettiäkseni, kuinka se toimii.

Tjooh, semmonen palikka jossa on reikä ja joka laitetaan jyrsimen terän "alle ja ympärille" kun jyrsin on kiinnitetty ruuvipenkkiin. Voinhan siitä ottaa kuvan jos sen jostain löydän.

Lisätäänpä tähän kun on kannen muotoilusta kyse. Eli minkä takia mikkien ja tallan kolot ja potikoiden reiät tehdään yleensä vasta kannen muotoilun jälkeen? Luulisi etenkin jyrsinnän olevan helpompaa siinä vaiheessa, kun on vielä tasaista pintaa alla.

Kannesta saa paljon paremmin siklattua ja hiottua tasaisen möykyttömän kun siinä ei ole yhtään reikää tai koloa - eli siklata voi ristiin suuntaan kuin suuntaan. Tuntuis ainakin tuo kannen teko nätiksi ja kauniskaariseksi esim. mikkikolojen kanssa melko mahdottomalta hommalta, ainakin minulle.

Jyrsinnät teen jyrsintäjigin kanssa kuitenkin, pitää vaan olla sen verran jämäkkä ettei se kaareudu rungon mukaan.
päänahka
23.09.2005 11:24:13
Kannesta saa paljon paremmin siklattua ja hiottua tasaisen möykyttömän kun siinä ei ole yhtään reikää tai koloa - eli siklata voi ristiin suuntaan kuin suuntaan. Tuntuis ainakin tuo kannen teko nätiksi ja kauniskaariseksi esim. mikkikolojen kanssa melko mahdottomalta hommalta, ainakin minulle.

Entä jos jättää mikkien ja tallan alueen tasaiseksi niin kuin PRS ja Tokai ainakin näyttävät tekevän? Jos nyt potikoiden reiät jätetään kuitenkin myöhemmäksi (ei pylväsporakoneen käyttöön vaikuttane tuo kaareva pinta) niin ei ole muotoiltavalla alueella mitään reikiä.
Juzzu
23.09.2005 11:46:09 (muokattu 23.09.2005 11:51:17)
Entä jos jättää mikkien ja tallan alueen tasaiseksi niin kuin PRS ja Tokai ainakin näyttävät tekevän?

No mikäs siinä sitten.
PRS jättää tuon tasaiseksi siksi että samalla runkomallilla tehdään sekä tremi- että kiinteätallaiset. Tremin kanssahan rungon täytyy olla tasainen tallalle asti.

E: Sen verran vielä että siis en mä tiedä miten pitäis tehdä tai miten kukin tekee tai mikä ois paras tapa. Tuo on vaan se tapa mihin olen itse tykästynyt ja minkä olen jollain lailla oppinut. Ja mikä mun mielestä toimii parhaitan niillä välineillä mitä mulla on käytössä.
päänahka
23.09.2005 12:05:30
No mikäs siinä sitten.
PRS jättää tuon tasaiseksi siksi että samalla runkomallilla tehdään sekä tremi- että kiinteätallaiset. Tremin kanssahan rungon täytyy olla tasainen tallalle asti.

Juu. Kaverin Tokai LP:ssä on kanssa tasainen tuo alue, mikähän lienee syy sitten.

Itseäni vain häiritsi tämä, koska olen tekemässä hardtail-tallalla varustettua kaarevakantista, ja mietin että onko suunnitelmissa jäänyt jotain huomioimatta. Ei kai sitten ole. Aion siis tehdä jyrsinnät ensin.
Juzzu
23.09.2005 12:06:46
Aion siis tehdä jyrsinnät ensin.

Onnea matkaan. Mä en kyllä tekisi noin :o)
päänahka
23.09.2005 12:14:41
Onnea matkaan. Mä en kyllä tekisi noin :o)

Itse asiassa nyt kun mietin niin eihän mulla ole mitään syytä tehdä niitä ensin koska alue jää kuitenkin tasaiseksi. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)