Aihe: Neuvoa Rr mallisen kitaran tekemiseen (neck thru)
1
Theodor
15.09.2005 20:26:26
Moi..
Olen suunnitellut tekeväni itse kitaran. Suoraa vastausta en haulla löytänyt joten kysyn täältä neuvoa. :) .

1. Teen Rr mallisen bodyn neck thru rakenteella.
Onko toimivaa/kannattavaa tehdä niin, että "keskelle" kaulapala (joka on korkeampi kuin sivupalat, koska kitaraan tulee kiinteä talla, ja olen lukenut että jos ei laita kaula kulmaa niin voi tehdä kaulan/otelaudan pari milliä bodya korkeammaksi. Siis niin että otelaudan ja bodyn väliin jää pari milliä tyhjää) ja kummallekkin puolelle sivupalat ?
Sitten vielä erillinen kansi.

2.Kuinka tarkka tallan sijainti on ? Esim jos mittaan pari milliä väärin, niin tuleeko äänet otelaudalta oikeasta kohtaa?

3. Tallaksi tulee tuo GE-103BC
GOTOH kromi
29€

Onko talla "täydellinen" ettei siihen tarvitse mitään muuta osaa? eli saa vaan laittaa kiinni.

Voiko tollasen tallan laittaa ilman kaulakulmaa?

4. Mistä saa otelauta merkki "levyä", jotta voisin tehdä itse suunnittelemat otelauta merkit :) ?
Mitä eroa on insinöörillä ja esinahkalla? -Esinahka ymmärtää vetäytyä taakse, kun ryhdytään tosihommiin
Haku Robotti
15.09.2005 22:52:40

Moi..
Olen suunnitellut tekeväni itse kitaran. Suoraa vastausta en haulla löytänyt joten kysyn täältä neuvoa. :) .

Sillälailla.

Onko toimivaa/kannattavaa tehdä niin, että "keskelle" kaulapala (joka on korkeampi kuin sivupalat, koska kitaraan tulee kiinteä talla, ja olen lukenut että jos ei laita kaula kulmaa niin voi tehdä kaulan/otelaudan pari milliä bodya korkeammaksi. Siis niin että otelaudan ja bodyn väliin jää pari milliä tyhjää) ja kummallekkin puolelle sivupalat ?

Älä usko kaikkea mitä luet. Selvemmät saa selventää.M utt a ei kuullllostanut järkevältä. Laittaa nyt ilman kaulakulmaa 12mm korkea tune-a-matic...PYH.

2.Kuinka tarkka tallan sijainti on ? Esim jos mittaan pari milliä väärin, niin tuleeko äänet otelaudalta oikeasta kohtaa?

Älä mittaa väärin. Tunematic 5mm taaksepäin on ihan asiaa (OIKEESTI!) mutta että eteenpäin...et saa ikinä kitaraa edes rokkivireeseen.

3. Tallaksi tulee tuo GE-103BC GOTOH kromi 29€
Onko talla "täydellinen" ettei siihen tarvitse mitään muuta osaa? eli saa vaan laittaa kiinni.

Kyllä se semmoinen pakkaa olemaan. Ihan ok.

Voiko tollasen tallan laittaa ilman kaulakulmaa?

Eisssaa*ana, ei tod. Kyllä aika rujon näköinen omatekele varmaan tulee, jos niin teet. Tunematicille 4-5,5 astetta kaulakulmaa on must. Fox voi Gibson-miehenä kommentoida.

4. Mistä saa otelauta merkki "levyä", jotta voisin tehdä itse suunnittelemat otelautamerkit :) ?

No, tietysti www.mopsupplies.com Ausseissa ,jos niinQ vähänkin halua hopeaisesta poikkeavaa, vaikka kultaMOPpia. Mutta jos tavalliset kelpaavat, niin www.spelektroniikka.fi vaikka ja www.millbrook.fi
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
päänahka
16.09.2005 08:26:51
Eisssaa*ana, ei tod. Kyllä aika rujon näköinen omatekele varmaan tulee, jos niin teet. Tunematicille 4-5,5 astetta kaulakulmaa on must. Fox voi Gibson-miehenä kommentoida.

Kyllä mäkin oon lukenut että voisi laittaa vain kaulan normaalia korkeammalle. Ja miksi ei? Saman asianhan se ajaa, vaikka voi näyttää vähän hassulta.
Soolot on perseestä. AKKK #7
Juzzu
16.09.2005 08:30:59 (muokattu 16.09.2005 08:33:39)
Tunematicille 4-5,5 astetta kaulakulmaa on must.

n. 3 astettakin riittänee, just ja just..Riippuen otelaudan ja nauhojen korkeudesta. Ja jos tekee ilman kaulakulmaa, niin ainahan kanteen voi jyrsiä syvennyksen tallalle (=ruma). Muistaakseni ainakin Godin on käyttänyt tällaista ratkaisua. Ongelmaksi tosin muodostuu silloin oletamon kulma stop-barille. Godineissa se olikin jätetty pois ja kielet menevät rungon läpi.

jos mittaan pari milliä väärin

Pari milliä on kyllä jo aika paljon väärin mitattu.
Skaalojen kanssa pitää muistaa se että eri kielet (riippuen vireestä ja paksuudesta) vaatii eri pituisen kompensaation. Tämä vaikuttaa sitten tallan paikkaan.
ktvr
16.09.2005 09:17:04
Onko toimivaa/kannattavaa tehdä niin, että "keskelle" kaulapala (joka on korkeampi kuin sivupalat, koska kitaraan tulee kiinteä talla, ja olen lukenut että jos ei laita kaula kulmaa niin voi tehdä kaulan/otelaudan pari milliä bodya korkeammaksi.

Miksi et tekisi kaulakulmaa. Neck thru rakenteeseen kaulakulma on helppo tehdä ja sen saa tarkasti oikeaan kulmaan. Kaulapalan on tietenkin oltava riittävän paksu, kun se tulee vinoon bodyn poskiin nähden.
spyykko
16.09.2005 10:35:09

Mä olen nyt lukenut tämän lauseen n. kymmenkunta kertaa enkä ole vieläkään ihan varma siitä mitä nyt yritetään kertoa ja kysyä. Koulussa ei opeteta äidinkieltä turhaan...

Läpikaulan tekeminen erillisellä kannella on ihan mahdollista. Kovin harvinaista se toki on, enkä mäkään ihan heti mitään varsinaista järkeä ajatuksessa keksi. Tosin kuukausi takaperin mietin moista rakennetta itsekin.

Jos haluat välttää kaulakulman tekemistä, niin mun mielestä järkevin tapa kiertää ongelma on vaihtaa TOM:n tilalle joku muu talla. Samalla pääsee muistakin TOM:n ongelmista, mm. turhan lyhyistä intonaation säätövaroista.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
16.09.2005 10:38:35 (muokattu 16.09.2005 10:41:21)
Mä olen nyt lukenut tämän lauseen n. kymmenkunta kertaa enkä ole vieläkään ihan varma siitä mitä nyt yritetään kertoa ja kysyä.

oot sitkeä. Mä yritin kaks kertaa, sitten luovutin.

Samalla pääsee muistakin TOM:n ongelmista, mm. turhan lyhyistä intonaation säätövaroista.

Mä oon tykästynyt tuohon Gotohin "perus-TOMiin". Siinon pidempi intonaationsäätövara kuin Gibsonin malleissa.
http://www.stewmac.com/catalog/specs/1511-N_1spec.gif
http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/1511-N_1lg.jpg
vrajala
16.09.2005 15:46:10
Eikös Gibsonilla ole joitain kokeiluja ollut (SG-mallistossa?) joissa kaulaa on vain korotettu älyttömän ylös. Kyllähän tuollainen toimii, mutta pari milliä ei riitä. Korkeus määräytyy periaatteessa niin, että tallan minimisäädöillä nauhojen yläpinta ja tallan kielipalojen harja ovat samassa korkeudessa. Tollanen talla on muistaakseni n. 13mm korkea, jolloin 6mm otelaudalla kaulaa joudutaan korottamaan about 6 milliä (jos laskee millin nauhalle). Ei tuo nyt ehkä suoranaisesti huono ratkaisu ole mutta vähän tökerön oloinen. Mikitkin joutuu nostamaan ainakin sentin rungosta ylös.

Läpikaulalle kaulakulman teko on tosiaan melko yksinkertaista, joskin tasakantisella joutuu hippasen pelaamaan notta sen saa esteettisesti kohilleen.

Erillisen kannen laittaminen läpikaulaseen vaatii melko tarkan sovituksen otelaudan päähän. Tahi sitten kittiä reunoille.
Ota näistä sitten selvää
päänahka
16.09.2005 16:28:55
Erillisen kannen laittaminen läpikaulaseen vaatii melko tarkan sovituksen otelaudan päähän. Tahi sitten kittiä reunoille.

Mitä tarkoitat? Eikö se ole vähintään yhtä tarkkaa sovittamista kun laitetaan liimakaulaa kuoppaansa? Kiinnostaa, koska ajattelin tehdä liimakaulan niin, että tenon ulottuu pitkälle ja kansi liimataan tähän päälle.
ktvr
16.09.2005 16:50:29 (muokattu 16.09.2005 16:53:18)

Tai sitten kaventaa kaulapalaa otelaudan alta sen verran, että kannen ja kaulapalan sauma jää otelaudan alle.
Mike M. Hiirenloukku
16.09.2005 17:24:50
Teen Rr mallisen bodyn neck thru rakenteella.

Tarkoitatko että neck joka tulee thru sen bodyn olisi bodyn kohdalla itse bodya korkemmalla? Itse en ainakaan näe tähän mitään syytä enkä järkeä...

Tallan lisäksi tarvitset tietysti joko sen stopbarin tai sitten kielet läpi rungon, niin kuin itseasiassa RR:ssä taitaa ollakin...

Jos haluat erillisen kannen peläkästään ulkonäkö syistä, niin olisiko pelkkä viilu toimiva ratkaisu. Eikös esim Spyykolla ollut V projektissaan aikasta nätti viilu"kansi"?
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Theodor
16.09.2005 17:27:26
piti pistää projekti hetkeksi aikaa jäihin :) ...joskus tulevaisuudes kumminki meinaan rakentaa kitaran ;)
Mitä eroa on insinöörillä ja esinahkalla? -Esinahka ymmärtää vetäytyä taakse, kun ryhdytään tosihommiin
Juzzu
17.09.2005 09:24:22
Eikö se ole vähintään yhtä tarkkaa sovittamista kun laitetaan liimakaulaa kuoppaansa?

Paljon tarkempaa. Eihän liimakaulan kanssa ole todellakaan niin justiinsa, siinä pitääkin olla vähän väljää että se yleensä sinne liimojen kanssa menee.
päänahka
17.09.2005 12:57:55 (muokattu 17.09.2005 13:01:43)
Paljon tarkempaa. Eihän liimakaulan kanssa ole todellakaan niin justiinsa, siinä pitääkin olla vähän väljää että se yleensä sinne liimojen kanssa menee.

Joo, hokasin vasta ktvr:n vastauksen myötä, mitä tässä tarkoitettiin. Ei tullut itselle edes mieleen tehdä muuten kuin että kannen reuna jää otelaudan alle.
vrajala
17.09.2005 21:11:51
Mitä tarkoitat?

Vaikka se nyt osin selvisikin, niin jatketaan hieman. Ensinnäkin tuo tarkkuusasia riippuu pitkälti rakenne- ja muotoseikoista. Mikäli liitos tehdään muodoiltaan tuollaiseksi PRS-tyyliseksi on sovitus melko helppo. Sovitteen tekeminen vastaa oikeastaan pulttikaulan kolon tekoa. Ne terävät kulmat kätkevät kyllä liimasauman epähienouksia kohtuullisesti. Näin, siis mikäli otelaudan alapinta on kannen tasalla. Tämä taas vaatii käytännössä kaulan kulman käyttöä tahi paaaaksun otelaudan. Ongelmana tässä taas on se, että rungon muotoilu nuista tyvikohdista on melko hankalaa kepin ollessa kasaanliimattuna. Näin ollen kaikki osat joudutaan tekemään etukäteen muotoonsa (tarkat sovitteet) tahi sitten tuota kaulan tyveä joutuu tosissaan nyhräämään.

Mikäli liitos taas muotoillaan (niin kuin useimmissa läpikauloissa) niin että kyljet kaartuvat pehmeästi otelaudan kylkilinjaan jää meille hyvin loivassa kulmassa leikattu liimasauma. Hyvinkin tehtynä tuollainen saattaa olla melko tökerön näköinen. Tämän voi kiertää kuten ktvr ehdotti mutta sekin vaatii taas otelaudan asentamisen kannen tasalle.

Kiinnostaa, koska ajattelin tehdä liimakaulan niin, että tenon ulottuu pitkälle ja kansi liimataan tähän päälle.

Tässä taas noita ongelmia ei tule, mikäli tarkoitus on tehdä kuten nuo jenkkien high end -rakentelijat (esim. http://www.edromanguitars.com/tech/neck_tenon.htm) tekevät. Mutta siinä on sitten taas omia hankaluuksiaan. Varsinkin jos liitoksesta halutaan oikeasti hyvä. Emmä väitä ettäkö tietäisin kovin paljoa tuollaisen tekemisestä mutta sanotaanko notta voin kuvitella.
Ota näistä sitten selvää
blöö
18.09.2005 01:00:58

Tune on ehkäpä helpoin talla mitottaa kohdalleen, ainakin mun mielestä.

Elikkäs, laitat stop-barin ensin (tai teet string-thru reiät) kiinni, sitten pistät ylä ja ala E kielet kiinni ja laita tunen kielien alle oikealle korkeudelle vaikka viilun palasten avulla ja etsiskelet sille oikean paikan intonaatiota tutkiskellen. Kun oikea kohta on löytynyt niin merkkaat kanteen tunen pulttien paikat ja sitten ei muuta kuin tunea kanteen :D

En jaksanut kovin tarkkaan selostaa mutta eiköhän tosta jotaan tolkkua ota :)
Kilmister
28.09.2005 13:45:32

Kysynpä tähän samaan keskusteluun että mites tuo kaulakulma sitten floyd rose kanssa (neck-thru)? Surffailin ja löysinki aiheesta juttua, mutta haluan olla 100% varma, joten kysäisen täälläki
vrajala
28.09.2005 15:31:00
Kysynpä tähän samaan keskusteluun että mites tuo kaulakulma sitten floyd rose kanssa (neck-thru)?

Riippuu siitä upotetaanko tallaa ja kuinka paljon. Eli jotain nollasta kolmeen astetta. Kannattaapi perehtyä asiaan tarkemmin. Käy vaikka soitinkaupoissa katselemassa tms.

Yleisimmin kait nuo floikat upotetaan niin, että kaulakulma on 0° otelaudan pinnan ollessa 8-10 mm rungon yläpuolella. Toiseksi yleisin tapa on jättää talla kokonaan upottamatta jolloin kulma on (muistaakseni) kolmen asteen hujakoilla.
Ota näistä sitten selvää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)