Aihe: Itsetehty pleksi ja sen maalaus!
1 2
PoLFus
11.04.2005 23:49:26

Terve!

Ajattelin kitaraan uuden pleksin käsin tehdä ja kyselisin, että miten saisin maalatua siihen kuvan? Jollain sabluunalla ajattelin toteuttaa.

Mitä maalia ja minkälainen pintakäsittely?
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
McNulty
12.04.2005 00:03:39
Terve!

Ajattelin kitaraan uuden pleksin käsin tehdä ja kyselisin, että miten saisin maalatua siihen kuvan? Jollain sabluunalla ajattelin toteuttaa.

Mulla kesti RG:ssä ihan hyvin spray-pullo vannehopeaa :)
Askartelukaupasta ostin sellaisen aurinko-sabluunan ja vetäsin sen keskelle pleksiä. Vannehopeat päälle ja kyllä tuli komea. Musta aurinko + hopeinen pleksi. En käsitellyt sitä mitenkään ja ihan hyvin se spray siinä pysyi. Sen toki voi lakata... lakkaakin saa spraynä. Ihan hyvä jälki tuli kun maalasi pieninä kerroksina eikä uittanut sitä vain ekalla kerralla. Hiljaa hyvä tulee... antaa kerrosten kuivua ja sitten taas lisää.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
PoLFus
12.04.2005 00:06:49 (muokattu 12.04.2005 00:07:09)

Lähteekö spray pois helpohkosti?

Edit. EIkö sellaisia sprayta ole, joissa on lakka ja väri samassa?
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
fox
12.04.2005 00:26:39

Terve!

Meidän soolokitaristin SG:n plekusuojan maalasi hän 70-luvulla käsittääkseni ihan tavan öljyväreillä, ei mitenkään suojattu, ja vieläkin on ihan kelvollisen näkönen..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
McNulty
12.04.2005 02:14:23
Lähteekö spray pois helpohkosti?

Ei... koitin aluksi tärpätillä, sitten hieman ohennetulla tinnerillä ja rupes tuntuun se hinkkaus sen verran puurolta että otin jollain tonnisella hiekkapaperilla suurimmat pois ja maalasin sen oranssiksi :)

Helpommalla pääsis kun olis kaksi pleksiä... toinen säilyttää orkkiksena ja toista sitten modailla.

Edit. EIkö sellaisia sprayta ole, joissa on lakka ja väri samassa?

On ja jostain remonttireiskan maalikaupasta tai vaikka auton varaosaliikkeistä (joilla on vehkeet) voi käydä sekotuttamassa omia sävyjään jollei ne valmissprayt inspiroi. Maksaa vähän enemmän mutta saa sitten vaikka jotain pastellin pinkkiä :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Niq
12.04.2005 16:30:17

Osta läpinäkyvää ohuehkoa pleksiä, sen verran ohutta että kaksi semmoista päällekkäin on yhteensä normipleksin paksuinen. Sitten leikkaat kaksi samanmuotoista pleksiä ja toiseen maalaat/piirrät/liimaat mitä tykkäät ja sitten se toinen läpinäkyvä siihen päälle ja tarvittaessa vähän liimaa väliin ja eikun kitaraan kiinni. Eipähän lähde maalaukset kulumaan.
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
McNulty
12.04.2005 17:14:00
Osta läpinäkyvää ohuehkoa pleksiä, sen verran ohutta että kaksi semmoista päällekkäin on yhteensä normipleksin paksuinen. Sitten leikkaat kaksi samanmuotoista pleksiä ja toiseen maalaat/piirrät/liimaat mitä tykkäät ja sitten se toinen läpinäkyvä siihen päälle ja tarvittaessa vähän liimaa väliin ja eikun kitaraan kiinni. Eipähän lähde maalaukset kulumaan.

Tuohan on aivan nerokas idea :)
Itse olen vain alentunut ostamaan jonkun tarvike pickguardin ja sitten modaamaan sitä tms...

plussaa tuli... lähinnä sen takia että osoitit kuinka ajattelematon voin itse olla :)
PoLFus
12.04.2005 17:15:00 (muokattu 12.04.2005 17:15:12)

Mistä sais halvalla? Tollasta pleksiä.
spyykko
12.04.2005 17:25:35

Mistä sais halvalla? Tollasta pleksiä.

Etolasta. Sahausjämien laarista muistaakseni kympin kilo.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
PoLFus
12.04.2005 22:10:28

Saako netin kautta?
efunkelist
12.04.2005 23:45:40

Plussat paukkuu - mahtawaa!

Oon pitempään jo aatellut pleksin omasormista sävyttämistä ja tuo kahden läpinäkyvän käyttäminen kuulostaa oivalliselta idealta!

Taas ei saa nukuttua kun tekee mieli suunnitella uusia pleksejä soittimiin...
PoLFus
12.04.2005 23:56:32

Plussat paukkuu - mahtawaa!

Oon pitempään jo aatellut pleksin omasormista sävyttämistä ja tuo kahden läpinäkyvän käyttäminen kuulostaa oivalliselta idealta!

Taas ei saa nukuttua kun tekee mieli suunnitella uusia pleksejä soittimiin...

Jos projektiin ryhdyt, niin kerro ihmeessä mulle, mistä ostat pleksin :)
efunkelist
13.04.2005 14:06:38

Pleksi on vähän hakusessa... pitää kysellä auto- ja tietokonetuunaajilta mistä ne pleksinsä rojekteihinsa hommaa.

Tässä oon miettiny jos tekis tollasta tuning-henkistä viilausta kitaraan. Maalais pleksin jotenki kivasti ja tekis siihen sitte kaiverruksia. Pleksin taakse (siis kitaran sisään) sitte parit ledit jotka saa kytkimellä päälle. Oisko hämärällä stagella vähän makeeta taustavalaistu stratopleksi? B)

Siis periaatteessa vähän samaan tapaan kuin Hughes&Kettnerin duotonessa ja triampissa on valaistu kaiverrettu plexi, ja tietty niiden putkipedaaleissa on kans.
THE RIPPER
14.04.2005 14:05:46
mun kitarassa ei oo pleksiä ollenkaan mut haluun semmosen, ei kai tarvi ylimääräsiä ruuveja porailla kitaraan?
svidulla päähän!
Juzzu
14.04.2005 14:13:09
mun kitarassa ei oo pleksiä ollenkaan mut haluun semmosen, ei kai tarvi ylimääräsiä ruuveja porailla kitaraan?

No eihän se ihan pyhällä hengelläkään siinä pysy se pleksi, muttei muita ruuveja tarvitse porailla kuin pleksin kiinnitysruuvit. Tai voihan se laittaa kiinni vaikka liimalla tai 2-puolisella teipillä ;o)
Joskus harmittaa etten ole kovin wiisas mutta onneksi olen sentään tyhmä.
JuliusUK
15.04.2005 12:55:37 (muokattu 15.04.2005 12:58:28)

Tarkoitatko Talousetolaa (www.etola.net)? Siis sitä joiden kauppoja löytyy paljon myös ihan Helsingin keskustasta, vai onko kyseessä Etolan osa joka myy teollisuus kamppeita?
Plöö
spyykko
15.04.2005 13:13:41

Tarkoitatko Talousetolaa (www.etola.net)? Siis sitä joiden kauppoja löytyy paljon myös ihan Helsingin keskustasta, vai onko kyseessä Etolan osa joka myy teollisuus kamppeita?

Teollisuusetolasta mä olen tollasta tavaraa töihin käynyt hakemassa.
P2
15.04.2005 14:29:11 (muokattu 15.04.2005 14:31:13)
Ainakaan Turun teollisuusetolasta ei järkeviin hintoihin saanut pleksiä, tietysti 33e 2x3m pleksistä ei ole paljon, mutta mitäs tehdään sitten sille ylimääräiselle 1,7mx2,6m palalle... Hassua ettei noita voi leikata pienemmiksi.

Edit: Ei tuota pleksiä tunnu järkevään hintaan saavan mistään, spelektroniikassa olisi muuten halpaa mutta 11e toimituskuluja tuntuu kummasti hinnassa.
Laatukitaran nauhanpäitä ei tarvitse viilata tehtaalta lähdön jälkeen. Jos pitää, kyseessä ei ole laatukitara. -SoulMan
Juzzu
15.04.2005 14:33:25 (muokattu 15.04.2005 14:33:56)
Teollisuusetolasta mä olen tollasta tavaraa töihin käynyt hakemassa.

Nii mäkin. Mutten töihin. Jyväskylän teollisuusetolassa ainakin myydään erikseen pienempiä jämäpaloja.
"Tosi-TV-sarjat. "Mitä on Juzzun Pyllyssä"-sarja, näkyy Juzzun anturilla!" -Juoppohurtta
"Mutta mun mielestä toi Juzzun sukuelimen koko olis saanut jäädä julkaisematta..." -Jannu
spyykko
15.04.2005 14:45:29

Nii mäkin. Mutten töihin. Jyväskylän teollisuusetolassa ainakin myydään erikseen pienempiä jämäpaloja.

Juu, hinta on tosiaan sen kympin kilo. Tosin jämälaarin tavara on kovin usein turhan paksua,alle 5mm levyjen löytäminen kysyy jo vähän tuuria
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)