Aihe: Pedaalilaudan valojen sähköt
1
Dumb
05.10.2005 00:45:19

Aion uuteen pedaalilautaan toteuttaa vihdoinkin kauan haaveilemani valosysteemin, joka pohjautuu pieniin joutsenkaulavaloihin. Sellaisia ne isot pojatkin käyttää.

Toteutan tuon XLR-pohjaisesti, eli joutsenkaulavalot ovat XLR-uros -liittimillä varustettuja ja vastakappaleeksi niille lautaan tulee, tattadattadaa, XLR-naaras -liittimet. Tämän hetken visio on, että nuo XLR-naaras -liittimet kiinnitän johonkin tarpeeksi korkeaan vanerin tai puun palaan ja kaiverran mukaan pienen halkion, jota pitkin virtapiuha pääsee näppärästi liitosnavoille. Valoja tulee siis kaksi; molempiin laudan reunoihin.

Nuo lamput haluavat virtaa 250mA molemmat eli jonkun ainakin 550mA muuntajan ajattelin niitä varten hommata. 12V on ilmeisesti sopiva määrä virtaa, näin ainakin St. Paul's Soundin Jori epäili. Phantom-virrallahan tuollaiset yleensä miksereissä toimii, eikö? Mutta onko niitä varten joku kytkentä, joka pienentää jännitettä kun tuskin nuo lamput mitään 48V kestää?

Tämän selostuksen jälkeen päästään sitten varsinaiseen kysymykseen. Eli, miten pitää tuo virtajohto kytkeä tuohon XLR-naaraaseen, jotta virta ohjautuu lampulle oikein?

Ja jos muita ideoita ilmenee niin avatkaa ihmeessä sanainen arkkunne! Helpommallakin tietysti olisi päässyt, tiedän, sillä onhan olemassa myös valoja, joiden mukana tulee muuntaja ja jotka seisovat oman jalustan varassa. XLR-pohjaisessa systeemissä vain on se suuri etu, että lamput saa helposti irti aina kuljetuksen ajaksi (luultavasti hoidan jostain paksun vaahtomuovin palan ja kaiverran lampuille siihen kolot ja tämä sitten caseen mukaan).

Kiitän!

PS. Kun kyselin aiemmin sitä kanavakytkintä, niin annoin periksi asian suhteen. Mesan omalla kytkimellä mennään ja sillä hyvä.
kivi
05.10.2005 02:18:01
Eli, miten pitää tuo virtajohto kytkeä tuohon XLR-naaraaseen, jotta virta ohjautuu lampulle oikein?

Eikö niissä joutsenkaulalampuissa lue?

Sinänsä tuota on ihan turvallista kokeilla miten päin vain, koska hehkulamppu palaa napaisuudesta riippumatta samalla tavalla. Pahin mitä voi tapahtua on oikosulku, 12 voltilla ei tule edes sähköiskua.

Yleensähän XLR-liittimissä 2 on + ja 3 on -, joten vois kuvitella että nytkin on samoin.

Itse olen miettinyt kirkkaita LEDejä, joissa on melkoinen valovoima. Ne kun asentaisi sentinvahvuisen muoviletkun päähän, ja muoviletkuun sisälle pari kierrettyä rautalankaa sitä jäykistämään, voisi taivutella aika näyttävän näköiset valot pikkurahalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Dumb
05.10.2005 11:12:53

En ehtinyt eilen sen tarkemmin tutkimaan niitä, täytyy tänään katsoa paremmin. Ovat siis treenikämpällä.

Yleensähän XLR-liittimissä 2 on + ja 3 on -, joten vois kuvitella että nytkin on samoin.

Kiitos! Lähden tästä liikkeelle ainakin.

Itse olen miettinyt kirkkaita LEDejä, joissa on melkoinen valovoima. Ne kun asentaisi sentinvahvuisen muoviletkun päähän, ja muoviletkuun sisälle pari kierrettyä rautalankaa sitä jäykistämään, voisi taivutella aika näyttävän näköiset valot pikkurahalla.

Kuulostaa hyvältä. Jos tuon toteutat niin kuvia olisi mukava nähdä, tai jopa joskus ihan luonnossa jos mahdollisuus tulisi.
Dumb
07.10.2005 11:15:41 (muokattu 07.10.2005 11:16:51)

Noniin. Nyt on lamput kotona tarkastelun alla. Mitään kytkentä-ohjetta ei löydy noista kun ovat ilmeisesti tarkoitettu mikseriin kytkettäviksi, jolloin mitään ihmeellisiä kikkailuja ei olisi edes tarvetta tehdä.

Itse lampussa näyttää lukevan, että 12V 3W, jolloin voidaan päätellä kaavalla I = P / U että 3W / 12V = 0,25A = 250mA. Eli muuntajan pitäisi kyetä antamaan ulos 12V ja mieluiten vähintään tosiaan se 550mA, mielummin vaikka min 600mA. EDIT: Tosiaan, tämänhän kerroin jo aiemmin. No, nyt laskin sen kuitenkin vielä varmistukseksi.

Joo, piti hieman päteä, että olen minäkin sentään jotain koulussa oppinut, heh.

Onko kenelläkään muuten mitään hyvää ideaa tuon naaras-XLR:n kiinnittämiseksi lautaan? Joku puupalikka tai metallikotelo sille olisi kai paras. Tarpeeksi korkea vain, jotta liittimen nastojen alle jää vielä hieman tilaa ja näin virtapiuha ei rasitu koko aikaa. Onko olemassa jotain valmiita asennuslevyjä yhdelle XLR-liittimelle, jollaista voisi tuossa minun ideassani hyödyntää?
SirElwood
07.10.2005 11:19:32 (muokattu 07.10.2005 11:20:18)
Onko olemassa jotain valmiita asennuslevyjä yhdelle XLR-liittimelle, jollaista voisi tuossa minun ideassani hyödyntää?

En tiedä voitko hyödyntää, mutta mieleen tuli 1-2U:n räkkilevyt, joissa on muistaakseni 8 XLR paikkaa valmiina. Sellaisesta voisi mahdollisesti jotain askarrella. Into-Luthmanin kuvastosta löytyy. Tai sitten joku sopiva, esimerkiksi hammond kotelo johon saa reijät porattua, ja pultattua lankkuun kiinni...

EDIT: Tai halvin on varmaan jostain rautakaupasta ostaa metallista kaapelikourua.
kivi
07.10.2005 12:15:09 (muokattu 07.10.2005 12:20:56)
Onko kenelläkään muuten mitään hyvää ideaa tuon naaras-XLR:n kiinnittämiseksi lautaan? Joku puupalikka tai metallikotelo sille olisi kai paras. Tarpeeksi korkea vain, jotta liittimen nastojen alle jää vielä hieman tilaa ja näin virtapiuha ei rasitu koko aikaa. Onko olemassa jotain valmiita asennuslevyjä yhdelle XLR-liittimelle, jollaista voisi tuossa minun ideassani hyödyntää?

Eipä oikein, mutta runkoasenteisissa XLR-liittimissähän on nelikulmainen "kansilevy", eli periaatteessa homma hoituu vaikkapa poraamalla tarpeeksi iso reikä liittimelle kakkosnelosenpalan "yläpuoleen", sähköjohdolle sopiva reikä sivusta sinne isoon reikään asti (tarpeeksi alas, ettei liitin tuki reikää), ja kiinnittämällä koko pulikka sitten lautaan.

EDIT: Tosin sinut tuntien haluat varmaan käyttää koko laudan levyistä alumiinista U-profiilia ja sille sopivia profiilikansia sitten päihin. Sellainen näyttääkin hienolta, ja samalla profiiliin voi porata vaikkapa heikkovirtaliittimiä efekteille tai askarrella ne vahvistimen kanavavalitsimet.

Mä luultavasti käytän korotuksena pedaalilautani "ylätasoa" jos tuollaista teen. Siinä on valmis korotus:-)

Ai niin, ovathan ne joutsenkaulat tarpeeksi pitkiä? Jos eivät ole, niin kunnollinen korotus"jalusta" pedaalien tason yläpuolelle saattaa olla hyvinkin hyvä idea.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)