J.RA 20.09.2005 20:38:43 | |
---|
Eli olen tekemässä tässä kanssa telecaster-mallista kitaraa. Ilmeni tässä sellainen ongelma että ostin Ruokangaan Juhan joskus tekemät piirrustukset. Puut ostin kaikki soitinrakentajat amf:ltä; myöskin otelaudan valmiiksi sahattuna. Ongelma on nyt että piirrustuksissa on piirretty 21 nauhaväliä, mutta otelaudan urat on sahattu valmiiksi 22. Miten olisi helpoimmin ratkaistavissa tämä dilemma? Pitäisikö tehdä kaula tämän 22 nauhan mukaan? Eikö tallan paikkakin saata silloin hieman muuttua? Yksi mikä on vähän jäänyt epäselväksi on radius? Osaisikohan joku sitä vähän selventää? haulla ei oikein asiaa löytynyt.. :) Jyrsinkö kaularaudalle sen verran syvän uran mitä se itsekin on paksu? Ja lopuksi oletteko nähneet telentalloja semmoisina että siihen saisi ihan humpparin iskettyä? joskus olen niitä nähnyt, mutta tähän hätään ei mistään löytynyt.. Kuten arvata saattaakin, ensimmäistä kitaraa tässä olen väsäämässä. Näistä kirjoituksista on ollut suuri apu ja ennen kaikkea ne ovat innostaneet suunnattomasti projektiin ryhtymistä! Kiitos kaikille niille lukemattomille kirjoittajille! :) -Sellasta se vaan on- |
Trebla 20.09.2005 21:04:36 | |
---|
Miten olisi helpoimmin ratkaistavissa tämä dilemma? Pitäisikö tehdä kaula tämän 22 nauhan mukaan? Eikö tallan paikkakin saata silloin hieman muuttua?Teet kaulan mittojen mukaan ja sahailet sen viimeisen nauhauran ja otelauta-aihion pään pois tai sitten otelauta jatkuu kaulapuun ylitse ja 22. nauha on kuin "parvekkeella". En löytänyt havainnollistavaa kuvaa tähän hätään. Yksi mikä on vähän jäänyt epäselväksi on radius? Osaisikohan joku sitä vähän selventää? haulla ei oikein asiaa löytynyt.. :)Otelaudan kaarevuussäde. eli otelaudan kaarevuus vastaa kyseistä lukemaa vastaavalla säteellä olevaa ympyrää. Jyrsinkö kaularaudalle sen verran syvän uran mitä se itsekin on paksu? Kyllä, se pitäisi olla just, eikä melkein, jotta rauta ei pääse helisemään urassa. Ja lopuksi oletteko nähneet telentalloja semmoisina että siihen saisi ihan humpparin iskettyä? joskus olen niitä nähnyt, mutta tähän hätään ei mistään löytynyt..Tervaporvareiden kaupungista ainakin löytyy: http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp2.pdf Kuten arvata saattaakin, ensimmäistä kitaraa tässä olen väsäämässä. Näistä kirjoituksista on ollut suuri apu ja ennen kaikkea ne ovat innostaneet suunnattomasti projektiin ryhtymistä! Kiitos kaikille niille lukemattomille kirjoittajille! :)Älä välitä. Kaikillahan se eka kitara on edessä. Mieluusti sitä aloittaisi heti toisesta =) "Vain hullu koettaa hukuttaa murheitaan, murheet oppivat aina uimaan" KH & LV |
spyykko 20.09.2005 21:38:39 (muokattu 20.09.2005 21:43:42) | |
---|
Ite olis taas tarvinnu tehdä |
jarmos 21.09.2005 08:39:37 | |
---|
Ongelma on nyt että piirrustuksissa on piirretty 21 nauhaväliä, mutta otelaudan urat on sahattu valmiiksi 22. Niin se 22 ura on se satulan paikka. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
J.RA 21.09.2005 08:53:12 | |
---|
Niin se 22 ura on se satulan paikka. eipä taida olla... -Sellasta se vaan on- |
Haku Robotti 21.09.2005 10:29:15 | |
---|
eipä taida olla... Mullakin on samasta paikasta LP otelauta ja siinä oli sahattu 24 nauhauraa ja satulan päässä liikaa. Sahasin vaan turhat pois. Suoraan kiitos. "Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05. |
Juzzu 21.09.2005 11:06:59 (muokattu 21.09.2005 11:10:17) | |
---|
Pitäisikö tehdä kaula tämän 22 nauhan mukaan? Eikö tallan paikkakin saata silloin hieman muuttua? EI!!! Tallan paikka ei muutu, älä nyt missään nimessä tee mitään sellaista. Tjaah.. niin, no jos tarkoitit sitä että kaula ikään kuin "siirtyy" niin sittenhän tallan paikkakin muuttuu.. Mutta yleensä teleä 22. nauhaisena ei tehdä niin. Mä tein 22. nauhaisen Telen. Ei siinä ole muuta eroa, kuin että kaula on vähän pidempi ja viimeisen nauhan jälkeen tulee pieni "hyppy". http://img72.imageshack.us/img72/93/tlkaulanliitos13os.jpg |
jarmos 21.09.2005 13:53:17 (muokattu 21.09.2005 13:59:55) | |
---|
eipä taida olla... väittäisin edelleen että on, juuri tein sellaisen, ura vaan pitää leventää satulalle sopivaksi. (siis ensimmäinen väli) Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
Juzzu 21.09.2005 14:24:01 (muokattu 21.09.2005 14:24:29) | |
---|
väittäisin edelleen että on, juuri tein sellaisen, ura vaan pitää leventää satulalle sopivaksi. (siis ensimmäinen väli) No se kannattaa sitten tarkistaa mittaamalla ennen kuin tapahtuu mitään peruuttamatonta. Eli mittaat oletetun 12. nauhan ja satulan kohdan etäisyyden. Että on sen ½ skaalan pituudesta. |
ktvr 21.09.2005 14:32:21 | |
---|
väittäisin edelleen että on, juuri tein sellaisen, ura vaan pitää leventää satulalle sopivaksi. (siis ensimmäinen väli) Asiasta voi saada selkoa tämän "fret-kalkulaattorin" avulla. Aseta skaalan pituudeksi 647,6 mm (teleskaala), niin saat nauhojen etäisyydet satulasta. http://www.buildyourguitar.com/resources/fretcalc/ |
J.RA 22.09.2005 22:24:00 | |
---|
Kiitoksia vastanneille. Nyt tuli ongelma että pitäis tavaraa kitaraan tilata. Kaularauta mm. Kysymys kuuluukiin millaisen raudan tarviin? Piirrustuksiin on piirretty että pituus on 460mm. Spelektoniikalla vaihtoehdot 440 , 400 ja 580mm. -Sellasta se vaan on- |
ktvr 22.09.2005 22:28:08 | |
---|
Kiitoksia vastanneille. Nyt tuli ongelma että pitäis tavaraa kitaraan tilata. Kaularauta mm. Kysymys kuuluukiin millaisen raudan tarviin? Piirrustuksiin on piirretty että pituus on 460mm. Spelektoniikalla vaihtoehdot 440 , 400 ja 580mm. 440mm |
J.RA 22.09.2005 22:29:19 | |
---|
Kiitos! :) näin arvelinkin. -Sellasta se vaan on- |
Bjerre 22.09.2005 22:32:25 (muokattu 22.09.2005 22:37:31) | |
---|
Pistän nyt tänne samaan, kun on semmoinen juttu, että mikä tuo kaulan humbucker mikki on noissa Fender Telecaster Deluxe-malleissa? Ja onko semmoiselle helppo jyrsiä tilaa tuohon tavalliseen kaulamikkipaikkaan? http://www.vintage-guitars.se/1978_ … Telecaster_Deluxe_S807661_front.jpg Eli tuommoisia mikkejä tarkoitan(tai siis tuon kaltaisia) ja kuinka paljon semmoiset maksaa ja jos niitä ei saa niin mitä suosittelisitte kaulaan ja bridgeen, jotta pehmeä, mutta silti kirkas ääni säilyisi kummassakin mikissä? Tuo Deluxe olisi minulle juuri oiva malli, mutta ei oikein rahatilanne suo parhaillaan semmoisen hankkimista, joten teen vähän oman version sitten siitä. :) Ja sitten vielä, että mikä suunnilleen tulisi kokonaishinnaksi suunnitelmalle A) Eli pelkkä kaulahumbucker? B) Kaulahumbucker, bridgehumbucker ja sitten vielä tuo humbuckertalla? |
fox 23.09.2005 01:41:28 | |
---|
Pistän nyt tänne samaan, kun on semmoinen juttu, että mikä tuo kaulan humbucker mikki on noissa Fender Telecaster Deluxe-malleissa? Alkuaan Fenderin oma cunife-magneetilla oleva humppari. Reissueissa on joku itämaan valmistajan tavallisemmilla magneeteilla tod.näk. toteutettu humbuckeri. Tarvikkeena saatavuutta en tiedä, kysy Fenderin maahantuojalta, saako tehdastoimituksena/varaosana ja varaudu siihen, että voi todella olla varaosan hintainenkin.. Soundillisesti on melko tummasävyinen, koska on leveämpi kuin tuo Giban normihumbukkeri, mitä mitoitusta nykyään miltei kaikki on.. Ja ehdottomasti tässä vaiheessa sanoisin, ettei tuo Fenkun humppari mahdu tuohon humbucker-lävelliseen tallaan, siihen on tavallisen kokonen, f-spaced humbukkeri omiaan.. |
Bjerre 23.09.2005 11:58:39 | |
---|
Okei niin ajattelinkin, että voi olla aika kallis tuo Deluxen mikki, jos sitä varaosana saa, joten mitä suosittelisitte humppareiksi? Itse olen katsonut Duncanin Phat Catteja ja joskus niitä aikaisemminkin ehdotettiin, kun Dottiin olin semmoisia tunkemassa. Eli semmoinen pehmeä ääni pitäis saada kuulumaan. (Ja jos yhtään vaikuttaa siihen, että tiedätte millaista soundia haluan niin Interpol, The Cure, Mew jne. tyylistä soittelen.) |
Juzzu 23.09.2005 12:02:53 (muokattu 23.09.2005 12:03:51) | |
---|
joten mitä suosittelisitte humppareiksi? Itse olen katsonut Duncanin Phat Catteja Ne ei oo humpöökeä vaan humpparin kuoriin mahdutetut P-90 -tyyliset mikit. Humppareista suosittelisin vaikka Duncanin '59 mallia joka on "varma valinta". Jos haluat 4-piuhaisen vaihtoehdon niin sitten tuota '59 saa lisähintaan kyllä sellaisenakin. Duncanin Jazz on ainakin vakiona sitten jo 4-piuhainen. Itse tsekkaisin myös Kent Armstrongin PAF-tyyliset mikit, mutta niiden hinnat alkaa olemaan jo hyvin lähellä Dynkkäneita. |
Bjerre 23.09.2005 12:13:38 | |
---|
Mutta olisiko Phat Catit silti hyvä vaihtoehto? |
J.RA 27.09.2005 11:30:25 | |
---|
Nyt osat tupsahtivat käsiini. Mites tuon kaularaudan kanssa? Jätetäänkä se bodin puolelta lyhyemmäksi vai siis mitä teen? -Sellasta se vaan on- |
vrajala 27.09.2005 18:12:31 | |
---|
Mites tuon kaularaudan kanssa? Jätetäänkä se bodin puolelta lyhyemmäksi vai siis mitä teen? Häh? Ei ymmärtää sahib hankala kieli. Ota näistä sitten selvää |