Aihe: LP projektissa ISO ongelma 1 2 | |
---|---|
![]() 09.09.2005 14:09:28 | |
Terve! Eilen aloitin laittamaan LP projektiini otelaudan nauhoja paikalleen ja huomasin kauhukseni, että kaulan / otelaudan mitoituksessa oli käynyt pieni, mutta korjaamaton mittavirhe. Paksumman e-kielen puoleista reunaa oli tullut mitoitettua sen verran perseelleen, että e-kieli karkaa otelaudalta jo hyvissä ajoin. ohuemman e-kielen puoleinen reuna on erinomainen. Otelauta / kaula on siis epäsymmetrinen! Olen koko yön ja puolet työpäivästä miettinyt miten tuon virheen voisi korjata. Kitara on siis Les Paul mallinen vekotin mahonki bodylla, vaahtera kaulalla ja kannella. Kaulatasku ulottuu syvälle bodyyn, takamikin puoleen väliin saakka, mikä luonnollisesti lisää jännitystä tässä ongelmassa.. Tässä mielessä käyneet vaihtoehdot. === 1. Kokonaan uusi kaula * Ensimmäisenä pitäisi ( silitysraudan ja jonkinlaisen lastasysteemin avulla ) irrottaa otelauta, sitten kansi ja lopuksi vielä kaula. Vähän epäilyttää tuon kannen irtoaminen, jos ei sitten satu nätisti saamaan sitä irti esim. Vannesahan avulla. Tällä tavalla saisi onnistuessaan parhaan lopputuloksen === 2. Uusi kaula, mutta vanha tennon saa jäädä kannen alle * Eli vanha kaula kylmästi sahalla poikki juuresta. Toki ensin pelastetaan kaularauta yms. pelastettavissa oleva. Sitten jursitään uusi kaulatasku perinteisen LP:n tapaan ja tehdään tähän taskuun sopiva kaula. === 3. Levennetään nykyistä kaulaa. * Taas otelauta jorpakkoon. Sirkkelillä tms hyvällä työkalulla sahataan nykyisestä kaulasta pielessä olevasta reunasta siivu pois ja liimataan siihen vaahtera rima. ja muotoillaan kaula uudelleen. === 4. Lämmitetään kitaralla takka. * Ei haluttaisi heittää tehtyä työtä savuna ilmaan ja toisaalta mulla on ihan tarpeeksi polttopuita muutamaksi talveksi.. ==== Tarkoitus on ottaa otelauta ehjänä irti kaulasta ja käyttää se uudelleen, jos vain mahdollista. Iroittamisen jälkeen levennetään otelautaa esim vaahteralistoilla, joiden avulla kompensoin tehtyä virhettä. Eli ehjä reuna pitää muotoilla uudelleen, jotta otelaudan helmiäiset pysyvät keskellä ja listaa on kummallakin reunalla yhtä paksusti.. Tällä hetkellä jotenkin kiehtoisi ajatus nro. 3, mutta en ollenkaan ole varma onko se järkevin mahdollinen vaihtoehto. Auttakaa sähläriä ratkaisun tekemisessä. KIITOS! - ARi | |
![]() 09.09.2005 14:13:33 | |
Onpas visainen ongelma. Tuo on kyllä se pelottava tilanne mihin olet joutunut, ei käy yhtään kateeksi. Just eilen *askajäykkänä tsekkailin tuota yhtä omaa rojektia, että kai kummatkin E-kielet pysyy nätisti kaulan päällä kun tallankin laittaa paikoilleen. Äkkiseltään en kyllä keksi tuohon oikein (helppoa) ratkaisua... Kuinka isoista eroista on kyse? Josta tallan laittaa tavallista vinompaan se ikään kuin "kapenee".. Vaan ei taida riittää? | |
![]() 09.09.2005 14:30:51 | |
Äkkiseltään en kyllä keksi tuohon oikein (helppoa) ratkaisua... Kuinka isoista eroista on kyse? Josta tallan laittaa tavallista vinompaan se ikään kuin "kapenee".. Vaan ei taida riittää? Juu ei riitä.. Heittoa on paljon. Jos paksun e:n laittaa menemään otalaudan sisällä, niin kieli tulisi lähemmäs a-kielen oikeaa paikkaa, kuin E-kielen paikkaa. Heti kirjoituksen jälkeen mulle välähti, että kannattaa varmaan ensimmäisenä koettaa 3-kohtaa. Jos se menee persiilleen tai näyttää todella pahalta, niin sitten aletaan punnitsemaan kohtien 1 ja 2 väliltlä. Veikkaan että 2 -kohtaa. Suurin ongelma lienee saada halkaistua kaula suoraan, että liimaaminen onnistuu hyvin. Anyway tässä mun tapauksessa on kyse sarjasta tyhmyyksiä / kokemattomuudesta. Tää vika olisi pitänyt paikallistaa jo paljon ennen kuin kaula oli liimattu, eikä vasta siinä vaiheessa, kun kansi on liimattu, pinta petsattu ja lakattu ja ollaan laittamassa otelaudan nauhoja paikalleen. No nyt oletan olevani kokemusta rikkaampi ja en muuten varmasti enää koskaan tee samaa virhettä uudellen. | |
![]() 09.09.2005 14:36:35 | |
Heti kirjoituksen jälkeen mulle välähti, että kannattaa varmaan ensimmäisenä koettaa 3-kohtaa. Jos se menee persiilleen tai näyttää todella pahalta, niin sitten aletaan punnitsemaan kohtien 1 ja 2 väliltlä. Veikkaan että 2 -kohtaa. Suurin ongelma lienee saada halkaistua kaula suoraan, että liimaaminen onnistuu hyvin. . Kolmosta suosittelisin, sillee ehkä ei tule muuta kuin kaularemonttia..Kyllä ne "lisäpalatkin" sinne kohtuullisen hyvin saa.. Ja otelauta, no, sille sitte on tehtävä vähän korjauksen luontoisia toimenpiteitä. Näitä sattuu itsekullekin.... jos moinen sivusto olis ollu olemassa 80- luvulla... olis monelta säästyny itsekin...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." | |
![]() 09.09.2005 14:50:46 | |
Ja otelauta, no, sille sitte on tehtävä vähän korjauksen luontoisia toimenpiteitä. Kenties reunalistat tuon nykyisen jatkeeksi? "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father | |
![]() 09.09.2005 15:17:12 | |
Vähän samat pelot ollu itselläkin, kun mitoitin ton kielen ja ulkoreunan välin tasapaksuksi satulasta otelaudan loppuun. Olis pitäny vähän varmaan lisätä sitä paksuutta tallaa kohti mennessä. Saa nähdä miten pysyy ylä-E laudalla. Kaulaa jos ei liimaa suoraan, niin sitten ainakin paha perii. Otelaudan jos saa irti, niin molemmille reunoille voi liimata palat samaa puuta. Sitten liimata se keskelle kaulaa. Mutta jos kaulakin on liian kapea, ja jo muotoiltu, niin siihen voi olla vaikea liimata mitään. Ehkä siivu reunasta pois, ja siihen pala lisää. Mutta profiilista voi olla vaikea saada kaarevaa. Keskelle asti ei varmaan voi ottaa palaa pois, koska tulee kaularauta vastaan. (Nämä siis vain mutu-tuntumaa, omakin kaula vielä ilman profiilia) | |
![]() 09.09.2005 15:26:35 | |
Kaulaa jos ei liimaa suoraan, niin sitten ainakin paha perii. Kannattaa liimata kaula ja sitten vasta katsella se TOMin paikka - jos menee kaula vinoon niin TOMia sitten vaan siirrettävä jompaan kumpaan suuntaan. | |
![]() 10.09.2005 13:40:49 | |
Oliskohan tässä nyt kumminkin suurimpana ongelmana se että talla on vähän sivussa kaulaan nähden, ts. kaulan keskilinja ei mene tallan keskikohdassa. Jos tallaa siirtäisi vähän alaspäin (siis kun kitara on soittoasennossa), kaula olisi samanlainen kummankin e-kielen ulkopuolella. Jos tässä tapauksessa kumpikaan e-kieli ei pysy kunnolla kaulan päällä, uloimpiin tallapaloihin voisi viilata uudet urat kieliä varten millin-pari keskemmälle. Kaulan ongelmana vaikuttaa mun mielestä olevan se että se on joko liian leveä satulasata tai liian kapea tyvestä taikka sitten molempin, joka tapauksessa kumminkin se ei levene tarpeeksi. | |
![]() 10.09.2005 15:49:14 | |
Oliskohan tässä nyt kumminkin suurimpana ongelmana se että talla on vähän sivussa kaulaan nähden, ts. kaulan keskilinja ei mene tallan keskikohdassa. Jos tallaa siirtäisi vähän alaspäin (siis kun kitara on soittoasennossa), kaula olisi samanlainen kummankin e-kielen ulkopuolella. Jos tässä tapauksessa kumpikaan e-kieli ei pysy kunnolla kaulan päällä, uloimpiin tallapaloihin voisi viilata uudet urat kieliä varten millin-pari keskemmälle. Ongelma todellakin on se että otelauta on epäsymmetrinen! Tallan siirtäminen voisi helpottaa asiaa, mutta siinä tapauksessa mä varmaan tilaisin uuden tallan koko projektiin. Schallerin STM tallan avullahan kielten etäsyyttäkin toisistaan voi säätää... Kitara jossa on kielet epätasaisin välein ei ihan kuulosta parhaalta mahdolliselta soittopeliltä. Mä oon tässä leikitellyt ajatuksella kaulan "halkaisusta" ja jossakin vaiheessa mulla lamppu syttyi tavallista kirkkaamin. Mitä jos sahaan kaulan kummastakin reunasta siivut pois, niin että kaulan leveys tyvessä on sama kuin kaulan satulan kohdalla. Otelauta sahataan samanlaiseksi ja liimataan kiinni tuohon kaula-aihioon. Tämän jälkeen vaahterasta tai mistä tahansa kaulaan ja otelautaan sopivasta puusta liimataan siivut kummallekin puolella kaulaa. Siis niin että nuo suikaleet toimivat samalla kaulana ja reunalistana kaulalle. Tuo fiksaushan saattaisi jopa näyttää siltä kuin olisin suunnitellut sen jo alusta asti, vaikkakin vaahtera siivu levenee kaulan tyveä kohti =) Onko ajatus täysin mielipuolinen vai vain suuritöinen? Entä mikä mahtaa olla järkevin tapa tuhota nykyinen kaula? Jyrsin, vannesaha, pistosaha vai joku muu saha? Mitä puutta suosittelisitte tuohon. Kaulahan on vaahteraa ja otelauta puolestaan ruusupuuta. Oma mielipiteeni edelleenkin olisi käyttää vaahteraa tuohon listaan Mun pitää kaivaa arkistoista kuva miten tuo kaulaliitos on tehty, niin voin paremmin selvittää miksi ja tuo halkaisu ei tunnu niin pahalta. Pistän linkin editinä tähän viestiin kunhan löydän kuvan jostakin ja saan tungettua sen tuonne kuva-albumiin. | |
![]() 10.09.2005 16:23:46 (muokattu 10.09.2005 18:51:41) | |
Ota vaan jyrsimellä reunoista siivut pois ja laita vaahtera siivut tilalle. Jyrsimellä on homma helpoin toteuttaa. Laitat vaan ohjurit TARKASTI kaulaan kiinni. Sitten kun saat vaahterat liimattua, niin jyrsimellä saat sivut vedettyä myös määräleveyteen. Sen jälkeen kaulaprofiilin uudelleen muotoilua..... helppoa :) | |
![]() 10.09.2005 17:11:48 | |
Ota vaan jyrsimellä reunoista siivut pois ja laita vaahtera siivut tilalle. Jyrsimellä on homma helpoin toteuttaa. Laitat vaan ohjurit TARKASTI kaulaan kiinni. Sitten kun saat vaahterat liimattua, niin jrsimellä saat sivut vedettyä myös määräleveyteen. Sen jälkeen kaulaprofiilin uudelleen muotoilua..... helppoa :) Ja tulee samalla hieno laminoitu kaula :) | |
![]() 10.09.2005 17:48:33 | |
Mä en kyllä millään ymmärrä miten kaula voi olla epäsymmetrinen: sehän on vaan tavallaan katkaistu kolmio tai puolisuunnikas, eli kun merkkaat satulan ja viimeisen nauhan keskelle pisteet ja yhdistät ne, viivan molemmille puolille jäävä alue on joka kohdasta yhtä leveä edellyttäen tietysti että otelaudan reunat ovat suorat??!!??!! | |
![]() 10.09.2005 20:11:17 | |
Olisko sulla kuvaa tapahtuneesta fibasta... Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. | |
![]() 11.09.2005 09:26:06 | |
Mä en kyllä millään ymmärrä miten kaula voi olla epäsymmetrinen: sehän on vaan tavallaan katkaistu kolmio tai puolisuunnikas, eli kun merkkaat satulan ja viimeisen nauhan keskelle pisteet ja yhdistät ne, viivan molemmille puolille jäävä alue on joka kohdasta yhtä leveä edellyttäen tietysti että otelaudan reunat ovat suorat??!!??!! Kaula on sillä tavalla epäsymmetrinen, että kulma kaulan yläreunan ja satulan välillä on jotain muuta, kuin mitä se on kaulan alareunan ja satulan välillä. Heittoa paksumman e:n puolella on n. 3mm 21:n nauhan kohdalla ja ohuemman e:n puolella kieli kulkee ihan täydellisesti oikeassa paikassaan. Tuo 3mm:n heitto on mun mielestä ihan helvetisti liikaa. Valitettavasti mulla ei ole kuvaa, eikä epäsymmetrisyyttä kuvassa tahdo näkyä, kun mä en huomaa sitä edes livenä. Ehkä tämä postitus hiukan selvittää vikaa. | |
![]() 11.09.2005 12:41:36 | |
Jeh, nyt asia selkisi. Eli siis nauhat ja satula eivät ole suorassa kulmassa kaulan keskilinjaan nähden? Taitaa tosiaan mennä ainakin otelauta uusiksi. Kannattaa ehkä liimata kaulaan lisäpala taikka sitten ei: tsekkaa mikä kaulan leveys on satulan kohdalta, LP:ssä normaali mitta on jotain 43mm, jos kaula on jo tuon levynen, ei sitä enää kannata leventää. Eikös kitara kumminkin toimisi ihan hyvin niin kuin aiemmin ehdotin? Eihän se haittaa vaikka nauhat ja satula eivät ole ihan suorassa kaulan keskilinjaan nähden, ainakin Rickenbackerilla on olemassa sellainen kitara jossa nauhat ovat ihan tarkoituksella vinossa keskilinjaan nähden. | |
![]() 11.09.2005 21:04:24 | |
Mä otin tänään piiiiitkän tauon jälkeen työn alle ensmäsen ite tehdyn kitaran kaularempan. Kitara on siis läpikaulanen ja erinäisistä erheistä sekä huonosta tuurista johtuen kaulaa joutuu leventämään sekä otelautaa paksuntamaan. Kitara oli siis n. 1/2 vuotta soitossa jonka jälkeen kaularauta petti. Sen jälkeen on ollut melko monta mutkaa matkassa. Mutta asiaan. Mä tein niin, että jyrsin reilusti (n. 5mm) molemmista sivuista pois ja laitoin tilalle levikkeet. Läpikaulan tapauksessa ne joutuu rungon päässä asentamaan ikäänkuin syvennykseen jottei jouduttaisi jyrsimään koko kepin läpi. Näin ollen ne listat joutui mitottamaan pituussuuntaan jämpteiksi ja päät oli pyöristettävä jyrsinterän mukaan. Ainakin ennen liimausta homma vaikutti ihan toimivalta. Saas nähdä miten sitten etenee... Ota näistä sitten selvää | |
![]() 12.09.2005 08:35:03 | |
Ongelmaa ratkomatta, totean vaan, että siivujen jyrsintä reunoille lienee ainoa kunnon korjausvaihtoehto. Sen vaan halusin tuoda esiin, että tuommoinen virhe on täysin mahdollinen. Minullakin on AMF:ltä Leppävirralta tilattu otelauta valmiilla nauhaurilla, ja ne urat on sahattu vinoon! Heittoa on vähän, mutta riittävästi, joudun sahamaan otelaudan vinoon, onneksi leveyttä riittää. Let's be tarkkana siellä pajassa. "Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05. | |
![]() 12.09.2005 08:41:17 | |
Minullakin on AMF:ltä Leppävirralta tilattu otelauta valmiilla nauhaurilla, ja ne urat on sahattu vinoon! Eihän tuo haittaa jos kaikki urat ovat tasaisesti vinossa :o) | |
![]() 12.09.2005 09:01:00 | |
Eihän tuo haittaa jos kaikki urat ovat tasaisesti vinossa :o) Juu ei, nyt vaan vaatii rohkeutta sahata huonoilla vehkeillä mitattujen/piirrettyjen viivojen edes läheltä... "Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05. | |
![]() 12.09.2005 09:47:52 | |
Hakubotti: oletko varma, että nauhaurat ovat vinossa otelauta-aihion molempiin reunoihin nähden? Kun AmF:llä ainakin mulle sahattuihin otelautoihin on tehty niin, että toinen reuna oikaistaan suoraksi ja nauhaurat sahataan siihen nähden kohtisuoraan. Se toinen reuna sitten on mitä on. Marko | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)