Aihe: Rumpujen rakentaminen 1 | |
---|---|
![]() 26.07.2007 18:17:45 | |
Tästä ei mitään vakavahenkistä keskustelua löytynyt, eikä oikein linkkejäkään mihinkään hyödylliseen paikkaan. Tarkoitan nyt rummun rakentamista itse ihan rungosta alkaen, en siis valmisrungoista. Jälkimmäisen tyylisestä "rummunrakentamisesta" löytyy paljonkin kun hakee googlesta, mutta ei oikein hyvää sivustoa, missä olisi käyty läpi runkojen tekoa. Itseäni on jo pitkään kiehtonut ajatus rakentaa rumpurunko itse. Jos ajattelee yksinkertaisesti, niin sehän on varsin simppeliä, eli otetaan muotti, johon ladotaan viiluja ja liimaa väliin. Sitten jollain puristetaan viilut muottia vasten. Ongelmaksi muodostuukin muotti, eli mistä moisen tekisi/saisi? Entä puristus? Jos joku on joskus moisen rakentanut niin arvostaisin todella paljon käytännön vinkkejä. Toki huolin myös linkit johonkin sivustolle jossa tätä käsitellään. Tervetullutta olisi myös yhdessä pohdiskelu aiheesta mikäli joku muukin on kiinnostunut samasta. Staverunkoja en pysty tekemään, koska ei ole sorvia missään käytettävissä, eikä ko. valmistustapa ole läheskään niin kiehtova kuin viiluista tekeminen. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 27.07.2007 13:51:22 (muokattu 27.07.2007 13:52:53) | |
Moro, ei itselläni kokemusta, mutta hauska ajatus. Etsi drum shells termillä: Italiaksi joku on tehnyt: http://lukarocco.altervista.org/batteria/costruirefusti.htm Löysin linkin tuosta keskustelusta: http://www.drumsmith.com/archive/index.php/t-299.html EDIT: kannattaa syöttää tuo italiankielinen web-osoite käännöskoneeseen: http://babelfish.altavista.com/ | |
![]() 27.07.2007 14:31:36 | |
Italiaksi joku on tehnyt: http://lukarocco.altervista.org/batteria/costruirefusti.htm Löysin myöskin tämän sivun ja tuo tekotapa vaikutti aika hienolta. Vielä kun keksisi miten tuollaisen muotin pystyy tekemään. Täytynee laittaa mailia tuolle kaverille, kun näytti keskusteluissa englantiakin taitavan... "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 27.07.2007 14:38:06 (muokattu 27.07.2007 14:40:28) | |
Muotti on helppo tehdä, jos sulla on käsijyrsin, kierretankoa, pari brikkaa, mutterit ja kasa lastulevyä. Teet johonkin pöytään sellasen "kellonviisarin" jyrsimelle, jonka avulla sä saat tuohon kaareen oikean säteen. Lastulevyt pitää olla mieluusti leikattu oikean levyisiksi paloiksi, sitten sä vaan vetäset sen poikki jyrsimellä, jonka jälkeen kupera puoli on valmis. Seuraavaksi sahaat sen toisen puolen irti suorakulmassa levyyn reunaan nähden. Toistat saman operaation uudelleen ja uudelleen. Näitä tehdään vinot pinot, jokaiseen porataan kolme reikää kierretangoille ja sitten ne ruuvataan toisiinsa kiinni. Kas vain, muotti on valmis! Enää puuttuu viilut, liima, maalarinteippi ja puristimet. EDIT: Viisarista vähän lisää. Käytä vaikka vaneria. Toiseen päähän kiinnität käsijyrsimen ja toisen pään kiinnität pöytään. Vanerikappaleen pituutta muuttamalla sä saat oikean kokoisen kaaren aikaiseksi. Ei vaadi kauhean kovaa matematiikkaa ja kokeileminenkin on ok. OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI! | |
![]() 27.07.2007 14:59:21 | |
Teet johonkin pöytään sellasen "kellonviisarin" jyrsimelle... Miten en osannut edes ajatella että muotin voisi tehdä palasista. Pitänee vihdoinkin ostaa se jyrsin kun niitä olen jo katsellut rautakaupoissa jo monta vuotta sillä silmällä. Plussan arvoinen oivallus. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 27.07.2007 18:41:19 | |
http://www.kumu.fi/finnish/kumurummut.html Tuosta vasemmasta laidasta "Kumun synty". Itse en rumpuja soita, tai tunne, mutta nuo näyttävät kyllä upeilta :) (Ja varmaan kuulostavatkin) | |
![]() 27.07.2007 23:30:57 | |
Joskus olen seurannut sitä, valmiille teräskaarelle tempaistaan pleksi tai peltilevy. Se levy taittuu suhteellisen helposti kaarelle mutta kun se on kerran taittunut kaarta vasten niin ohutkaan levy ei hajoamatta taivu enää takaisin. Etuna tuossa on se, että tavalla saa pitkiäkin kaaria jotka kestää puristamista aika hyvin. Teräskaaria nyt on valmiiksi väännettyinä ja semmoisen tekemiseen on metallipajoilla välineet. Siitä en tosin tiedä, soveltuuko tuo nyt rumpujen tekemiseen mutta kaikenlaista muuta hörhöä olen nähnyt tuolla tavalla tehtävän. | |
![]() 30.07.2007 10:08:40 | |
Mitähän liimaa tuohon olis paras käyttää? Tuolla linkissä mainittiin joku liima, mutta en muista ko. merkkiin koskaan törmänneeni, ja silläkin on varmasti useita eri liimoja (ei mainittu mitä liimaa ko. merkiltä käytettiin, tai ainakaan minä en huomannut). Entäs sitten tuo muotti... Pitääkö joka kerrokselle tehdä oma kovera puoli, koska joka kerroshan kasvattaa sädettä, vai onko säteen suureneminen niin prosentuaalista ettei erilaisia koveria puolia tarvita? Pikalukemisella en saanut baabelfishatustakaan tekstistä tätä tietoa irti. That's the spirit - Tuo on pirtua. | |
![]() 30.07.2007 14:17:07 | |
Mitähän liimaa tuohon olis paras käyttää? Tuolla linkissä mainittiin joku liima, mutta en muista ko. merkkiin koskaan törmänneeni, ja silläkin on varmasti useita eri liimoja (ei mainittu mitä liimaa ko. merkiltä käytettiin, tai ainakaan minä en huomannut). Minä ajattelin kokeilla tavallisella puuliimalla. Jos sillä pysyy monesta palasta tehty kitaran body kasassa niin eiköhän tuommoiset viilutkin pysy. Entäs sitten tuo muotti... Pitääkö joka kerrokselle tehdä oma kovera puoli, koska joka kerroshan kasvattaa sädettä, vai onko säteen suureneminen niin prosentuaalista ettei erilaisia koveria puolia tarvita? Pikalukemisella en saanut baabelfishatustakaan tekstistä tätä tietoa irti. Tätä minäkin pohdiskelin, siis sen lisäksi että tehdäänkö muotti rummun ulkomitan vai sisämitan mukaan. Vanerihan taipuu tuossa mukana, eli lienee niin pieni ero että ei pitäisi ongelmia sinällään tulla. Kai.... ;) "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 30.07.2007 16:44:59 | |
Mitä jos muotti olisikin sylinteri jonka sisään viilut aseteltaisiin ja sitten puhallettaisiin sylinterin sisään riittävän jäykkä "ilmapallo", joka puristaisi viilut sylinterin sisäpintaa vasten. Eli vähän niinkuin vakuumimuotti mutta päinvastoin ;) Pekka. | |
![]() 30.07.2007 16:53:50 (muokattu 30.07.2007 16:56:21) | |
Eääh, ei tää nyt oo niin vaikeata. Kattokaas kun te taivutatte viilua, niin sitä voi myöhemminkin taivuttaa _samaan suuntaan_ vielä lisää, eikö vain? Siispä teette muotin ulkomittojen mukaan. Jokainen uusi kerros taivuttaa vanhaa kerrosta samaan suuntaan aina hieman enemmän, josta ei ole mitään haittaa. Unohtakaa ilmapallot. :) EDIT: Ja liimaksi mä suosittelen jotain peruslaadukasta PVAc -liimaa, joka ei kuivu ihan täysin kovaksi. Siis noita puuseppienkin käyttämiä perus puuliimoja, niissä on ihan hyvä iskunkestävyys ja tärinän sietokyky. Kovemmaksi kuivuvat liimat saattavat teoriassa alkaa hapertumaan ja murtumaan nopeammin. OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI! | |
![]() 30.07.2007 17:30:09 | |
Eääh, ei tää nyt oo niin vaikeata. Kattokaas kun te taivutatte viilua, niin sitä voi myöhemminkin taivuttaa _samaan suuntaan_ vielä lisää, eikö vain? Siispä teette muotin ulkomittojen mukaan. Jokainen uusi kerros taivuttaa vanhaa kerrosta samaan suuntaan aina hieman enemmän, josta ei ole mitään haittaa... Paljonko sitä rummun runkoa voi taivuttaa lisää, kun se muodostaa täyden ympyrän? Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. | |
![]() 30.07.2007 17:38:38 | |
Paljonko sitä rummun runkoa voi taivuttaa lisää, kun se muodostaa täyden ympyrän? Voihan siitä ympyrästä tehdä vaikka kasin, katsos. :) Njoo tottahan tuo on, jos sen heittää joka kerroksella kiinni, vaan kun ei ole tarvis. Enempi viilua kerralla puristuksiin ja saumat auki vielä siinä vaiheessa. Voihan tuota varten tehdä sitten toisenkinlaisen muotin: sylinterimäinen pötkilö, joka on mitoitettu rummun sisäpinnan mukaan. Siihen sitten viilua kiinni vannepuristimilla. Tätä tehdään meillä töissä päivittäin ja ihan hyvin toimii. Sitä vaan helpottaa se, että viilut ovat taivutettu mahdollisimman lähelle lopullista muotoaan jo etukäteen. OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI! | |
![]() 31.07.2007 13:20:19 | |
Unohtakaa ilmapallot. :) No eläs ny ;) Tuollaisen syliterin sisään voisi kerralla asetella kaikki viilut liimoineen ja saisi todennäköisesti aika tikkaan purstetun tötterön aikaiseksi. varmast olisi myös tasalaatuista kun ei tarvitsisimoneen kertaan vääntää ja taivuttaa ja laminoida. Todennäköisesti sylinteri pitäisi saada avattua että valmiin hylsyn saa sisältä pois. Ja joku järkevä paisuvainen pitäisi myös kehittää. Itse lähtisin kyllä mielummin tälle linjalle kuin että alkaisin kerros kerrokselta tekemään. Tietysti voisi tehdä myös alipaineella sopivan sylinterin päälle mutta sylinterin sisäpinnalle tehtynä ainakin hylsyn ulkohalkaisija olisi varmasti se haluttu. Pekka. | |
![]() 31.07.2007 22:06:31 | |
Kyllä minä ainakin kaikista ideoista taidan käyttää - jos siis testimielessä alan tekemään - tuota italialaisen kaverin konstia kerros kerrallaan. Aikaa se varmasti vie ja on työläs, mutta kaikkien kerrosten saumat saa vielä fiksattua sillä tavalla hyviksi (siis kerroksen päiden saumat) kunhan ekan saa justiinsa, ja kyllähän nuo rummut tuolla sivuilla näyttää ihan jees onnistuneen. Ja onpahan liiman kuivumista ootellessa sitten aikaa touhuta muuta ;) Vieläkin se minua ihmetyttää, että jos teen täsmälleen oikean kokoisen sisämuotin ja alan laittaa siihen kerros kerrokselta uusia kerroksia, haluten ulkohalkaisijaksi esim. 14 tuumaa, niin mikäli teen näin, täytyykö ulkopuolen muottia muuttaa joka kerrokselle omakseen. En vielä ole geometrioinut ja laskenut minkä verran heittoa tulee jos vaikka kaikki ulkomuotit olisiva täsmälleen samat kuin sisämuotti, mutta pieni heitto varmasti tulee. Tällöinhän ei vilujen väliin ei voi tulla täydellistä saumaa. Enpä ole enää itsekkään aivan varma, mitä kirjoitin... That's the spirit - Tuo on pirtua. | |
![]() 31.07.2007 22:15:54 (muokattu 31.07.2007 22:19:17) | |
Mites jos alottaisi siitä ulommaisesta kerroksesta ja pistäisi sen kuperan puolen vähän jyrkemmäksi, kuin se esim. 14" rummun sisäpuoli? Sinne palikan kylkeen sitten jotain huopaa tms. aavistuksen periksi antavaa vaikka väliin, jotta rutistaa myös tuota alkupään tuotosta. Päänsärkyä tästä tulee... Mulla oli joku kuningasajatus tämän toteuttamisesta, mutta se on jo matkan varrella päässyt unohtumaan. :D EDIT: Kokeilkaa joku kuinka vänkyrä tulee tuolla yhden kokoisella puristimella, jos tarpeeksi useasta kohtaa vääntelee sitä pönttöä. Täytyy vaan hieroa aivonystyröitä sen verran, että laskee ton ekan kiekuran mitan. Muutoin käy niin, että ulommainen kerros ei enää menekään muotin pohjalle ja kuuluu naks. OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI! | |
![]() 27.08.2007 22:08:01 | |
Itseänihän kiehtoisi eniten rakentaa puuvanne virveliini. Yritin netistä etsiä jotain valmiita piirustuksia koska voisin teettää sen ilmaiseksi isäni työpaikalla koneellisesti, jos vain olisi tulostetut piirustukset. Jos joku sattuisi tietämään tai löytää netistä kun en itse löytäny niin arvostaisin todella paljon. En ole myöskään varma että mistä materiaalista vannetta kannattaisi väsätä. Ai niin, virvelini on kooltaan 12 tuumaa, joka tekee -kuulemma- vanteen tekemisestä vaikeampaa. | |
![]() 28.08.2007 10:47:15 | |
Itseänihän kiehtoisi eniten rakentaa puuvanne virveliini. Yritin netistä etsiä jotain valmiita piirustuksia koska voisin teettää sen ilmaiseksi isäni työpaikalla koneellisesti, jos vain olisi tulostetut piirustukset. Jos joku sattuisi tietämään tai löytää netistä kun en itse löytäny niin arvostaisin todella paljon. En ole myöskään varma että mistä materiaalista vannetta kannattaisi väsätä. Ai niin, virvelini on kooltaan 12 tuumaa, joka tekee -kuulemma- vanteen tekemisestä vaikeampaa. mie oon ainakin joskus tehny 14" vanteita laminoimalla 1,5mm koivurimoja 14" tomirungon (jonka ympärillä noin puolen millin teippikerros) päälle. eli semmosella remmipuristimella aina niin tiukalle kuin sai, sen jälkeen vielä normaaleja puristimia vierekkäin koko matkalle. suht hyviä tuli, mutta vittumaisen hidasta hommaa tämmöselle "kaikki nyt heti" ihmiselle. Juzzu "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)