StevieRayVehkakoski 18.10.2005 10:34:54 | |
---|
Ostin tossa viikonloppuna American Traditional Straton joka oli modailtu osittain oikeaan ja osittain mielestäni huonompaan suuntaan. Kaulan takaa on hiottu lakat veks (ollut vissiin alunperin satiinilakattu?) ja tämän jälkeen varmaankin soitettu aika lailla kun on kaula vetänyt aika likaiseksi. Milläs konstilla kaula restauroidaan? Kaula on linnunsilmävaahteraa ja ensiksi pitäisi saada kaula puhtaaksi ja seuraavaksi lakka päälle. Mitäs aineita ja konsteja tässä tarvitaan? Kaulaan haluaisin samanlaisen satiinilakan kuin esimerkiksi Mexico-standardeissa on. |
fox 18.10.2005 11:48:00 | |
---|
Kaulan takaa on hiottu lakat veks (ollut vissiin alunperin satiinilakattu?) ja tämän jälkeen varmaankin soitettu aika lailla kun on kaula vetänyt aika likaiseksi. Milläs konstilla kaula restauroidaan? Kaula on linnunsilmävaahteraa ja ensiksi pitäisi saada kaula puhtaaksi ja seuraavaksi lakka päälle. Vaahteran (ja koivun) ikuinen ongelma.. Ei auta muu ku ottaa esiin puhdasta puuta, joka sitte voi olla kyllä työn ja tuskan takana.. Santapaperia eri karkeuksia.. Tylympi juttu olis toki vetää niitten paskojen päälle lakka.. mutta kyllä, tiedän, että vähä-ruma on se. Se nimittäin saattaa olla koko syvälläkin, se "tummuus" ja näpeistä tarttunu "groove!" |
StevieRayVehkakoski 18.10.2005 22:15:18 | |
---|
Milläs lakalla tuollainen "satin finish" saadaan aikaan? Onko sopivia lakkoja olemassa ihan sprei-pulloissa? Jos on, niin mistä sellaista saa ostaa? |
vrajala 18.10.2005 22:35:09 | |
---|
Milläs lakalla tuollainen "satin finish" saadaan aikaan? Yleensä se tehdään hiomalla "tavallinen" lakka hienojakoisella paperilla tai teräsvillalla. Näin kaulan takaosa voidaan jättää mattapintaiseksi ja muut kohdat sitten kiillottaa. Mä en ainakaan ole kuullut mistään erityisistä satiinipintaan soveltuvista lakoista. Sinne meni. Viuh. |
StevieRayVehkakoski 18.10.2005 22:44:38 | |
---|
No mitäs nämä "tavalliset" lakat ovat =? Ja löytyykö näitä "tavallisia" lakkoja paukkupulloissa? |
vrajala 18.10.2005 23:25:00 | |
---|
Sori. Mikäli vanhaa lakkaa ei poisteta, tulisi uuden olla samaa tai miedompaa tavaraa. Näin siksi ettei vanha lähde kiehumaan uuden alla. Nykyään suurin osa tehdastekoisista kitaroista lakataan 2-komponenttisella uretaanilakalla joten mä veikkaisin tuota. Mutta mun veikkaukseni ei ole kovinkaan luotettava, välttämättä. Tollasen lakan päälle voi mun tietääkseni laittaa melkein mitä vain, joten esim. perinteinen nitroselluloosalakka (vaikka Tikkurilan Dicco) tai automaalikaupoissa myytävät 2-komponenttiakryylit (esim. Sikkens) käyvät. Harrastemaalitkin ovat ihan kelvollisia, joskin halvoissa saattaa olla ongelmia kovettumisen kanssa. Biltemankin lakoilla ovat kuulemma pärjänneet. Mikäli vanha lakka on kuitenkin nitroa, se ei mun tietääkseni kestä 2-komponenttisten alla. Tällöin nitroselluloosalakka olisi varmin vaihtoehto. Tässä oli silti niin monta ehkää ja jossia, että kannattaa varmaan odotella varmempaa/tarkempaa infoa. Sinne meni. Viuh. |