Aihe: Telen kondensaattori?
1
liinsam
15.10.2005 21:11:02
Pitäisi alkaa kasaamaan rakantamani telen elektroniikkaa ja olen tässä tutkinut noita kytkentä kaavioita. Tuo konkka joka tulee tonepotikalta on kuitenkin eri vähän joka toisessa. Osassa on 0.05 mikrofaradia ja osassa 0.022 mikrofaradia. Onko väliä kumman laittaa? Luulen että noi mikit on american telestä jos väliä ja fenderin sivuilta olen katsonut että american telessä on 0.022 mikrofaradin konkka.

Olisiko tarvetta laittaa noita muita kondensaattoreita mitä näkyy joissakin kaavioissa olevan? Esim. volumepotikan kahden navan välissä näkyy joissakin olevan konkka.

Ja yks kysymys vielä: kannattaako talla maadoittaa?

Kiitos.
moikki
15.10.2005 21:18:21

Kiitos.

Kyllä, sillä muuten hurisee ja kovasti!
Rock like FUCK!
fox
15.10.2005 22:09:18

Olisiko tarvetta laittaa noita muita kondensaattoreita mitä näkyy joissakin kaavioissa olevan? Esim. volumepotikan kahden navan välissä näkyy joissakin olevan konkka.

Kiitos.

Talla kannattaa ehdottomasti maadoittaa ja samalla vaivalla siihen voipi laittaa "Life-saverin" eli konkka ja vastus rinnan ennen yhdistämistä maadotuspisteeseen..
Volapotikan jalkoihin voi juottaa 1 nF konkan, pitää korkeet äänet pelissä.. Telen tonekonkka on paljo isompi kuin yleensä Gibsonin standardi .022 eli 22 nF, Telessä on .05 eli 50 nF, käytännössä 47...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
liinsam
15.10.2005 22:17:15
Jahas, hyvä tietää. Olisin jättänyt tallan kokonaan maadottamatta... Minkän kokoista vastusta ja kondensaattoria tohon "life-saveriin" kannaittaisi sitten laittaa?
fox
16.10.2005 00:25:30

Jahas, hyvä tietää. Olisin jättänyt tallan kokonaan maadottamatta... Minkän kokoista vastusta ja kondensaattoria tohon "life-saveriin" kannaittaisi sitten laittaa?

Tääll on moniaita thriidejä aiheesta, mutta pistetään taas: Ite härvelin tarkoitus on varjella soittajaa defibrillaatiolta, jos sattus käymään niin epätodennäkösesti että tulis "valtakunnanverkko" jonkun maavian takia esim. vahvistimen tai mikin runkoon, eli pudottaa virrat ja jännitteet ihmisenkestävälle tasolle.. Eli ns. kielimaadoitus, se johto joka tulee tallalta tai kielipirralta tai vibranjousien koukkukiinnikkeestä, ja menee sinne maadotukseen potikan pohjaan, katkastaan ja siihen juotetaan RINNAN 1 nf/400V kondensaattori ja 220 kOhm ½W vastus..
SirElwood
16.10.2005 00:30:50
RINNAN 1 nf/400V kondensaattori ja 220 kOhm ½W vastus..

Kappas vaan, just löytyykin tuommoset ja kitarakin on osina. Täytyypä käydä kolvailemassa. :)

----->
fox
16.10.2005 01:08:53 (muokattu 16.10.2005 01:13:21)

Kappas vaan, just löytyykin tuommoset ja kitarakin on osina. Täytyypä käydä kolvailemassa. :)

----->

Melki kaikissa omissani on, ja osassa niit joille oon sähvöremppaa tehny, ei oo kallis eikä iso vaiva tehdä.. ;)
Lisä lisä: Niin piti jo aikasemmin sanoo, että tuo mun ilmoittama Telen konkan arvo on niist vanhoista Teleistä.. Ja vielä joissain niis oikein vanhoissa vintage-Teleissä on lisäkonkka mikkiswitchin yhestä navasta maahan 100 nF... joku bassokorostuskonkka varmaankin..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)