LauriE 11.10.2005 15:52:29 (muokattu 11.10.2005 15:53:06) | |
---|
Minulla on Landolan vanha nylonkielinen akustinen kitara, jonka kansi on ruvennut lohkeilemaan. Siitä puuttuu myös talla, jonka olen aikeissa liimata takaisin. Mitä lakkaa ja liimaa suosittelisitte? Onko Erikeeper sopivaa liimaa kyseiseen toimenpiteeseen? "...elämä on ihanaa
kun se oikein oivaltaa
ja kun lentää siivin valkein
niinkuin joutsen" |
vrajala 11.10.2005 17:42:24 | |
---|
jonka kansi on ruvennut lohkeilemaan. Siis lakka? Lakkapintaa ei välttämättä kannata lähteä korjailemaan. Mikäli lähdet, niin veikkaisin nitroselluloosalakan (esim Dicco) olevan paras vaihtoehto. Alkuperäinen lakka on todennäköisesti sitä. Varmaksi tiedä en. Voit koettaa kysyä asiasta Landolalta. Ne ovat ainakin aiemmin vastanneet ihan kelvollisesti vastaaviin kyselyihin. Muista kuitenkin ilmoittaa mahdollisimman tarkat tiedot, pelkkä "Landolan naikkari" ei vielä riitä. Onko Erikeeper sopivaa liimaa kyseiseen toimenpiteeseen? Sanotaanko että on se riittävä, joskin joku kovemmaksi kuivuva (esim. luuliima, Titebond, Cascon laminaattiliima tms.) olisi akustisesti parempi. Ja luuliimalla liimatun sauman saa helposti auki myöhemminkin. Nuo liimojen akustiset ominaisuudet ovat osittain uskonasioita, mutta akustisten kanssa mä pelaisin varman päälle. Sinne meni. Viuh. |
kulmahiomakone 11.10.2005 18:18:11 | |
---|
Sanotaanko että on se riittävä, joskin joku kovemmaksi kuivuva (esim. luuliima, Titebond, Cascon laminaattiliima tms.) olisi akustisesti parempi. Ja luuliimalla liimatun sauman saa helposti auki myöhemminkin. CASCOL LAMINAT 3309? Tuotako tarkoitat? Ook' varma, että kuivuu kovemmaksi?
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |
vrajala 11.10.2005 21:06:45 | |
---|
Ook' varma, että kuivuu kovemmaksi? En, mutta eräs "ammattirakentaja" tuntuu olevan. Tampereen Ahjolan uusi rakentelunohjaaja, joka on ihka oikea ja koulutettu ja ylempien pätevöittämä ja ja ja soitinrakentaja, on puhunut tuon puolesta pari kertaa. Omaa kokemusta mulla ei ole. Sinne meni. Viuh. |
takape 11.10.2005 21:46:23 | |
---|
mä laitoin yhteen nailonkieliseen "retkikitaraan" erikeeperillä tallan ja on ainakin pysynyt jo kolmisen vuotta hyvin. Se vain nyt on sellainen "minne tahansa mukaan otettavaksi tarkoitettu" kitara. Siinä tuo on ajanut asiansa ihan hyvin. Parempaan en laittaisi. |
HanskiS 12.10.2005 09:33:39 | |
---|
Minullakin on meneillään vanhan huonoon kuntoon menneen nailonkielisen Landolan korjausprojekti. Poistin lakat ja samalla poistui aukon ympäriltä koristekuviot. Onkohan niitä saatavilla mistään uusia tilalle ? Muuten..Dicco lakan levitys pensselillä on karmeaa puuhaa |
poppamies 12.10.2005 11:44:23 (muokattu 12.10.2005 11:44:52) | |
---|
... Poistin lakat ja samalla poistui aukon ympäriltä koristekuviot. Onkohan niitä saatavilla mistään uusia tilalle ?... Landolta varmaan saa. Niitä on heillä "puolivalmisteena". Tuolta... landola@landola.fi tai puhelimella 06-7230407, Erkki Noromies Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! |
LauriE 12.10.2005 18:17:10 | |
---|
Siitä on ruvennut kansipuu lohkeilemaan, sitä lähinnä jos saisi jotenkin korjattua. Kitara on ensimmäinen kitarani, se on joku Landolan malli jostain 80-luvulta. Olisiko 3/4...haluaisin kunnostaa sen edes välttävään kuntoon, kun on kuitenkin ensimmäinen kitarani. Alkuperäistä tallaa en löydä, joten nyt yritän tehdä uutta tallaa itse. Saa nähdä miten äijän käy... "...elämä on ihanaa
kun se oikein oivaltaa
ja kun lentää siivin valkein
niinkuin joutsen" |
vrajala 12.10.2005 19:17:52 | |
---|
Siitä on ruvennut kansipuu lohkeilemaan, sitä lähinnä jos saisi jotenkin korjattua. Mikäli tuon haluaa tehdä kunnolla, on kansi otettava irti ja... no, kaikenlaista. Mulla ei ole kovin vankkaa käsitystä akustisten kansiremontista. Mutta pelkkä halkeamien täyttäminen liimalla tms. ei vielä oikein riitä. Riippuu toki paljon halutusta lopputuloksesta. Mulla oli joskus kirjastosta lainassa joku opus, jossa tollanen remppa käytiin melko tarkasti läpi. Valitettavasti kirjan nimi on unohtunut. Ei muuta kun onnea remonttiin. Sinne meni. Viuh. |
rattledad 13.10.2005 00:21:08 | |
---|
Mikäli tuon haluaa tehdä kunnolla, on kansi otettava irti ja... no, kaikenlaista. Mulla ei ole kovin vankkaa käsitystä akustisten kansiremontista. Mulla vielä paljon vähemmän, mutta ei kai ensimmäiseksi tarvitse kantta alkaa irroittamaan? Riippuu tietysti miten paljon korjattavaa on. Esim. tuossa on jotain aiheesta ja google löytää lisää. Kirjasto on ehkä vielä parempi paikka. http://fretnotguitarrepair.com/cracks.htm |
vrajala 13.10.2005 11:41:21 | |
---|
Juu ei tarvitse, näemmä, mikäli sen saa tehtyä noin. Se remppa mistä luin oli melko totaalinen: kansi oli mutkalla sekä halki useasta kohdasta. Halkeamat olivat myös jonkun verran ristissä. Tekijä suoristi ensin koko kannen jonkinlaisessa prässissä kevyesti höyryttämällä, antoi kuivua kunnolla ja korjasi halkeamat sen jälkeen. Mutta pienempiä vikoja pystyy siis korjailemaan paikallaan ihan kelvollisesti. hyvähyvä. Ja kiitoksia linkistä, ei ole tullut tuolla fretnotissa hetkeen seikkailtuakaan. Oli se linkki sentään samaa mieltä mun kanssani siitä halkeamien fylläämisestä... Sinne meni. Viuh. |
kulmahiomakone 15.10.2005 12:16:02 | |
---|
Postaan tän nyt tähän, kun en jaksanut etsiä parempaa vanhempaa liimatopikkia, johon tieto sopisi paremmin, mutta Cascon asiakaspalvelusta kehoittivat kokeilemaan polyuretaaniliimaa näihin soitinrakennushommiin. Ainakin sen pitäisi kuivua kovemmaksi kuin pvac -liimojen. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |
vrajala 15.10.2005 14:31:02 | |
---|
Cascon asiakaspalvelusta kehoittivat kokeilemaan polyuretaaniliimaa näihin soitinrakennushommiin. Ainakin sen pitäisi kuivua kovemmaksi kuin pvac -liimojen. S'on hyvää liimaa, joskaan ei välttämättä kaikkiin hommiin. Sillä on pitkä asetusaika, jolloin esim. lapojen liitokset saa asetella rauhassa paikalleen. Se on lujaa, kovettuu hyvin ja sen pitäisi kestää jopa vedenalaisissa rakenteissa. Se tarttuu myös kiinni melkein kaikkeen liimattavissa olevaan. Pitkät puristusajat (muistaakseni min. 4 h) rajoittavat joitain hommia, joskaan eivät soitinrakennuksessa. Se on myös riittoisaa ja helposti levitettävää sekä väritöntä. Mutta tuon putsaaminen ei ole kovin helppoa. Perinteinen "pyyhkäisen kostealla rätillä" ei oikein auta mitään. Liima on myös tahmeaa eikä lähde käsistäkään oikein millään pois. Ja se vaahto. Tuo on nääs sellasta tavaraa, että saumasta ulos tursunnut liima vaahtoutuu vähän samaan tapaan kuin raksapuolella käytetty uretaanikin. Tosin ei samassa mittakaavassa. Näistä jälkimmäisistä johtuen mä oon käyttänyt tota ainoastaan sellasissa saumoissa, joita työstetään vielä myöhemmin. Eli esim. runkopuiden liitokset, kaulalaminaattien teko ja lapojen käännöt ym. Kaulojen liitokset, akustisten tallojen liimaukset ym. kannattaa mun mielestäni toteuttaa jollain muulla tapaa. Ja enpä usko että polyuretaaniliimattua saumaa saa juuri millään purettuakaan. Tästä syystä en ole otelautojenkaan liimaukseen sitä käyttänyt. Sinne meni. Viuh. |
kulmahiomakone 15.10.2005 14:59:08 | |
---|
S'on hyvää liimaa, joskaan ei välttämättä kaikkiin hommiin... Kiitokset infosta. Itse ajattelin, että josko kaulaliitos ja otelautakin menisivät vielä tuolla pu-liimalla. Tuon tursuilunsa vuoksi se kuulemma täyttää hyvin tyhjän ja ainakaan itse en ole vielä niin täydellistä kaulaliitosta onnistunut tekemään, etteikö siellä jotain täytettävää olisi ollut... Otelaudan poisottamisen tarvekin on lähinnä teoreettinen. Tosin sitten kun se kolahtaa kohdalle, niin voi vähän harmittaa, jos on otelaudan pu-liimalla liimannut. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! |