mokes 06.10.2005 23:11:36 | |
---|
Ostaisitteko muitten m-nettiläisten tekemiä kitaroita ? Olen ajatellut, että voisin jossain vaiheessa tehdä pari kappaletta myyntiin heti kun olen saanut oman les paulini valmiiksi. |
vrajala 06.10.2005 23:55:36 | |
---|
Öö, en? Mä teen kyllä mieluummin itse. Kannattaiskohan tätä kysyä ennemmin kitarakamapuolelta? Rakentelijat tuskin ostavat toistensa tekeleitä. Toisaalta ehämmä tiiä kuinka moni näitä juttuja seuraa. Sinne meni. Viuh. |
spyykko 07.10.2005 10:08:35 | |
---|
Ostaisitteko muitten m-nettiläisten tekemiä kitaroita ? Olen ajatellut, että voisin jossain vaiheessa tehdä pari kappaletta myyntiin heti kun olen saanut oman les paulini valmiiksi. Joskus noita on tullut huutonetissä vastaan, eivät ole herättäneet mitään kovin suurta kiinnostusta. Aika usein kitaran ostajat ostavat tiettyä merkkiä eikä hyvää soitinta. Heille on tärkeää että soitin on just Fenderi, Gibbo, tms ja ennemmin tyydytään sitten vaikka "melkein kuin alkuperäiseen" ison valmistajan halpamerkkiin, kuin ostetaan samalla rahalla parempaa tavaraa tuntemattomammalla merkillä, tai tässä tapauksessa amtöörisoitinrakentajan tekemänä. Tietysti asiakkaan speksaamien erikoismallien kohdalla tilanne on eri, niitä kun ei muutenkaan saa kaupasta valmiina. Ainakin Ahjolassa on useamman rakentajaa joilta referenssit nähtyäni voisin harkita ostavani soittimen. Hintakeskustelu voisikin sitten olla vaikeampaa, amatööriltä tahtoo mennä työtunteja niin paljon että järkevällä tuntipalkalla hinta nousee väkisin liian korkealle. Samaa kuin nimekkään soitinrakentajan / tehtaan kitarasta en suostuisi amatöörin tekeleestä maksamaan, lähinnä siksi että nimettömän kitaran jälleenmyyntiarvo on oikeastaan sama mitä siinä olevista osista erikseen saa (perusteet tähän postauksen alussa). Tulipa epäselvää. Lyhyesti vastaus alkuperäiseen kysymykseen on jyrkkä ehkä. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Juzzu 07.10.2005 11:31:19 | |
---|
En. Tää on ihan väärä palsta tällaiselle. Ei kai me harrastelijatekijät nyt muiden tuotoksia ostettaisi, kun itsekin voi pakertaa ja vääntää. |
justus5 07.10.2005 12:54:28 | |
---|
Mutta hei - entäs jos täällä palstalla lymyileekin seuraava hra Fender tai Ruokangas, jonka tuotoksista maksetaan (lähi)tulevaisuudessa tukevia summia riihikuivaa? Siinä tapauksessa voisi lämmittää mieltä jos nurkissa olisi ko. sepän prototyyppi, jonka hinta saattaisi nousta arvoon arvaamattomaan. Eikö? Remember to rebel against authorities, kids! |
jarmos 07.10.2005 20:45:47 | |
---|
Mutta hei - entäs jos täällä palstalla lymyileekin seuraava hra Fender tai Ruokangas, jonka tuotoksista maksetaan (lähi)tulevaisuudessa tukevia summia riihikuivaa? Siinä tapauksessa voisi lämmittää mieltä jos nurkissa olisi ko. sepän prototyyppi, jonka hinta saattaisi nousta arvoon arvaamattomaan. Eikö? Joo, mä voisin juzzun kanssa vaihtaa lespoja ja odoteltais kummasta tulee kuuluisampi, ja myytäis sitte kovaan hintaan -) Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
kivi 08.10.2005 14:20:46 | |
---|
Hyvän soittimen voi toki ostaa, mutta valitettavasti täällä sanottu on totta - sen pitäis mennä osien hinnalla. Ja tämän sanottuani - luultavasti seuraavakin kitarani on teetetty soitinrakentajalla. Mutta silloin pointti onkin se, että haluan itse osallistua suunnitteluun, jotain spesiaalia mä olen noihin viimeaikaisiin teetettyihin halunnut, vaikkei se ulospäin näkyisikään. |
Juzzu 09.10.2005 18:03:46 | |
---|
Joo, mä voisin juzzun kanssa vaihtaa lespoja ja odoteltais kummasta tulee kuuluisampi, ja myytäis sitte kovaan hintaan -) No kyllä tää mulle käy, sillä tiedän ettei meiksistä ainakaan tule kuuluisaa :P Ei vaan, ei noista hanikultsimussukoista viitsine luopua. Eri asia jos osais tehdä niitä ja vielä kohtuullisissa tuntimäärissä, hehe... |
rijopu 09.10.2005 19:53:30 | |
---|
Hyvän soittimen voi toki ostaa, mutta valitettavasti täällä sanottu on totta - sen pitäis mennä osien hinnalla. HöpöHöpö! Täysin turhaa nöyristelyä. Jos tietää tehneensä kitaroita ja ymmärtää rakentamisen päälle jo jonkin verran ja pysyy tarjoamaan mielekästä laatua, niin miksi ihmeessä myisi soittimia osien hinnalla? Hölmöä... Tietenkin ekaa kitaraa ei kannata tonnilla lähteä kauppaamaan, mutta jos rakentaja on vieläpä kyseisen soittimien pätevä soittaja, tietää hän varmasti rakennetun soittimen laadun, tason ja soitettavuuden suhteessa esim. tehdasmalleihin. Tästä syystä ite en ostele kaupasta enää soittimia, vaan teen ne ite. Laatu on parempi kuin tehdaskitaralla ja soitettavuus hipussaan, kun veistelee soittimen omien mittojen mukaan. Ja tämän saman on huomannut muutamat kaverinikin. Jos joku tulee multa kysymään käsityönä tehtyä soitinta, mä kysyn yleensä, että eikö kaupasta löydy, vai miksi kysyjä haluaa mun tekevän soittimen. Ja jos kysyjällä on selvä mielikuva, miksi soittimen pitäisi olla käsityönä tehty, on hänellä yleensä ymmärrystä maksaa tästä enemmän. Mutta jos haluaa oikean käsityönä tehdyn soittimen, eikä tunne ketään vapaa-ajan rakentajatyyppiä lähistöltä, niin kannattaa ehdottomasti hankkia kitara ammattimaiselta kouluja käyneeltä kitaranrakentajalta. Kitaran rakennus ei ole mitään salatiedettä, vaan aika pitkälle perus puuntyöstöä yhdistettynä puun sointiin ym. liittyvään tietoon. Mutta näille ammatikseen kitaroita tekevillä tämä rakentaminen on elinkeino ja vuokrat, koneet ja meetvurstit on jollain maksettava. Meille huvikseen työajan jälkeen rakentaville tämä on vain sielun lepoa ja itsensä toteuttamista parhaimmillaa ilman taloudellisa velvoitteita. Nii! Tosimiehet leikaavat itse takatukkansa!
kalamies#14 >-)))> |
Juzzu 09.10.2005 19:59:06 (muokattu 09.10.2005 19:59:17) | |
---|
miksi ihmeessä myisi soittimia osien hinnalla? Tämän takia: Meille huvikseen työajan jälkeen rakentaville tämä on vain sielun lepoa ja itsensä toteuttamista parhaimmillaa ilman taloudellisa velvoitteita. Mä oon tekemässä kaverilla kitaraa osien hinnalla :o) |
rijopu 09.10.2005 20:21:25 | |
---|
Mä oon tekemässä kaverilla kitaraa osien hinnalla :o) Kyllä mäkin hyville kavereille. Ja hymiöö tännekin! Tosimiehet leikaavat itse takatukkansa!
kalamies#14 >-)))> |
kivi 10.10.2005 00:24:07 | |
---|
HöpöHöpö! Täysin turhaa nöyristelyä. Jos tietää tehneensä kitaroita ja ymmärtää rakentamisen päälle jo jonkin verran ja pysyy tarjoamaan mielekästä laatua, niin miksi ihmeessä myisi soittimia osien hinnalla? Hölmöä... Heh, taisi tulla väärinkäsitys. Siis, mä olen nähnyt niin monta aloittelijan tekemää kitaraa, että en sellaisesta tosissaan maksaisi yli osien hintaa. Sitten kun taitoa on karttunut, ja tiedän soitinrakentajan hyväksi, 1000-2000 euroa ei ole mikään mahdoton hinta edes sähkökitarasta (akustisesta tai orkesterikitarasta luonnollisesti enemmänkin), vaikka tietääkin, ettei pelistä kaupassa tai kanissa saa mitään vaikka se olis maailman paras - se on pakko pitää ja tykätä. |
miktol 10.10.2005 01:00:31 | |
---|
Itse tehty kitara on aina maailman paras. Siinä on niin paljon tunnetta mukana, että eihän sitä kukaan myisi (ellei se olisi huono). :) Muutaman satkun hintaluokassa etsisin mieluummin jonkun kivan käytetyn merkkikitaran kuin ostaisin tuntemattomalta tekijältä itsetehdyn. Ellei hinta sitten olisi edullinen tai tekijä (jotain kautta) poikkeuksellisen hyvän työn tekijäksi tiedetty. |
rijopu 10.10.2005 15:23:39 | |
---|
Heh, taisi tulla väärinkäsitys. No oikaise ihmeessä väärinkäsitys. Eli mikä on väärinkäsitetty? Tosimiehet leikaavat itse takatukkansa!
kalamies#14 >-)))> |
Zeni 10.10.2005 17:03:55 | |
---|
Toisten tekelettä en ostaisi, mutta jos joku kaivertaisi SG:n bodyn niin tuollaisen voisin ostaa. Suomesta ei taida saada ja hinnat muualla on pilvissä. !!!!!OSTAN MARSHALL POTIKAN NUPPEJA !! ELI NOITA MITÄ ON MARSUN VAHVAREISSA. TARJOA SUURIA JA PIENIÄ ERIÄ!!!!! |
Joees 16.10.2005 23:12:08 | |
---|
Ostaisin, jos saisin ensin koeajaa tekijän edellisiä kitaroita ja todeta että ne toimivat ja ovat kohtuu laadukkaita edes. Ja hintapolitiikka. Hieman enemmän voisin maksaa mitä osat maksavat. En tietenkään mitään ammattisoitinrakentajan taksoja, ihan siitä syystä että täällä taitaa kaikki? olla amatöörisoitinrakentajia. Mulla olis ideoita vaikka kuinka. Jos joku diggaa tehdä halvalla niin ottakaa yhteyttä ;) Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |