losli 08.11.2005 08:51:17 | |
---|
Telen tekeleestä alkaa kaula olla valmis ja nyt pitäisi siirtyä bodyn tekoon. Varmaan jo loppuun kaluttu aihe, mutta mitenkä mitoittelette tuon kaula kolon? Eli jos teen ennen laukkausta tiukan sovitteen ja sitten vetelen paksun lakan kaulan päälle niin luultavasti tuloksena on liian tiukka sovite. Eli olisiko järkevää tehdä kaula ihan valmiiksi saakka lakkauksineen päivineen ja sitten vasta työstää kaulakolo bodiin? Vai voiko tuon tehdä jotenkin muutoin järkevästi? Olisi tietenkin kiva jos voisi tuon pintakäsittelyn jättää sitten koko homman osalta sinne loppumetreille ettei tarvitsisi tässä välissä järjestää paikkoja lakkauskuntoon pelkästään kaulan takia. Vai onko koko tiukan sovitteen teko ajan hukkaa? "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
Juzzu 08.11.2005 08:59:57 | |
---|
Vai onko koko tiukan sovitteen teko ajan hukkaa? Hyvä kysymys. Mutta jos ei muuten, niin ainahan se kannattaa tehdä katu-uskottavuuden ja psykoakustiikan kannalta. Kuinka paksuja lakkoja meinasit käyttää - ilmeisesti melko tujuja? Eihän sitä kaulan liitoskohtaa kannata lakata satunnaisia vahinkosumuja lukuunottamatta. Kyl mä tekisin ensin puuvalmiiksi ja sitten lakat, jos se nyt sitten liian nafti on se sovite ni vähän paprua tai sikliä tai jotain ni kyllä se paikoilleen menee! |
losli 08.11.2005 09:15:04 | |
---|
Voi olla että päädyn sellaiseen ratkaisuun että tempaisen tiukan sovitten tässä vaiheessa, ja jos ei kaula hulahda sovinnolla koloonsa lakkauksen jälkeen, poistan hiukan tavaraa kolon reunoilta. En sitten tiedä kuinka paksut kerrokset tuosta Diccosta syntyy. Vai kannattaako tuohon kaulalle vetää jotain muuta tavaraa? "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
ktvr 08.11.2005 11:30:01 | |
---|
Voi olla että päädyn sellaiseen ratkaisuun että tempaisen tiukan sovitten tässä vaiheessa, ja jos ei kaula hulahda sovinnolla koloonsa lakkauksen jälkeen, poistan hiukan tavaraa kolon reunoilta. En sitten tiedä kuinka paksut kerrokset tuosta Diccosta syntyy. Vai kannattaako tuohon kaulalle vetää jotain muuta tavaraa? Meinaatko vetää lakan pensselillä vai sumuttamalla? Sprayaamalla lakkakerroksen paksuutta on varmaankin helpompi kontrolloida. Niin kuin Juzzu tuossa yllä antoi ymmärtää, kannattaa pyrkiä siihen, että kaulan ja bodyn liitoskohdassa puu olisi puuta vasten ilman, että välissä olisi maalia tai lakkaa. Itse peitin kaulasta kaulataskuun piiloon jäävät pinnat maalarinteipillä ennen sprayausta. Samoin tein bodyn kaulataskulle. |
losli 08.11.2005 11:37:14 | |
---|
Itse peitin kaulasta kaulataskuun piiloon jäävät pinnat maalarinteipillä ennen sprayausta. Samoin tein bodyn kaulataskulle. Bodyn kohdalla ajattelin tätä soveltaa. Olen miettinyt myös kaulan teippausta kuten sanoit, mutta se täytyy sitten saada todella tarkasti rajattu, jotta valkoinen puu ei paista raosta. Haluaisen sellaisen melko tumman kellertävän lakan tuohon päälle nimittäin. "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
vrajala 08.11.2005 13:30:05 | |
---|
mutta se täytyy sitten saada todella tarkasti rajattu, jotta valkoinen puu ei paista raosta. Rajaa hitusen kolon piiloon jäävän osan puolelle. Valmiiksi lakatusta kaulasta voipi sitten sen rajan häivyttää hiomalla kevyesti. Mää sano. |
losli 08.11.2005 13:33:13 | |
---|
Milläs lakalla muuten tuollaisen hyvin vahvan kellertävän lakkauksen saisi aikaan. Vähän sellainen vintage fenderin henkinen tai jotain? Tiedätte varmaan. Oisko tolla Diccolla? "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
Juzzu 08.11.2005 13:50:37 | |
---|
Milläs lakalla muuten tuollaisen hyvin vahvan kellertävän lakkauksen saisi aikaan. Lakka+kevyt väri - jos ei lakka itsessään ole kovin keltaista. Itse kokeilen seuraavaksi ihan PU-lakkaa. |
losli 08.11.2005 14:08:05 | |
---|
Joo sellanen hyvin mieto p***an kellertävä petsi tai joku ois just omiaan tossa mun rojektissa. Tosin oon lueskellu netistä ihan tollasista tummista "vintagelakoista". Nitroselluloosalla pitäis saada hieno vintagepinta väittävät. "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |