Aihe: elektroniikka pähkinä - kaksi efektiä samaan laatikkoon?
1
le pargo
14.12.2005 15:24:45
.......COMP1.....COMP2

I-------------------------I
I------------|------------I
I--pot-pot---|--pot-pot--I
I------------|------------I -dc
I-----O------|----O------I
I-------------------------I

COMP1/COMP2.....ON/OFF

Elikkäpäsiis, tekis mieli rakentaa tällainen tuplakompressori. Noi kompressorit osaan sinänsä kyllä jotenkuten ohjeiden mukaan rakentaa, mutta osaaminen tyssää siihen kun täytyis tehdä kuvan mukaiset on/off ja kompuran valinta polkaisukytkennät.

Täytyis toki olla true bypass ja olishan ne leditkin aika jees. Laitetaanko kaksi 3pdt poljinta(vai pääsenkö halvemmalla) ja kuinka kytketään, ja entäs toi poweri..? ..jos joku osais ja viitsis hieman valaista asiaa.
Pekkatapio
14.12.2005 15:50:27 (muokattu 14.12.2005 16:13:49)
Toihan onnistuu vaikka siten, että tuo on/off-kytkin on perus 3pdt ja toi kompuranvalitsin sitten vaikka dpdt, jossa toisessa navassa valitaan signaali kulkemaan ykköseen tai kakkoseen ja toisessa navassa on sitten ledit, että kumpi onkaan käytössä.

Mitä powerista? Perinteisesti 9 VDC, samasta dc-jakista vaan piuhat molemmille kompuroille.

EDIT: Kuva tulossa kohtapuoliin... nonii.
Toimiikohan tuollainen, voipi olla, että toimii tai sit ei. Epäilyttää, että voiko nuo kompuroiden lähdöt kytkeä tylysti toisiinsa tuohon 3pdt:een, vai pitääkö tuo dpdt korvata sillä 3pdt:llä kuitenkin...

EDIT2: Niin ja se kuva on osoitteessa

www.kolumbus.fi/tiina.paakkunainen
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
päänahka
14.12.2005 17:35:57
Pitäisikö ehkä mieluummin kytkeä molemmat inputit yhteen, ja tuolla dpdt:llä valittaisiin, kumpi outputeista yhdistyy 3pdt:lle? Muutenhan tuossa käy niin, että käyttämättömän kompuran inputti leijuu, ja outputista yhdistetään kohinaa tuohon toiseen. Tai jotain sinne päin.
Soolot on perseestä. AKKK #7
le pargo
14.12.2005 20:27:13
http://www.generalguitargadgets.com/pdf/two_in_one_wiring.pdf

Tuolla olis kyllä kytkentä, jossa modemmat efektit on kytketty omien polkimiensa alle. Kyllähän sellainenkin periaatteessa kävisi, mutta jotenkin toi alunperäinen suunnitelmani tuntuu kätevämmältä.

Kiitos neuvoista.
Pekkatapio
14.12.2005 20:49:42 (muokattu 14.12.2005 20:54:06)
Pitäisikö ehkä mieluummin kytkeä molemmat inputit yhteen, ja tuolla dpdt:llä valittaisiin, kumpi outputeista yhdistyy 3pdt:lle? Muutenhan tuossa käy niin, että käyttämättömän kompuran inputti leijuu, ja outputista yhdistetään kohinaa tuohon toiseen. Tai jotain sinne päin.

Aivan totta, mieluummin tietysti noin päin. Olinpa tyhmä ja huono. :)

Ja tossa pdf:ssä ja tässä "mun" versioissa on molemmissa puolensa; jos tahtoo molemmat kompurat jostain syystä päälle samaan aikaan, niin ensinmainitulla se onnistuu ja jälkimmäisellä tietysti ei, mutta "mun" versiossa kompuran vaihtaminen välittömästi onnistuu vähemmällä steppailulla/pienemmällä jalalla. Toteutus on tottakai vapaasti valittavissasi, mutta itse ehkä kääntyisin tuohon omaan ehdotukseen päänahan mainitseman modauksen kera.
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
kivi
14.12.2005 21:39:24 (muokattu 14.12.2005 21:40:15)

Tai mieluummin katkaistaan molemmista päistä, niin se tyhjän panttina oleva laite ei ime soundia...

Oletko varma, että tarvitset kaksi kompuraa, vai riittäisikö kaksi kompuran asetusta - esim kytkimellä mukaantuleva vastus säätöpotikkaan? Mä olen ainakin itse havainnut, että kitarakompurassa ei niin hienostuneita säätöjä tarvita, kunhan tarjolla on "lievä" ja "täysillä"
;-)

Totta kai niitä vastuksia voi laittaa aika kasan kiertokytkimen taakse, tai vaikka ohittaa potikan kytkimellä (+ sopiva vastus jos tarvii) niin että saadaan Orange Squeezer -tyylinen "ei-säädettävä" kompura.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
le pargo
14.12.2005 22:19:25
No en mä ny niin varma ole tarvinko sellaista aparaattia... mutta kun on pakkomielle rakentaa sellainen!

Tai mieluummin katkaistaan molemmista päistä, niin se tyhjän panttina oleva laite ei ime soundia...

Kuinkas tämä nyt sitten kytketään? Jos sais jonkinlaisen kuvan niin auttais kovasti asiaa, mun elektroniikkaosaaminen rajoittuu kitaroiden kytkentöjen tekemiseen, eivätkä nekään koskaan mene kerralla oikein. Toi 3pdt kytkinkin on täys mysteeri, kun en tajua noita napoja ja miten ne ryhmittyy..
kivi
15.12.2005 10:54:45
Toi 3pdt kytkinkin on täys mysteeri, kun en tajua noita napoja ja miten ne ryhmittyy..

Näkemättä sun 3PDT-kytkintäsi, veikkaisin että siinä on 9 piikin matriisi.

Siinä on siis kolme piikkiä (1, 2, 3) joihin tulee signaali, ja jokaiselle kaksi piikkiä, A ja B, joiden välillä valitaan naksuttelemalla sitä kytkintä.

jos nyt haluat katkaista signaalin molemmilta puolilta laitetta (ja vielä joko true-by-passin tai merkkiledin), tarvitset vielä yhden 3PDT-kytkimen, jonka terminaaliin 1 kytket kitaralta tulevan signaalin, terminaaliin 1A kytket kompuraan A menevän signaalin, ja terminaaliin 1B kytket kompuraan B menevän signaalin.
Terminaaliin 2 kytket laitteen ulostulojakin, terminaalin 2A kytket kompuran A ulostuloon, terminaalin 2B toisen kompuran ulostuloon.

Sitten lisäoptiot:

True-by-pass (ei mun mielestäni kovin tarpeellinen): Terminaali kolme ulostulojakin maahan, terminaali 3A kompuran A maahan, terminaali 3B kompuran B maahan.

Led (mun mielestäni ihan sikatarpeellinen): ohjausjännite terminaaliin 3, terminaali 3A kompuran A merkkiledille, terminaali 3B kompuran B merkkiledille.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)