Aihe: Apuja, kytkentäkaavio->Layout
1
SirElwood
26.12.2005 15:07:13 (muokattu 26.12.2005 15:30:03)
Elikkäs, netistä löytynyt kytkis: http://www.kolumbus.fi/teppo.gustafsson/Kytkis.jpg

Ja minun tekemä layout: http://www.kolumbus.fi/teppo.gustafsson/Layout.jpg

Mikäs tuossa nyt on pielessä? Ei nimittäin toimi. Itse olen jo "sokea" tuolle kytkennälle ja osasijoittelukuvalle, joten tarvitsen toiset silmät tarkistamaan tuon.

Kyseessä on piezo preamp, ja ongelma on semmoinen, että signaali ei mene läpi. Mutta! Kun pariston ottaa irti, niin ääni tulee kuuluville noin sekunniksi. Ja sitten on taas hiljaista. Ajattelin että vika voisi olla jossain kondensaattorissa joka purkautuu kun patterin kytkee irti, mutta eipä osien vaihtelu auttanut. Aivan outo juttu mikäli tuo osasijoittelu on oikein.

Mitään ideoita?

EDIT: 10M vastus on tarkoituksella ja tietoisesti korvattu 4.7M ja 5.6M vastuksilla, kun ei sopivaa löytynyt.
jpm83
26.12.2005 15:41:21
Sun vissiin pitää vetää tuo 220k vastus Fetin S:stä maahan Eikä D:stä.
SirElwood
26.12.2005 16:49:33
Sun vissiin pitää vetää tuo 220k vastus Fetin S:stä maahan Eikä D:stä.

No perkele, niin onkin. Just tätä tarkoitin tuolla "sokeaksi tulemisella". Ei näe ilmeisiä virheitä. Kiittäen +.
HanskiS
27.12.2005 08:10:19
Kummallisen näköinen kytkentä? Mistähän tuon oikein peräisin ? Minun mielestä tuosta ei tule jännitevahvistusta ollenkaan. Jos syöttää sisään esim. 1 voltin vaihtojännitettä niin ulos tulee suurin piirtein 0.9 volttia tai sinnepäin.
Kyseessä on varmaankin jonkinlainen erotusaste. Ainakin tuo pitäisi laittaa mahdollisimman lähelle mikkejä jotta siitä olisi jotain hyötyä. (Kumman iso tuo S:ltä maahan tuleva vastus 220K)
pjl
27.12.2005 09:10:04

Jotenkin kummallisen isoja kaikki tuon kytkennän vastukset. Mutta voihan piezo vaatia hirvittävän tuloimpedanssin. Empäs tunne asiaa tarkemmin. Mutta jännitevahvistusta tuosta ei tosiaan saa. Impedanssisovittimena tuo kait lähinnä toimii? Itse laittaisin sen 220k vastuksen tilalle vaikka 10k.
SirElwood
27.12.2005 13:14:29 (muokattu 27.12.2005 13:15:32)
Tuo on nimenomaan impedanssisovitin. Ja piezo haluaa nähdä _todella_ suuren impedanssin. Muuten katoaa alapää audiosovelluksessa, tässä tapauksessa kitaran mikityksessä.

Hyvin tuo toimii. Tai sanotaan että välttävästi. Pitää kokeilla laittaa se 10k vastus tuon 220k tilalle. Kokeilut on muutenkin vielä kesken.
pjl
27.12.2005 13:33:05

Josko tuon jänniteenjaon siirtäisi tulopuolelta tuonne lähtöön niin saisi vielä isomman tuloimpedanssin (ei kytkeydy mitään turhaa siihen 10M vastuksen rinnalle). Laittaa vaikka kaksi 10k vastusta (tai 100k...) sarjaan tuon 220k:n tilalle ja ottaisi ulostulon kytkimellä joko Drainilta tai vastusten liitoskohdasta. Mahtaiskohan toimia?
SirElwood
27.12.2005 13:39:11
Josko tuon jänniteenjaon siirtäisi tulopuolelta tuonne lähtöön niin saisi vielä isomman tuloimpedanssin (ei kytkeydy mitään turhaa siihen 10M vastuksen rinnalle). Laittaa vaikka kaksi 10k vastusta (tai 100k...) sarjaan tuon 220k:n tilalle ja ottaisi ulostulon kytkimellä joko Drainilta tai vastusten liitoskohdasta. Mahtaiskohan toimia?

Hmm... Voisihan tuotakin kokeilla. Toiminnasta minä en osaa sanoa mitään, mun touhuissa kun ei ole koskaan takeita minkään toimivuudesta. :)

Kiitosta vinkeistä, laitetaan korvantaakse.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)