pjl 27.12.2005 12:19:23 | |
---|
Onko kokemuksia EL95 putkesta? Kulkee myös nimellä 6DL5. Vaikuttaisi enemmän kuin sopivalta pääteputkelta pieneen treenivahvariin. SE-päätteellä tehoa semmoset 3 wattia. Mistäköhän näitä mahtaisi saada? Uustuotantoa ei vissiin kukaan harrasta. Ja mistköhän tuollaisia 7 pinnisiä "noval" kantoja mahtaisi löytyä? |
SirElwood 27.12.2005 13:24:02 (muokattu 27.12.2005 13:25:02) | |
---|
Mistäköhän näitä mahtaisi saada? Uustuotantoa ei vissiin kukaan harrasta. Ja mistköhän tuollaisia 7 pinnisiä "noval" kantoja mahtaisi löytyä? Fust electronica: http://www.fust-electronica.nl/ Itse olen tuolta tilannut noita erikoisempia putkia radiohin lähinnä. Firma on hollannissa, mutta ihan englanniksi toimii tilailu sähköpostin kautta. Laittaa vaan ensin kyselyn, että onko varastossa. Näköjään tuolla on kahta eri EL95 putkea tarjolla. Eivätkä ole edes kalliita, alle 10e/kpl. Tuolta saat myös 7 pinnin kannan. Hinta taisi olla jotain 3e luokkaa. |
maza 27.12.2005 19:56:40 | |
---|
Melko varmasti myös Uraltonesta löytyy, kysy! Toi on ihan asiallinen putki. Itsehän olen käyttänyt tuota 6AK6:sta, se on kanssa varsin hyväsoundinen. Myös 6AQ5 kannattaa tsekata. |
pjl 28.12.2005 13:04:27 | |
---|
Kiitoksia vinkeistä. Jostain pitää yrittää kaivella vielä sopivia muuntajia pikkuprojektia varten. Tuo 6AK6 toimisi melkein tuolla Uralin pikkumuuntajalla ja päätemuuntajana voisi kokeilla vaikka jotain "sopivaa" verkkomuuntajaa väärinpäin. Tavoitteena on siis sekä pieni (kooltaan ja teholtaan) että halpa vahvistin... |
kulmahiomakone 28.12.2005 21:46:00 | |
---|
Melko varmasti myös Uraltonesta löytyy, kysy! Toi on ihan asiallinen putki. Itsehän olen käyttänyt tuota 6AK6:sta, se on kanssa varsin hyväsoundinen. Myös 6AQ5 kannattaa tsekata. Tiedätkö tolle 6ak6:lle hyvää kahen putken push-pull -skemaa? Vaikuttaa just sopivalta putkelta kotisoittovahvistimeen. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
maza 29.12.2005 23:43:06 (muokattu 29.12.2005 23:43:38) | |
---|
Mulla on tasan yks 6AK6-push-pull-schema, ja se on itse duunattu ton Micro Champin päätteen perusteella vähän soveltaen. Oleelliset vastusarvot: Screen-vastukset: 2k2 / 1W Katodivastus: 150 ohm / 2W (yhteinen) + 50 ohmin trimmeri kummallakin katodilla Katodikonkka: 220 uF / 15V (pienempikin varmaan riittäis) Päätteen ensiöimpedanssi 5kohm Vaiheenkääntäjän taisin varastaa Vox AC-10:stä; lisäbonarina mulla on cross-line-mastervolume 250k potikalla. Olen edelleen aivan pirun tyytyväinen tuohon styrkkariin, vaikka on sen jälkeen tullut kaikenlaista rakenneltua. Edelleenkin jemmassa odottaa muutama 5W päätemuuntaja sitä kaunista päivää, jolloin ehtisin tekemään neljä vastaavaa päätettä ja jokaiseen styrkkariin erilaisen etuasteen. :) EDIT: Lisäys: Yritän joku päivä ehtiä piirtämään tuon styrkkarin kytkiksen kun kiinnostusta tuntuu riittävän. Eikä ihme, koska toi kyllä todellakin rulaa. |
kulmahiomakone 30.12.2005 00:21:31 | |
---|
EDIT: Lisäys: Yritän joku päivä ehtiä piirtämään tuon styrkkarin kytkiksen kun kiinnostusta tuntuu riittävän. Eikä ihme, koska toi kyllä todellakin rulaa. Olisi mukavaa, jos joskus ehtisit tuon skeman raapustamaan, sillä ainakaan mulla ei riitä taidot juuri muuhun kuin valmiin skeman pohjalta kolvailuun. Tossa muuten olisi aineksia kaupalliseen sovellukseenkin (jota tosin haittaa se, ettei kyseinen 6ak6 putki ilmeisesti ole enää tuotannossa). Ainakin mulle "liika" teho on alituinen ongelma ja tyydyttävää ratkaisua ongelmaan en ole vielä löytänyt. Vehkeillä pitää soittaa täysiä! Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
maza 30.12.2005 01:11:43 | |
---|
No, tulipa tehtyä: http://maza.fi/pics/6ak6/6ak6schem.png Pahoittelen huonoa laatua. Powerissa mulla oli 190-0-190V muuntaja, pienempi olis kivempi (optimi 125V). Tuon perään joutuu laittamaan tehovastusta että saa tuon B+:n 180 volttiin - noi ei oikeasti kestä kovempia jännitteitä. Toi 220k potikka on se crossline-mastervolume. Jälkikäteen on tullut mieleen, että vois olla fiksumpaa käyttää vaiheenkääntäjänä jotain matalagainisempaa putkea ja/tai pienempiä anodivastuksia, nyt joutuu tosiaan vetämään vain 10k vastukset maihin tuolta, ettei tule hirveää ylimenosäröä. Täytyy joskus kun ehtii vielä viilata tuota... Kävi kyllä mielessä että tässä vois olla joku bisnesideakin, mutta eipä ole moiselle aikaa. Joskus olis mielenkiintoista testata jotain vielä sarjavalmistettavaa pienitehoista pentodia... EF86 ois kiva, mutta impedanssi vaan aivan liian korkea. Ai miksikö pentodi? No, sen takia että triodissa syntyy aivan erityyppistä säröä, eikä se kuulosta tappiin asti väännetyltä Marsulta... |
SirElwood 30.12.2005 01:27:18 (muokattu 30.12.2005 01:28:29) | |
---|
EF86 ois kiva, mutta impedanssi vaan aivan liian korkea. Ai miksikö pentodi? No, sen takia että triodissa syntyy aivan erityyppistä säröä, eikä se kuulosta tappiin asti väännetyltä Marsulta... Heh, itsekin olen miettinyt tuon EF86 käyttöä, kun pari NOS putkea tuossa olisi. Ellen nyt ihan väärin muista, niin eikös Vox:n AC4 ole EF86 etusella? Nojoo... EDIT: Ai mutta, eikös se ole kytketty triodiksi? Niinkun näköjään tuo minun linkkikin. Tämmöinen on jostain minulle ajautunut: http://www.kolumbus.fi/teppo.gustafsson/el84_se2.gif Turha postaus siis kaikenkaikkiaan. |
kulmahiomakone 30.12.2005 02:02:27 | |
---|
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
maza 30.12.2005 15:02:55 | |
---|
Heh, itsekin olen miettinyt tuon EF86 käyttöä, kun pari NOS putkea tuossa olisi. Ellen nyt ihan väärin muista, niin eikös Vox:n AC4 ole EF86 etusella? Nojoo... EDIT: Ai mutta, eikös se ole kytketty triodiksi? Niinkun näköjään tuo minun linkkikin. Kyllähän EF86 toimii etusessa todella komeasti, tossa mun 6AK6-styrkkarissakin on EF86-etunen. Idea olikin käyttää sitä päätteenä. Anyway, löysin romulodjusta 20 kpl 6AK5-putkia nyt, mitäköhän noista saisi... |