Aihe: Straton rungon muotoileminen 1 | |
---|---|
![]() 12.12.2005 00:55:14 (muokattu 12.12.2005 00:55:54) | |
Olen alkanut väsäämään ensimmäistä kitaraani, Stratoa (tai siltä sen olisi ainakin tarkoitus näyttää). Kaulan ostin valmiina, koska ajattelin sen olevan mulle vähän turhan vaikeaa, eikä mulla ole käytössä kovin hyviä välineitä. Nyt olen sahannut bodyn muotoonsa pistosahalla. Sahanterä ei ilmeisesti ollut tarpeeksi jäykkä, koska sahaus meni kauttaaltaan hieman vinoon. Jos rungon laittaa pystyyn pöydälle, niin se on vinossa kuin Pisan kalteva torni ja tältä se näyttää, kun se on pöydällä "mahallaan": _______________ /_______________\ Tai no, ei sitä kyllä silmämääräisesti (tai suttuisesta kamerakännykän kuvasta, kts. allekirjoitus) huomaa, mutta suorakulman kanssa kylläkin. Olen saanut tuota korjattua melko hyvin hiomapaperilla, viilalla ja minihöylällä (samannäköinen kuin tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri … ;linkki=162220.htm&tuote=162220). Poraan kiinnitettävä pyöreä hiontajuttu (mikä lie nimeltään) voisi olla myös kätevä, jos sellaisen vain jostain löytäisin. Eihän sitä vinoutta varmaan kukaan edes huomaa, sitten kun reunat on pyöristelty jne. On mulla ihan kysymyskin. :) Miten ne "konttorit" (contours) olisi helppo tehdä, kun käytössä ei ole mitään ihmeellisiä vehkeitä? Yllämainittujen käsityökalujen lisäksi löytyy tasohiomakone, porakone ja pistosaha. Jonkun vehkeen voisin tietysti hankkiakin, kunhan se ei maksa maltaita (= yli 10 e ;)). Vai pitäisiköhän jättää tekemättä? Onko joku tehnyt Straton ilman contoureja? Kuvia? Kai sillä ilman niitäkin voisi soittaa, sillä Telessähän ei niitä ole ja tietääkseni silläkin voi soittaa, varmaksi en osaa sanoa, kun en ole itse koskaan kokeillut. ;) | |
![]() 12.12.2005 01:04:52 (muokattu 12.12.2005 01:06:07) | |
Kavahöylällä pääsee contourien kanssa aika hyvin alkuun. Kyllä countourit Stratoon kuuluu, vaikka eivät ne soitettavuuden kannalta paljoa merkitsekään. Keventävät vain bodyä ja näin vähentävät sustainia, mokomat ;) Vandalism: as beautiful as a rock in a cop's face | |
![]() 12.12.2005 01:28:00 | |
Olen alkanut väsäämään ensimmäistä kitaraani, Stratoa (tai siltä sen olisi ainakin tarkoitus näyttää). Kaulan ostin valmiina, koska ajattelin sen olevan mulle vähän turhan vaikeaa, eikä mulla ole käytössä kovin hyviä välineitä. Nyt olen sahannut bodyn muotoonsa pistosahalla. Sahanterä ei ilmeisesti ollut tarpeeksi jäykkä, koska sahaus meni kauttaaltaan hieman vinoon. Jos rungon laittaa pystyyn pöydälle, niin se on vinossa kuin Pisan kalteva torni ja tältä se näyttää, kun se on pöydällä "mahallaan": _______________ /_______________\ Tai no, ei sitä kyllä silmämääräisesti (tai suttuisesta kamerakännykän kuvasta, kts. allekirjoitus) huomaa, mutta suorakulman kanssa kylläkin. Olen saanut tuota korjattua melko hyvin hiomapaperilla, viilalla ja minihöylällä (samannäköinen kuin tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri … ;linkki=162220.htm&tuote=162220). Poraan kiinnitettävä pyöreä hiontajuttu (mikä lie nimeltään) voisi olla myös kätevä, jos sellaisen vain jostain löytäisin. Eihän sitä vinoutta varmaan kukaan edes huomaa, sitten kun reunat on pyöristelty jne. Osta sieltä Biltemasta hiomarullia. Löytyy muutamalla eurolla kumirullasarja papereineen, jotka laitetaan porakoneeseen. Siitä sitten vain hiomaan. Itse laitoin poran pystyyn pöydän reunaan ja näin rulla on aina kohtisuorassa pöydän pintaan. Body lepää pöydällä ja tulee suorat sivut. Jykki | |
![]() 12.12.2005 02:04:15 | |
Osta sieltä Biltemasta hiomarullia. Löytyy muutamalla eurolla kumirullasarja papereineen, jotka laitetaan porakoneeseen. Mistä Biltemasta? Se minihöylä on samanlainen kuin tuossa linkissä, mutta se on ostettu Hong Kongista (siis siitä halpakaupasta, ei Aasiasta). Lähin Bilteman myymälä näyttäisi olevan Jyväskylässä, mutta nettisivujen mukaan se ei ole vielä valmis, Helsinki olisi seuraavaksi lähinpänä. Ei oikein huvittaisi lähteä sotkemaan yli 200 kilometria fillarilla tuonne räntäsateeseen. Hmm, jos nyt lähtisin ajamaan keskinopeudella 15 km/h olisin perillä hieman klo 17 jälkeen. Myymälä näyttäisi olevan auki klo 19 saakka, joten ehtisin mainiosti. ;) Voisihan sieltä tietysti tilatakin, mutta postikulut ovat kuitenkin suhteettoman suuret noin pienelle ostokselle. Eiköhän tuollaisia hiomarullia löydy jostain mikkeliläisestä rauta- tai halpakaupasta. Pitää käydä etsimässä. Itse laitoin poran pystyyn pöydän reunaan ja näin rulla on aina kohtisuorassa pöydän pintaan. Body lepää pöydällä ja tulee suorat sivut. Mulla on porakoneentuki - joka on muuten ostettu Lidlistä kympillä - joka "muuntaa" tavallisen sähköporakoneen pylväsporakoneeksi. On varmaan ihan passeli tuohon hommaan. | |
![]() 12.12.2005 08:56:44 | |
Keventävät vain bodyä ja näin vähentävät sustainia, mokomat ;) Kitaran massan ja sustainin suhde ei taida olla ihan näin yksioikoinen. | |
![]() 12.12.2005 10:26:00 | |
Mistä Biltemasta? Se minihöylä on samanlainen kuin tuossa linkissä, mutta se on ostettu Hong Kongista (siis siitä halpakaupasta, ei Aasiasta). Lähin Bilteman myymälä näyttäisi olevan Jyväskylässä, mutta nettisivujen mukaan se ei ole vielä valmis, Helsinki olisi seuraavaksi lähinpänä. Ei oikein huvittaisi lähteä sotkemaan yli 200 kilometria fillarilla tuonne räntäsateeseen. Hmm, jos nyt lähtisin ajamaan keskinopeudella 15 km/h olisin perillä hieman klo 17 jälkeen. Myymälä näyttäisi olevan auki klo 19 saakka, joten ehtisin mainiosti. ;) Voisihan sieltä tietysti tilatakin, mutta postikulut ovat kuitenkin suhteettoman suuret noin pienelle ostokselle. Sorry, luulin linkkisi kautta, että olet jo käynyt biltemassa. Mulla on porakoneentuki - joka on muuten ostettu Lidlistä kympillä - joka "muuntaa" tavallisen sähköporakoneen pylväsporakoneeksi. On varmaan ihan passeli tuohon hommaan. Kyllä pitäisi toimia. Hiomarullan "kärki" pitää vain pudottaa aavistuksen pöydänpinnan alapuolelle. Itsellä on sellainen halpa porakonetuki jonka avulla porakoneen saa pöydän reunaan kiinni vaakaan tai pystyasentoon. Jykki | |
![]() 12.12.2005 11:39:56 | |
Kyllä niiden konttoreiden muotoilu onnistuu ihan raspilla ja taltallakin, joskin tovi siinä saattaa vierähtää, muutaman hikipisaran ohella. On se silti kevyempi rasti kuin 400 km pyöräreissu... Eiköhän tuollaisia hiomarullia löydy jostain mikkeliläisestä rauta- tai halpakaupasta. Pitää käydä etsimässä. Onnea ja menestystä. Ne ovat vaan usein turhan lyhkäisiä taikka sitten melko kalliita. Voipi silti olla, että tuurilla löydät ihan käyttökelpoista tavaraa ja vielä järkevään hintaankin. Ja on noita stratoja tehty ilman leikkauksia. Soittomukavuutta se hiukan syö mutta toimii se noinkin. Mää sano. | |
![]() 12.12.2005 12:13:06 | |
Kitaran massan ja sustainin suhde ei taida olla ihan näin yksioikoinen. Ei olekaan. Kyseessä oli sarkastinen lause kaikkia toinen toistaan "fiksumpien" maailmanparantajien sustaininparannuskeinoja kohtaan. Tämän selventämiseksi lauseen perässä oli vielä hymiö. Vandalism: as beautiful as a rock in a cop's face | |
![]() 12.12.2005 12:22:46 | |
Ei olekaan. Kyseessä oli sarkastinen lause kaikkia toinen toistaan "fiksumpien" maailmanparantajien sustaininparannuskeinoja kohtaan. Tämän selventämiseksi lauseen perässä oli vielä hymiö. ...josta huolimatta onnistuin jäykistelemään asiasta. Noh, eiks tänään oo maanantai.. :o) | |
![]() 12.12.2005 12:27:23 | |
...josta huolimatta onnistuin jäykistelemään asiasta. Noh, eiks tänään oo maanantai.. :o) Mites sitä sanotaankaan... Maanantait on niitä päivistä parhaimpia? :) Noh ainakaan nyt ei kenenkään pitäisi jättää contoureja tekemättä sen takia, että mä sanoin niiden heikentävän sustainia. Jos siis jaksavat lukea topicin loppuun asti. Vandalism: as beautiful as a rock in a cop's face | |
![]() 12.12.2005 14:01:42 | |
Contourien tekemiseen hyvä raspi on kova sana. Muutenkin hyvällä raspisarjalla saa paljon aikaan. Koneista niin pikkurälläkkä on myös monipuolinen, joskin pölyisä ja mölyisä vaihtoehto. | |
![]() 12.12.2005 14:03:41 | |
Kitaran massan ja sustainin suhde ei taida olla ihan näin yksioikoinen. Surullinen esimerkki oli Ibanez Artist 2622 EQ -koemalli joka oli täys-messingistä konstruoitu. 8) Ei mullistavan sustainikas ollut se.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." | |
![]() 12.12.2005 15:38:23 | |
Contourien tekemiseen hyvä raspi on kova sana. Muutenkin hyvällä raspisarjalla saa paljon aikaan. Ja raspia mukavampi käyttää on tollanen Stanleyn Surform -raspihöylä http://www.stanleytools.com/default … p;CATEGORY=SURFORM+TOOLS+AND+BLADES Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 12.12.2005 15:48:28 | |
Käsinauhahiomakoneella minä tollaset teen. Juu, pölisee mielettömästi, mutta maskia vaan nokan eteen. Tietty onhan näitä askartelukeskuksia ja puutyöluokkia missä on semmonen isompi nauhahiomakone. Sillä saa muodot ja viistoumat tehtyä ja peukalot rikki todella kätsysti. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! | |
![]() 12.12.2005 21:29:29 | |
Tuo vinous pistosahalla tulee helposti kurvissa paksua lankkua sahatessa. Siksi se kaiketi olisi hyvä sahata vannesahalla tai leikata muotoonsa sapluunan ja jyrsimen laakeriterän kanssa. Kaikkia näitä kolmea tapaa olen käyttänyt. Bilteman hiomarulla on tuotenumeroltaan 20824 ja hintaa sillä on 3,95 Euroa. Rullan pituus on 50mm, joten riittää juuri mukavasti 45mm bodiin. Nämä ovat olleet yksi parhaita työkaluja esim. Straton kurveja tehdessä. Nopeuttaa sairaasti. Suosittelen. Jykki | |
![]() 23.12.2005 19:27:50 | |
avausviestaajan kitara lienee jo muotoilujen puolesta valmis, mutta juuri tulin rakentelupuuhista ja huomasin (ensi kertaa kitaralle testatessani), että rälläkkä ja esim. 60 lamellilaikka antaa oikein käytettynä ja varovasti rälläköitynä nopean ja helpon raakamuotoilun. Joku oli muistaakseni lessun kannen tehnyt samalla laitteella, mutten sitä topiqqia löytänyt. Suosittelen erittäin kovasti kaikille, joilla rälläkkä kädessä pysyy. Mutta vielä varotuksen sana: se syö aika nopiaan. That's the spirit - Tuo on pirtua. | |
![]() 23.12.2005 19:32:46 | |
avausviestaajan kitara lienee jo muotoilujen puolesta valmis Kyllähän se on. Itse asiassa se on pintakäsittelyä vaille valmis. Pari päivää sitten ruuvasin sen kasaan ja laitoin kielet testimielessä. Kyllähän se soi, mutta en minä kyllä tuollasta kitaraa kaupasta ostaisi. ;) Kuvia ja tarkempia tietoja tulee jonkun ajan kuluttua. Löysin sellaisen poraan kiinnitettävän hiomarullan, jolla sain sivut suoristettua. Tein myös contourit samaisella kapistuksella. Onnistui ihan hyvin. Aika nopiaan sekin kitaraa söi ja pölyä tuli aivan mahdottomasti. :) | |
![]() 30.12.2005 12:46:04 | |
No meninpä minäkin sahaamaan pistosahalla podin irti ja samaa jälkeä tuli kuin keskusketelun aloittajalla. Toinen puoli jäi hieman leveäksi. Kun katsoo paksummalta puolelta podia niin huomaa sahaus jälkien perusteella että jossain kohdissa on noin sentti ylimääräistä. Ajattelin käydä hakemassa rautakaupasta puukon ja vedellä sillä pahimmat kohdat pois. | |
![]() 31.12.2005 14:27:55 | |
..Ajattelin käydä hakemassa rautakaupasta puukon ja vedellä sillä pahimmat kohdat pois. Puukkoa kätevämpi on kavahöylä http://www.mikavanhala.fi/venesivut/tyokalut/sivu.html G-strings are for strippers | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)