Aihe: Basson runkopuu?
1 2
Hannu H.
02.10.2005 18:19:34

Elikkä tässä vireillä idea tehdä tohon mun bassoon (yamaha rbx270) uus runko. Kaulan otan yamahasta kun se on mukavan oloinen tassuun ja elektroniikkakin välttää.

Vaan kun on tietous noista "bassopuulajeista" perin hatara.
Perus mahongit ja lepät sun muut ja niiden luonteet on kitarapuolelta tuttuja, mutta mimmosias nämä?
-Lehmus
-Koa
-Poppeli
-Walnut (saksanpähkinä?)

Jotain muita sopivia puita?
Tarkoitus vetästä vaan joku vaha tai öljy pintaan joten sais olla mukavan näköstä puuta. Saatavuus suomesta ei olis pahitteeksi sekään..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
vrajala
02.10.2005 18:58:09 (muokattu 02.10.2005 19:07:30)
Saatavuus suomesta ei olis pahitteeksi sekään.

Unohda sitten tuo Koa.

Ideoita voit kahtella vaikka tuolta: http://www.warmoth.com/bass/options/options_bodywoods.cfm Siellä on myös kohtuulliset kuvaukset puiden ominaisuuksista

Noiden esittämiesi lisäksi Suomesta saatavia, yleisemmin käytettäviä vaihtoehtoja on vaikka:
-Saarni
-Vaahtera
-Bubinga

Kokeilunhaluiselle löytyy sitten vaikka mitä.

Kotimaiset koivu ja haapa voisivat myös toimia ihan mallikkaasti. Ainakaan nuista ei joudu maksamaan itseään kipeäksi.

Edit: En huomannut tätä:
Tarkoitus vetästä vaan joku vaha tai öljy pintaan joten sais olla mukavan näköstä puuta.

Poppeli ja lehmus eivät ole kovinkaan häävin näköisiä puita. Haapa voi joidenkin mielestä olla, joskaan luonnetta siinä ei kauhiasti ole.

Pähkinä ja Bubinga ovat ainakin hyviä ihan öljyttyinäkin. Ne ovat myös melko kovaa tavaraa, mikä kompensoi öljy/vaha -käsittelyn lakkapintaa hennompaa suojaa. Varsinkin haapa ja lehmus mutta myös poppeli ja joissain määrin leppäkin ovat melko pehmeitä puita. Näillä öljy/vahakäsitelty pinta on melko herkkä kolhuille. Tosin ainakin lepälle noita käsittelyjä on tehty paljon ja ihan tyytyväisiä ihmiset ovat niihin olleet.
Ota näistä sitten selvää
Hannu H.
02.10.2005 19:01:38

Unohda sitten tuo Koa.

Unohdettu.

Ideoita voit kahtella vaikka tuolta: http://www.warmoth.com/bass/options/options_bodywoods.cfm Siellä on myös kohtuulliset kuvaukset puiden ominaisuuksista

Pitänee käydä lueskelemassa

Kokeilunhaluiselle löytyy sitten vaikka mitä.

Kotimaiset koivu ja haapa voisivat myös toimia ihan mallikkaasti. Ainakaan nuista ei joudu maksamaan itseään kipeäksi.

Haapaa löytyisikin lankkutavarana, mutta sitä pitäisi sitten vaan kuivatella tovin sisätiloissa. Autotallikuivaa tällä hetkellä.
Lothlean
02.10.2005 20:51:04
Oon jostain kuullut, että haapa on siinä mielessä kenkkua puuta, koska se tylsyttää työkaluja nopeasti ja helposti. Löytyykö tälle ihan faktatietoa keneltäkään?
Hannu H.
02.10.2005 21:32:38

Oon jostain kuullut, että haapa on siinä mielessä kenkkua puuta, koska se tylsyttää työkaluja nopeasti ja helposti. Löytyykö tälle ihan faktatietoa keneltäkään?

Näin olen itsekin kuullut. Käsittääkseni se kerää rautaa (tai jotain muuta mineraalia) maasta melko reippaasti ja tämä aiheuttaa sen tylsymisen sitten. Puuekspertit valaiskoot tarkemmin..
Puavali
02.10.2005 22:10:54
Näin olen itsekin kuullut. Käsittääkseni se kerää rautaa (tai jotain muuta mineraalia) maasta melko reippaasti ja tämä aiheuttaa sen tylsymisen sitten. Puuekspertit valaiskoot tarkemmin..

Piitä. Oliko se haapa vai leppä, joka tylsyttää terät?
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
vrajala
02.10.2005 23:35:44
On se haapa. Mutta ei vaikutus ainakaan mun havaintojeni mukaan ole kovin merkittävä. Asia on ehkä pikkasen eri jossain teollisessa sarjatuotannossa. Kyllä mäkin silti varon kalliimpien terien ja sahojen käyttöä tuon kanssa. Mutta siis mitään merkittävää tylstymistä en oman suppean kokemukseni puitteissa ole havainnut.
Ota näistä sitten selvää
ktvr
03.10.2005 09:18:02
Suomalainen soitinrakennuspulju Woodyguitars (www.woodyguitars.com) kehuu haapaa tälviissiin:

"Haapa (engl. aspen) on erittäin vaalea puu joka on myös erittäin kevyttä. Parasta tässä puussa on hyvin tasainen ja voimakas ääni (sekä ylä- että alaäänillä). Puu on ulkonäöllisesti kaunista ja lakattuna se heijastaa valoa loimuvaahteran tavoin, mutta siinä ei ole nähtävissä selviä loimuja. Ainoa hankaluus haavan käytössä on sen taipumus tylsyttää työstämisessä käytettyjen työvälineiden terät erittäin nopeasti, jonka vuoksi tätä puulajia ole käytetty soitinten massavalmistuksessa. Tämä on kuitenkin pieni hinta loistavaäänisestä soittimesta. Suosittelen."
ktvr
03.10.2005 09:40:28 (muokattu 03.10.2005 10:17:04)
oops
Hannu H.
03.10.2005 11:17:27 (muokattu 03.10.2005 17:49:13)

Suomalainen soitinrakennuspulju Woodyguitars (www.woodyguitars.com) kehuu haapaa tälviissiin:

"Haapa (engl. aspen) on erittäin vaalea puu joka on myös erittäin kevyttä. Parasta tässä puussa on hyvin tasainen ja voimakas ääni (sekä ylä- että alaäänillä). Puu on ulkonäöllisesti kaunista ja lakattuna se heijastaa valoa loimuvaahteran tavoin, mutta siinä ei ole nähtävissä selviä loimuja. Ainoa hankaluus haavan käytössä on sen taipumus tylsyttää työstämisessä käytettyjen työvälineiden terät erittäin nopeasti, jonka vuoksi tätä puulajia ole käytetty soitinten massavalmistuksessa. Tämä on kuitenkin pieni hinta loistavaäänisestä soittimesta. Suosittelen."

Kai se sit pitää käydä sopivat siivut sahaamassa ja pistämässä kuivumaan =)

EDIT: Mitäs suuret puuvelhot sanois että kauanko pitäis vielä sisällä kuivatella kun on ollut nyt jo ainakin 3-vuotta autotallissa kuivumassa nuo?

EDIT2: jotain tänsuuntasta tulossa siitä bodysta:
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/images/bassopiirros.jpg
Vähän tärähti kuva näemmä... siinä on paperilla vaan yksi viiva..
pjl
04.10.2005 13:24:07 (muokattu 04.10.2005 13:24:25)

Asioista mitään tietämättömänä totean että sanovat pähkinäpuun olevan hyvä basson runkopuu. Itse teen kitaran ko. materiaalista.
Basismi
04.10.2005 13:44:31
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/images/bassopiirros.jpg

Tuollanen perusnätti. Mutta vähän sulla on sekavia sarjakuvia...
Viistous helpottaa soittamista!
Hannu H.
04.10.2005 14:28:48

Tuollanen perusnätti. Mutta vähän sulla on sekavia sarjakuvia...

Heh. Ei sarjakuvien niin selväjärkisiä tartteekkaan olla ;)
Hannu H.
13.02.2006 00:15:44

Koska ketjukin on jo 131 päivää vanha, oli aika tehdä vaihteeksi jotain bassolle..

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/paja/basso2.jpg

Huomenna jos kattelis noita sapluunoita jyrsimistä varten..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Harry Manback
13.02.2006 15:59:00
Tuo body on nyt siis ilmeisesti haapaa? Näyttää oikein lupaavalta, toivottavasti on tulossa lisää (ja selkeämpiä) kuvia!
Hannu H.
13.02.2006 16:32:05

Tuo body on nyt siis ilmeisesti haapaa? Näyttää oikein lupaavalta, toivottavasti on tulossa lisää (ja selkeämpiä) kuvia!

Body on haapaa joo. Kuvia tulossa, jahka on jotain kuvattavaa =)
Tänään sain nyt ainakin piirreltyä sapluunan, mutta vielä pitäis se siirtää vanerille ja rei'ittää..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
AndyH
13.02.2006 19:47:25
Itse teen Straton runkoa haavasta enkä ole mitään merkittävää tylsymistä huomannut esim. taltat pysyvät ihan hyvin terässä.
Crackis
13.02.2006 20:16:20
Meidän basistipojalla on Ibanezin "hampurilainen". Body on siis mahonkia, jonka molemmilla puolilla on noin sentin paksuiset vaahteralätkät. Vahattuna varsin nätti basso ilman mitään sävytystä
Shit happens when u party naked
RekoS
15.02.2006 16:41:06
Itse teen Straton runkoa haavasta enkä ole mitään merkittävää tylsymistä huomannut esim. taltat pysyvät ihan hyvin terässä.

minäkin teen Stratoa haavasta, enkä ole minäkään huomannut mtn merkittävää terien tylsymistä. Hienohan siitä tulee, mutta on kyllä erittäin pehmeää puuta ja pienikin kolhaisu tekee ison lommon. Tuleepahan kevyt ;)
Hannu H.
16.02.2006 10:08:14

minäkin teen Stratoa haavasta, enkä ole minäkään huomannut mtn merkittävää terien tylsymistä. Hienohan siitä tulee, mutta on kyllä erittäin pehmeää puuta ja pienikin kolhaisu tekee ison lommon. Tuleepahan kevyt ;)

Ei tuo varmaan tolleen yhdessä kappaleessa tuu esille, mutta jos satakin skebaa vetäsee putkeen niin voi ruveta jo eroa näkymään vaikka leppään verrattuna.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)