Daunt 03.03.2006 13:48:07 | |
---|
Mikähän on "oikeaoppinen" tapa kytkeä mikkipiuha monoplugeihin? Vaihtoehtoja on ainakin neljä. Olen tehnyt näitä parilla eri tavalla, mutta mikä on oikeasti järkevin? |
magic 03.03.2006 15:23:37 (muokattu 03.03.2006 15:26:22) | |
---|
Mikähän on "oikeaoppinen" tapa kytkeä mikkipiuha monoplugeihin? Vaihtoehtoja on ainakin neljä. Olen tehnyt näitä parilla eri tavalla, mutta mikä on oikeasti järkevin? Tässä varsin kattava dokumentti eri kaapelien kytkennästä : http://www.rane.com/note110.html Sinun tapauksessa ilmeisesti kyseessä numero 5 ! t. Magic |
Grabel 03.03.2006 15:56:22 (muokattu 04.03.2006 13:47:14) | |
---|
Hifimaailmassa järkevästi perusteltu tapa on seuraava: Vaippa kiinni runkoon ainoastaan toisesta päässä ja toinen (vaikka punainen) sisällä kulkevista johtimista kiinni keskiosaan kummassakin päässä. Toinen (vaikka musta) sisällä kulkevista johtimista liitetään runkoon kummastakin päästä. Signaalin optimaalinen kulkusuunta on: signaali sisään siitä päästä, johon vaippa on liitetty. Tällä menetelmällä pyritään siihen, ettei piuhaan siirtyvät häiriöt kulkeutuisi eteenpäin niin hyvin. (viisaammat ovat kertoneet..) Mutta kuitenkin, tapa on yleisesti hyväksytty ja käytetty hifipalstoilla. Itse olen tehnyt kunnollisia instrumenttikaapeleita käyttämällä Neutrikin plugeja (mustia), Taskerin sähköisiltä arvoiltaan kunnollista kaapelia (muistaakseni malli C800) ja "hopeatinaa" -> lopputulos on sekä ulkoisesti vakuuttava että teknisiltä arvoiltaan moitteeton! Juotokset kannattaa sitten tehdä erityisen huolella, koska piuhojen ongelmat johtuvat yleensä juuri niistä! Edit: ajatusvirhe.. |
Gypsy 03.03.2006 17:32:28 | |
---|
Hifimaailmassa järkevästi perusteltu tapa on seuraava: Vaippa tietenkin runkoon kiinni kummassakin päässä ja toinen (vaikka punainen) sisällä kulkevista johtimista kiinni keskiosaan kummassakin päässä. Toinen (vaikka musta) sisällä kulkevista johtimista jätetään "ilmaan" toisesta päästä ja toinen pää liitetään runkoon. Signaalin optimaalinen kulkusuunta on: signaali sisään siitä päästä, jossa kummatkin "sisäjohtimet" ovat juotettuina. Tällä menetelmällä pyritään siihen, ettei piuhaan siirtyvät häiriöt kulkeutuisi eteenpäin niin hyvin. (viisaammat ovat kertoneet..) Mutta kuitenkin, tapa on yleisesti hyväksytty ja käytetty hifipalstoilla. Ite olen kuullu semmosen version, että nimenomaan vaippa jätetään toisesta päästä kytkemättä, jonka sisällä sitten häiriöiltä turvassa menee signaali. Siis sisemmistä piuhoista kummatkin kiinni kummastakin päästä. Ja näin se ainakin mun mielestä järkevämmmältä kuulostaa. |
jarmos 03.03.2006 17:46:20 | |
---|
Ite olen kuullu semmosen version, että nimenomaan vaippa jätetään toisesta päästä kytkemättä, jonka sisällä sitten häiriöiltä turvassa menee signaali. Siis sisemmistä piuhoista kummatkin kiinni kummastakin päästä. Ja näin se ainakin mun mielestä järkevämmmältä kuulostaa. Noin minäkin olen niitä rakennellut, eli aippa vain toisesta päästä kytketty, syntyy ns. faradin häkki joka suojaa ulkoisilta häiriöiltä. (olikohan toi faradin oikein kirjotettu?) Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
Aki 03.03.2006 17:55:09 | |
---|
Vaippa irti toisesta päästä on satunnaisesti käytössä kitarapiuhoissa, mutta kun mikissä on ne kolme täysin omaa karvaansa (ja runko), ei jippoilu oikein ole mahdollista. Eli. XLR -liittimen napa 1 - Plugin runkoon XLR -liittimen napa 2 - Plugin keskelle/kärkeen XLR -liittimen napa 3 - Plugin runkoon Ne XLR-liittimen napanumerot lukevat pienellä niiden juotoskorvakkeiden vieressä. |
SaBer 04.03.2006 11:20:41 | |
---|
Ideaalisessa häiriösuojassa ei kulje virtaa --> vaippa vaan toisesta päästä kiinni "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
Grabel 04.03.2006 13:43:33 | |
---|
Ite olen kuullu semmosen version, että nimenomaan vaippa jätetään toisesta päästä kytkemättä, jonka sisällä sitten häiriöiltä turvassa menee signaali. Siis sisemmistä piuhoista kummatkin kiinni kummastakin päästä. Ja näin se ainakin mun mielestä järkevämmmältä kuulostaa. Sekoilin aikaisempaa viestiä kirjoittaessani... Noin se pitää tietenkin olla, kuten Gybsy kirjoittaa.. (ja tuolla tavalla olen siis ne piuhani tehnyt :) |
Aki 04.03.2006 17:47:13 (muokattu 04.03.2006 17:47:37) | |
---|
Ideaalisessa häiriösuojassa ei kulje virtaa --> vaippa vaan toisesta päästä kiinni Voit siis kokeilla pistää plugin päästä + +:aan, - runkoon, ja vaippa runkoon, ja jättää XLR-liittimen päästä vaipan irti ja kytkeä - navan sekä 1 että 3 napoihin. Tavallisesti sitä ei tosin tehdä näin. |
Daunt 05.03.2006 11:31:54 | |
---|
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että piuhan molempiin päihin tulee monoplugi. Mikä sitten on paras vaihtoehto näistä: 1. Laittaa plussan kärkeen ja miinuksen runkoon. Vaippa jää pois. 2. Laittaa plussan kärkeen ja vaipan runkoon. Miinus jää pois. 3. Laittaa plussan ja miinuksen kärkeen ja vaipan runkoon. |
SaBer 05.03.2006 11:44:00 | |
---|
Voit siis kokeilla pistää plugin päästä + +:aan, - runkoon, ja vaippa runkoon, ja jättää XLR-liittimen päästä vaipan irti ja kytkeä - navan sekä 1 että 3 napoihin. Tavallisesti sitä ei tosin tehdä näin. Tarkoitin monoplugia, niinkuin alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin. Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että piuhan molempiin päihin tulee monoplugi. Mikä sitten on paras vaihtoehto näistä: 1. Laittaa plussan kärkeen ja miinuksen runkoon. Vaippa jää pois. 2. Laittaa plussan kärkeen ja vaipan runkoon. Miinus jää pois. 3. Laittaa plussan ja miinuksen kärkeen ja vaipan runkoon. Tapa 1, paitsi, että vaippa on toisesta päästä kiinni rungossa. "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
Botne80 05.03.2006 15:39:29 | |
---|
3. Laittaa plussan ja miinuksen kärkeen ja vaipan runkoon. Tämä on ehkä kaikista helpoin tehdä (saa siistin näköisenkin) ja ihan toimiva. Vaihtoehdoista lähimpänä normaalia kitarapiuhaa. -isolla ja isosti- |
Aki 06.03.2006 01:21:47 | |
---|
Tarkoitin monoplugia, niinkuin alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin. Ahaa, ymmärsin siis väärin. Käsitin mikkipiuhan mikkipiuhana eikä pelkkänä kaapelina. Tapa 1, paitsi, että vaippa on toisesta päästä kiinni rungossa. Näin. Ja se irtonainen pää kait kitaran päässä, ainakin jonkun valmistajan jossain mallissa näin suositeltiin. |