Aihe: Pari kysymystä aloittelevalta nikkarilta 1 | |
---|---|
![]() 18.04.2005 22:33:07 | |
Tarkoituksena minun olisi rakentaa kesän aikana Explorer-mallinen kitara neck-thruna 24 nauhalla ja mahdollisesti Lo-Pro Edge-tallalla. Floikka tosin saattaa jäädä haaveeksi, jos homma ei ota sujuakseen. Tässä on jo jonkun aikaa tullut suunniteltua keppiä, mutta koska olen ensikertalainen rakentelun parissa, niin tietysti siinä herää monenlaisia kysymyksiä. Useimpiin on jo löytynyt vastaukset täältä foorumeilta, mutta joihinkin edes haku ei tuota tuottavan tulosta. Ehkäpä siis joku asioihin perehtyneempi osaisi vastata minulle muutamaan kysymykseen.. Mistä löytyisi nauhauritettu eben-puinen otelauta? Spelektroniikka, Millbrook ja Soitinrakentajatamf näyttävät tarjoavan kyllä eben-lankkua, vaan en kyennyt löytämään nauhauritettua vastaavanlaista. Minulla on CAD-muotoisia kitarapiirustuksia, mutta niissä on ilmoitettu tallan sijainti epämääräisesti. Mistä siis löydän oikean etäisyyden tallalle ja vaikuttaako tähän muut asiat kuin tallan tyyppi ja kaulan pituus? | |
![]() 18.04.2005 22:58:35 (muokattu 18.04.2005 22:59:22) | |
Mistä löytyisi nauhauritettu eben-puinen otelauta? Spelektroniikka, Millbrook ja Soitinrakentajatamf näyttävät tarjoavan kyllä eben-lankkua, vaan en kyennyt löytämään nauhauritettua vastaavanlaista. Soitinrakentajat AMF:ltä saa valmiiksi uritettuja otelautoja. Sahausmaksu on muistaakseni 12 euroa tai jotain sinnepäin. Hinnastosta selviää. Minulla on CAD-muotoisia kitarapiirustuksia, mutta niissä on ilmoitettu tallan sijainti epämääräisesti. Mistä siis löydän oikean etäisyyden tallalle ja vaikuttaako tähän muut asiat kuin tallan tyyppi ja kaulan pituus? Tallan etäisyys kitaran kahdennestatoista nauhasta on sama kuin satulan etäisyys kahdennestatoista nauhasta. Tallan kiinnitysreiät tai tolppien holkinreiät kannattaa tehdä vasta sitten, kun tietää kahdennentoista nauhan paikan. X | |
![]() 18.04.2005 23:10:48 | |
Kitoksia pikaisesta vastauksesta! Kyllähän tuolta AMF:n sivuilta löytyikin tuo nauhaurien sahaus, kun nyt osasi etsiä ja näyttäisi olevan 13,5e. Otelaudan aihio on 23e ja yhteensä nuo tekevät 36,5e + postikulut. Vähän hintavaksihan tuo tulee, mutta ehkäpä homma kannattaa jättää ammattimiehille. Lienee myös syytä ilmoittaa haluttu uramäärä ja skaala, kun lähtee tuollaista tilaamaan? | |
![]() 19.04.2005 01:26:23 | |
Tarkoituksena minun olisi rakentaa kesän aikana Explorer-mallinen kitara neck-thruna 24 nauhalla ja mahdollisesti Lo-Pro Edge-tallalla. Floikka tosin saattaa jäädä haaveeksi, jos homma ei ota sujuakseen. Tuo Floikka ei ole läheskään suurin vaikeuksien aiheuttaja tollasessa rojektissa, joskin oman esanssinsa se kyllä antaa. Jos touhuat jonkinlaisten valmiiden kuvien kanssa olisi tallan oltava saman tyyppinen tai tietyt samat ehdot täyttävä kuin kuvassa oleva. Tällaisia ovat mm. kielijako, tallan korkeus ja mahd. kiinteä pyöristyssäde (esim. T-O-M tai Floyd Rose). Kaikkia noita edellä mainittuja voidaan kyllä soveltaa kunhan tiedetään mihin kaikkiin kohtiin soittimessa ne vaikuttavat. Mistä siis löydän oikean etäisyyden tallalle ja vaikuttaako tähän muut asiat kuin tallan tyyppi ja kaulan pituus? Oikea etäisyys tallalle mitataan satulan otelaudan puoleisesta reunasta kielipalan "harjalle", ts. kohtaan jossa kielen värähtely tallalla alkaa. Tämä mitta on kitaran skaala (esim. 25,5"=647,7mm) + tietty määrä kompensaatiota jolla korjataan kielen painamisen aiheuttaman venymän vaikutusta. Sopivan etäisyyden voit mitata jostain valmiista soittimesta. Mä laitoin muistaakseni viimeksi 24,75" skaalalle ja T-O-Mille n. 4 milliä ja oli hiukan liian vähän. Voi olla että muistan väärinkin. Lienee myös syytä ilmoittaa haluttu uramäärä ja skaala, kun lähtee tuollaista tilaamaan? Osaavat ne sitä kysyäkin. "Tuleeko tää Les Pauliin vai Stratoon?" "Otetaan LP:n skaalalla 24 nauhainen lauta" "Les Paulissa on vain 22 nauhaa" "Joo, mutten mä sellasta teekään" Jne. Kyllä sen pitäs luonata kunhan selittää. Ei muuta kuin onnea rojektiin. Voi sitä kesällä silti muutakin tehdä kun hengittää sahanpurua, joskaan ei mitään yhtä mielekästä. Ota näistä sitten selvää | |
![]() 19.04.2005 10:20:55 (muokattu 19.04.2005 10:22:46) | |
...tietty määrä kompensaatiota jolla korjataan kielen painamisen aiheuttaman venymän vaikutusta. Sopivan etäisyyden voit mitata jostain valmiista soittimesta. Mä laitoin muistaakseni viimeksi 24,75" skaalalle ja T-O-Mille n. 4 milliä ja oli hiukan liian vähän. Voi olla että muistan väärinkin. Tuo kompesaation määrä on ehkä kaikkein kriittisintä juuri till och med -tallalla, jossa säätövaraa ei liiaksi ole. Toisaalta tom:in voi laittaa vinoon, joka taas esim. ei kampitallojen kanssa käy. Lisäksi kompensaation määrä riippuu käytetyn kielisetin paksuudesta sekä kielten korkeudesta. Muistaakseni itse käyttämälläni hiotulla 13 setillä ja suhteellisen matalalla aktionilla ala-een vaatima kompensaatio on luokkaa 5-6 milliä ja ylä-ee ei sitten vaadi kuin ehkä millin tai kaksi. Eli jos tallassa piisaa säätövaraa, niin sen voi iskeä suunnilleen siihen skaalan nimellismitan päähän. Ei sitä nääs liian pitkällekään parane sijoittaa. X | |
![]() 19.04.2005 11:06:32 | |
Mistä löytyisi nauhauritettu eben-puinen otelauta? Tuoltapa hommaan itse seuraavaksi (kun ei jaksa sahailla uria ;o) http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,_wood/Fingerboards.html Mitä tulee tuohon tallan kompensointiin, niin ohuen e-kielen säätö kannattaa laittaa aika "eteen" ja mitoittaa sitten skaalan mukaan (+ vaikka milli kompensaatiota), tällöin muut kielet menevät aika passelista kohdalleen koska ohuin E-kieli on kuitenkin se jonka tallapala on etuimmaisena. Tallan paikkoja ei piirustuksista kannata katsoa, vaan kun kaula on paikallaan niin mitoittaa sitten se hollilleen joka suunnasta. "I love the smell of napalm in the morning" -Captain Kilgore | |
![]() 19.04.2005 14:16:36 | |
Tuolla stewmacissä on tommonen nauhanpaikan laskin mikä myös ehdottelee eri tallamalleille tota kompensaatiota. http://www.stewmac.com/FretCalculator | |
![]() 19.04.2005 16:00:11 | |
Eiköhän tämä tästä ala rakentumaan näillä tiedoilla. Pitää kysellä tuolta AMF:ltä noista otelaudoista ja hankkia piirustukset paperimuotoon, niin helpottuu tuo suunnittelu. Onhan tässä vielä vaikka mitä tehtävää, mutta eiköhän ne asiat loksahda paikoilleen. Paremmin se kesä kuitenkin menee autotallissa nikkaroiden kuin tietokoneen ääressä istuen ;) | |
![]() 02.04.2006 22:32:14 | |
Teräskielikitarassa bassopuolelle n. +5mm kompensaatio diskanttiin1-2mm. Sitten luusta säädetään loput. Nailonkielikitarassa riittää 1-2mm eli luun leveys. Kitaran skaala on esimerkiksi 65 cm silloin 12. nauha tulee 32.5 cm ja talla (65 cm +kompensaatio) satulasta mitattuna. Ensimmäinen nauhaväli eli väli satulasta 1. nauhaan tulee olla vähän ideaalia lyhyempi ja säädetään satulaluusta, jos on tarpeen. Ideaali nauhaväli saadaan käyttämällä sopivasti lukua (12 juuri 2) kertoimena tai jakajana. Tuo luku on kahden peräkkäisen tasaväreisen nuotin taajuuksien suhde (siis 12 säveljärjestelmän puolisävelaskeleen) Hyvällä viritysmittarilla säätö onnistuu parhaiten. Jos ei ole mittaria, niin 12. nauhan huiluääni ja nauhaan painettu ääni säädetään samoiksi. Jos kaula olisi ellipsillä, jonka polttopisteissä satula ja talla olisivat, ei kielen jännitys muuttuisi eri nauhoilta painettaessa, mutta painaminen ylipäätään toisi pienen jännityslisäyksen, joka kompensoidaan satulalta ensimmäiseen nauhaan niin, että esimerkiksi vapaa E ja 1. nauhan F soivat tarkasti. loppu kompensoidaan tallalta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)