re infecta 28.03.2006 12:33:03 (muokattu 28.03.2006 12:40:05) | |
---|
Neckthru-kaulani on muuten loistava käteen, mutta kiiltävä lakka takkua käteen, varsinkin pienen hikeentymisen jälkeen. Lisäksi kaula kerää tällaisenaan hirveästi likaa. Millä tekniikalla ja hiomapaperilla (?) saisin kaulan kitkaa madallettua? Millä tavalla hionta kannattaa toteuttaa (mistä kohtaa aloittaa, millä liikkein, mitkä välineet)? Kertokaa kaikkea muutakin oleellista, ettei tällainen aloittelija ryssi kaulaansa. :) |
Juzzu 28.03.2006 12:41:32 | |
---|
No esim. teräsvillalla voinee ottaa sitä kiiltoa ja "tahmaavuutta" poies. Mutta mitä enemmän karhennat kaulan pintaa, sitä enemmän se kerää kakkaa. Vähitenhän se siloisin pinta likaantuu. So just shut your face and take a seat
Because after all, you're just talking meat...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
re infecta 28.03.2006 12:44:31 (muokattu 28.03.2006 12:45:34) | |
---|
No esim. teräsvillalla voinee ottaa sitä kiiltoa ja "tahmaavuutta" poies. Mutta mitä enemmän karhennat kaulan pintaa, sitä enemmän se kerää kakkaa. Vähitenhän se siloisin pinta likaantuu. OK, näinhän se varmasti on. Mutta kakasta sitten viis. Kitkattomuutta haluan, eli pystytkö antamaan tarkempaa vinkkiä, millaisella villalla ja MITEN työtästän? :) |
Juzzu 28.03.2006 12:48:07 | |
---|
OK, näinhän se varmasti on. Mutta kakasta sitten viis. Kitkattomuutta haluan, eli pystytkö antamaan tarkempaa vinkkiä, millaisella villalla ja MITEN työtästän? :) No ennoo koskaan ite moista kokeillut, joten kokemuksen puolesta en osaa sanoa. Mä varmaan ottaisin vaan villaa käteen ja alkaisin hinkkaamaan, kevein vedoin ensin että näkee miten puree. Visuaalisen ilmeen kannalta olisi varmaan hyvä joko hio vaan yhteen suuntaan tai sitten tehdä kunnon sekamelskta, huonoimman näköinenhän olisi sellainen "Suurin osa vedoista vähä tuonnepäin ja pari sitten tuosta ristiin". So just shut your face and take a seat
Because after all, you're just talking meat...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
re infecta 28.03.2006 12:50:50 | |
---|
Entäpä vedellä ja jotain hiomapaperia? |
Jymi 28.03.2006 13:36:10 (muokattu 28.03.2006 16:10:44) | |
---|
Kerran kokeilin 2000 vesihiomapaperia ja autovahaa. Eli ensin pieni hionta ja veden kanssa luonnolisesti. Sitten sen hiotun pinnan vahaus autovahalla. Tuntui miellyttävältä eikä takerrellut. Näyttikin ihan hyvältä. Tuo hionnan voisi tehdä myös kaikista hienoimmalla teräsvillalla. Jos pystyt kokeilemaan lopputulosta ensin johonkin huomaamattomaan paikkaan, niin aina parempi. EDIT: Niin paljastetaan nyt, että kokeilu oli aikanaan vahinko. hionnan jälkeen oli tarkoitus kiillottaa, mutta kiillotusaineen sijasta tulikin vahingossa lyötyä vahaa siihen pintaan. Lopputulos oli hyvin samankaltainen, kuin joskus myymäni Am. series Fenderin kaulan pinta. |
Zon 28.03.2006 13:45:06 | |
---|
Tämä menee hiukka ot:ksi, mutta yksi kaveri vetäsee kaulan takapuolelta aina meetwurstilla ennen keikkaa. Kuulemma luistaa aika hyvin. Eikä ollut vitsi. Em mie tiijä, mie oon maalta.
Tiluttaisin jos osaisin, nyt mie teen polttopuita. |
Jebe- 28.03.2006 14:06:03 | |
---|
Tämä menee hiukka ot:ksi, mutta yksi kaveri vetäsee kaulan takapuolelta aina meetwurstilla ennen keikkaa. Kuulemma luistaa aika hyvin. Eikä ollut vitsi. Ja kädet tuoksuu herkulliselta keikan jälkeen. |
vrajala 28.03.2006 17:56:17 | |
---|
Hieno teräsvilla ja hieno karhunkieli toimivat ihan mukavasti. Kuten varmaan hiomapaperikin, enoovaakokeillu. Liian hienolla paperilla ei kannata vedellä, se pinta meinaan kiillottuu sitten soitellessa takaisin. Joku 1500 vois olla mun veikkaukseni sopivasta. Mää sano. |
re infecta 28.03.2006 18:09:30 (muokattu 28.03.2006 18:25:41) | |
---|
Hienolla teräsvillalla+vedellä tein ja hyvä tuli. :) Nyt kun lakka on ohennettu ja pinta on matta, niin tulisiko joitain hoitoaineita käyttää? Vahaa en edes laittanut. Muuten: Onko se niin, että mitä karheammalla vetää, niin sitä liukkaammaksi pinta tulee? En tietenkään tarkoita, että millään perushiekkapaperilla vetelee, mutta tällä hienolla teräsvillalla "rikkoontuminen" on kuitenkin erittäin pientä. |
m_kuivamaki 28.03.2006 18:16:27 | |
---|
Tämä topikki tulikin tarpeeseen kun olen miettinyt samaa juttua. Ajattelin tuota karhunkieltä kokeilla |
Mike M. Hiirenloukku 29.03.2006 00:20:19 | |
---|
Karhunkieli toimii. Itse pyyhin omakuvan juSG:n kaulan ja lopputulos oli oikein itseäni miellyttävä. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Aki 29.03.2006 05:32:50 | |
---|
Onko se niin, että mitä karheammalla vetää, niin sitä liukkaammaksi pinta tulee? Tiettyyn rajaan asti. Olen noita pari tehnyt, ja 0000-teräsvilla kyllä tekee nätin satiinijäljen, mutta sitä pitäis kyllä olla karhentelemassa joka toisen keikan jälkeen. Lopputulokseen taisin päätyä 800:lla tai 1200:lla hiomapaperilla hyvin kevyesti pyöritellen. Toikin on vielä sellanen että kiillottelemalla saisi uudennäköisen pinnan takas. Sain tossa yks ilta sellasen iilin, että päätin joku päivä ottaa kitaran rungon kantta ja lavan etuosaa lukuunottamatta kaikki lakat pois ja tilalle kiinanpuuöljyä tms. Aika hirveesti siinä vaan taitaa olla duunia. Kai se olis lämpöpuhaltimella sekin fiksuinta alottaa. |
okabass 29.03.2006 09:15:01 | |
---|
Neckthru-kaulani on muuten loistava käteen, mutta kiiltävä lakka takkua käteen, varsinkin pienen hikeentymisen jälkeen. Lisäksi kaula kerää tällaisenaan hirveästi likaa. Millä tekniikalla ja hiomapaperilla (?) saisin kaulan kitkaa madallettua? Millä tavalla hionta kannattaa toteuttaa (mistä kohtaa aloittaa, millä liikkein, mitkä välineet)? Kertokaa kaikkea muutakin oleellista, ettei tällainen aloittelija ryssi kaulaansa. :) Karhunkieli (Scotch brite ?? tms.) tai 600 vesihiomapaperi. Kaulan pituussuuntainen hionta ei välttämättä tunnu parhaalta: "epämääräinen" toimii mun käteen mukavimmin. Tai sitten olen kasvattanut lakan päälle ohuen kerroksen sellakkapulituurilla, ja himmentänyt sen sitten, tai jättänyt kiiltäväksi. Sellakka on luonnonhartsi ja tuntuu minusta mukavammalle käteen kuin poly tms. lakka. Lisäksi se on minusta mukavan "vintagen" väristä (kellertävää). Kannattaa teipata maalarinteipillä rajat, niin tulee siisti (myös hionnassa). |