Aihe: kaula poikki
1
SH1THEAD
14.03.2006 18:44:43 (muokattu 14.03.2006 18:47:33)
Pulttikaulainen Warlock otti pahemman kerran siipeensä kun en taaskaan pystynyt hallitsemaan kiukkuani ja heitin sen selälteen maahan. Olisipa se pitänyt arvata, suuri lapakulma väänsi kitaran kaksipalaisen kaulan liitoskohdasta keskeltä kitaraa poikki. Kokonaan se ei siis mennyt, mutta liimaukset pettivät niin otelaudan yläpäästä kuin kaulasta itsestään. Mikä nyt neuvoksi? Koitin jo hakua.

edit: poistin kielet samantien tapahtumasta.
äsh :/
Explorer
14.03.2006 18:47:46
Juzzu
14.03.2006 18:48:26
Lähimmä soitinrakentajalle/korjaajalle diagnosoitavaksi. Tällaisissa tapauksissa sydänäänien kuuntelu ja röntgenkuvien ottaminen kannattanee jättää ammattilaisetn huoleksi. Sitten jos myöhemmin siltä tuntuu, voit kyllä itse kipsata tai leikata paikat kuntoon, mutta sekin kannattanee ehkä jättää ammattilaiselle.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
SH1THEAD
14.03.2006 18:56:58
itsehillintä olisi kyllä tarpeen.

Perkele tuppaa vaan olemaan lähin soitinrakentaja heinolassa. Eräs paikallinen puuseppä on kyllä kitaroita ennenkin tehnyt ja korjannut. Onneksi sentäs liimauksista eikä keskeltä puuta.
Kumiankka
14.03.2006 19:46:09
No voihan perkele, kyllä potuttaa armottomasti. Ei ollut mikään hassumpi kaula, jotenkin mitat ja malli tuntui samantapaiselta kuin yksi Warmoth kaula, joten kannattanee yrittää. Viisas ihminenhän pystyy kaiken korjaamaan.

Vaikeusastetta tulee jos otelautakin pitää irrottaa. Olihan niitä ohjeita netissä kyllä. Miten vakuutukset?

Mitäs jos laittaa härskisti väliaikaisesti jonkun tarvikekaulan tilalle, onko kaulakolo fenderin mitoissa noin about. Tosin nuo jotkut fender tyyppiset on usein pienillä nauhoilla ja aika kapeita.

Kausalassa vissiin myyvät sitä Titebond liimaa. Nythän olisi tietysti hyvä syy tehdä se exploorer taikka joku lesparojekti.
SH1THEAD
14.03.2006 19:59:53
eipä taida mennä vakuutuksiin riehumisesta aiheutuneet rikkoutumiset. Onni onnettomuudessa, kaula tarvitsi muutenkin yhden nauhan vaihtoa ja öljyviimeistelyä ja olihan se uusi tallamikkikin jo tilattuna. Saan onneksi nyt paikkakunnan toiselta vasenkätiseltä kitaristilta jonkun kepakon tilalle säädön, putsauksen ja kielten hinnalla. Nyt kun kitara muutenkin on työn alla, niin kävi heti mielessä rungon maalaaminen huomiota herättävämmäksi.
Juzzu
14.03.2006 20:06:07
kaula tarvitsi muutenkin yhden nauhan vaihtoa ja öljyviimeistelyä ja olihan se uusi tallamikkikin jo tilattuna.

No hyvä että löit paskaks! :D
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
SH1THEAD
14.03.2006 20:13:17
No hyvä että löit paskaks! :D

:D ei nyt tuo ollu oikein se mitä tarkoitin, mutta kuitenkin. Kitara tarvitsi remppaa ja jotain oman käden jälkeä. Ehkä se ohut ja pieni halkeama otelaudassa (vain aivan reunassa eikä ole läpi otelaudan leveyssuunnassa) on sitten se "oman käden jälki" mitä tuo kitara tarvitsi ja thrashia sillä veivataan joten eikös pienet "naarmut" vain kaunista? :D
winny
14.03.2006 22:22:37
"oman" käden jälki on vaan plussaa kitaralle.Mulle kävi moka,kun porasin kaulaan pulteille 4 reikää...meni läpi ja pöytään saakka.Fixasin "tapeilla" ja purulla.lopuks hionta,näkyy "sopivasti",ai jee.:)
out of doors,in the open air...
SH1THEAD
29.03.2006 19:09:42 (muokattu 29.03.2006 19:11:30)
Noniin, oli hommansa osaava rakentaja. Lauantaina herra haki kaulan ihan kotiovelta saakka, vei kotiinsa ja tänään päivällä soittaa sen olevan valmis. Kuulemma onnistui hyvin, mitä nyt kuulemma pieni sauman jälki tuntuu mutta siitä päästäänkin seuraavaan asiaan.

Nyt kun kaula on irti ja se pitäisi hioa, niin olen ajatellut öljytä/vahata kaulan paremman tatsin toivossa. Elektroniikkapuolelle päivitystä on tulossa Dimarzionin Evolutionin muodossa joten kaula vaikuttaa fiksulta paikalta modata kitaraa parempaan suuntaan.

Kysymys onkin käsittelyaineen valinta. Hakuakin olisi tietysti voinut käyttää kuten olen tehnykkin, mutta tämä on oiva paikka kysyä tätä kun ei tarvitse uutta topikkiakaan aloittaa. Muistelen jonkun öljynneen kitaransa kaulan jollakin aseille tarkoitetulla aineella, voisiko pitää paikkaansa?
JHV
29.03.2006 19:41:03
Kysymys onkin käsittelyaineen valinta. Hakuakin olisi tietysti voinut käyttää kuten olen tehnykkin, mutta tämä on oiva paikka kysyä tätä kun ei tarvitse uutta topikkiakaan aloittaa. Muistelen jonkun öljynneen kitaransa kaulan jollakin aseille tarkoitetulla aineella, voisiko pitää paikkaansa?

Tru-Oil. Sitä käytetään aseiden puuosien käsittelyssä ja myös kauloissa. Omaa kokemusta ei ole mutta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 15&t=45155&o=0&#p655351
winny
29.03.2006 19:55:21
Tru-Oil. Sitä käytetään aseiden puuosien käsittelyssä ja myös kauloissa. Omaa kokemusta ei ole mutta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 15&t=45155&o=0&#p655351

Jos kaula on "puhdas"lakkaa se tai käsittele mehiläisvahalla!mulla on molempia,mut lakkakaula on "helpompi"pitää kauniina?!...:)
SH1THEAD
29.03.2006 20:35:00 (muokattu 29.03.2006 20:41:27)
Jos kaula on "puhdas"lakkaa se tai käsittele mehiläisvahalla!mulla on molempia,mut lakkakaula on "helpompi"pitää kauniina?!...:)

Muuten kyllä, mutta ongelmana on se, että saumakohta tuntuu jos sitä ei hiota pois. Siksi tuo öljyäminen kiinnostaa enemmän :/

edit: luin pariin otteeseen uudestaan ja tajusin mitä tarkoitit. Kyseessä on siis kirkkaalla lakattu Bc Richin vaahterakaula, joka on "kräkänny" liimauskohdasta keskeltä kaulaa. Nyt sauma on liimattu uusiksi, mutta vaatii vesihionnan sauman "tunnon" poistamiseksi soittaessa. Mehiläisvahastakin olen kuullut puhuttavan kauloissa, mutta jotenkin oli mielikuva että mahdollisesti härskiintyisi helposti käytössä. Pitäneekö paikkansa?

Pitääpä metsästää tuota tru-oilia käsiini. Googlettamalla löytyikin jo yksi ase- ja metsästystarvikeliike ja aineelle hinta. 90ml 11,75euron hintaan varmaan riittää koko kaulalle?
winny
29.03.2006 21:12:50
itsehillintä olisi kyllä tarpeen.

Perkele tuppaa vaan olemaan lähin soitinrakentaja heinolassa. Eräs paikallinen puuseppä on kyllä kitaroita ennenkin tehnyt ja korjannut. Onneksi sentäs liimauksista eikä keskeltä puuta.

Joo hyvä!Koska tarvitaan "erikoispuuliimaa",ei eri keepperiä tai/ja bostikkia!Multa katkes kaula,hmm kaulan ja lavan "liitoksesta",ja vein kyllä ammattimiehelle.50e maksoi,mut samaan hintaan hioi myös nauhat ja laitto muutenkin kondikseen.Vaikka oon tehny 3 keppiä,niin,ammattimies on aina "ammattilainen"Jos en saa ite soitinta kuntoon,niin löytyy AP-paasonen joka on huippujätkä,jkl:n paras,ehkä keskisuomen paras....helvetin hyvä jätkä,joka osaa...kaiken:D
Guitar Hero
29.03.2006 22:55:57
eipä taida mennä vakuutuksiin riehumisesta aiheutuneet rikkoutumiset.

Eihän siinä mitään, senkun selität vaan jotain sekalaista kissasta, koirasta, kitarasta ja roskakuskista. On nää ennenkin mennyt läpi.
Come to the dark side. We have cookies
SH1THEAD
29.03.2006 23:36:37 (muokattu 30.03.2006 08:19:48)
Eihän siinä mitään, senkun selität vaan jotain sekalaista kissasta, koirasta, kitarasta ja roskakuskista. On nää ennenkin mennyt läpi.

No, enpä nyt mene vannomaan mutta taitaa thomanninkin takuu olla jo ummessa eikä kitaralla muita vakuutuksia ole. Isäukko on kyllä vakuutusasiamies, mutta enpä usko että kotivakuutuksen piikkiin olisi mennyt. Joka tapauksessa kaula on taas yhtenä kappaleena. Kaula pitäisi nyt öljytä, yksi nauha vaihtaa (B-kieli viistänyt kokonaisen uran) ja uusi tallamikki pitäisi asentaa. Kun nämä toimenpiteet on suoritettu pitäisi kädessä istua pätevä työkalu mättämiseen.
vrajala
30.03.2006 12:19:45
oo hyvä!Koska tarvitaan "erikoispuuliimaa",ei eri keepperiä tai/ja bostikkia!

No ei välttämättä. Kyse on lähinnä siitä kuinka korjaus tehdään, ei niinkään siitä mitä liimaa käytetään. Mä rakensin ensimmäisen kitaran kokonaan Bostikin puuliimalla. Eikä mitään ongelmia liimasaumojen suhteen. Muillakin perus PVA-liimoilla (esim. Kiilto) olen nähnyt ihan kelvollisia soittimia rakennettavan. Kyllä se puu on kuitenkin heikompaa kuin se liimasauma.

Mutta silti soitinrakentajan käyttö on suositeltavaa, mikäli ei itse koe kykenevänsä hommaan.
Mää sano.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)