Aihe: Nollanauha?
1
ruma-tero
07.11.2005 13:36:38
Kertokaas, isännät, onko nollanauhan asennuksessa mitään erikoista huomioonotettavaa?
Satulan korkeus ei ole sen kanssa niin justiisa, kunhan jako on jämpti ja painetta satulalle jonkin verran??
fox
07.11.2005 14:18:46

Kertokaas, isännät, onko nollanauhan asennuksessa mitään erikoista huomioonotettavaa?
Satulan korkeus ei ole sen kanssa niin justiisa, kunhan jako on jämpti ja painetta satulalle jonkin verran??

Eihän siin mitään nollanauhallisessa kitarassa, niinkuin totesit jo..Sen verran että pitää kielet kohdallaan suurin piirtein ja pysyy paikallaan. Tietty ne kielten urat niin paljon syvät, ettei nosta nollanauhalta ylös.. Materiaalillakaan ei oo väliä, mulla on omassa 12-kielisessä Eko Rangerissa "satula" alumiinia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
kulmahiomakone
07.11.2005 16:36:46
Satulan/kieltenohjurin urien pitää olla just eikä melkein, muuten kielet pääsevät sivuttaissuunnassa liikkumaan. Myöskään hirveän isoa väliä ei kannata nollanauhan ja satulan väliin jättää. Ei oikeastaan haittaa, vaikka satula alkaa heti nauhan jälkeen...
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
zorro
07.11.2005 16:44:35
mitä tolla tekee?
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
Kumiankka
07.11.2005 17:03:43
Olihan näitä vissiin ihan laatukitaroissakin, ainakin Rickenbackereissa
vrajala
07.11.2005 19:05:36
mitä tolla tekee?

Saadaan avoimen kielen ja nauhalta painetun kielen soundiero pois. Nollanauhalla saadaan myös avoimesti värähtelevä kieli automaattisesti oikeaan korkauteen nauhojen hionnan yhteydessä. Näin satulauria ei joudu fiilailemaan tuhannesosamillimetrin tarkkuudella.

Sanovat tuon parantavan hieman ensimmäisten nauhojen vireisyyttä peinteiseen satulaan verrattuna. Tosin minkäänlainen kielikohtainen kompensaatio ei 0-nauhalla ole mahdollista. (Tai siis no, onhan se teoriassa mutta hankalaksi menee.)
Mää sano.
kulmahiomakone
07.11.2005 21:00:08
Sanovat tuon parantavan hieman ensimmäisten nauhojen vireisyyttä peinteiseen satulaan verrattuna. Tosin minkäänlainen kielikohtainen kompensaatio ei 0-nauhalla ole mahdollista. (Tai siis no, onhan se teoriassa mutta hankalaksi menee.)

PErinteinen satula ei ole vireen kannalta yhtään huonompi, kunhan se on vain täsmällisesti tehty. Mutta onhan ne urat vaikeampi viilailla oikealle korkeudelle jos vertaa siihen, että nollanauha tulee automaattisesti sille korkeudelle mille pitääkin.

Itse en usko, että tulen koskaan valmistamaan (ainakaan itselleni) yhtään nollanauhatonta kitaraa, niin hyvä on se.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
T.Urmio
10.04.2006 21:33:06
Sori että rupean vanhoja ketjuja kaivelemaan, tulkaa tökkimään tikulla silmään. Tilasin valmiin otelaudan jossa urat sahattu valmiiksi. Tahtoisin hetken (liikaa) mietittyäni sittenkin laittaa siihen nollanauhan. Kysymys kuuluu siis:Onko mahdollista survoa sitä siihen ykkös nauhan ja satulan väliin? Jääkö väli liian pieneksi?
No ei se mun vika oo
vrajala
10.04.2006 21:53:13
Tilasin valmiin otelaudan jossa urat sahattu valmiiksi.

Siis valmiin otelaudan, vaiko aihion jossa urat on sahattu valmiiksi? Mikäli kyseessä jälkimmäinen, on satulan kohdalla todennäköisesti samanlainen ura kuin nauhojenkin paikalla, joten siihen voi halutessan päräyttää nollannen nauhan.

Onko mahdollista survoa sitä siihen ykkös nauhan ja satulan väliin? Jääkö väli liian pieneksi?

Vireen kannalta ajatellen jää.
Mää sano.
Juniper
10.04.2006 21:56:27
Sori että rupean vanhoja ketjuja kaivelemaan, tulkaa tökkimään tikulla silmään. Tilasin valmiin otelaudan jossa urat sahattu valmiiksi. Tahtoisin hetken (liikaa) mietittyäni sittenkin laittaa siihen nollanauhan. Kysymys kuuluu siis:Onko mahdollista survoa sitä siihen ykkös nauhan ja satulan väliin? Jääkö väli liian pieneksi?

Väli jää todennäköisesti liian pieneksi. Laita se nollanauha ykkösnauhalle ja sahaa toiseen päähän lisää nauhauria. Skaala tosin lyhenee tällä tavalla.
Tai sitten täytä satulan ura ja sahaa siihen nauhan mentävä ura (olettaen että sulla on stratotyyppinen otelauta)
T.Urmio
10.04.2006 22:02:12
Ilmeisesti jälkimmäinen. Eli jos laitan nauhan numero nolla satulan paikalle ja satulan sen eteen(tai taakse tai viereen, riippuu mistä katsotaan) ollaan tonteilla? Sillä vaan meinasin kun käytän aika paljon sointuvireitä, niin kuullostaisi samalta vapaana kuin ei. Tavoitteena olis tehdä joka vireelle oma keppi ettei tarttis alati virittää eri vireeseen.
No ei se mun vika oo
T.Urmio
10.04.2006 22:07:01 (muokattu 10.04.2006 22:08:36)
(olettaen että sulla on stratotyyppinen otelauta)

Kipsonin poikien tyyppinen otelauta on kyseessä. Ja nythän mä sen tajusin, ettei näissä ole satulalle uraa ensinkään. Huomioin skaalan lyhennysvinkkisi kiitoksella. Mihin sitä vanha punkkari niin pitkää skaalaa tarttiskaan. Ja nyt tupakkia ja mietintää...
No ei se mun vika oo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)