Zeni 16.05.2006 15:36:12 | |
---|
Lankku on kasassa ja menee kohta oikohöylästä läpi. Pitäisi saada tietää tuo paksuus vielä selville. Eli tästä tulee body ja päälle tulee vielä erikseen kaareva kansi. Mihin paksuuteen tämä perusosa tulisi vetää ja miten paljon paksuus lopulta kannen kanssa on ? Kannen rakentamiseen onko vinkkejä ? Tuo oikea pyöreyden saaminen vähän jännittää. Onko olemassa puille mitään pikakuivatusta ? Nämä puut ovat olleet 1-2vuotta normi puusäilössä ja 3kuukautta huoneilmassa. Liimauksen yhteydessä lankku taipui, eli keskikohta on 1mm reunoja alempana. En tosin tiedä johtuiko puristimista, liimasta vai puusta. Tiedän, että oikeaoppisesti tämä tulisi tehdä yhdestä kokonaisesta puusta, mutta kokeillaan. |
Zeni 17.05.2006 10:44:12 | |
---|
Kai täällä nyt joku tietää, monet ovat LP:n tehneetkin ? Pitäisi saada lankku jo höylään, muttei ennen voi kun paksuus on tiedossa. Harmi kun tuossa netissä löytämässäni piirustuksessa ei sitä paksuutta ollut. |
Tim 17.05.2006 11:48:29 | |
---|
Project guitarissa joku sanoi: I have a set of plans for a late 50's LP. It is 2 7/16" in the middle and 2" at the edges taking into account the carving. There was no chambering that I can see, so this was a heavy bugger. En muista paljonko itellä oli paksuus, eikä ole vehje kotona, että voisi mitata, mutta ei ehkä ihan noin paksu ollu reunoilta. Juzzu vois muistaa paremmin. Noissa on kans ollu kai vaihtelua kovasti vuosien saatossa. Samoin kuin kannen muotoilussa. Jotain piirustusta katoin, niin oli aika massiivinen verrattuna mun mittoihin. |
herra47 17.05.2006 12:00:01 (muokattu 17.05.2006 12:03:00) | |
---|
En nyt muista tarkkaan mutta muistelisin etta 45mm mahonki ja kansi 16mm korkeimmillaan. Kannattaa tilata vaikka Ruokankaalta tai soitinrakentajat AMF:ltä piirustukset... ei maksa liikaa. Kannen kuperuuden tein itse siten että jyrsimellä reunoista liiat pois ja loput rälläkällä lamellilaikalla ja lopuks tietty käsin. http://www.soitinrakentajatamf.fi/223_soitinpiirustukset.html 25€ per piirustus |
Zeni 17.05.2006 12:45:30 (muokattu 17.05.2006 13:53:44) | |
---|
Kirjastostakaan en löytänyt kuin varovaisen viittauksen, että olisi 2" (korkein kohta) ja jossain nettisivulla oli sama maininta. Ei viitsisi tilata piirustuksia vain tuon paksuuden selvittämiseksi. Noissakin on kuitenkin eroja ja ihan kelvolliset piirustukset mulla on jo, vain paksuus puuttuu. EDIT: Löytyi että body olisi 2" ja kansi päälle 1/2" eli noilla alan tehdä ellei muuta infoa löydy. |
fox 17.05.2006 14:14:51 | |
---|
EDIT: Löytyi että body olisi 2" ja kansi päälle 1/2" eli noilla alan tehdä ellei muuta infoa löydy. Varmaan aika hyvä mitta tuo.. jos maltat iltaan asti, niin voin mitata parista LP:sta tuon mahonkiosuuden. |
Zeni 17.05.2006 14:25:16 | |
---|
Varmaan aika hyvä mitta tuo.. jos maltat iltaan asti, niin voin mitata parista LP:sta tuon mahonkiosuuden. Maltan odottaa, kiitos paljon jos viitsit nähdä vaivaa. |
fox 17.05.2006 14:54:14 | |
---|
Maltan odottaa, kiitos paljon jos viitsit nähdä vaivaa. Ei se varmaan tuost 2" ilmotetusta paksuudesta heittele..eikä siit kovin vaivaa ole, kun muistaa mauserin vaan ottaa studiolle..pitäs tytön kans jotain nauhotella, musiikia. 8) |
Zeni 17.05.2006 15:03:22 | |
---|
Ei se varmaan tuost 2" ilmotetusta paksuudesta heittele..eikä siit kovin vaivaa ole, kun muistaa mauserin vaan ottaa studiolle..pitäs tytön kans jotain nauhotella, musiikia. 8) Ilmoittele jos muistit ;) Löysin kaksi eri paksuutta, toisessa oli 1 7/8" ja toisessa ilmoitettiin tasan 2" ja noihin päälle siis vielä 1/2" kansi. Eipä tuo ero suuri ole, mutta ikävä kyllä olen perfektionisti näissä omissa rakennelmissa (siitä on muuten paljon haittaa) |
Tim 17.05.2006 15:53:56 (muokattu 17.05.2006 15:54:19) | |
---|
ikävä kyllä olen perfektionisti näissä omissa rakennelmissa (siitä on muuten paljon haittaa) Juu vähän samaa vikaa itsellä, kohta 2 vuotta puuhaillu tota LP:tä ja vasta eilen sain petsiä pintaan. Kova kynnys oli tökkiä vaaleeseen vaahteraan punasta petsiä. Vähän toispuoleinenhan tuo, mutta tykkään väristä. Omakuvassa tuhruinen kännykkäkuva, kun ei tietenkään muistanut kameraa. |
mokes 17.05.2006 17:41:56 (muokattu 17.05.2006 17:43:06) | |
---|
Pelkän mahongin paksuus on 50 mm ja Kannen kanssa paksuimmillaan 62. Tämä on sitten ihan tarkkaa tietoa, suoraan ruokankaan piirrustuksista. Ja ton kannen muodon saa kätevästi pyöreä reunaisella siklillä ja pyöreä pohjaisella pikkuhöylällä. |
spyykko 17.05.2006 17:43:55 | |
---|
Lankku on kasassa ja menee kohta oikohöylästä läpi. Pitäisi saada tietää tuo paksuus vielä selville. Eli tästä tulee body ja päälle tulee vielä erikseen kaareva kansi. Mihin paksuuteen tämä perusosa tulisi vetää ja miten paljon paksuus lopulta kannen kanssa on ? Mulla on tossa kirjastosta lainatusta Ikaalisissa -84 piirretystä LP:n kuvista kopiot jossa seisoo seuraavat mitat: Mahonkiosan korkeus 41mm Kannen kokonaiskorkeus 16mm Kannen korkeus bodyn reunassa 7mm Tiedä sitten minkä vuotisesta tuo on piirretty, otsikkotaulussa lukee tylysti vain "Sähkökitara" Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Tim 17.05.2006 18:26:05 | |
---|
Kannen paksuus reunassa on kuitenkin kai max reunalistan korkeus, muuten jää ilkee vaahterasiivu bodyn sivuun. Reunalistat taitaa olla ~6.35mm, tosin superkorkeitakin löytyy. Ja siivu menee tasotussiklaukseen, kun ei oo ihan tasasta toi listan reuna. |
fox 18.05.2006 00:32:58 | |
---|
Mulla on tossa kirjastosta lainatusta Ikaalisissa -84 piirretystä LP:n kuvista kopiot jossa seisoo seuraavat mitat: Mahonkiosan korkeus 41mm Kannen kokonaiskorkeus 16mm Kannen korkeus bodyn reunassa 7mm Tiedä sitten minkä vuotisesta tuo on piirretty, otsikkotaulussa lukee tylysti vain "Sähkökitara" Tehtaan ilmoitus 1976 Custom,Standard ym. "Body depth at rim 2".." Mittasin vm. 80 LP Standardin mahonkiosan vahvuudeks 43 mm.. eli 2 mm paksumpi kuin tuossa IKATAn piirrustuksessa. |
mokes 18.05.2006 15:14:14 | |
---|
Sori mun fiba toi 50 mm on reunalistan kanssa |