Aihe: Nauhoitus binding-kauloissa
1
Juzzu
25.02.2003 09:37:42 (muokattu 25.02.2003 09:37:51)
Nonih, tulipas hyvä otsikko. Mutta asiaan.

Silmäilin tuossa Lespani kaulaa vähän "sillä silmällä", nimittäin nauhat olisivat epäilemättä viilan silkinpehmeää kosketusta vaille. Ottaen huomioon valtavan (mutta toivottavasti lisääntyvän) kokemukseni nauhojen laittamisesta, hionnasta ja vaihtamisesta, täytyy ottaa huomioon myös sellainen vaihtoehtok, että homma menee niin sanotusti "reisille" ja hiontaoperaation jälkeen edessä onkin nauhojen vaihto.

Olen tuossa laittanut erinäisen määrän nauhoja "tavalliseen" kaulaan, jossa nauhat voi surutta olla ylipitkä nauhoitettaessa. Gibson -tyyppisissä reunanauhoitetuissa (binding) kauloissa on kuitenkin nauhat kapeammat kuin kaula, sillä nehän eivät "leikkaa" tuota bindingiä vaan jääätä reunojen ulkopuolelle? Ilmeisesti nauhat siis katkotaan jo nauhoitettaessa juuri sopivan pituisiksi? Eikös se ole jokseenkin hankalaa, nauhan kun kai pitäisi olla vähän liikaa kaarella ennen paikoilleen hakkaamista, jolloin pituuden arviointi on hankalaa?

Onkos kukaan nauhoittanut tällaisia kauloja?
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Tumppi38
25.02.2003 09:51:39
Gibson -tyyppisissä reunanauhoitetuissa (binding) kauloissa on kuitenkin nauhat kapeammat kuin kaula, sillä nehän eivät "leikkaa" tuota bindingiä vaan jääätä reunojen ulkopuolelle? Ilmeisesti nauhat siis katkotaan jo nauhoitettaessa juuri sopivan pituisiksi? Eikös se ole jokseenkin hankalaa, nauhan kun kai pitäisi olla vähän liikaa kaarella ennen paikoilleen hakkaamista, jolloin pituuden arviointi on hankalaa?

En ole tehnyt mutta kirjaviisauksia latelen eli "tang-nipper" on työkalun nimi jolla otetaan tuon bindingin päälle tulevasta nauhasta pala pois siitä "tang"istä joka uppoaa normaalisti siihen rakoon.

Tosi epäselvästi sanottu mutta ideana että otetaan pois bindingin kohdalle tuleva metalli alapuolelta niin saat sen nauhan nätisti tuon bindingin päälle.

Joo, pituushan on kyllä mitattavissa mutta himppasen hankalaa. Siksi kai noiden reunanauhallisten kitaroiden uudelleen nauhottaminen on kalliimpaa.
There are a lot of good things in life, but Music is the best !
poppamies
25.02.2003 14:49:09

En ole tehnyt mutta kirjaviisauksia latelen eli "tang-nipper" on työkalun nimi jolla otetaan tuon bindingin päälle tulevasta nauhasta pala pois siitä "tang"istä joka uppoaa normaalisti siihen rakoon.

Aivan näin. Ensimmäiseksi nauhaurat kaulaan (kanttiseen tavaraan) ennen kaulan muotoilua. Sitten muotoillaan kaula (otelautoineen, kaikkineen). Muotoiltuun "valmiiseen" kaulaan jyrsitään reunalistoille paikat.Reunalistan kuuluu tulla aavistuksen verran puupintojen ulkopuolelle että saa viimeistelyn tehtyä siklillä. Teipataan komea ebenpuinen otelauta tarkasti maalarinteipillä ja lakataan kaula.
Nauhat siis laitetaan täysin valmiiseen kaulaan ja päät leikataan tällaisella spesiaali työkalulla, tang-nipperillä.
En ole tehnyt kun pari kaulaa "bindingillä" mutta hommasin tuollaisen tang-nipperin ameriikasta joitain vuosia sitten. Olisiko maksanut silloin 350 mk.
Nauhavärkkihän tulee kiepeissä ja kiepin kehän pyöristys on aika lähellä oikeaa. Sinänsä ei ole kovinkaan vaikeaa taivuttaa pätkiäkään oikeaan muotoon vaikka sivuleikkureilla. Nauhojenhan pitää olla pikkuisen enemmän kaarella mitä otelauta siihen hakattaessa jotta päät istuisivat siististi.
No kyllä tuli pitkä teksti tang-nipperistä.
"G-strings are for strippers"
kapine
02.03.2003 17:17:36
Mahtaako näitä tangnippereitä löytyä suomesta?
Aakoo
16.04.2005 12:00:17
Kaivellaan taasen arkistoja =) Tälainen threadi löytyi muutaman vuoden takaa ja se liittyy aika reilusti mun tän hetkiseen rakennustilanteeseen.

Kai tuon nauhoittamisen voi tehdä ilman tuollaista tang niiperiä? Lähinnä viilaa ajattelin näyttää nauhoille. Ei viitsisi lähteä tilailemaan ameriikasta asti välineitä, joita tuodennäköisesti ei kovin montaa kertaa tule käytettyä.

Tein muutaman koenauhan ja mulla on ollut melkoisia ongelmia saada nauhojen päät pysymään otelaudassa. Onko tähän jotain lääkettä? Auttaisiko tässä tuo juzzun mainitsema radiuksen pienentäminen ennen kuin leikkaa nauhan? Eli niin, että nauha on kaarevampi kuin otelauta ennen kuin se lyödään otelautaan kiinni?

Mulla siis on 2 projektia menossa. Toisessa kitarassa on jo otelauta kiinni liimattuna ja totesin, että olisi ehkä kannattanut laittaa nauhat ( kuten myös bindingit, jotka meni enemmän tai vähemmän reisille ) paikoilleen ennen kuin liimasin otelaudan. Tästä viisastueena(?) teen toisen otelaudan viimeistelyä vaille valmiiksi ennen kuin lämään sen kaulaan kiinni. Eikös näin?
Juzzu
16.04.2005 12:12:00 (muokattu 16.04.2005 12:13:46)
Tein muutaman koenauhan ja mulla on ollut melkoisia ongelmia saada nauhojen päät pysymään otelaudassa. Onko tähän jotain lääkettä? Auttaisiko tässä tuo juzzun mainitsema radiuksen pienentäminen ennen kuin leikkaa nauhan? Eli niin, että nauha on kaarevampi kuin otelauta ennen kuin se lyödään otelautaan kiinni?

Just näin. Otelautaa kaarevampi nauha ja ensiksi nauha päistään kiinni. Sitten hakkaat nauhan paikalleen kunnolla, mieluusti apupalikalla jossa on sama radius kuin kaulassa (tai jotain sinne päin ainakin). Sitten vielä väkivaltaa tarkoin harkittuihin paikkoihin nauhaa.

On tässä parin vuoden aikana näemmä jotain oppinut itsekin :o)

Niin ja sen verran vielä, että itse olen nauhoittanut siihen tyyliin että nauha tulee reunalistan päälle - gibsoneissahan nauha loppuu listaan ja listassa on se "nyppy" nauhan kohdalla.

Tästä viisastueena(?) teen toisen otelaudan viimeistelyä vaille valmiiksi ennen kuin lämään sen kaulaan kiinni. Eikös näin?

Kyllä mä nauhoituksen tekisin vasta kun otelauta on liimattu kaulaan.
"I love the smell of napalm in the morning" -Captain Kilgore
vrajala
16.04.2005 13:44:26
Kai tuon nauhoittamisen voi tehdä ilman tuollaista tang niiperiä? Lähinnä viilaa ajattelin näyttää nauhoille.

Mä oon leikannut noita tasapäiseksi hiotuilla hohtimilla ja Dremel-wannabe:lla. Onnistuu, joskin tahimista siinä kyllä on. Viilalla on hiukan hankala saada hiottua niin ettei poistaisi nauhan kruunusta (crown) yhtään.

Niin ja sen verran vielä, että itse olen nauhoittanut siihen tyyliin että nauha tulee reunalistan päälle - gibsoneissahan nauha loppuu listaan ja listassa on se "nyppy" nauhan kohdalla.

Mun mielestä tuo ei-Gibson -tyylinen tapa on parempi. Nauhaa riittää pidemmälle ja nauharempan yhteydessä sen joutuu kuitenkin tekemään noin. Siis käytännössä.

Kyllä mä nauhoituksen tekisin vasta kun otelauta on liimattu kaulaan.

Niin mäkin, ellei sitten laiteta nauhoja liimalla vähän väljempiin uriin. Jämptiin uraan naputellut nauhat kuitenkin taivuttavat otelautaa kaarelle jonnin verran.
Ota näistä sitten selvää
Juniper
16.04.2005 13:47:39 (muokattu 16.04.2005 13:48:27)
Minäkin olen nauhoittanut sillain, että nauha tulee binding päähän. Jos joskus teen toisen LP:n niin voisin kokeilla nypyn tekoa. Jos tekisin nypyn, niin liimaisin reunalistat vasta nauhojen laiton jälkeen. Tällöin nauhojen päät sais viilattua tarkalleen otelaudan reunan tasalle.
Nyt on stratoprojekti menossa ja just sain nauhat laitettua. Stratonkin nauhoista otin tangista pienen palan pois, jos vaikka puu elää niin eipähän törrötä nauhan päät.
Nyt tuli tehtyä DIY stewmac prässi nauhojen laittoon.
Ei voi muuta todeta kuin en enään ikinä laita nauhoja vasara ja palikka metodilla. Prässi se olla pitää. :)
ghog
17.04.2005 14:44:53
Kai tuon nauhoittamisen voi tehdä ilman tuollaista tang niiperiä? Lähinnä viilaa ajattelin näyttää nauhoille.

Kyllä viilalla onnistuu hyvin. Ostin Biltemasta sellaisen miniviilasarjan ja tein "erikoistyökalun" nauhalle (puupalikka jossa nauhan kokoinen ura). Sitten vaan nauha uraan ja viilalla turhat pois. Puoleen tuntiin viilasin kaikki nauhat. Pienellä viilalla saa tehtyä tarkasti, ettei lähde ylimääräistä.
spyykko
17.04.2005 15:00:26

Nyt tuli tehtyä DIY stewmac prässi nauhojen laittoon.

Minkälaisen teit? Olen itsekin ajatellut tuollaisen askartelemista.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
darrell
06.07.2006 13:17:25
Minäkin olen nauhoittanut sillain, että nauha tulee binding päähän. Jos joskus teen toisen LP:n niin voisin kokeilla nypyn tekoa. Jos tekisin nypyn, niin liimaisin reunalistat vasta nauhojen laiton jälkeen. Tällöin nauhojen päät sais viilattua tarkalleen otelaudan reunan tasalle.

Nosto.

Onko joku tehnyt nauharemontin niin, että nuo reunalistan nypyt (nibble) jäisi paikoilleen??

Ei sillä mulle ole väliä, ja kyseessä ei ole mikään vintage Lespa, mutta aivan mielenkiinnosta kyselen, jos joku soitinrakentaja esim. tekee nauharemonttia niin, että nibblet jää uusien nauhojen jälkeenkin. Taitaa vaan olla reilusti kalliimpaa ...
Juniper
06.07.2006 13:26:43
Jos mä tekisin rempan että nypyt jäisi, niin kyllä samalla vaihtuis myös reunalistat.
Jotenkin tuntuu, että nauhan sovittaminen kahden nypyn väliin ei oikein onnistu siten, että jälki ois hyvä.
Voihan se olla, että joku guru osaakin tehdä tuollaisen homman ilman listan vaihtoa.
fox
06.07.2006 16:33:19

Jos mä tekisin rempan että nypyt jäisi, niin kyllä samalla vaihtuis myös reunalistat.
Jotenkin tuntuu, että nauhan sovittaminen kahden nypyn väliin ei oikein onnistu siten, että jälki ois hyvä.
Voihan se olla, että joku guru osaakin tehdä tuollaisen homman ilman listan vaihtoa.

Kyl ne niitä tekee, mutta se on sitten tosiaan "huomattavasti kalliimpaa".. Useasti noissa "wanhoissa" G-tyyppisissä kitaroissa (tuota nibbleä löytyy siis muistakin) nauhojen vaihdon yhteydessä nuo tehdään sillee, että nauhan pää tulee siihen bindingin tasalle, jolloin toki "nypyt" lähtee. Oiva konsti tsekata onko refrettiä tehty.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
studis
06.07.2006 20:56:42
Juurikin tuolla sivuleikkuri dremel yhdistelmällä olen tangeja lyhentänyt. Ensin kunnon sivareilla pala pois ja sitten dremelin pienellä hiomapaperirullalla loput. Ite olen jättänyt nuo tangittomat päät reilusti yli otelaudan ja käyttänyt jälleen sivareita ja dremeliä. Hiomarullalla pääsee jo melko lähelle otelaudan reunaa kun tekee äärettömän ohuesta pellistä suojan nauhan pään ympärille. Lopullinen tasaus sitten hienovarasemmin.
LaXu
08.07.2006 23:23:48
Minä taasen olen käyttänyt tangien lyhentämiseen ihan yksinkertaisesti pieniä, teroitettuja hohtimia. Niillä puristaa eka siitä kohtaa josta haluaa nauhan tangin katkeavan, ja sitten siitä nauhan alareunasta. sitten vain ote irrotettavasta osasta ja heiluttelee tilkkasen. Ylijäämät voi pienellä viilalla siistiä pois.

Jos nuo nipukat haluaisi pitää, niin siinä saisi kyllä nauhan leikata aika tarkkaan ja nauhan painaminen uraankin olisi hankalampaa. Helposti kävisi varmaan niin, että nauha on liian pitkä ja tökkää reunalistan irti nauhan kohdalta. Tehtaalla nuo kai tehdään niin, että otelauta nauhoitetaan ennen reunalistojen kiinnittämistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)